Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien käyttäjät?!

Vierailija
02.03.2026 |

Paljonko maksoit viimeksi silmälaseistasi, linsseistä ja kehyksistä?

Asioin eräässä ketjussa vkonloppuna ja löydettyäni mieleiset kehykset pyysin niistä hinnan, saan 2 lasit 1 hinnalla. 

Pelkkien linssien hinta reilut 900€ 😵💫 +kehykset n.300€ eli yht.1200€. No, sentään saak 2 silmälasit joista toisissa valitsemani auringossa tummuva värisävy, ohennukset ym, mutta silti. Ilman tuota tarjousta maksaisin laseistani rapiat 2000€...tai olisin vain 1 laseilla joka ei sekään houkuttele, koska olen ilman lasejani sokea.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on useat silmälasit ja näön muuttuessa käyn tutulla yksityisellä optikolla uusimassa linssit vanhoihin kehyksiin. 250€ Rodenstockin yksiteholinssit kaikilla herkuilla ja taas elämä kirkastuu 👍

Kuinka kauan teillä oikein kehykset kestää? Minulla ne kulahtavat muutamassa vuodessa eli samassa ajassa kuin linssitkin. Linssit ovat sen verran kalliit, että en viitsisi laitattaa uusia linssejä kulahtaneisiin kehyksiin.

Minulla kesti edelliset 20 vuotta.

Vau, käytitkö kokoajan vai olivatko vain lukulasit?

Vierailija
82/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euroo en mennyt myyjän kusetuksiin kaikesta ekstrasta ja vakuutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina yksitehot, kun kaksitehot on niin kalliit ja näkö saattaa vaihdella tiuhaan. Olen ostellut speksavarsistä, hinta kohillaan ja laatu ollut hyvä.

Tiuhaan? Minulla on mennyt lähemmäs 10 vuotta, ettei näössä ole tapahtunut muutosta lähes minkään vertaa.

Lapsena ja nuorena linssit piti vaihtaa joka vuosi, koska likinäköisyys lisääntyi koko ajan. Ikävuodet 30-45 meni ilman muutoksia ja sitten tuli ikänäkö lisäksi. Nyt näkö muuttuu hitaasti, muutaman vuoden välein tarvitsee uudet lasit. Tämä on varmaan tyypillinen kehitys reippaasti likinäköisillä. 

Vierailija
84/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäasemalla ei mennyt kaikki  ihan putkeen. Miehen silmälasit piti tehdä uusiksi kolme kertaa ennenkuin niillä pystyi näkemään normaalisti. Mun lukulasit onnistui suht hyvin ekalla kerralla, monitehot oli ekalla kerralla muuten hyvät mutta lukeminen ei onnistunut kun tekstit näkyi ihan suttuisena. Toisella kertaa parempi.

Tiesittekö muuten, että linssien ja kehysten valmistuskustannukset ovat parikymppiä? Ja mitäs me sitten maksetaankaan sitten näistä.

Meillä meni neljä kuukautta kaiken kaikkiaan ennenkuin saimme uudet lasit. Tuskin käytämme toiste tuon puljun palveluksia.

Vierailija
85/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset lasit Silmäasemalta. Hoyan linssit on kyllä sinänsä laadukkaat, mutta jotenkin eivät vaan osanneet mulle oikeanlaisia tilata. Tilasin monitehot, joilla näki kauas ja ihan lähelle, mutta ei siltä väliltä. Kun valitin, niin tehtiin vaan varalta uusi näöntarkastus ja kaikki oli heidän mielestään ok. Joku siinä optiikassa ei ollut kuitnkaan kohdillaan. Mutta minkäänlaista kunnollista apua en siihen saanut. Jotain sitten tekivät kun oikein vaadin, mutta kunnollista lopputulosta ei tullut. 

Vierailija
86/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen voimakkaasti likinäköinen eli en pärjää ilman rillejä jalankulkijana eli jään autonalle. Viimeksi pari viikkoa sitten hankin uudet kaukorillit ( monitehoihin en tottunut eli aloin kompuroimaan kotimme rappusissa) ja lukulasit ja Silmäaseman Suomen kielinen silmälääkäri määritti linssit minulle.  Lasku  kaukolaseista ja lukulaisesta oli 830 euroa.

Vierailija
87/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla linsiit maksaa eniten ohennettuina kuten nykyään on mahdollista, muutoin mulla olisi paksut pullonpohjalinssit ja benänvaressa olisi vako.

Vierailija
88/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taas linjoilla ja pohtii vielä sitäkin, että olisi kiva olla ns satavarma siitäkin, että ne valitut kehykset on sitten varmasti itselle ulkonäöllisesti mieluisat ja tulee käyttöön, siitäkin kokemusta, että toiset lasit jääneet todella vähälle käytölle, kun ei ne sitten olleetkaan tarpeeksi kivat ja mieluisan näköiset. Näillä hinnoilla mitä laseistani aina maksan niin sellainen ei vetele. Hiton hankalaa se kehyksien sovitus siellä liikkeessä, kun pitää kasvot tunkea muutaman cm päähän siitä peilistä😩

Ap

Minulla on aina aviomies makutuomarina. Otan sovitukseen yleensä neljät tai viidet pokat, jotka myyjä valitsee ja sitten käyn miehen kanssa keskustelua. Heittelen pokia silmilleni, tuijotan juurikin kolmen sentin päästä peiliä ja sitten katson miehen suuntaan mitä hän on mieltä, ja sitten taas uudet nenälle. Useamman kerran on käynyt niin, että hänen suosikkinsa on näyttänyt minustakin heti parhaimmalta, mutta joskus, kuten viimeksi, keskustelua käydään pitkään parin eri vaihtoehdon välillä. Minä sitten tietysti sanon sen viimeisen sanan. 

Vierailija
89/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla linsiit maksaa eniten ohennettuina kuten nykyään on mahdollista, muutoin mulla olisi paksut pullonpohjalinssit ja benänvaressa olisi vako.

En usko, että nykyään on enää mahdollista saada pullonpohjalinssejä. Kyllä linssit kaikki ohennetaan ennen kuin asiakkaalle ne annetaan. 

Vierailija
90/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on useat silmälasit ja näön muuttuessa käyn tutulla yksityisellä optikolla uusimassa linssit vanhoihin kehyksiin. 250€ Rodenstockin yksiteholinssit kaikilla herkuilla ja taas elämä kirkastuu 👍

Kuinka kauan teillä oikein kehykset kestää? Minulla ne kulahtavat muutamassa vuodessa eli samassa ajassa kuin linssitkin. Linssit ovat sen verran kalliit, että en viitsisi laitattaa uusia linssejä kulahtaneisiin kehyksiin.

Minulla kesti edelliset 20 vuotta.

Vau, käytitkö kokoajan vai olivatko vain lukulasit?

Käytin kokoajan. En tiedä kuinka kauan olisivatkaan kestäneet, mutta kerran unohtuivat lattialle ja polkaisin päälle. Sangoista tuli entiset.

Vierailija
91/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliset lasit Silmäasemalta. Hoyan linssit on kyllä sinänsä laadukkaat, mutta jotenkin eivät vaan osanneet mulle oikeanlaisia tilata. Tilasin monitehot, joilla näki kauas ja ihan lähelle, mutta ei siltä väliltä. Kun valitin, niin tehtiin vaan varalta uusi näöntarkastus ja kaikki oli heidän mielestään ok. Joku siinä optiikassa ei ollut kuitnkaan kohdillaan. Mutta minkäänlaista kunnollista apua en siihen saanut. Jotain sitten tekivät kun oikein vaadin, mutta kunnollista lopputulosta ei tullut. 

Minulla oli sama juttu samassa paikassa kaksi vuotta sitten, ja minullekin tehtiin uusi näöntarkastus ja lasit olivat ihan sellaiset kuin pitikin. Oikealla silmälläni en vain kunnolla näe, vaan hieman suhjuista on. Minun kohdallani on kuitenkin kysymys oikean mykiön alkaneesta samentumisesta. Vasen silmä kannattelee näköäni, stereonäkö onnistuu vielä hyvin. Olen nyt 60-vuotias ja koko ikäni ollut erittäin voimakkaasti likinäköinen. Moniteholasit minulla on ollut nyt 14 vuotta. 

Vierailija
92/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei piilarit, silmälasit vanhentaa ihmistä n 20-vuotta. 

Vierailija
93/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin temusta 10 kpl 4,50€ yhteensä m73

Vierailija
94/126 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime elokuussa Specsaversilta kahdet monitehot 548 euroa. Mukana optikon näöntarkastus ja silmänpohjankuvaus. Nämä ovat ekat monitehoni, joten en oikein osaa vertailla, mutta en keksi valittamista. Tosi kiva palvelukin. 

Vierailija
95/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tarkoittaa nuorisomonitehot?"

Niissä se lukualueen voimakkuus ei eroa vielä paljon muusta linssistä. Esim. jos miinusta on kaukonäköalueella (linssin yläosa) vaikka -2, lukualueella saattaa miinusta olla -1,5.

Vierailija
96/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarvitaan vahvat monitehot, joissa on myös hajataiton korjaus, ovat kalliit. Yli tonnin menee, vaikka ei ottaisi mitään erikoisuuksia.

Vierailija
97/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen uudet lasit joka toinen vuosi ja vielä kahdet hiukan erilaiset samalla kertaa. Tässä vinkkini lasien hankkijalle. Mene specsaversille kun siellä on kampanja kahdet yhden hinnalla. Valikoi kahdet kalliihkot merkkikehykset. Linsseissä älä ikinä ota kaikkein ohuimpia ja kaikkein laajemmalla näkökentällä, vaan ne toiseksi parhaat. Tämä on tärkein vinkki! Et huomaa juurikaan eroa ja hinta tippuu huomattavasti. Näillä eväillä olen saanut aina kahdet tyylikkäät lasit 550 - 650 e hintaan. Olen likinäköinen, hajataitteinen ja ikänäköinen joten kaksitehoja hankin.

Vierailija
98/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niin kuin Jallis. Käy silmäleikkauksessa.

No tämä! Itse kävin ja oli kyllä hyvä sijoitus. Aurinkolaseja se ei korvaa, mutta ne kestävät vuosia, eikä ne ilman vahvuuksia maksa juuri mitään. 

Vierailija
99/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin linssileikkauksessa, maksoi 6000e. Tuo summa on jo kuoletettu. 

Vierailija
100/126 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei piilarit, silmälasit vanhentaa ihmistä n 20-vuotta. 

Piilarit tai laserleikkaus ei käy kaikille. Itseltäni on silmälääkäri kieltänyt molemmat joten ei tulisi mieleenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi