Olen pudottanut painoa 25 kg ja vyötärö silti todella paksu. Vaihdevuodet vaikuttaa.
Onko vinkkejä. Liikuntaa teen toki jo.
Olen vaihdevuosissa ja näemmä lähes kaikki painonpudotus lähti pepusta, reisistä ja käsivarsista.
Nuorena minulla oli X-vartalo. Eli vaihdevuodet syynä.
Vyötärönympärys reippaasti yli sata. En mitannut ennen urakkaani, mutta nyt tuli mitattua. En pudota ulkonäön vuoksi, vaan terveyssyistä. Ei ole diabetesta eikä kolesterolia, mutta vyötärölihavuus on vaarallista.
Vuodessa pudotin tuon määrän ja jatkan urakkaa. Painoa on nyt 89 kg. Olen 171 cm nainen.
Ajattelin tavoitteeksi 78 kg. Koen sen realistisesti pystyväni pitämään, että ei tule takaisin.
(Selvähän se, että voisin pudottaa vielä enemmän, niin jossain vaiheessa vyötärö on kapeampi. Mutta voinko tehdä jotain, että sisäelinten ympärillä oleva rasva alkaisi hävitä, eikä kaikki väheneminen olisi muualta.)
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitkän ihmisen sisäelimet ole mitenkään isompia kuin lyhyen. Ei siis ole perustetta "vaatia" lyhyeltä yhtään sen kapeampaa vyötäröä kuin pitkiltäkään. Ennemmin päinvastoin, pitkillä ne sisäelimet mahtuu isommalle alalle korkeussuunnassa, joten leveydestä niiden pitäisi viedä vähemmän tilaa kuin lyhyellä.
Ei sisäelimet mitenkään kellu korkeussuunnassa vaan ihan samalla tavalla ne asettuu pitkällä ja lyhyellä. Vyötärönympärys ei riipu ihmisen pituudesta.
En väittänytkään että kelluisi. Mutta kun esim suolisto on samat X metriä pitkä sekä 155 että 175 senttisellä, ja samoin muutkin sisäelimet suunnilleen saman kokoisia, niin kyllä ne lyhenpään tilaan joutuu sulloutumaan sillä lyhemmällä. Ei siellä pitkän vatsaontelossa tyhjääkään ole yläosassa, vaan elimet levittyvät laajemmalti. Ts vievät vähennän tilaa leveyssuunnassa, jolloin on helpompi pitää kapea vyötärö. Eli just päinvastoin kuin täällä väitetään, että pitkällä "saisi" olla leveämpi vyötärö.
Vierailija kirjoitti:
Mun liikunta on enimmäkseen kotivoimistelua ja tuolijumppaa.
(Nuorena harrastin voimistelua. Aloin dieetin myötä tehdä voimistelua kotona. Toki ikäihmisten ohjeilla. Ei mitään takaperin kuperkeikkaa. Varmaan niska murtuisi tässä iässä. Eli 50+)
Tuolijumppaa? Aivan älytöntä, jos olet keski-ikäinen ja perusterve. Viisikymppinen nainen nostaa salilla mavessa, kyykyssä, lantionnostossa helposti 40-80 kg. Tuolijumppa on vanhainkotiin. Ei ihme jos lihakset kutistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ylipaino näkyy vyötäröllä. Mutta noin yleisesti, vaihdevuosissa rasva helposti alkaa kerääntyä keskivartalolle, mutta siihen voi vaikuttaa. Itse olen yllättynyt siitä, että lihasvoiman treenaaminen näkyy sivutuotteena aika selvästi myös vyötärön kapenemisena. Eli kun läski muuttuu lihakseksi ja rasvaprosentti vähenee, kyllä se näkyy ainakin itselläni vyötäröllä, vaikka paino on pysynyt samana. Salille pitkäjänteisesti!
Kuinka usein käyt salilla? Pitkäjänteisesti pystyn käymään, mutta en ehkä riittävän usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitkän ihmisen sisäelimet ole mitenkään isompia kuin lyhyen. Ei siis ole perustetta "vaatia" lyhyeltä yhtään sen kapeampaa vyötäröä kuin pitkiltäkään. Ennemmin päinvastoin, pitkillä ne sisäelimet mahtuu isommalle alalle korkeussuunnassa, joten leveydestä niiden pitäisi viedä vähemmän tilaa kuin lyhyellä.
Ei sisäelimet mitenkään kellu korkeussuunnassa vaan ihan samalla tavalla ne asettuu pitkällä ja lyhyellä. Vyötärönympärys ei riipu ihmisen pituudesta.
En väittänytkään että kelluisi. Mutta kun esim suolisto on samat X metriä pitkä sekä 155 että 175 senttisellä, ja samoin muutkin sisäelimet suunnilleen saman kokoisia, niin kyllä ne lyhenpään tilaan joutuu sulloutumaan sillä lyhemmällä. Ei siellä pitkän vatsaontelossa tyhjääkään ole yläosassa, vaan elimet le
Selän pituus ratkaisee.
Lyhyt selkä, niin maha pullottaa herkemmin. Niillä, joilla geenit sen mahan muodon määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien jälkeen vartalon mittasuhteet muuttuu ihan pakosta, kun testosteroni valtaa tilaa estrogeeniltä. Peppu ja reidet menettää lihasta ja rasvaakin, mutta se sitten kertyy vyötärölle ja myös rintoihin.
Ja painonpudotus vaikuttaa eri tavalla, ei tule enää vyötäröä esille samalla tavalla kuin ennen.
Mutta ollaan iloisia siitä, että vähentynyt paino on terveyden kannalta oleellinen asia. Ja muistetaan syödä terveellisesti, mutta hiukan pienempiä annoksia, kuin nuorena.
Joo ei. Naisilla on luonnostaan myös testosteronia, jonka määrä myös romahtaa vaihdevuosissa kuten estrogeeninkin. Maailmalla jo määrätään vaihdevuotisille naisille pieniä määri testosteronia, jotta puhti, lihakset, kognitiivinen kyky ja libido säilyisivät.
Ja ei, pelkkä painonpudotus ei t
Nimenomaan on tutkimustietoa miten testosteroni ja myös sen väheneminen vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja rasvan kertymiseen keskivartaloon, ja lihasten kuihtumiseen ja siten pienempään kulutukseen vaihdevuosissa.
Että sinä kyllä itse kirjoitat asiasta vain osatotuuden/mutua.
Se 80cm on tosi pieni ympärysmitta. Minä olen 171cm ja paiinan 63kg ja vyötärön ymp. on 94cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun liikunta on enimmäkseen kotivoimistelua ja tuolijumppaa.
(Nuorena harrastin voimistelua. Aloin dieetin myötä tehdä voimistelua kotona. Toki ikäihmisten ohjeilla. Ei mitään takaperin kuperkeikkaa. Varmaan niska murtuisi tässä iässä. Eli 50+)
Tuolijumppaa? Aivan älytöntä, jos olet keski-ikäinen ja perusterve. Viisikymppinen nainen nostaa salilla mavessa, kyykyssä, lantionnostossa helposti 40-80 kg. Tuolijumppa on vanhainkotiin. Ei ihme jos lihakset kutistuu.
Sinäkö sama tyyppi olet täällä joka vastaukseen laittamassa jotain omia päätelmiä ja puhut p*skaa.
On kuule monia syitä, sairauksia, vammoja ja kipuja, että se tuolijumppa on ainut mahdollinen mitä voi tehdä, paljon nuoremmilla, kuin vanhuksilla, voi olla esim. nivelkipuja, jotka estää sun 80kg nostojen harrastamisen.
Ja siinä ei ole mitään häpeällistä, kuten esität.
Vierailija kirjoitti:
Se 80cm on tosi pieni ympärysmitta. Minä olen 171cm ja paiinan 63kg ja vyötärön ymp. on 94cm
Näin me ollaan eri kokoisia. Olen pari senttiä lyhyempi ja saman painoinen, mutta vyötärön ympärys on 74 cm.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai löysä rasva vyötäröllä mitään pahaa sairautta ole, minulle se on tosi esteettinen asia. Vöytärön ympärillä on melkoisesti ja roikkuu navan alapuolella. 116 cm on vyötärönympärys. 8 kg kevyempänä se oli 108 cm ja olin aika tyytyväinen, painoin 72 kg. Talven aikana mätin makeaa ja makkaraa niin hirveästi. Nyt lopetan ja syön ehkä 1200 kcal päivässä.
Niin piti sanoa, että sisäelinten ympärille kertyvä rasva on pahempi asia. En tiedä miten sen saa selville?
Älä pidä tuollaista kitudieettiä, sillä saat vain painon nousemaan myöhemmin, vaikka hetken laskisi alussa.
Päinvastoin syö kunnolla silloin kun syöt, riittävästi proteiinia ja pehmeää rasvaa joka aterialla+ kasviksia, niin nälkä pysyy pois, eikä tarvi hirveän tarkasti laskea kaloreita. Jonkun 1800kcal, kun se koostuu oikeista ruoka-aineista päivässä, niin polttaa rasvaa.
Kuntosalia ja pilatesta suosittelen. Pilates vaikuttaa erityisesti syviin vatsalihaksiin. Seinäpilates on tosi mukavaakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai löysä rasva vyötäröllä mitään pahaa sairautta ole, minulle se on tosi esteettinen asia. Vöytärön ympärillä on melkoisesti ja roikkuu navan alapuolella. 116 cm on vyötärönympärys. 8 kg kevyempänä se oli 108 cm ja olin aika tyytyväinen, painoin 72 kg. Talven aikana mätin makeaa ja makkaraa niin hirveästi. Nyt lopetan ja syön ehkä 1200 kcal päivässä.
Niin piti sanoa, että sisäelinten ympärille kertyvä rasva on pahempi asia. En tiedä miten sen saa selville?
Älä pidä tuollaista kitudieettiä, sillä saat vain painon nousemaan myöhemmin, vaikka hetken laskisi alussa.
Päinvastoin syö kunnolla silloin kun syöt, riittävästi proteiinia ja pehmeää rasvaa joka aterialla+ kasviksia, niin nälkä pysyy pois, eikä tarvi hirveän tarkasti laskea kaloreita. Jonkun 1800kcal, kun se koostuu oikeista ruoka-aineista päivässä, niin polttaa
1200 kcal voi hyvinkin olla riittävästi esim. toimistotyötä tekevälle vähän liikkuvalle ihmiselle.
No tuossa on vielä ylipainoa, kyllä vyötärö alkaa piirtyä esiin, kun pudotat vielä 17kg. Silloin paino 72kg ja BMI 25