Olenko niuho, kun en hyväksy ja ymmärrä ystävieni mieskuvioita?
Heti alkuun: minusta ei ole mitään pahaa siitä, jos kaksi vapaata ihmistä haluaa olla yhdessä ja tilanne on tasavertainen. Sen sijaan minun on ollut todella vaikea sulattaa, kun fiksuna pitämäni ystävät ovat säätäneet seuraavien mieskuvioiden kanssa:
"Liisa" on eronnut ja käytännössä huolehtii lastensa asioista yksin. Liisa on harmitellut, miten tuli aviomiehen kanssa ero ja mies ei ole ollut vastuullinen isä. Sittemmin minulle selvisi, että Liisan ex-miehellä on huu. meongelma. Käyttöä oli jo parisuhteen alussa, kun lapsia ei vielä ollut. Liisa on kertonut kaipaavansa hyvää puolisoa itsensä ja lasten elämään. Eron jälkeen Liisa on käynyt paljon treffeillä. Kunnollisten ja luotettavien miesten sijaan Liisaa viehättävät kaikenlaiset polyamoristiset elämäntapaernot, jotka ovat hukassa elämänsä kanssa vielä +40 v iässä. En käsitä, miten Liisalla on noin huono miesmaku ja harmittelee, kun ei ole löytynyt kunnollista miestä. No onko ihme, jos etsii tuollaisten joukosta?
"Maija" erosi aviomiehestään ja lastensa isästä. Maija väitti, että ex-miehensä on nar.sisti. Minulle ei koskaan tullut tällaista oloa Maijan ex-miehestä, hän oli mielestäni ihan tavallinen perheenisä. Myöhemmin minulle selvisi, että Maija oli avioeron ottamisen aikoihin aloittanut suhteen naimisissa olevan miehen kanssa. Suhde jatkui muutaman vuoden on-off-suhteena. Vaimolle ei tietenkään kerrottu tuosta suhteesta. Minä olin järkyttynyt, miten fiksuna pitämäni Maija saattoi aloittaa tuollaisen suhteen, eikä pitänyt sitä mitenkään moraalittomana.
Olenko niuho, kun en hyväksy ja ymmärrä ystävieni mieskuvioita?
Kommentit (59)
He eivät tarvitse sun hyväksyntääsi, keskity sinä vain omaan elämääsi.
Minusta ongelma on se että otat tässä moralistisen kannan siihen mitä ystäväsi tekevät pohtimatta ollenkaan että miksi he toimivat kuten toimivat. Jos ainoastaan kauhistelet, ajattelet että he toimivat niin tyhmyyttään, ymmärtämättömyyttään tai pahuuttaan.
Suurin osa ihmisistä ei tee huonoja valintoja siksi että ymmärtäisi sinällään niin toimivansa. Vaan koska heidän tunne-elämänsä on syystä tai toisesta vinksahtanut niin että he kokevat ihastusta, rakkautta, tuttuutta, tai jotain muuta heitä vetoavaa suhteissa jotka eivät kuitenkaan ole heille hyväksi. Tähän voi olla syynä vaikka lapsuuden tai nuoruuden kokemukset ja traumat, oman persoonallisuuden ongelmat tai joku muu tunne-elämään vaikuttava asia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun hyväksyntääsi pyydetty?
Ei mutta silti ei tarvitse sitä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
He eivät tarvitse sun hyväksyntääsi, keskity sinä vain omaan elämääsi.
Ei tarvitsekkaan, silti ei tarvitse sitä hyväksyä. ON mukava juoruilla ja höpöttää ajankuluksi muitten asioista kun he itsekkin omia asioitaan levittävät. Varsinkin kun on aikaa. hehehehheeh
"Kunnollinen mies" on usein sosiaalisesti kyvytön öyhöttäjä joka vaatii velvollisuusseksiä eikä välttämättä edes pidä naisista, eikä sellaisen ihmisen lähettyvillä ole hyvä olla missään muodossa tai roolissa. Naisten tai lasten. Iso osa varsinkin insinööreistä on tällaisia, kunnollisuus on vain heidän päässään ja jos puhutaan romanttisesta tai edes ystävyyssuhteesta niin heillä ei ole naiselle yhtään mitään annettavaa
Ihan hyvin mahdollista, että mies on narsistinen tai jopa sadistinen vaimoaan kohtaan ja erinomainen ja feikkaava seuramies muille. Esim. oma ex oli alistuva ja tottelevainen monia ulkopuolisia kohtaan, mutta minun päälleni sylki rikkoen mm. äitiyttäni ja naiseuttani. Esitti sukulaisilleni uhria, kun hänellä oli 4 eri naista vauvavuonna ja pahoinpiteli minua koko raskauden ajan. Lapsi kärsi hänen kourissaan, hän huusi päälle ettei tiedä mikä lapsella on, ja pikkuhiljaa oppi minulta miten suhtautua lapseen. Minut kuitenkin maalasi hirviöksi, mitä itse oli. Sukulaisiini ja oletettavasti muihinkin tarina upposi kuin kuuma veitsi voihin, enkä sen seurauksena jäänyt katselemaan lopputulemaa vaan jätin "hyvän isän" ihan keskenään sekoilemaan lukuisten naistensa, valheidensa ja kituvan lapsen kanssa, jota hän niiiiiin kovasti rakasti
Pettäminen ei tietenkään ole oikein
Ei varmaan moni uskoisi minustakaan, että minä tavallinen aikuisen lapsen äiti ja sairaanhoitaja olen ollut jo kolme vuotta salasuhteessa naimisissa olevan vanhemman miehen kanssa. Itse olen ollut sinkku koko tämän ajan. En kaipaa muiden hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan moni uskoisi minustakaan, että minä tavallinen aikuisen lapsen äiti ja sairaanhoitaja olen ollut jo kolme vuotta salasuhteessa naimisissa olevan vanhemman miehen kanssa. Itse olen ollut sinkku koko tämän ajan. En kaipaa muiden hyväksyntää.
Paskaa käytöstä se silti on. Ihmiset ei yleensä sitä hyväksykkään.
Jos näkee, mikä on totuus, ei se ole silloin niuhotusta. On eri asia haluavatko Liisat ja Maijat nähdä saman asian ja sillehän sinä et voi mitään kuin seurata vain sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun hyväksyntääsi pyydetty?
Ei mutta silti ei tarvitse sitä hyväksyä.
Jep, lämmin suositus sille että poistaa elämästään kaikki sellaiset ihmiset, joiden moraalit eivät vastaa omia. Kaikilla on oma polkunsa ja jos oma on kohti korkeampaa moraalia ja kavereilla kohti matalampaa, niin parempi jatkaa eri teille
Voihan myös olla, että tilanteet elävät ja kohtaat heidät uudestaan jossakin myöhemmässä elämänvaiheessa. Itselle on käynyt näin: ihmiset, jotka ovat pahoinpidelleet minua, ovat usein vuosien tai vuosikymmenten jälkeen joutuneet olosuhteisiin, joka on pakottanut heitä muuttamaan kantojaan. Tietty sekin on mahdollista, että pysyt henkilöiden elämässä, mutta kyseenalaistat heidän tekonsa ja moraalinsa ihan ystävällisesti päin naamaa
"Jos näkee, mikä on totuus, ei se ole silloin niuhotusta."
Tunneasioisssa se "totuus" on kunkin oma kokemus enemmän kuin että olisi olemassa joku yksi ainoa oikea kuva asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pharman duunarit ovat jotain kadulta poimittuja, joten ei tule minkäänlaisena yllätyksenä että teillä ei ole moraaleja. Onhan työkin itsessään moraalitonta toisten kehoon tunkeutumista ja myrkyttämistä, silpomista, jne. Jos pappissuvusta tulisi tällainen pettäjä niin se nostaisi kulmakarvoja hetkeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kirjoitinko missään, että on moraalisesti oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pharman duunarit ovat jotain kadulta poimittuja, joten ei tule minkäänlaisena yllätyksenä että teillä ei ole moraaleja. Onhan työkin itsessään moraalitonta toisten kehoon tunkeutumista ja myrkyttämistä, silpomista, jne. Jos pappissuvusta tulisi tällainen pettäjä niin se nostaisi kulmakarvoja hetkeksi
Lol tietäisit vain kuinka paljon uskovaiset pettää hhahahahhhahaahah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olla lapsellinen. Kukaan ei pääse kadulta sairaanhoitajaksi töihin. Ihan tavallisia ja normaaleja ihmisiä on suurin osa hoitoalalla töissä olevista. Työ ei ole mitään moraalitonta, sinulla on melkoisen sairas käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Mutta silti sanon edelleen että paskaa käytöstä se on.
Ei vitsi me tunnetaan samat ihmiset! OMG. Tosin et vissiin oo kovin läheinen niiden kanssa kun sun "tieto" on tollasta ilkeähköä juorupuhetta.
Liisahan on ihan elämäntapaerno ja huumeisiin kallellaan itsekin, vaikka sitä ei koskaan hänestä päällepäin uskoisi kun on niin tunnollinen. Kenenkään huumeiden käyttö ei koskaan ole ollut mikään ongelma hänelle. Tuo ettei Liisan ex olisi vastuullinen isä on täyttä pskapuhetta. Et tiedä mitään heistä ihmisinä etkä heidän väleistään.
Maija taas ei tietääkseni koskaan käytä sanaa narsisti-ex-miehestään. Eikä sillä ole Maijalle mitään väliä mikä se mies on ja uskotko sinä tai naapurin Pirjo vai et. En usko että hän haluaa teidän edes puhuvan hänen asioistaan, saati että tarvisi sinun sääliäsi. Maijan suhdekuvioista et myöskään tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Mutta silti sanon edelleen että paskaa käytöstä se on.
Ok. Ei vaikuta minuun. Jonkun randomin kommentointi netin keskustelupalstalla on ihan sama.
Ihan normaaleja keski-ikäisten ihmissuhdekuvioita ja ongelmia tuntuu ystävilläsi olevan. Kumpikaan ei vaikuta pahantahtoiselta eli eivät esim. pahoinpitele kumppaneitaan henkisesti tai fyysisesti taikka käytä kumppaneitaan taloudellisesti hyväksi. En tajua, miksi olet niin pöyristynyt.
Ihmiset tykkää keskustella toisten parisuhde asioista. Voi ei kamalaa. Onneksi sellaista ei ole ikinä tapahtunut aiemmin. Toisten tilanteista joko tykkää tai ei.