Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pudottanut painoa 25 kg ja vyötärö silti todella paksu. Vaihdevuodet vaikuttaa.

Vierailija
01.03.2026 |

Onko vinkkejä. Liikuntaa teen toki jo. 

Olen vaihdevuosissa ja näemmä lähes kaikki painonpudotus lähti pepusta, reisistä ja käsivarsista. 

Nuorena minulla oli X-vartalo. Eli vaihdevuodet syynä. 

Vyötärönympärys reippaasti yli sata. En mitannut ennen urakkaani, mutta nyt tuli mitattua. En pudota ulkonäön vuoksi, vaan terveyssyistä. Ei ole diabetesta eikä kolesterolia, mutta vyötärölihavuus on vaarallista. 

Vuodessa pudotin tuon määrän ja jatkan urakkaa. Painoa on nyt 89 kg. Olen 171 cm nainen. 

Ajattelin tavoitteeksi 78 kg. Koen sen realistisesti pystyväni pitämään, että ei tule takaisin.

(Selvähän se, että voisin pudottaa vielä enemmän, niin jossain vaiheessa vyötärö on kapeampi. Mutta voinko tehdä jotain, että sisäelinten ympärillä oleva rasva alkaisi hävitä, eikä kaikki väheneminen olisi muualta.)

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, eihän vaan rinnoista lähtenyt eihän?

Vierailija
2/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, eihän vaan rinnoista lähtenyt eihän?

Kyllä luultavasti sieltäkin. Tytärtäni en ollut tavannut kuukausiin ja sanoi heti minut nähdessään, että peppu on hävinnyt! 

Me sitten mittailtiin itseämme ja vertailtiin. Huomasin, että hän on samanlainen vartalotyypiltään kuin minä nuorena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää saada sellainen vyötärö kuin nuorena? Olet siis viiskypänen. Ole iloinen että paino laskee.

Vierailija
4/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää saada sellainen vyötärö kuin nuorena? Olet siis viiskypänen. Ole iloinen että paino laskee.

En tee tätä ulkonäön vuoksi. 

En havittele kaunista vyötäröä, mutta olen lukenut monesta paikasta, että naisen vyötärönympärys pitäisi olla max 80 ja mulla on nyt todella reippaasti yli 100. Siis tämä vyötäröasia kiinnostaa ainoastaan siksi, että vyötärörasva on vaarallista. 

Vierailija
5/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallista vyötärörasvasta tulee, jos rupeat stressaamaan sitä. Relaa.

Vierailija
6/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. 78 kg olisi edelleen melkoinen ylipaino, eikä vielä johda kapeaan vyötäröön. Suosittelen pätkäpaastoa ja riittäviä yöunia.

Vierailija
7/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppaa. Instasta löytyy paljon jumppaohjeita. Mullakin on vyötärö kaventunut ja vatsa litistynyt ihan vaan kotona jumppaamalla vaikka olen myös vaihdevuosi-ikäinen. 

Vierailija
8/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En havittele kaunista vyötäröä, mutta olen lukenut monesta paikasta, että naisen vyötärönympärys pitäisi olla max 80 ja mulla on nyt todella reippaasti yli 100. Siis tämä vyötäröasia kiinnostaa ainoastaan siksi, että vyötärörasva on vaarallista. 

Ei se yläraja ole  80cm vaan puolet henkilön pituudesta. Aika hurjaa jos 150-senttisellä ja 180-senttisellä olisi samat ympärysrajat.

Vierailija
9/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika. 78 kg olisi edelleen melkoinen ylipaino, eikä vielä johda kapeaan vyötäröön. Suosittelen pätkäpaastoa ja riittäviä yöunia.

No ei ole melkoinen ylipaino. Se on hyvä tavoite.

Ap ei ole enää nuorikaan, vanhemmilla ihmisillä on eri BMI-rajat.

Vierailija
10/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumppaa. Instasta löytyy paljon jumppaohjeita. Mullakin on vyötärö kaventunut ja vatsa litistynyt ihan vaan kotona jumppaamalla vaikka olen myös vaihdevuosi-ikäinen. 

Ei liikunnallakaan voi laihtua vain tietystä kohdasta.

Vierailija
11/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se yläraja ole  80cm vaan puolet henkilön pituudesta. Aika hurjaa jos 150-senttisellä ja 180-senttisellä olisi samat ympärysrajat.

Jep.

Vyötäröpituussuhde (vyötärönympärys pituus) on helppo tapa huomioida pituus. Raja-arvoina pidetään seuraavia:

0,40,49: ei suurentunutta riskiä

0,50,59: suurentunut riski

0,6: selvästi suurentunut riski.

Käytännön muistisääntö: ei suurentunutta riskiä, jos vyötärönympärys on alle puolet pituudesta.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00890

Vierailija
12/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärölihavuudesta puhutaan, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm. Suurissa tutkimuksissa on todettu, että kun naisilla vyötärön ympärys 80 cm ja miehillä 94 cm ylittyy, sairauksien vaara alkaa kasvaa. Näitä rajoja voi pitää varoitusmerkkinä. Jos ne ylittyvät, kannattaa pyrkiä siihen, ettei vyötärö enää kasvaisi.

https://weightlossclinic.eu/vyotarolihavuus-mita-se-on/

Vierailija
13/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Vyötäröpituussuhde (vyötärönympärys pituus) on helppo tapa huomioida pituus. Raja-arvoina pidetään seura

ÄÄÄÄÄH. Copypaste kadotti viivat.

Vyötäröpituussuhde (vyötärönympärys pituus) on helppo tapa huomioida pituus. Raja-arvoina pidetään seuraavia:

0,40-49: ei suurentunutta riskiä

0,50-59: suurentunut riski

Käytännön muistisääntö: ei suurentunutta riskiä, jos vyötärönympärys on alle puolet pituudesta.

Vierailija
14/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vielä kerran.

0,40- 0,49: ei suurentunutta riskiä

0,50- 0,59: suurentunut riski

Vierailija
15/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten johtuu, että vyötäröni on kaventunut ja vatsa litistynyt? Kiinteytynyt sitten. Vai eikö sekään ole mahdollista?

Vierailija
16/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajilla on vissiin mielestään uudempaa tai parempaa tietoa asiasta kuin sisätautien erikoislääkäri, professori Kirsi Pietiläisellä   artikkelissaan 4.2.2026 Duodecim:ssä

Vierailija
17/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten johtuu, että vyötäröni on kaventunut ja vatsa litistynyt? Kiinteytynyt sitten. Vai eikö sekään ole mahdollista?

Tuollaista minäkin haluaisin, että vatsa litistyisi. Minulla on jopa lähtenyt selästäkin, mutta ei juurikaan vatsasta. (Tytär huomautti selän laihtumisesta myös, kun halasi minua)

Ap

Vierailija
18/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vyötärö voi kaventua, varsinkin jos olet jumpannut. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö sieltä voisi lähteä senttejä.

Mutta jumppakaan ei muuta sitä perusasiaa, että rasvaa ei voi polttaa vain yhdestä valitusta kohdasta. Kun rasvaa palaa, se palaa koko kehosta. Se, että muutos näkyy juuri vyötäröllä, johtuu siitä että sinulla rasva vähenee nyt siellä ensimmäisenä.

Lisäksi jumppa vahvistaa keskivartalon lihaksia ja parantaa ryhtiä, mikä tekee vatsasta litteämmän ja napakamman näköisen ilman että kyse on pelkästä paikallisesta rasvanpoltosta.

Eli muutos on täysin mahdollinen, mutta se ei todista täsmälaihdutuksen toimivan.

Vierailija
19/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös terveyskirjastolinkistä. Mun vyötärönympärys jaettuna pituudella on 0,7.

Eli ihan liikaa. 

Ap

Vierailija
20/44 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitkän ihmisen sisäelimet ole mitenkään isompia kuin lyhyen. Ei siis ole perustetta "vaatia" lyhyeltä yhtään sen kapeampaa vyötäröä kuin pitkiltäkään. Ennemmin päinvastoin, pitkillä ne sisäelimet mahtuu isommalle alalle korkeussuunnassa, joten leveydestä niiden pitäisi viedä vähemmän tilaa kuin lyhyellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän