Kuluttaminen on yhteiskunnalle vähintään yhtä tärkeää kuin työssäkäynti
Jos et kuluta vaan haudot rahoja jemmassa, niin välität tämän yhteiskunnan kokonaisedusta tasan yhtä vähän kuin ideologisesti ja vapaaehtoisesti työtön. Pitäisi olla joku 90% hamsterivero jonkun järkevän puskurin yli meneville säästöille. Jaettaisiin nämä turhat rahat vähävaraisille ihmisille, jotka ne kuluttaisivat mielellään. Talous ampaisisi nousuun.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Voin menettää työni koska tahansa. Haluan säästäväisesti elää, etten ole kusessa jos työt menee. Ne ottakoon riskejä, ketkä haluaa.
Kohtuus kaikessa! Säästöön laitetaan se summa mikä jää yli, kun normaalit elämisen tarpeet ja omat mieliteot on tyydytetty. Raha on keksitty aikanaan vaihdon välineeksi ja sitä pitää kierrättää jotta yhteiskunta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Miten suomen tilannetta parantaa se, että kulutatte ulkomailla tuotettua rojua?
Laitetaan kunnon tuontiverot kaikelle ei-kotimaiselle niin voisi olla järkeäkin.
En sanoisi että muista EU-maista ostettuja tuotteita ovat rojua. Siellä on hinta-laatusuhde kohdillaan. Halusitpa tai ET niin tämä on lisäänymässä. Koita onnistutko laittamaan kovat tullit toisista EU-maista? Muistithan aamulla ottaa lääkkeesi?
No miksi sitten kuhistellaan aina maailman ja Suomen ylikulutuspäivää jos kulutus on hyvä juttu?
Totta. Ilman kansalaisten kuluttamista yhteuskunta kaatuu, yritykset menevät konkurssiin, työpaikat häviävät. Koko yhteiskunnan toimivuus on riippuu kuluttamisesta. Se on selvää.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ilman kansalaisten kuluttamista yhteuskunta kaatuu, yritykset menevät konkurssiin, työpaikat häviävät. Koko yhteiskunnan toimivuus on riippuu kuluttamisesta. Se on selvää.
Onneksi ei ole pakko kuluttaa, kukaan ei voi tähän pakottaa
Mä laitan joka ikisen euron asuntolainaan. Ideaali tilanne olisi, ettei olisi lainaa, kun työt loppuu joku päivä.
Viime aikoina olen myös laittanut entistä enemmän rahaa matkustamiseen. Tosin rahat menee ulkonaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjätaskut täällä neuvomassa varakkaampia rahankäytössä 🤣
Samoja ohjeitahan täällä heille jaetaan, kuin niille köyhäkauloillekin toistellaan. Jos ei raha pala turhuuksiin, niin on "yhteiskunnan vihollinen", tätähän täällä on keskiluokasta alaspäin oleville toisteltu vuosikausia.
Höpsis, ei teille mitään tuollaista ole toisteltu.
Kylllä mä edelleen kulutan, mutta en mihinkään sellaiseen, mitä ilmankin elämäni on ihan riittävän mukavaa. Viime kuussa meni vajaa tonni koiran eläinlääkärilaskuihin. Ruokaa ostan ja muita päivittäistavaroita. Sähköäkin kulutan ihan surutta. Pari maksullista suoratoistokanavaakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ilman ihmisten kuluttamista ei yhteiskunta voi toimia. Eikä tarvitse olla ruudinkeksijä kun sen tajuaa. Joten älkää sitten valittako työttömyydestä tai muusta, jos ette osta palveluja, ette juuri mitään muuta kuin välttämättömät pysyäksenne hengissä. Minulla oli kerran mielenkiintoinen keskustelu erään kaupunkini luottamushenkilön kanssa asiasta, joka on henkeen ja vereen vasemmistolainen. Päätteeksi hän joutui myöntämään että minä olen oikeassa. Ja jokainen kyennee itse päättelemään mitä tapahtuu kun kansalaiset eivät kuluta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kylllä mä edelleen kulutan, mutta en mihinkään sellaiseen, mitä ilmankin elämäni on ihan riittävän mukavaa. Viime kuussa meni vajaa tonni koiran eläinlääkärilaskuihin. Ruokaa ostan ja muita päivittäistavaroita. Sähköäkin kulutan ihan surutta. Pari maksullista suoratoistokanavaakin löytyy.
Reipas ja tunnollinen lammas on esimerkillisesti käyttänyt eläinlääkärin palvelua ja työllistänyt eläinlääkärin. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten kuhistellaan aina maailman ja Suomen ylikulutuspäivää jos kulutus on hyvä juttu?
On kuluttamista ja myös ylikuluttamista. Pitää nähdä ero.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se tilanteen ongelmallisuus onkin. Resurssien tehokas hyödyntäminen, päästöjen rajoittaminen ja ihmisten työllistyminen sekä valtion vrotulot ovat keskenään ristiriidassa.
Rikkaathan kuulemma tätä yhteiskuntaa pystyssä pitää, joten miksei rikkaat kuluta? Alkaa varmaan kuluttamaan sootana!
Ilman ihmisten kuluttamista ei yhteiskunta voi toimia.
Niin, juuri tästähän on kyse, että nyt yhteiskuntamme ei toimi. Ihmiset kokevat pelokkuutta, epävarmuutta, eivätkä koe olevansa turvassa yhteiskunnassa. On kaikenlaisia pelkoja, jotka eivät vielä 10-15 v sitten voineet olla mitenkään (siinä toimivassa) mahdollisia käydä toteen. Nyt ovat todennäköisiä jopa.
Eivät yritykset aikaisemmin irtisanoneet vanhimpia, uskollisimpia työntekijöitään. Nyt on melkein taattua, että kun täytät 55 seuraavissa yt:ssä lähdet. Yritykset palkkasivat nuoria harjoittelijoita oppimaan työntekoa, nyt harjoittelijalta vaaditaan 5 v kokemusta alalta. Työttömyysturvaa ei käytännössä ole, sillä säännöt ovat niin monimutkaiset, että kuka tahansa suivaantunut voi pyörtää edellisen päätökset ja oletkin maksumiehenä takaisin päin. Joka tapauksessa turvan säännöt ovat ankarat, 12 kk työssäolo ja ensimmäisen 4 kk jälkeen raju pudotus.
Mankuminen siitä, että näin on nyt vain ollut pakko toimia on paskanpuhetta. Kyllä yritykset olisivat tulleet toimeen, vaikka olisivat kotouttaneet muutaman prosentin vähemmän voittoja. Toinen turha mankuminen on viennin veto - nyt kun tarvittaisiin sitä, että me pesisimme täällä toistemme paitoja, emme kotouttaisi voittoja ulkomaiseen omistukseen.
Eikai nykyään oikein kukaan haudo rahojaan säästössä pankkitilillä vaan todella monet sijoittaa rahojaan rahastoihin tai osakkeisiin.
Minä laitan jokaisesta palkastani 500e osakkeisiin, elän nuukasti jotta voin sijoittaa. Jos palkkani olisi hyvä niin silloin sijoittaisin ja kuluttaisin enemmän.
Kuluttaminen koostuu pienistä kuin suuremmista puroista. Ei pidä tuomita kuluttamista, koska se on elinehto koko yhteiskunnan toimivuudelle. Moni ei vaan tule ajatelleeksi koko ydintä. Itse sain muistutuksen toistakymmentä vuotta sitten, kun tein silloin tällöin keikkaa akuuttisairaanhoidossa. Oli sunnuntai ja ilta ja juuri ja juuri ehdin bussipysäkille, ( koska olin säästäväinen ja kuljin bussilla) ja huomasin, ettei ko bussi kuljekaan sunnuntaisin enää kotiini siihen aikaan. Matkaa n 7 km. Siitä sitten juoksin läheiselle taksiasemalle ja puuskahdin taksikuljettajalle pettymykseni. Mies sanoi, että aattelepa tätä, että sinä työllistät nyt häntä ja yhteiskunnan rattaat pelaavat vain kun käytämme toistemme palveluja. Siitä keskustelimmekin koko matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen koostuu pienistä kuin suuremmista puroista. Ei pidä tuomita kuluttamista, koska se on elinehto koko yhteiskunnan toimivuudelle. Moni ei vaan tule ajatelleeksi koko ydintä. Itse sain muistutuksen toistakymmentä vuotta sitten, kun tein silloin tällöin keikkaa akuuttisairaanhoidossa. Oli sunnuntai ja ilta ja juuri ja juuri ehdin bussipysäkille, ( koska olin säästäväinen ja kuljin bussilla) ja huomasin, ettei ko bussi kuljekaan sunnuntaisin enää kotiini siihen aikaan. Matkaa n 7 km. Siitä sitten juoksin läheiselle taksiasemalle ja puuskahdin taksikuljettajalle pettymykseni. Mies sanoi, että aattelepa tätä, että sinä työllistät nyt häntä ja yhteiskunnan rattaat pelaavat vain kun käytämme toistemme palveluja. Siitä keskustelimmekin koko matkan ajan.
Mä en tuomitsekaan kuluttamista. Kulutanhan mä itsekin silloin, kun se on mulle tarpeellista. Esimerkiksi ne koiran eläinlääkärikäynnit viime kuussa. Mutta en mä olisi varannut koiralle eläinlääkäriaikaa, jos koira ei olisi sairastunut. Kerran kuukaudessa tilaan ostoksia Citymarketista kotiinkuljetuksella. Mulla ei ole eutoa eikä ajokorttiakaan, joten en mä saisi bussissa raahattua neljää säkkiä kissanhiekkaa yms. Kun tilaan koiralle ruuat Mustista ja Mirristä, niin kotiinkuljetuksella. Painaa sen verran paljon, että hyvä kun saan säkin ulko-ovelta kieritettyä keittiöön asti. Ei todellakaan onnistuisi hakea pakettia edes lähikaupassa olevasta Matkahuollon noutopisteestä. Sen sijaan esimerkiksi jalkahoidot osaan tehdä itsekin, pitkien hiusteni latvat tasoittaa mun sisko jne.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan ei tulisi perustua jatkuvaan kuluttamisen kasvuun.
Valista meitä, miten se yhteiskunta muutoin toimisi? Kaikki hyvinvointi perustuu kuluttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman ihmisten kuluttamista ei yhteiskunta voi toimia. Eikä tarvitse olla ruudinkeksijä kun sen tajuaa. Joten älkää sitten valittako työttömyydestä tai muusta, jos ette osta palveluja, ette juuri mitään muuta kuin välttämättömät pysyäksenne hengissä. Minulla oli kerran mielenkiintoinen keskustelu erään kaupunkini luottamushenkilön kanssa asiasta, joka on henkeen ja vereen vasemmistolainen. Päätteeksi hän joutui myöntämään että minä olen oikeassa. Ja jokainen kyennee itse päättelemään mitä tapahtuu kun kansalaiset eivät kuluta.
Sori, mutta mulla ei ole yksinkertaisesti varaa kuluttaa yrittäjien tms. palveluja. Ei 2000€ palkasta makseta kuin ruokaa ja muut pakolliset elämisen/asumisen kulut.
Ruoat ja kahvit keitellään kotona. Hiukset leikataan itse. Lihasjumit hoidetaan saunassa. Kulttuuri on sitä, mitä pystyy ilmaiseksi nauttimaan. Liikunta on hyötyliikuntaa, kotijumppaa ja lenkkeilyä. Matkustelua ei tapahdu edes kotimaassa. Ei mahdollisuutta ostaa remontteja.
Yhdenkään koulutetun aikuisen ihmisen palkka kokoaikatyöstä ei pitäisi olla näin alhainen, silti se vaan on monilla aloilla.
Kiitos tämän lain, uskallan yrittäjänä palkata työntekijän.
Kiva ja toivottavasti takaat työntekijällesi varmahkoa tulevaisuutta, et ole irtisanomassa 6 kk koeajan viimeisenä päivänä tai tehnyt ainoastaan 1 v määräaikaista sopimusta. Mutta ennen kaikkea maksa hänelle kunnon palkka, niin hänkin uskaltautuu ostamaan jotain uutta, koska tietää, että lapsilta ei lopu ruoka ensi kuussa.
Jos lähtökohta yrittäjällä nimittäin on, että hän tarvitsee lain, jolla voi helposti irtisanoa työntekijänsä, se ei kerro yrittäjästä kovinkaan hyvää.