Kuluttaminen on yhteiskunnalle vähintään yhtä tärkeää kuin työssäkäynti
Jos et kuluta vaan haudot rahoja jemmassa, niin välität tämän yhteiskunnan kokonaisedusta tasan yhtä vähän kuin ideologisesti ja vapaaehtoisesti työtön. Pitäisi olla joku 90% hamsterivero jonkun järkevän puskurin yli meneville säästöille. Jaettaisiin nämä turhat rahat vähävaraisille ihmisille, jotka ne kuluttaisivat mielellään. Talous ampaisisi nousuun.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten kuhistellaan aina maailman ja Suomen ylikulutuspäivää jos kulutus on hyvä juttu?
Aikamoinen ristiriita.
Eli emme kuluta piste
No, eikö tässä juuri nähdä se vihreän siirtymän ja luonnonsuojelun päämäärä
Kun ei kuluta, ei myöskään saastuta
Täytyykin mennä kampaajalle. Hiukset on talven aika kasvaneet ihan ulos mallistaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Jos ihmiselle ei ole tarjolla muuta roolia, kuluttajan rooli pitäisi tarjota.
Tätähän ei kapitalisti-markkinatalouden pahin vihollinen- ymmärrä.
tässä on hyvä esimerkki sille, että äänioikeus kuuluisi olla vain työssäkäyvillä.
Kuluttaminen on tärkeää, mutta milläs työtön kuluttaa? Sehän tässä on suurempi ongelma kun rakennettu tällanen sdp yhteiskunta jossa opetetaan että on täysin ok olla työtön tai vaan maata koska ei huvita, tai tulee paha mieli. Ensin pitää saada porukka aktivoitua ja töihin, sitten voidaan kuluttaa. Tottakai kun alkaa mennä paremmin niin kaupat nostaa hintojaankin. Hallitus ei tule sinun ovelle työpaikan kanssa, se on sinun tehtävä hankkia sellainen!
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on tärkeää, mutta milläs työtön kuluttaa? Sehän tässä on suurempi ongelma kun rakennettu tällanen sdp yhteiskunta jossa opetetaan että on täysin ok olla työtön tai vaan maata koska ei huvita, tai tulee paha mieli. Ensin pitää saada porukka aktivoitua ja töihin, sitten voidaan kuluttaa. Tottakai kun alkaa mennä paremmin niin kaupat nostaa hintojaankin. Hallitus ei tule sinun ovelle työpaikan kanssa, se on sinun tehtävä hankkia sellainen!
Kokoomus on aina halunnut, että kansalaiset ihan itse varautuvat elämässään tapahtuviin muutoksiin kuten sairastumiseen, työttömyyteen jne. Eli että kansalainen itse varautuu rahoittamaan omat "pahat päivänsä". Kun työssäkäyvät ovat nyt alkaneet toimia juuri kuten Kokoomus on aina halunnut eli alkaneet säästää ja sijoittaa, niin tästä onkin muka syntynyt jokin "mystinen jarru". Valtaosa Kokoomuksen äänestäjistä on aina olleet niitä, joilla on ollut varaa sekä säästää ja sijoittaa että myös kuluttaa. Eivät ole ymmärtäneet, että läheskään kaikilla työssäkäyvillä tilanne ei ole sellainen vaan joko säästetään tai kulutetaan.
Hyvinvointiyhteiskunnan ideana on ollut, että JOS jokin "onnettomuus" kohtaa kansalaista, viimekädessä yhteiskunta ottaa kopin. Elämää on uskallettu rakentaa sen luottamuksen varaan. On uskallettu hankkia lapsia, on uskallettu ottaa asuntolainaa, on uskallettu matkustella ja harrastaa jne. Eihän sellaisen tarvitsekaan säästää pahan päivän varalle, jolla työpaikka on niin varma, että mitään pahaa päivää ei kertakaikkiaan voi tulla. Tai on jo valmiiksi niin paljon säästöjä, sijoituksia tai vaikka perintöjä, ettei kertakaikkiaan koskaan elämässään voi joutua pulaan.
Mä olen viime vuosina huomannut omasta ikäluokastani ja vähän vanhemmistakin sen, että kun vanhustenhuoltoa koko ajan romutetaan, ihan hyvätuloisetkin ovat alkaneet säästämään vanhuuden varalle. Pitää olla riittävästi puskuria (ja se summa ei ole ihan pieni), jotta on varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, lääkkeet jne. Ja siis puhun nyt ihmisistä, jotka ovat vielä toistaiseksi ihan hyvässä kunnossa, mutta eivät välttämättä ole enää 10-20 vuoden päästä.
Taas joku anarkisti herännyt neuvomaan miten työllistyneiden pitäisi elää jotta anarkistit voivat jatkaa makoiluaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on aina halunnut, että kansalaiset ihan itse varautuvat elämässään tapahtuviin muutoksiin kuten sairastumiseen, työttömyyteen jne. Eli että kansalainen itse varautuu rahoittamaan omat "pahat päivänsä". Kun työssäkäyvät ovat nyt alkaneet toimia juuri kuten Kokoomus on aina halunnut eli alkaneet säästää ja sijoittaa, niin tästä onkin muka syntynyt jokin "mystinen jarru". Valtaosa Kokoomuksen äänestäjistä on aina olleet niitä, joilla on ollut varaa sekä säästää ja sijoittaa että myös kuluttaa. Eivät ole ymmärtäneet, että läheskään kaikilla työssäkäyvillä tilanne ei ole sellainen vaan joko säästetään tai kulutetaan.
Hyvinvointiyhteiskunnan ideana on ollut, että JOS jokin "onnettomuus" kohtaa kansalaista, viimekädessä yhteiskunta ottaa kopin. Elämää on uskallettu rakentaa sen luottamuksen varaan. On uskallettu hankkia lapsia, on uskallettu ottaa asuntolainaa, on uskallettu matkustella ja harrastaa jne. Eihän sellaisen tarvitsekaan säästää pahan päivän varalle, jolla työpaikka on niin varma, että mitään pahaa päivää ei kertakaikkiaan voi tulla. Tai on jo valmiiksi niin paljon säästöjä, sijoituksia tai vaikka perintöjä, ettei kertakaikkiaan koskaan elämässään voi joutua pulaan.
Mä olen viime vuosina huomannut omasta ikäluokastani ja vähän vanhemmistakin sen, että kun vanhustenhuoltoa koko ajan romutetaan, ihan hyvätuloisetkin ovat alkaneet säästämään vanhuuden varalle. Pitää olla riittävästi puskuria (ja se summa ei ole ihan pieni), jotta on varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, lääkkeet jne. Ja siis puhun nyt ihmisistä, jotka ovat vielä toistaiseksi ihan hyvässä kunnossa, mutta eivät välttämättä ole enää 10-20 vuoden päästä.
Meni taas kirjoittajalla pointti täysin ohi. Kerrataan mitä tuossa sanottiin, ongelma on se kun täällä on liian pitkään opetettu että on täysin ok että osa makaa, ja toiset maksaa! Se EI ole ok, eikä missään nimessä reilua, ja sellainen ajattelumalli jos jokin, on toksinen! Ihmiset ovat nykyisin patalaiskoja ja etsivät helpointa tietä, ja sitten kun eräät puolueet opettaa että täysin ok olla tekemättä mitään = tässä sitä ollaan ja noottia tulee. Mitkä menot kasvaa kun jengi makoilee? Aivan, mistä Suomi sai noottia?
Kuluttamiseen kannustaminen on moraalitonta ja typerää. Kuluttamalla tuhoamme elinmahdollisuutemme. Kulutusyhteiskunta on sairas perversio josta pitää päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen viime vuosina huomannut omasta ikäluokastani ja vähän vanhemmistakin sen, että kun vanhustenhuoltoa koko ajan romutetaan, ihan hyvätuloisetkin ovat alkaneet säästämään vanhuuden varalle. Pitää olla riittävästi puskuria (ja se summa ei ole ihan pieni), jotta on varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, lääkkeet jne. Ja siis puhun nyt ihmisistä, jotka ovat vielä toistaiseksi ihan hyvässä kunnossa, mutta eivät välttämättä ole enää 10-20 vuoden päästä.Meni taas kirjoittajalla pointti täysin ohi. Kerrataan mitä tuossa sanottiin, ongelma on se kun täällä on liian pitkään opetettu että on täysin ok että osa makaa, ja toiset maksaa! Se EI ole ok, eikä missään nimessä reilua, ja sellainen ajattelumalli jos jokin, on toksinen! Ihmiset ovat nykyisin patalaiskoja ja etsivät helpointa tietä, ja sitten kun eräät puolueet opettaa että täysin ok olla tekemättä mitään = tässä sitä ollaan ja noottia tulee. Mitkä menot kasvaa kun jengi makoilee? Aivan, mistä Suomi sai noottia?
Ei mennyt pointti ohi. Tietenkään ne eivät kuluta, joilla ei ole rahaa kuluttaa. Eli juuri nämä mainitsemasi ihmiset. Mutta nyt ovat alkaneet säästää nekin, joilla - teoriassa - olisi varaa kuluttaa, mutta koska on ihan itse varauduttava siihen pahaan päivään, ovatkin alkaneet säästää rahojaan. Ketjun aloittaja haluaisi näiden ihmisten säästöt ilmeisesti itselleen, jotta voisi kuluttaa, ja nyt on kiukuissaan, kun ei saakaan niitä.
Mä en usko, että mainitsemiasi elämäntapatyöttömiä Suomessa on kovinkaan paljon. Ei ainakaan ongelmaksi asti. Meillä on valtava määrä työttömiä, jotka todellakin haluaisivat töihin. Niitä työpaikkoja ei vaan ole kaikille. Jokaiseen työpaikkaan tulee kymmeniä tai jopa satoja hakemuksia. Iso ongelma mun mielestä työttömyydessä on sekin, että moni työkyvytön on kuitenkin Kelan mielestä työkykyinen. Tämä on toki ymmärrettävää, koska työttömän peruspäiväraha on pienempi kuin pieninkin työkyvyttömyyseläke. Mutta ei ne työnantajat työkyvyttömiä palkkaa, vaikka miten poljettaisiin jalkaa tai lyötäisiin nyrkkiä pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten kuhistellaan aina maailman ja Suomen ylikulutuspäivää jos kulutus on hyvä juttu?
On kuluttamista ja myös ylikuluttamista. Pitää nähdä ero.
MItäs se sitten on jos käytät rahaasi tarpeettomaan?
Kun kerran selviät ilmankin sitä.... eikös se ole ylikuluttamista?
Mutta nyt ovat alkaneet säästää nekin, joilla - teoriassa - olisi varaa kuluttaa, mutta koska on ihan itse varauduttava siihen pahaan päivään, ovatkin alkaneet säästää rahojaan.
Tämä on niin totta. Mun suhtautuminen kuluttamiseen on tyystin muuttunut viimeisen parin, kolmen vuoden aikana. Työmarkkinoilla on levotonta, ihmeellisistä koeaikapuruista yms. saa kuulla koko ajan. Eli koeajat on niin pitkiä, että pienemmät työnantajat vallan käyttävät niitä: sen sijaan, että kertoisivat työtarpeen olevan määräaikainen, esim. 4 kk, antavat ymmärtää, että on kokoaikainen ja purkavat työsuhteen, kun suma on saatu rauhoittumaan tai projekti loppuun. Ihmiset kokee kauheaa epävarmuutta. Jos olet 50+ uusista töistä on turha haaveilla.
Mä luulen, että meihin vanhempiin ihmisiin tämä epävarmuus vasta iskeekin, kun on opetettu, että jos vain olet ahkera ja lojaali ja joustava, töitä löytyy ja ei saa potkuja. Nyt on toisin: ellet ole röyhkeä, itsekäs ja kyynärpäät ojossa, potkut tulee.
Saa huudella jarruja ja ihan mitä tahtoo, mun rahat pysyy visusti pankissa. Saa uhkailla työttömyydellä, koska olen jo saanut 57 v irtisanomisen ja tosi kovasta hakemisesta huolimatta uutta työtä ei ole löytynyt. Mies, jolla on vielä enemmän säästöjä pitää tiukemmin kiinni, koska hän on vielä työelämässä neljä vuotta (on siis ihan mahdollista että saakin olla, mutta kuka tietää) ja on varautunut sen ajan elättämään mua jos en töitä löydä. Sitten aletaan onneksi jo olemaan eläkeiässä, mutta niitäkin tullaan kuulemma laskemaan, eli se, mitä oletetaan saavan, ei saada.
Eikö siis saisi säästää rahaa jäädäkseen pois raskaasta työelämästä ennen virallista eläkeikää omalla kustannuksellaan? Orjanako pitäisi olla? Eikö saisi valita vaatimattomampaa elämäntapaa nyt , jotta pärjäisi tulevaisuudessa paremmin omillaan ? Mitä enää saisi valita, jos ei edes itse tienaamiensa rahojen käyttöä runsaan veronmaksun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Taas joku anarkisti herännyt neuvomaan miten työllistyneiden pitäisi elää jotta anarkistit voivat jatkaa makoiluaan.
Oi voi. Hommasiko sukulainen sut valtion työpaikkaan töihin?
Kenelle myyt perikunnan asunnon?
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Tuttu on 60-vuotias ja valtion viratossa töissä. Myynyt perikunnan asuntoa sisarensa kanssa jo viime kesästä asti. Joka kuukausi maksavat puoliksi yhtiövastikkeen ja rahoitusvastikkeen putkiremontista. Heillä on jo omat omistusasunnot.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on 60-vuotias ja valtion viratossa töissä. Myynyt perikunnan asuntoa sisarensa kanssa jo viime kesästä asti. Joka kuukausi maksavat puoliksi yhtiövastikkeen ja rahoitusvastikkeen putkiremontista. Heillä on jo omat omistusasunnot.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Ehkä kokoomus ostaa kaikki asunnot ja vuokraavat ne. Ihmiset voivat sitten pitää viinabileitä, kun töitä ei ole. Putkiremontoidussa kylpyhuoneessa on hyvä oksennella.
Sähkö ja polttoaine nyt tehokkaasti hoitaa sitten ostovoiman.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä olen masentunut. Ei ole rahaa edes käydä kirpputorilla.
Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.
Ymmärtääköhän kokoomuslaiset, että he on aiheuttaneet työttömille masennuksen ja vuokra-asuntoja siivotaan kerran tai kaksi vuodessa.
Aikamoinen ristiriita.