Missä Ville Haapasalo oppi niin sujuvaa venäjää?
Katsoin hänen videoitaan, joissa puhuu sujuvasti venäjää. Missäköhän aikoinaan oppinut?
Tuolla puhuu niin sujuvasti. Lausuukin hyvin.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova veto: muutti ummikkona Venäjälle ja loi kestävän uran maassa, jossa ei pahemmin finskeistä välitetä.
Ja hyvän uran loikin. On tosi pidetty siellä.
Ei taida olla enää kun ei ollut putlerin kökästä samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Villen puheesta kuuluu hieman suomalainen aksentti, vaikka puhuu ja ääntäkin venäjää poikkeuksellisen hyvin.
Itse opiskelin venäjää yliopistossa, ja toisena opintovuotena olin vaihdossa Moskovassa. Siellä sitten opin ihan käytännössä ja oikeasti puhumaan venäjää. Nopeasti sitä oppii kunhan on motivaatio kohdillaan ja vähän kielipäätä.
Mitä mielestäsi opit parhaiten Moskovassa? Ääntämisen? Arkikielen kommunikoinnin?
Mielestäni kun Suomessa opiskellaan, niin jotenkin se ihan simppeli arkikielen opettelu jää tosi vähälle ja siihen ääntämiseenkään ei panosteta, eli ope ei korjaa tarpeeksi ääntämistä.
Molempia! Ja totta turiset, nimenomaan sellainen arkinen keskustelutaito jää vajavaiseksi yliopisto-opiskelussa. Sekin pitää paikkansa, että monet suomalaiset venäjän opettajat eivät korjaa ääntämistä - mikä toki on ihan luonnollista ottaen huomioon, että he eivät kaikki itsekään osaa ääntää venäjää oikein.
Itse lähdin vaihtoon ns. "oma-aloitteisesti" yksin, eli hankin vaihtopaikan itse. Muut opiskelijat ryhmästäni menivät valmiiksi suunniteltuun kieliharjoitteluun pienempään kaupunkiin, jossa heidät majoitettiin toistensa kesken jne. He siis käytännössä opiskelivat yhdessä ja viettivät myös kaiken vapaa-aikansa yhdessä suomalaisten keskuudessa. Minä en tuohon halunnut ottaa osaa, vaan halusin nimenomaan Moskovaan ja paikalliseen asuntolaan. Ja sen kyllä näki tuloksista, sillä yksikään noista entisistä opiskelijakavereistani ei kieliharjoittelun jälkeen puhunut edelleenkään sujuvaa venäjää. Yhtä lukuun ottamatta kukaan ei heistä edelleenkään puhu sujuvasti - vain yksi oppi kutakuinkin sujuvan venäjän, koska oli myöhemmin töissä Venäjällä. Ja minä olin valehtelematta se, joka puhui ja puhuu nykyäänkin parhaiten meidän ryhmästämme kieltä. Tämän uskon johtuvan tuosta vaihdosta sekä ihan luonteestani. Jos kielen haluaa oppia, siihen täytyy oikeasti hmosata heittäytyä, eikä saa olla pelkoa tehdä virheitä, mikä on monille suomalaisille hyvin tyypillistä. Virheitä on pakko tehdä, jos haluaa oppia. Monilla se pelko jarruttaa pahasti kielten oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sotalapset Ruotsissa oppi puhumaan ruotsia niin hyvin, kun eivät kerenneet edes koulussa opettelemaan sitä?
Lapsethan oppivat kakkoskielen miltei natiivin tasoiseksi. Jopa niin, ettei juuri oman äidinkielen aksenttiakaan kuulu.
Suomessa asuneet 2. tai 3.polven maamuut puhuvat omituisella aksentilla, koska elävät vain "omiensa" parissa ja ovat myös oppimattomia ja kovapäisiä.
Haapasalohan ei osaa tai ei piykään osannut lukea ja kirjoittaa venäjää vaan oppi kaiken suullisesti.
Voisi olla ihan kelpo opetusmenetelmä kirlessä, jossa on eri aakkoset.
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
Ville on suomalainen vuonna 1972 näyttelijä, joka sai päähänsä lähteä lukion jälkeen 19-vuotiaana Pietariin näyttelijäkouluun vuonna 1991 ja jäi sille tielleen. Siellä päätyi elokuvaan, josta tuli todella suosittu ja Villestä yhtäkkiä megajulkkis Venäjällä. Hän on kirjoittanut kirjoja, esiintynyt yli sadassa erilaisessa leffassa ja näytelmässä. Hän on tehnyt Ylelle myös "30 päivässä" -matkasarjoja, joissa reissaa ympäri Venäjää niin junalla kuin veneillä. Matkasarjat löytyy tästä:
https://areena.yle.fi/hae?q=30+p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4&service=tv
Hänellä on noin parikymppiset lapset ja vaimonsa kanssa on ollut 2000-luvun alusta. Vaimo on käytännössä pyörittänyt yksin perhe-elämän, sillä Ville on koko tämän ajan ollut reissutöissä ja 280 päivää vuodesta ulkomailla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
Ville on suomalainen vuonna 1972 näyttelijä, joka sai päähänsä lähteä lukion jälkeen 19-vuotiaana Pietariin näyttelijäkouluun vuonna 1991 ja jäi sille tielleen. Siellä päätyi elokuvaan, josta tuli todella suosittu ja Villestä yhtäkkiä megajulkkis Venäjällä. Hän on kirjoittanut kirjoja, esiintynyt yli sadassa erilaisessa leffassa ja näytelmässä. Hän on tehnyt Ylelle myös "30 päivässä" -matkasarjoja, joissa reissaa ympäri Venäjää niin junalla kuin veneillä. Matkasarjat löytyy tästä:
Hänellä on noin parikymppiset lapset ja vaimonsa kanssa on ollut 2000-luvun alusta. Vaimo on käytännössä pyörittänyt yksin perhe-elämän, sillä Ville on koko tämän ajan ollut reissutöissä ja 280 päivää vuodesta ulkomailla töissä.
Mistä tuollaisia vaimoja saa? Venäjältä?
Vierailija kirjoitti:
Haapasalohan ei osaa tai ei piykään osannut lukea ja kirjoittaa venäjää vaan oppi kaiken suullisesti.
Aakkosten opettelu oli minun mielestäni ehkä helpoin asia venäjän opiskelussa. Ne saa opeteltua parissa päivässä.
Kun aloin opiskella venäjää aikoinaan, niin tein sen tavallaan huvin vuoksi ja koska tykkäsin kielistä. Ajattelin siinä vaiheessa, että enhän minä IKINÄ tule oikeasti puhumaan venäjää sujuvasti, niin mahdottoman vaikealta se kielioppi ja kaikki silloin vaikutti. Mutta niin vain opin sen kielen loppupeleissä, ja osaan nykyään sujuvasti. Esimerkiksi venäläisten ja muiden venäjänkielisten kanssa puhun aina venäjää, vaikka he puhuisivat hyvää englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihmeellistä miten nopeasti ja hyvin Haapasalo oppi kielen ja kotiutui venäjälle.
Kotiutuminen ja kielen oppiminen on siis mahdollista, vaikka moni maahanmuuttaja väittää toisin.
Joo on tosi hämmästyttävää, jos vaan toistakymmentä vuotta asuu maassa ja sen jälkeen jo osaa maan kieltä ihan sujuvasti. Täytyy olla joku poikkeusyksilö.
Ilmeisesti. Onhan Suomessa henkilöitä jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eivätkä vieläkään suomen kieltä osaa eivätkä ymmärrä. Ville oppi venäjän huomattavasti nopeammin.
Meillä on ihan suomalaisia jotka on koko elämänsä olleet täällä ja ikää esim. 50 eikä osaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
Ville on naimisissa näyttelijä Saara Hedlundin kanssa. En tunne, mutta ei kyllä venäläiseltä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihmeellistä miten nopeasti ja hyvin Haapasalo oppi kielen ja kotiutui venäjälle.
Kotiutuminen ja kielen oppiminen on siis mahdollista, vaikka moni maahanmuuttaja väittää toisin.
Tai sitten venäjä on helpompi kuin suomen kieli.
Tämä vaimo on ihan suomalainen ja ihan Suomessa on lastensa kanssa asunut sillä aikaa, kun Ville on reissannut töissä ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiutuminen ja kielen oppiminen on siis mahdollista, vaikka moni maahanmuuttaja väittää toisin.Tai sitten venäjä on helpompi kuin suomen kieli.
Venäjä on helpompi kuin suomi.
Suomihan on rankattu maailman viiden vaikeimman kielen joukkoon. Ihan sillä perusteella, kun suomen kielessä taivutetaan sanoja miljoonaan eri muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
Ville on naimisissa näyttelijä Saara Hedlundin kanssa. En tunne, mutta ei kyllä venäläiseltä kuulostaa.
suomenruottalainen? osaa varmaan venäjää jos sinne Georgiaa lähtee....
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000010278307.html
Tuossa on erittäin laaja henkilöhaastattelu Villeltä.
”Olen käynyt läpi melko totaalisen elämänmuutoksen. Se ei ollut valinta, vaan olosuhteiden luoma pakko. Työni vähenivät koronavuosina ja loppuivat kuin seinään Venäjän hyökkäyssodan alettua. Kun kaikki meni, tajusin, että olin aika väsynyt showbisnekseen. En usko, että olisin osannut itse lopettaa.
Edellisessä ammatissani minulla ei ollut lainkaan normaalia elämää. Olin aina joko töissä tai lentokoneessa. Söin huonosti, nukuin huonosti enkä liikkunut lainkaan. Kerran tein kuukauden ajan kolmea elokuvaa yhtä aikaa kolmessa eri maassa. Lensin öisin paikasta toiseen enkä päässyt kertaakaan sänkyyn. Loppuvaiheessa nukuin puolitoista tuntia yössä. Selvisin juuri ja juuri hengissä.
Kotimme on Helsingissä, mutta vietän paljon aikaa mökillä Puumalassa, sillä leipomomme sijaitsee siellä. Metsä ja järvi ovat minulle paikkoja, joissa pystyn rauhoittumaan.”
”Olemme olleet rouvan kanssa yhdessä pitkään, oikeastaan koko aikuisikämme. Olen oppinut, että rakkaus muuttaa muotoaan. Se ei häviä, mutta muuttuu. Jos nyt vertaan suhdettamme esimerkiksi siihen aikaan, kun lapset olivat pieniä, olemme täysin erilaisessa tilanteessa.
Vitsailen joskus, että pitkän parisuhteen salaisuus on se, että toinen on matkatöissä 280 päivää vuodesta. Sitten, kun nähdään, on ihanaa olla yhdessä. Tuollainen ei varmasti toimi kaikilla, mutta meille se on sopinut. Se on ollut pakon sanelema realiteetti, jonka mukaan olemme järjestäneet yhteistä elämäämme aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on tosi hämmästyttävää, jos vaan toistakymmentä vuotta asuu maassa ja sen jälkeen jo osaa maan kieltä ihan sujuvasti. Täytyy olla joku poikkeusyksilö.
Ilmeisesti. Onhan Suomessa henkilöitä jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eivätkä vieläkään suomen kieltä osaa eivätkä ymmärrä. Ville oppi venäjän huomattavasti nopeammin.
Meillä on ihan suomalaisia jotka on koko elämänsä olleet täällä ja ikää esim. 50 eikä osaa kieltä.
Höpö höpö. Jokainen osaa äidinkielensä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän lähti 1991 Leningradiin? Hänhän on ollut silloin vasta 19 v.
Syntynyt 1972
Kuvittelen, että oli helpompi päästä filmialalle. Suomessa ala oli todella alamaissa, oli vaikea päästä opiskelemaan ja rahoitusta oli vähän. Lama vaikeutti tilannetta paljon 1990-luvun alussa. Eräs tuttavani lähti myös 1990-luvulla opiskelemaan elokuvaohjaajaksi Venäjälle, koska Suomessa opiskelemaan pääsi joka vuosi vain muutama eikä alalla ollut paljon näkymiä mihinkään suuntaan.
Tykkään Villestä koska vaikuttaa aidolta ihmiseltä ja selvästi oman tiensä vahva kulkija. Näissä sarjoissaan kun kulkee Kaukasiuksella yms. niin ihmiset lämpenevät hänelle ja kutsuvat koteihinsa, kohtelee kaikkia kunnioittaen muttei pokkuroi. Varmasti myös hyvä isä, aistin liikutuksen kun lasten seurassa (toki eri asia onko jatkuvasti poissaoleva isä hyvä mutta se lienee eri keskustelu). Ihmiset elää tavallaan ja hänellä ollut vahvasti oma visio jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aakkosten opettelu oli minun mielestäni ehkä helpoin asia venäjän opiskelussa. Ne saa opeteltua parissa päivässä.
Kun aloin opiskella venäjää aikoinaan, niin tein sen tavallaan huvin vuoksi ja koska tykkäsin kielistä. Ajattelin siinä vaiheessa, että enhän minä IKINÄ tule oikeasti puhumaan venäjää sujuvasti, niin mahdottoman vaikealta se kielioppi ja kaikki silloin vaikutti. Mutta niin vain opin sen kielen loppupeleissä, ja osaan nykyään sujuvasti. Esimerkiksi venäläisten ja muiden venäjänkielisten kanssa puhun aina venäjää, vaikka he puhuisivat hyvää englantia.
Kuka haluaa opiskella venäjänkieltä huvin vuoksi? Mieluummin kuolisin, kuin opettelisin kyseistä kieltä sanaakaan.