Olen pudottanut painoa 25 kg ja vyötärö silti todella paksu. Vaihdevuodet vaikuttaa.
Onko vinkkejä. Liikuntaa teen toki jo.
Olen vaihdevuosissa ja näemmä lähes kaikki painonpudotus lähti pepusta, reisistä ja käsivarsista.
Nuorena minulla oli X-vartalo. Eli vaihdevuodet syynä.
Vyötärönympärys reippaasti yli sata. En mitannut ennen urakkaani, mutta nyt tuli mitattua. En pudota ulkonäön vuoksi, vaan terveyssyistä. Ei ole diabetesta eikä kolesterolia, mutta vyötärölihavuus on vaarallista.
Vuodessa pudotin tuon määrän ja jatkan urakkaa. Painoa on nyt 89 kg. Olen 171 cm nainen.
Ajattelin tavoitteeksi 78 kg. Koen sen realistisesti pystyväni pitämään, että ei tule takaisin.
(Selvähän se, että voisin pudottaa vielä enemmän, niin jossain vaiheessa vyötärö on kapeampi. Mutta voinko tehdä jotain, että sisäelinten ympärillä oleva rasva alkaisi hävitä, eikä kaikki väheneminen olisi muualta.)
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset kunnollista, tavoitteellista salitreeniä kehonkoostumuksen parantamiseksi. Voin luvata, että pakaroiden pyöristämiseen on täsmäliikkeitä.
Toisilla toimi, toisilla ei. Kehonkoostumus paranee ja lihakset voimistuu, mutta muotoa ei näy välttämättä.
Ei tarvitse kun katsoa julkkis/fitnes/kuntosaliyrittäjä/ himotreenaajia. Osalla on lihaksikas pallopylly ja toisilla ihan tavallinen lattapyllyltä näyttävä peppu, vaikkakin varmasti lihakset kunnossa, ja treenattu viimeisen päälle.
Siis paljon vaikuttaa perimä kropan muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Moni viisikymppinen heittäytyy mummoksi juuri silloin kun pitäisi eritoten pitää huolta kunnostaan, terveydestä ja kehonpainosta. Lihaskuntotreeni on hirveän tärkeää jotta pysyy toimintakuntoisena myös jatkossakin. Joo selkä on jäykkä ja niveliä voi särkeä, mutta pikkuhiljaa hyvillä ohjeilla voi saavuttaa hyvän lihaskunnon ikäisekseen.
Täytän ensi vuonna 60 ja käyn salilla neljästi viikossa tekemässä rankan saitreenin. Olen aina harrastanut kaikenlaista liikuntaa mutta vajaa kaksi vuotta sitten aloitin kunnon projektin. Pudotin painoa 10kg ja hankin lihasta. Penkkaan tällä hetkellä 60kg, punnerran 30x polvet irti lattiasta, maastaveto 90kg. Olen vahvempi kuin koskaan ennen elämässäni, vaikka olen käynyt nuoruudessani myös aktiivisesti salilla.
Eli kyllä vaihdevuosi-iässäkin on mahdollista saada itsensä hyvään kuntoon. Se riippuu itsestä onko motivaatiota ja sinnikkyyttä siihen.
Kyllä nivelterveys vaikuttaa aika paljon myös. On sairauksia, jotka estävät tuollaiset repimiset ja se, kun aina sanotaan että "pitää vaan aloittaa, kyllä ne nivelet tottuu" ei pidä paikkaansa kaikilla.
Itselläni fysiatri kieltänyt raskaat nostot, kiertoliikkeet ja kuormittavat asennot, jotta en rikkoisi itseäni lopullisesti.
Mutta rajoitettuja liikkeitä voin tehdä vastuskuminauhalla, lähinnä jaloille/pakaroille ja se on kyllä tehokas "laite". Tarkat ohjeet sain fyssarilta, on tärkeää, että tekee liikkeet oikein, vain silloin niistä on apua.
Juu ei kaikilla huippu-urheilijoillakaan ole kaunista lihaksikasta vartaloa. Joilllakin on aina pömppö vatsa vaikka mitä tekis.
Joidenkin lihakset kehittyy helposti, toisilla taas ei lihakset pyöristyvät. Toisilla on lättäperse vaikka kuinka jumppaavat.
Joten ei sitä vaihdevuosi-iässä saa välttis täykkyä vartaloa vaikka mitä tekisi.
Musta kannattaa vaan välttää ylipainoa ja koittaa kohentaa lihaksistoa. Oot ap hyvällä tiellä, ylipainoa vielä on. Koita saadasitä vielä pois.
Olet ap kuin minä, tosin itse olen vasta 9 kg laihduttanut. Paino nyt 95 ja saman olen jo nyt huomannut, että käsivarret, selkä ja rinta laihtuneet. Vatsa edelleen sama lihava pallo ja sivusta näytän hassulta, kun peppu ihan littana ja vatsa edessä näyttää ihan pepulle.
Itse käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, lisäksi tanssia, uintia ja pilatesta. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen, että painoa lähtee kuitenkin, olo on jo näin vähän laihdutuksen jälkeen kevyempi.
Vierailija kirjoitti:
Se 80cm on tosi pieni ympärysmitta. Minä olen 171cm ja paiinan 63kg ja vyötärön ymp. on 94cm
Aika vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset kunnollista, tavoitteellista salitreeniä kehonkoostumuksen parantamiseksi. Voin luvata, että pakaroiden pyöristämiseen on täsmäliikkeitä.
Toisilla toimi, toisilla ei. Kehonkoostumus paranee ja lihakset voimistuu, mutta muotoa ei näy välttämättä.
Ei tarvitse kun katsoa julkkis/fitnes/kuntosaliyrittäjä/ himotreenaajia. Osalla on lihaksikas pallopylly ja toisilla ihan tavallinen lattapyllyltä näyttävä peppu, vaikkakin varmasti lihakset kunnossa, ja treenattu viimeisen päälle.
Siis paljon vaikuttaa perimä kropan muotoon.
Tärkeämpää onkin toimintakyvyn kannalta, että lihakset on hyvässä kunnossa keski-iässä ja sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap kuin minä, tosin itse olen vasta 9 kg laihduttanut. Paino nyt 95 ja saman olen jo nyt huomannut, että käsivarret, selkä ja rinta laihtuneet. Vatsa edelleen sama lihava pallo ja sivusta näytän hassulta, kun peppu ihan littana ja vatsa edessä näyttää ihan pepulle.
Itse käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, lisäksi tanssia, uintia ja pilatesta. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen, että painoa lähtee kuitenkin, olo on jo näin vähän laihdutuksen jälkeen kevyempi.
Useimmilla naisilla peppu ja vatsa vaihtavat paikkaa ennemmin tai myöhemmin.
Ainoa keino on tiputtaa painoa, kunnes vatsasta lähtee ylimääräinen pois ja hankkia lihasta peppuun. Lopputulos vaihtelee. Lähes varmuudella 21v pizzalla ja siiderillä elävällä opiskelijamimmillä on jatkossakin pyöreämpi peppu, mutta jokainen pelaa omassa sarjassaan.
Vierailija kirjoitti:
Se 80cm on tosi pieni ympärysmitta. Minä olen 171cm ja paiinan 63kg ja vyötärön ymp. on 94cm
Onkohan tullut numerovirhe? Mulla sama pituus ja paino, mutta vyötärön ympärys nyt 79 cm, joka on aivan liikaa näin hoikalle. Hirveä pallomaha tullut taas joulun jälkeen ja koitan sen hävyttää kevään aikana.
Aika paljon on tuttavapiirissä 45-55 -v naisia, joilla reilusti ylipainoa, ja sitten kaikenlaisia vaivoja on ilmennyt, eikä pysty enää liikuntaa harrastamaan esim. nivelvaivojen ym. vuoksi. Polvet tai selkä prakaa tms. Sitten on itseni kaltaisia aktiiviliikkujia, jotka ovat nähneet todella paljon vaivaa tässä viimeisen 20 vuoden aikana pysyäkseen kunnossa ja normaalipainossa. Ylipainoa ei ole kertynyt ja kaikenlaisia vaivoja on vähemmän. Onnistuu pitkänmatkan juoksu ja salillakin tulee käytyä. Ennuste vanhuusiän toimintakyvystä on aikas hyvä.
Tuli taas itse testattua tuossa talviloman aikana, kuinka nuutunut, voimaton ja vetelä olo tulee muutamassa päivässä, jos vaan oleilee sisällä ja pysyttelee sohvan nurkassa. Siitä kun lähdin taas ulkoilemaan, mieliala parani heti 100 %. Kansanterveydellisistä syistä, en vaan tajua ihmisiä, jotka eivät koe liikuntaa ja lihaskunnon hankkimista kansallisvelvollisuutena. Liikkuminen tuo niin paljon terveyttä tullessaan, ja sen litteän vatsan myös.
N48, ei vaivoja eikä kolotuksia
Mulla myös esivaihde vuosi oireet ja olen keski-ikäinen nainen. Rasva alkoi kertyä vatsaan ja on aivan todella tiukassa, ei auta enää liikunta, karkkien pois jättäminen ym samalla tavalla kuin nuorena laihduin aina helposti kun vain liikuin enkä syönyt karkkeja. Elimistö toimii aivan todella ärsyttävästi. Saatan esim. laihtua jonkun 5 kiloa ja sitten paino nousee yhtäkkiä taas 1-2 kiloa. Söin eilenkin terveellisesti kaurapuuroa, munakkaan, kananfileetä enkä yhtään mitään huonoa ruokaa vaan just proteiini pitoista ruokaa. En syönyt viikonloppuna karkkia enkä mitään muutakaan herkkua. Silti paino yhtäkkiä taas pomppasi kilon ylöspäin. Verensokerit ovat ok, ei merkkejä diabeksestä. Tuskin tuo vatsarasva nyt minulle terveyongelmia aiheuttaa, enemmän pelkään syöpiä joita isoäidieilläni on ollut ja he kuitenkin suht normaalipainoisia, ei mitään ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös esivaihde vuosi oireet ja olen keski-ikäinen nainen. Rasva alkoi kertyä vatsaan ja on aivan todella tiukassa, ei auta enää liikunta, karkkien pois jättäminen ym samalla tavalla kuin nuorena laihduin aina helposti kun vain liikuin enkä syönyt karkkeja. Elimistö toimii aivan todella ärsyttävästi. Saatan esim. laihtua jonkun 5 kiloa ja sitten paino nousee yhtäkkiä taas 1-2 kiloa. Söin eilenkin terveellisesti kaurapuuroa, munakkaan, kananfileetä enkä yhtään mitään huonoa ruokaa vaan just proteiini pitoista ruokaa. En syönyt viikonloppuna karkkia enkä mitään muutakaan herkkua. Silti paino yhtäkkiä taas pomppasi kilon ylöspäin. Verensokerit ovat ok, ei merkkejä diabeksestä. Tuskin tuo vatsarasva nyt minulle terveyongelmia aiheuttaa, enemmän pelkään syöpiä joita isoäidieilläni on ollut ja he kuitenkin suht normaalipainoisia, ei mitään ylipainoisia.
Sun pitää syödä enemmän, juoda nestettä enemmän ja lisätä kuitua ja liikuntaa, että saat ruuansulatuksen ja aineenvaihdunnan toimimaan. Painoa voi tulla 1 kg/ vrk, jos mikään syömäsi asia ei tule suolistosta ulos. Magnesium voi myös auttaa asiaan.
Olen jo lisännyt kuitua mm marjoja ruokavalioon ja liikun päivittäin joskus enemmän ja joskus vähemmän. Aiemmin esim. puolen tunnin tai tunnin kävelylenkit riittivät laihtumiseen, nykyisin tunninkaan kävelylenkki ei auta. Ja syön kaikkia sellaisia ruokia mitä nykyisin suositellaan eli proteiinipitoista, ei liikaa hiilihydraatteja jne. Kokeilin yhden viikon syödä kasvispainotteisesti kun sitä nykyisin suositellaan, eli paljon kasviksia salaattia, raejuustoa siihen, tonnikalaa tai kananfilettä ja myös laskin, että kalorit menee suosituksen mukaan eli että illalla tulee syödä vähiten kaloreita. Olen siis noudattanut suosituksia ja silti paino ei vaan tipu ja jos tippuu nousee taas takaisin eli jojoilee. Olen siis syönyt tarpeeksi, en syö liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on tuttavapiirissä 45-55 -v naisia, joilla reilusti ylipainoa, ja sitten kaikenlaisia vaivoja on ilmennyt, eikä pysty enää liikuntaa harrastamaan esim. nivelvaivojen ym. vuoksi. Polvet tai selkä prakaa tms. Sitten on itseni kaltaisia aktiiviliikkujia, jotka ovat nähneet todella paljon vaivaa tässä viimeisen 20 vuoden aikana pysyäkseen kunnossa ja normaalipainossa. Ylipainoa ei ole kertynyt ja kaikenlaisia vaivoja on vähemmän. Onnistuu pitkänmatkan juoksu ja salillakin tulee käytyä. Ennuste vanhuusiän toimintakyvystä on aikas hyvä.
Tuli taas itse testattua tuossa talviloman aikana, kuinka nuutunut, voimaton ja vetelä olo tulee muutamassa päivässä, jos vaan oleilee sisällä ja pysyttelee sohvan nurkassa. Siitä kun lähdin taas ulkoilemaan, mieliala parani heti 100 %. Kansanterveydellisistä syistä, en vaan tajua ihmisiä, jotka eivät koe liikuntaa ja lihaskunnon hankkimista kansallisvelvollisuutena. Liikkuminen tuo niin paljon te
Tämähän se.
Nykyinen kulttuuri tekee karhunpalveluksen ihmisille. Kerrotaan kuinka mahdotonta kitudieettiä ja yli-inhimillistä urheilullisuutta vaaditaan jos haluaa pysyä normaalipainoisena.
Miten helvetissä tämä voi olla edes mahdollista? Pari vuosikymmentä sitten ihmiset olivat hoikkia. Ruokavalio oli monilla ranskiksia ja valmislihapullia. Karkkia oli saatavilla, ja useimmilla perheillä autot. Liikuntaa harrasti vähemmistö.
Tosiasiassa suurin osa perseilee ihan täysin. Et sinä syö 1200 kaloria päivässä, etkä ole millään säästöliekillä. Vaan sinä vedit sen 2x100kcal cappucinon, 400kcal pullan ja 300kcal suklaapatukan normaalin sapuskan lisäksi. Lisäksi napostelit illalla, kun sehän oli vain muutama 30kcal pala suklaata. Aterian kaloreihin et laskenut mukaan kastiketta ja juomia kuten "tuoremehua" aka sokerimehua. Ja kun liikunta on vähäistä, syöt roimasti yli kulutuksesi.
Noh, sitten kerrotaan kuinka voi olla ylipainoinen ja hyvässä kunnossa. Pystyt käymään kerran viikossa ryhmäliikunnassakin, tosin et voi tehdä polvia tai selkää tai hartioita rasittavia liikkeitä. Ja ikää on 30v. Missä kunnossa ovat polvet kun ikää on 40-60v? Aika harvalla kovin hyvässä jos ylipainoa on kannettu vuosikymmeniä eikä lihaksia ole vahvistettu.
Ketään ei saa sanoa ylipainoiseksi saati lihavaksi edes silloin kun nämä ihmiset tepastelevat omasta tahdostaan kysymään PT:ltä missä mennään. Siitäkin voi tulla valitus ja juttu Iltapäivälehteen. Eikä saa sanoa mihin lihavuus vaikuttaa, kun on ne olympiatason kulantyöntäjät ja se 21v painonnostajamimmi salilla, jotka ovat hyvässä kunnossa.
Nyt pitäisi alkaa toimia, ja muutoksen pitäisi lähteä kouluiästä. Ihan ensi alkuun ongelma pitää tunnistaa, ja siitä pitää voida sanoa ääneen. Kaikki ei voi toimia loukkaantujien ehdoilla.
Olen pitänyt todella tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja mulla ei ole ruokavaliossa noita em. kaloripommeja, ei mitään ylimääräisiä makukahveja, ei pullaa eikä suklaata iltaisin ei edes yhtä palasta vaan kaikki punnittu tarkkaan ja 1200 kaloriin saan syödä paljon etenkin kasviksia eli just sitä mitä nykyään suositellaan. Silti paino ei laske eikä normaali liikuntakaan auta. Älytöntä, että sun pitäisi 2-3 tuntia liikkua päivässä, että laihtuisit. Se on täysi mahdottomuus perhelliseltä, jonka pitää myös pestä pyykit siivota yms. tehdä muutakin kuin liikkua vapaa-aikanaan. Kaikki eivät ole ammattiurheilijoita eivätkä salilla käyviä. Vaikka se tuntuu olevan nykyisin ainoa vaihtoehto, muute.n on huono ihminen. Silti paino ei vaan tipu vaan jojoilee. Kaikenmaailman neuvot ja ohjeet toteltu ja kuunneltu proteiini pitoisesta ruokavaliosta, jossa vähän hyviä hiilareita jne jne. Kyllä painoni putoaa aina vähän välillä, mutta nousee taas ilman mitään logiikkaa. Kuten se, että miten paino voi nousta kilon täysin onnistuneen ruokapäivän jälkeen, jolloin ruokavaliossa ei yhtään repsahdusta. Lisäksi oli myös aktiivinen siivouspäivä ei pelkkää sohvalla makoilua. Tänään kokeilen, että jos kävelylenkin sijaan vemputan crosstrainerilla, että auttaako se paremmin. Mutta ihmettelen, koska kävelyn oli nuorempana todella hyvä laihdutus liikunta keino mulle. Riitti kun käveli sen puolen tunnin reippaan kävelylenkin päivittäin.
Olen 173 cm, 65 kg nainen, ikää jo 68v. Liikun paljon monipuolisesti, syön suht terveellisesti enkä käytä alkoholia. Vyötärö näköjään 96 cm. Olisihan se hienoa jos olisi vielä tiimalasivartalo mutta turhaa sitä on enää haikailla. Pakko vaan ilmeisesti hyväksyä tämä möhömahani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää saada sellainen vyötärö kuin nuorena? Olet siis viiskypänen. Ole iloinen että paino laskee.
En tee tätä ulkonäön vuoksi.
En havittele kaunista vyötäröä, mutta olen lukenut monesta paikasta, että naisen vyötärönympärys pitäisi olla max 80 ja mulla on nyt todella reippaasti yli 100. Siis tämä vyötäröasia kiinnostaa ainoastaan siksi, että vyötärörasva on vaarallista.
Oletko käynyt lääkärissä? Onko sokerit (paasto ja pitkä), kolesterolit yms peruslabrat tarkistettu viimeksi? Muu terveys?
Jos on insuluuniresistentti, esidiabetes ja metabolinen oireyhtymä ( vyötärölihavuus, RR-koholla, rasvat koholla), niin silloin a) laihtuminen on haastavaa ja b) erityisesti on vyötärölihavuutta. Siihen auttaa el asioiden saattaminen kuntoon, toki laihdutus on tärkeö, mutta oikea ruokavalio ja muut elämäntavat, mutta myös lääkitys. Esim jos sinulla on insuliiniresistenssi ja esidiabetes, niin laihtuminen on todella vaikeaa. Puhun ihan kokemuksesta- itsellä em, ja sain lääkityksen, ja jo alkoi paino tippumaan!
No joo, mutta nyt näissä trendikkäissä laihdutus lääkkeissä on todettu vakaviakin sivuvaikutuksia vaikka ne aluksi ovat näyttäneet toimineen hyvin. Onkin ilmennyt sivuvaikutuksia, joten ei kiitos. Yritän laihtua luonnollista kautta. Molemmat isoäitini olivat kuitenkin normaalipainoisia vanhuksia, joten kyllä se varmaan jotenkin onnistuu eikä kumpikaan heistä mikään salilla kävijä vaan ihan kävelylenkit riitti liikunnaksi. Kyllä tämä vaihdevuosina lihominen on hormonaalista ja myös geeneistä kiinni. On kuitenkin ihmisiä, jotka ei liho vaikka ne söis todella epäterveellisesti. Ei reilua, mutta kylläpä heilläkin on sairauksia kuten verenpainetta ym.
Itse ehkä harkitsisin myös hormonikorvaushoitoa, varsinkin jos muitakin oireita on. Pikkuhiljaa! Kyllä se vyötärönympäryskin siitä jossain vaiheessa pienenee ja jokainen sentti pois on kotiinpäin! Saliharjoittelua myös suosittelen, jos terveys on sulle se juttu. Ja kävelyä lisäksi, kunnon kohentuessa myös pikku spurtteja mukaan.