Mitä mieltä palstalaiset ovat Vantaasta?
Vantaasta tuli hylkiökaupunki, jossa moni asia on pielessä
Lukijan mielipide|Nykyisellään Vantaa kerää mainetta hyvin kyseenalaisilla ja vähemmän mairittelevilla ykkössijoillaan, jotka peittoavat valitettavasti sen kaiken hyvän, jota Vantaalla olisi tarjota.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011055752.html
Mielenkiintoinen mielipide hesarissa.
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/8348674
Miksi perheet muuttavat Vantaalta pois?
Tilastot kertovat, mikä on Vantaalta ja Vantaalle muuttavien koulutustausta ja työtilanne. Vantaa menettää koulutettuja, ja sisään muuttaa työttömiä.
Mitä mieltä palstalaiset ovat Vantaasta? Onko täällä siellä asuvia/asuneita, missä päin kaupunkia asuitte? Oletteko harkinneet muuttoa/minne muutitte? Onko kaupunki mennyt parempaan tai huonompaan takavuosiin verrattuna?
Kommentit (39)
itä-ja pohjois vantaalla on hyvin tilaa vielä, etelässä on liikennettä enempi kun on tehdasaluetta ja lentokenttä siellä . länsivantaa on liian täyteen rakennettu ja lisää vaan taloja tulee Aviapolikseen. kaupunkimaisuus täältä puuttuu muttei minua häiritse, nuoret menköön stadiin häiriköimään.
Ulkomaalaiset pilanneet koko Vantaan
Olen asunut elämäni aikana Tampereella, Helsingissä ja nyt Vantaalla. En halua asua kaupungissa. Haluan oman pihan ja omaa rauhallista tilaa. Täällä Vantaalla voi kävellä lähikauppaan ja vastaan tulee muutama koirankusettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla kaikki radanvarsialueet ovat huonoja, viimeisimpänä kivistö joka on pahimmasta päästä tätänykyään.
Ei vaan parhaita paitsi tuo Kivistö, joka on vielä kovin keskeneräinen. Huonoimpia ovat lapsiperhehelvettipientaloalueet skutsissa, jossa bussi kulkee 30-60 min välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla kaikki radanvarsialueet ovat huonoja, viimeisimpänä kivistö joka on pahimmasta päästä tätänykyään.
Ei vaan parhaita paitsi tuo Kivistö, joka on vielä kovin keskeneräinen. Huonoimpia ovat lapsiperhehelvettipientaloalueet skutsissa, jossa bussi kulkee 30-60 min välein.
Kivistön asuntomessut oli jo 2015, miten se voi vieläkin olla keskeneräinen? Vai johtuuko se vantaan kyvystä hoitaa asioita?
Ei eroa helsingistä juuri mitenkään. Samanlaista paskaseutua koko pääkaupunkiseutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla oli jo huono maine 80-luvulla ilman ensimmäistäkään mamua.
Uusimaalaisena tiedän, että siellä on hyvin erilaisia kolkkia.
Asutaan halvemmalla. Elämä on valintoja. Tiedekuntani professori asuu Vantaalla. Jää enemmän muuhun.
Toi on ihan totta. Hakunilassa asui juoppoja ja nistejä, Malminiitty oli ongelmalähiö, Havukoskella sai nopeasti pataan ja Korso oli 1980-luvulla sellainen villilänsi, että nykypäivän nukkumalähiöstä sitä ei todellakaan ikinä voisi uskoa. Vallinoja 1990-luvun alussa oli myös paha paikka eikä se Mikkolakaan kaukana siitä ollut.
Toki tässä ajassa ne haasteet ovat muuttuneet ja on varmasti paikkoja joissa asiat ovat nyt pahiten mitä koskaan, mutta kyllä sitä mainetaakkaa Vantaalla on niin menneistä kuin nykyisistäkin asukkaista ja toki myös tavoista joilla kaupunkia johdetaan.
&nbs
Tämä on ongelman vähättelyä. Vantaalla oli huono maine ennen, nyt se on vielä huonompi. Kaikki tietävät mistä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mogadishu ?
Se on paikka josta niitä ei haluttuja muuttajia tulee. Ne saisi palauttaa tai pakko palauttaa sinne mistä tulleetkin. Hyvällä tai pahalla.
Riippuu varmasti paljon missä päin Vantaata asuu. Itse asun Vantaalla ja ainoa huono puoli mitä omasta asuinalueesta keksin on että täällä on liikaa pubeja joiden ympärillä hilluu kaikenmaailman puliukkoja. Toisaalta nuo paikalliset pultsaritkin on ihan rauhallisia ja mukavia eivätkä aiheuta harmia. Muuten täällä asuu tosi mukavaa väkeä. Ihmiset tulevat aina herkästi juttelemaan. Täällä on tiivis yhteisöllisyys ja järjestetään joka vuosi paljon oman kylän pikkutapahtumia. On elokuvafestarit, jouluvalotapahtuma, lasten juokuskilpailu yms. Kaikki palvelut on lähellä. Täällä on todella kaunista ja luonto ihan vieressä. Uimapaikkakin ihan tässä talon vieressä että voi suoraan juosta uikkarit päällä kotoota järveen. Siellä voi myös kalastaa. Koirienkin uimapaikka löytyy ja koirapuisto myös. Ostarilla joka on tässä vieressä on pubien lisäksi supermarket, apteekki, kampaamo ja pari pizzeriaa. Pikkuostarilla joka on n. kilsan päässä on K-market ja kirjasto. Täällä on myös koulu ja päiväkoti. Lähin Lidl on parin kilsan päässä ja lähin suurempi kauppakeskus on sitten Myyrmanni 4 kilsan päässä. Ei oikeastaan paljoa parempaa paikkaa voisi kuvitellakaan.
Me muutettiin Helsingin Munkkivuoresta Myyrmäkeen silloin, kun Vantaa oli vielä Helsingin maalaiskunta. Munkkivuorikin oli lähiö, mutta siellä oli sentään kirkko, koulut ja ostoskeskus. Myyrmäessä ei ollut kuin koulut. Olin 11 v ja muistan, miten itkin, kun piti tänne landelle muuttaa. Martinlaakson rataa rakennettiin, mutta junat eivät vielä kulkeneet. Hyvä puoli kuitenkin oli, että kun alueelle rakennettiin kiivasta tahtia kerrostaloja, niin ystäviä ja kavereita oli helppo saada. Ei ollut vielä vakiintuneita kaveriporukoita vaan kaikki vähän hoo moilasena uudessa ympäristössä. Uskoisin tämän vaikuttaneen aika paljon siihen, miten nopeasti Myyrmäkeen sopeutui. Eipä sitä lapsi tarvitse muuta kuin kodin, perheen ja ystävät.
Olen asunut myös 8 vuotta Martinlaaksossa ja vuodesta 1991 lähtien Pähkinärinteessä. Duunarikaupunkihan Vantaa on aina ollut eli "parempi väki" asui joko Helsingissä tai Espoossa. Kun niin nuorena päätyi tänne, niin eipä sitä nyt muuta osannut oikein kaivatakaan. Stadiin pääsi kyllä helposti shoppailemaan ja muutenkin aina, kun halusi. En ole koskaan osannut kaivata Vantaalle omaa keskustaa vaan Helsingin keskusta on ollut ihan riittävän lähellä. Lähiöasuminen on aina sopinut mulle. Kun en ole koskaan keskustassa asunutkaan.
Onhan Vantaa vuosikymmenten aikana muuttunut eikä todellakaan parempaan suuntaan. Rikollisuus, huumeet yms on lisääntynyt. Pähkinärinteeseen ei - vielä - tule raiteita ja ehkä sen takia täällä on kutakuinkin rauhallista. Ei myöskään ole kahviloita tai muita paikkoja, joissa norkoilla. Paitsi kaljakuppiloita siellä sun täällä. Humalaiset kuitenkin harvemmin tekee sivullisille mitään. Olen myös asunut täällä niin pitkään, että jo vuosia olen ihan sujuvasti moikkaillut niitäkin asukkaita, jotka päivittäin istuvat jossain kaljakuppilassa. Nuorisokin on pääasiassa ihan ok porukkaa. Yleensä jossain nuorisoporukassa on vähintään yksi, jonka mä olen tavalla tai toisella tuntenut siitä lähtien, kun se nuori oli alakoululainen. Harvemmin nuoretkaan tuttuja mummoja alkaa ryöstämään tms.
Ei tämä Pähkinärinnekään silti mikään lintukoto ole. Huumekauppaa käydään jne. Mutta peukkupäät ja muut taitaa sitten kuitenkin viettää aikansa jossain Myyrmannissa tai muussa vastaavassa paikassa, koska tässä lähiössä ei ole oikein muuta tekemistä kuin kiertää Lammaslampea ympäri.
Monet muuttavat Vantaalta pois varmaankin just näiden uusien lieveilmiöiden vuoksi. Kouluissa ja päiväkodeissa on yhtä enemmän S2-lapsia ja se tottakai vaikuttaa opetuksen laatuun. Lisäksi just huumeet ja muu. Väkivalta lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyy ja ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät halua lapsiaan tällä kasvattaa. Vantaan kaupungin talous on myös kuralla ja lisäksi kaupunki tekee kaikenlaisia ääliöhankkeita. Veroeuronsa haluaa käyttää järkevämminkin. Mä pysyn - ainakin toistaiseksi - täällä, mutta omat lapseni ovatkin jo keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti paljon missä päin Vantaata asuu. Itse asun Vantaalla ja ainoa huono puoli mitä omasta asuinalueesta keksin on että täällä on liikaa pubeja joiden ympärillä hilluu kaikenmaailman puliukkoja. Toisaalta nuo paikalliset pultsaritkin on ihan rauhallisia ja mukavia eivätkä aiheuta harmia. Muuten täällä asuu tosi mukavaa väkeä. Ihmiset tulevat aina herkästi juttelemaan. Täällä on tiivis yhteisöllisyys ja järjestetään joka vuosi paljon oman kylän pikkutapahtumia. On elokuvafestarit, jouluvalotapahtuma, lasten juokuskilpailu yms. Kaikki palvelut on lähellä. Täällä on todella kaunista ja luonto ihan vieressä. Uimapaikkakin ihan tässä talon vieressä että voi suoraan juosta uikkarit päällä kotoota järveen. Siellä voi myös kalastaa. Koirienkin uimapaikka löytyy ja koirapuisto myös. Ostarilla joka on tässä vieressä on pubien lisäksi supermarket, apteekki, kampaamo ja pari pizzeriaa. Pikkuostarilla joka on n. kilsan pääs
Moikka naapuri :)
Kantasuomalaisten elintila kapenee koko ajan. Ja kuitenkin ovat äänestäneet valtaan päättäjät, jotka haluvatkin näin olevan. Jotenkin nurinkurista!
Minua ei vantaalaisena haittaa ulkomaalaiset yhtään, omalla asuinalueella on etupäässä venäläisiä, virolaisia ja aasialaisia työssäkäyviä lapsiperheitä. Jo aiemmin mainitsemani vaikea elämä ja autolla ajelemisen pakko ovat ne syyt joiden vuoksi muutamme pois.
Vierailija kirjoitti:
Mainettaan parempi paikka. Riippuu toki missä asuu. En itse ole koskaan asunut Vantaalla, mutta lähimmät sukulaiset asuu siellä ja olen rampannut Korsossa, Tikkurilassa ja Hakunilassa koko ikäni. Vantaalla on kivoja paikkoja, Pyhän Laurin kirkko, Heureka ja sen läheiset alueet, ankkapuisto, Kuusijärvi jne. Mutta sitten on ankeita paikkoja niin kuin esim. Korson asema tai Myyrmäki.
Kuusijärvihän on pieni lampi moottoritien melussa, täynnä porukkaa. Muualla Suomessa tuolainen paikka ei olisi edes mainitsemisen arvoinen, Vantaalla taas ruuhkainen virkistysalue.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei vantaalaisena haittaa ulkomaalaiset yhtään, omalla asuinalueella on etupäässä venäläisiä, virolaisia ja aasialaisia työssäkäyviä lapsiperheitä. Jo aiemmin mainitsemani vaikea elämä ja autolla ajelemisen pakko ovat ne syyt joiden vuoksi muutamme pois.
Myös tässä meidän lähiössä valtaosa ulkomaalaisista on venäläisiä ja virolaisia. Jonkin verran myös aasialaisia. Yksi puolituttu on somalimies on sen verran hyvin kotoutunut, että käy lähikuppilassa välillä kaljalla.
Asunto ollut myynnissä Martinlaaksossa kesästä asti. Asuttu täällä 13 vuotta ja viimeisen viiden vuoden aikana levottomuus lisääntynyt valtavasti, ja entisestään parin viime vuoden aikana. Täälläkin riittää nykyään narkkareita ja nuoriso tosi levotonta, saati sitten viereisessä Myyrmäessä joka vielä tätäkin paljon pahempi.
Eräs tuttu asuu Tikkurilassa ja kuulemma sielläkin ongelmat lisääntyneet, kellareissa murtojälkiä ym.