Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ihan oikeasti nyt, mitä järkeä. Jos ei pääse työkkärin tapaamiseen pitää toimittaa lääkärintodistus

Vierailija
28.02.2026 |

Kiva kun oot saanut noroviruksen ja joudut jonottamaan tunneiksi johonkin terkkariin ettet saa 7 vrk karenssia. 

Ymmärrän että karenssi tulee jos toistuvasti peruisi mutta älytöntä että nyt jo ekasta kerrasta vaikka itse ilmoittaa ja pyytää ajan siirtoa. 

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000011847350.html

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä on hyväksyttävä syy olla toteuttamatta työnhakuvelvollisuutta, esimerkiksi olla saapumatta työvoimaviranomaisen kanssa sovittuun tapaamiseen?

Ihan yleisluontoista vastausta siihen ei pysty sanomaan, mutta esimerkiksi tilanne, jossa työnhakukeskusteluun kutsuttu henkilö on sairaana ja esittää lääkärintodistuksen siitä."

Ja se muuten maksaa nykyään 30,20 €

Niin, veronmaksajahan tuonkin uudistuksen seuraukset maksaa, koska työtön lienee monissa tapauksissa myös toimeentulotuen saaja jolloin Kela korvaa lääkärikäyntimaksut.

Ansionsidonnainen + asumistuki = 1200e ja tuosta maksan kaikki menot.

ja jotkut maksaa siitä perusrahasta, mikä sen virallinen nimi onkaan, vajaasta kuudestasadasta ihan kaiken. Ärsyttää kun aina luullaan että työttömät saavat kaikenmaailman tuet ja ovat loisia ym vaikka suurin osa on työtön vasten tahtoaan.

Vierailija
82/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä on hyväksyttävä syy olla toteuttamatta työnhakuvelvollisuutta, esimerkiksi olla saapumatta työvoimaviranomaisen kanssa sovittuun tapaamiseen?

Ihan yleisluontoista vastausta siihen ei pysty sanomaan, mutta esimerkiksi tilanne, jossa työnhakukeskusteluun kutsuttu henkilö on sairaana ja esittää lääkärintodistuksen siitä."

Ja se muuten maksaa nykyään 30,20 €

Niin, veronmaksajahan tuonkin uudistuksen seuraukset maksaa, koska työtön lienee monissa tapauksissa myös toimeentulotuen saaja jolloin Kela korvaa lääkärikäyntimaksut.

Moni työtön on jäänyt työttömäksi jostain työstä, löytyy puolisoa, omistusasuntoa, vähäisiä sijoituksia yms. Ei näillä toimeentulotukea saa, ei asumistukeakaan. Eikä tarvitsekaan. 

Mikä tuo oletus on, että työttömät olisi pääosin persaukisia toimeentulotukiasiakkaita? Onkohan tästä jotain tilastoa? Mä veikkaisin, et suurin osa työttömistä ei saa mitään muita tukia kuin anssin tai työmarkkinatuen. Ehkä lapsilisää voi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työtön voi edes haaveilla työpaikasta, koska moni työnantaja vaatii sairauslomasta lääkärintodistuksen, jotta suostuu maksamaan palkkaa. 

Koska kun saa palkkaa se lääkärintodistus ei kaada taloutta. Ja aika monessa on työterveyspalvelut jolloin työntekijä ei itse sitä todistusta maksa.

Vierailija
84/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kutsutaan virkailijan luokse? Mulle aina soitettiin

Mun mun asiat hoidettu puhelimitse. En edes ymmärrä mikä pointti olisi mennä paikan päälle. Onkohan nuo lähitapaamiset joku maaseutukuntien juttu?

Ei ole. Asun pk-seudulla.

Aika jännä. Itse asun Helsingissä ja minulla on aina kaikki asiat hoidettu puhelimitse, samoin myös eräällä tuttavalla, jolla on ihan erilainen tilanne kuin itselläni. Itse olen korkeakoulutettu, jolla työttömyysjaksot jääneet aina lyhyiksi, mutta tämä tuttava on pitkäaikaistyötön ja matalasti koulutettu.

Nyt oli eka tapaaminen. En ole ollut useita vuosia työttömänä. Ollut 32 vuotta töissä. On sairauksia ja krooniset kivut.

Vierailija
85/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä työtön voi saada sellaisen paperin? Työterveyttä ei ole, julkiselle ei pääse, yksityiseen ei ole varaa.

Vierailija
86/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon karenssipäätöksiä:

Viime vuonna karenssipäätöksiä tehtiin yhteensä noin 46000, joista noin 32300 oli seitsemän päivän karensseja. 12 viikon työssäolovelvoitteita annettiin hieman alle 5300.

Miten voidaan velvoittaa töihin jos töitä ei ole. Tätä ihmettelen. 

Avoimia työpaikkoja on kymmeniä tuhansia,miten saat työpaikan ellet hae sitä.

Ja työttömiä moninkertaisesti enemmän. Moni hakee epätoivoisesti töitä eikä koskaan pääse edes haastatteluun. Miten menet töihin kun kaikille ei töitä riitä?

Vierailija
87/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna karenssipäätöksiä tehtiin yhteensä noin 46000, joista noin 32300 oli seitsemän päivän karensseja. 12 viikon työssäolovelvoitteita annettiin hieman alle 5300.

Töitähän on, mutta työtön ei ota vastaan kuin toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen vähintään 4500 e/kk palkalla. Työttömyys ja tukieuroilla eläminen kannattaa paremmin.

Nyt oli kesätöihin jopa 1000 hakijaa per paikka. Töitä ei yksinkertaisesti ole. Ei enää edes ns varmoilla aloilla.

Vierailija
88/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on, että joskus pitää mennä paikanpäällä ja joskus soittavat? Aikasemmin oli eri käsittelijä jota en nähnyt kertaakaan ja nykyistä olen nähnyt jo kahdesti vuoden aikana.

Vierailija
89/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin tahallani tartuttamaan kaikki paskatautiin.

Miksei menisi mutta kun siinä on sekin puoli ettei ole edes kykenevä lähtemään kotoa mihinkään.

Vierailija
90/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuutisen vuotta töissä työkkärissä, ja tottatosiaan , tämmöistä kyllä kaivattiin!  Jumankauta, että kaupungin rupusimman lähiön asiakkalla sitten hoidettiin hampaita huolella ja paljon! Pitäiskö mun tosiaan uskoa, että 90-luvun lamasta saakka yhtäkyytiä työttömälle osuu justiinsa silloin hammalääkäri, kun pitäisi kerran vuodessa lähteä työkkäriin valehtelemaan, että eipä ole mitään löytynyt. Tuskinpa. Tämä hammashoidon aktiivisuus loppui, kun pyydettiin että pyydä siellä hoitokäynnilläsi todistus käynnistä: päivämäärä ja ajankohta.  Ja lähetä tänne. Ei ollut enää hammaslääkärinaikoja joka viikolla joka toisella

Hämmästyttävän paljon matkustetaan näissä piireissä myös ristijäisiin jonnekin toiselle puolelle maata.  Siellä kait sitten juhlitaan päiväkausia, kun viikko ennen viikko jälkeen ristijäisten ei päässy työkkärille.

Mainittakoon, että se kapunginosa, missä näitä ikityöttömiä paljon asuu, on vanhaa teollisuusduunareiden aluetta, ja joka ukko joka vielä jotain pystyi tekemään, teki pimeitä töitä. Ulosottomies kyseli perään, että onko töitä ollunna, mutta ei vaan ollu.

Yleisin vastaus asian tiimoilta oli, ettei kannata kun vouti vie liikaa. No niinpä: nehän on sun omia velkoja ja lastesi ruokkoja. Ne on tarkoitus maksaa.

Vierailija
91/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ei tarvinnut laittaa todistusta. Sovittiin asiat puhelimitse.

Sait kusetettua puhelimitse.

Vierailija
92/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kutsutaan virkailijan luokse? Mulle aina soitettiin

Mun mun asiat hoidettu puhelimitse. En edes ymmärrä mikä pointti olisi mennä paikan päälle. Onkohan nuo lähitapaamiset joku maaseutukuntien juttu?

Voi muuten olla. Muistelisin, että Vantaalla oli jotenkin paljon rennompi työkkäri ennen kuin muutin Tampereelle. Siitä on tosin jo kauan aikaa. Missään lähitapaamisessa en myöskään muista olleeni ja aika varmasti muistaisin jos olisin ollut. Että jos jotain hyvää Vantaasta pitää keksiä...

Vierailija
93/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä työtön voi saada sellaisen paperin? Työterveyttä ei ole, julkiselle ei pääse, yksityiseen ei ole varaa.

Hyvin vaikeaa se on. Parempi mennä sairaana tapaamiseen, tai pyytää se puhelinhaastattelu/keskustelu.

Vierailija
94/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistöitä tuntui löytyvän kuitenkin.

Vierailija
95/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi vedota puhelimitse työkiireisiin.

Vierailija
96/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei tarvinnut laittaa todistusta. Sovittiin asiat puhelimitse.

Sait kusetettua puhelimitse.

On suolistosairaus. Vointi on huono ja calpro on 2000.

Vierailija
97/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on, että joskus pitää mennä paikanpäällä ja joskus soittavat? Aikasemmin oli eri käsittelijä jota en nähnyt kertaakaan ja nykyistä olen nähnyt jo kahdesti vuoden aikana.

Sinä voit sopia virkailijan kanssa asian. Minä olen sopinut, että tapaamiset hoidetaan puhelimitse.

Vierailija
98/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuutisen vuotta töissä työkkärissä, ja tottatosiaan , tämmöistä kyllä kaivattiin!  Jumankauta, että kaupungin rupusimman lähiön asiakkalla sitten hoidettiin hampaita huolella ja paljon! Pitäiskö mun tosiaan uskoa, että 90-luvun lamasta saakka yhtäkyytiä työttömälle osuu justiinsa silloin hammalääkäri, kun pitäisi kerran vuodessa lähteä työkkäriin valehtelemaan, että eipä ole mitään löytynyt. Tuskinpa. Tämä hammashoidon aktiivisuus loppui, kun pyydettiin että pyydä siellä hoitokäynnilläsi todistus käynnistä: päivämäärä ja ajankohta.  Ja lähetä tänne. Ei ollut enää hammaslääkärinaikoja joka viikolla joka toisella

Hämmästyttävän paljon matkustetaan näissä piireissä myös ristijäisiin jonnekin toiselle puolelle maata.  Siellä kait sitten juhlitaan päiväkausia, kun viikko ennen viikko jälkeen ristijäisten ei päässy työkkärille.

Mainittakoon, että se kapunginosa, missä näitä

Miksi tämä haittasi sinua? Sait kuukausipalkkasi silti, ihan riippumatta tulivatko he tapaamiseen vai ei.

Vierailija
99/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitähän on, mutta työtön ei ota vastaan kuin toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen vähintään 4500 e/kk palkalla. Työttömyys ja tukieuroilla eläminen kannattaa paremmin.

Nyt oli kesätöihin jopa 1000 hakijaa per paikka. Töitä ei yksinkertaisesti ole. Ei enää edes ns varmoilla aloilla.

Vai vielä vakityö 4500 e kk palkalla. Mä otin riemusta kiljuen 15,22 e vuokratyön nollasopparilla pariksi kuukaudeksi kun sellaista meikätyöttömälle tarjottiin. Halvalla lähtee, mut tiedän et tästäkin pätkästä on vain hyötyä.

Vierailija
100/133 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainittakoon, että se kapunginosa, missä näitä

Ootko milloin viimeksi tai koskaan saanut munaa mekkoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä