Siskon suhtautuminen kun karsin tavaraa ja myyn kirpparilla
Tässä on aina sama erikoinen kuvio. Ensinnäkin kommentoi aina joistakin tavaroista: "Et kai sää TÄTÄKIN aio myydä!!!" ja "Meinaatko NÄMÄKIN myydä!!!" aivan kuin olisin tekemässä elämäni suurimman virheen, kun olen päättänyt jostain tietyistä tavaroista luopua. Ja ei, ne ei ole mitään perintökalleuksia tai muuta harvinaista, vaan ihan jotain tavallisia juttuja. Tulee vähän sellainen olo, että en hänen mielestään olisi kykenevä tekemään järkeviä päätöksiä omien tavaroideni suhteen tai että en saisi itse yleensä päättää omista tavaroistani.
Toinen juttu on sitten se, että hänellä on erikoinen oletus, että hänellä olisi joku etuosto-oikeus niihin mun tavaroihin ja vaatteisiin puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi. Se olisi ihan ok, JOS tämä toimisi myös toiseen suuntaan mutta kun ei. Eli hän ei kyllä ikinä tarjoa mulle mitään heidän tavaroitaan. Tunnustan, että mulla on ollut joskus menneisyydessä tapana olla vähän liian höveli ja antaa hänelle vaatteita/tavaroita jopa ilmaiseksi, mutta lopetin sen kun tajusin että ei ole vastavuoroista.
Ja kyllä, mulla on elämässä suurempiakin murheita, mutta tämä oli nyt tällainen asia, mikä aiheuttaa lähinnä turhautumista ja ihmettelen tuota käytöstä. Jatkossa en ota yhteistä kirppispöytää siskon kanssa ja laitan tavarat kiertoon ihan salassa.
Muilla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko on hyvä tyyppi ja mulle tosi rakas. En halua ottaa etäisyyttä, mutta nyt ymmärrän, et nää tavarajutut ja myynnit mun pitää tehdä salaa!
ap//
Olet itse virheetön ja voit vaatia muilta täydellisyyttä? Jos meinaamme pitää jonkun ihmisen elämässämme, joudumme sietämään jonkin verran myös epätaydellisyyttä. Suosittelen antamaan muille armoa ja lopettamaan sen listaamisen missä kaikessa muut ovat epäonnistuneet. Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin ja leuka ylös ettei kruunu tipu.
Missä ap vaatii täydellisyyttä? Hyvähän se on että hän tänne valittaa ja sanoittaa ongelmansa niin näin hänen on helpompi löytää ratkaisu?
Ja ap:lta ihan hyvä päätös tuo että siskolle ei tarvi tavaroista puhua tai kertoa mitä on myymässä kun siskolla on joku ongelma liittyen tavaroista luopumiseen. Se on ihan yleinen ongelma ihmisillä, minullekin on vaikea paikka luopua omista tavaroista ja jos joku on heittämässä jotain pois niin minä monesti pelastan sen tavaran vaikka en itsekään sillä mitään tekisi.
Mun naapuri on konmarittanut kotinsa ja käy meillä pari kertaa viikossa lainaamassa milloin mitäkin. Ei ole lumilapiota, ei ole rappuharjaa, kesällä kyseli pallogrilliä, mehumaijaa, pakasterasioita, rinkkaa, retkikeitintä, ompelukonetta...
On toki kiva luopua turhasta, kun voi aika olettaa, että naapurilta saa maksutta lainaan.
Haluan vain ylimääräiset tavarat poistaa viemästä tilaa // Tämä on se minunkin motiivi.
Mikä on ap sinun motiivisi?
Meillä on tapana aina kysyä ensin perheen wa-ryhmässä, haluaako joku tavaran. Jos ei, niin myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyn aina ensin lähipiiriltä tarviiko joku ja laitan vasta sitten myyntiin tai vien roskiin.
Mä tein kanssa tällä tavalla aiemmin, mutta alkoi korpeamaan se, kun olin ainut joka jakaa tavaraa ilmaiseksi.ap
Täällä sun kohtalotoveri. Annan paljon ilmaiseksi sukulaisille ja ystäville, joskus jopa työkaverille. Mutta saanko itse mitään? En. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyn aina ensin lähipiiriltä tarviiko joku ja laitan vasta sitten myyntiin tai vien roskiin.
Mä tein kanssa tällä tavalla aiemmin, mutta alkoi korpeamaan se, kun olin ainut joka jakaa tavaraa ilmaiseksi.ap
Täällä sun kohtalotoveri. Annan paljon ilmaiseksi sukulaisille ja ystäville, joskus jopa työkaverille. Mutta saanko itse mitään? En. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää.
Ethän sä ilmaiseksi anna, jos odotat vastapalveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistat itsestäsi käytöksen josta siskosi sinua syyttää sinun päässäsi soivassa levyssä ja se korpeaa sinua? Pitäisikö sinun nyt siskosi syyttelyn sijaan tarkastella sitä omassasi päässäsi soivaa levyä?
Mitä ihmettä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reiluus ja vastavuoroisuus on eri asia kuin se että odottaisi vastapalveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu valitsemaan huonoista vaihtoehdoista sen vähemmän huonomman, minä haluan mielummin tavarasta eroon, kuin lähteä johonkin senttikauppaan. Vaikka kaikki ei menekään tismalleen oikein niinkuin raamatussa sanotaan. Mitä sinä haluat? Muiden olevan kuten sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistat itsestäsi käytöksen josta siskosi sinua syyttää sinun päässäsi soivassa levyssä ja se korpeaa sinua? Pitäisikö sinun nyt siskosi syyttelyn sijaan tarkastella sitä omassasi päässäsi soivaa levyä?
Mitä ihmettä tarkoitat?
Tulee vähän sellainen olo . . Eli ap laittaa päässään soivassa levyssä sanoja siskonsa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annahan koska en mitään saa itse.
Miksi tämä palsta on niin negatiivinen? Yleensä läheisten kanssa jaetaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu valitsemaan huonoista vaihtoehdoista sen vähemmän huonomman, minä haluan mielummin tavarasta eroon, kuin lähteä johonkin senttikauppaan. Vaikka kaikki ei menekään tismalleen oikein niinkuin raamatussa sanotaan. Mitä sinä haluat? Muiden olevan kuten sinä?
Noh, kaikkien kirppistavarat ei oo euron - parin juttuja. Ihmiset hankkiutuu eroon arvokkaistakin, jopa ihan uusista jutuista. Eli ei välttämättä ole "senttikauppaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit vastalahjaksi? Jos jakelet tavaroita kertoen, että haluan luopua ylimääräisestä, niin miksi porukka ryhtyisi kantamaan sinulle omia tavaroitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, enkä todellakaan oleta, että hekin sitten antavat tavaroitaan minulle. Kun hankkiudun tavarasta eroon niin en todellakaan pidä kirjaa kenelle on annettu ja mitä vaan tavoitteena on vain se, että tavara ei ole enää itselläni.
Tämän ongelman minäkin tässä aloituksessa haistoin. Jotain sisaruskateutta tai kilpailua on tässä tavaranvaihdossa. Kerran itseä kyllä ärsytti kun olin allerginen eräälle parinkympin uudelle vyölle ja työkaveri tarjosi siitä 5€, niin sovittiin kaupat, mutta kun annoin vyön hänelle niin kiitti vaan ilman sitä pientäkään maksua! :D no tavara on vaan tavaraa, olen päässyt yli, ja oli muuten tosi kiva työkaveri hänkin niin mitäs tuosta :D
Ei vaikuta kovin kivalta kun valehteli maksavansa ja sitten ei maksanutkaan? Sun kannattais opetella pitään puolesi ja rajasi. Ei pidä antaa toisten kävellä sun yli vaikka ne olisikin kivoja tyyppejä. Tunnistan itseni tuosta ja liian suuressa määrin tuollainen tuo vain ihmiselle itselleen haittaa. Ei kannata olla liian kiltti ja aina vaan kohauttaa olkiaan kun joku pienessä määrin hyväksikäyttää koska se monesti rupee paisumaan pahemmaksi kun ihmiset huomaa että sua voi kohdella miten sattuu ja sinä vain aina nyökyttelet että ei haittaa :)
Ja juu en itsekään huutele tai kiukustuisi viiden euron perään mutta laitan korvan taa että jaa no tämän ihmisen sanaan ei kannata luottaa. Ja aloittajalta ihan ymmärrettävää että jos hän on antanut monta juttua ilmaiseksi mutta sisko aina pyytää rahaa niin meneehän tuossa asiat väärin, sisko ei ole vastavuoroinen. Ja tälläisessä tilanteessa ap:n tulee alkaa myös pyytään rahaa tavaroistaan niin sitten ei ole enää epäreilu tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä olisi itsekin kiva joskus saada jotain. Ja nyt olenkin alkanut viedä tavaraa Konttiin ja Fidaan josta joku ostaa ne jollakin rahalla ja raha, tai ainakin osa siitä, menee hyväntekeväisyyteen huono-osaisille. Ne joille olen antanut tavaraa aiemmin tienaavat paremmin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin väliä. Miksi kerrot kirppisasioistasi.
Mitä hemmetin väliä on sunkaan jutuilla?
Eri. Eikiinosta veetäkään sinun ja siksi kippari jutut. Pistäkää ne roinanne vaikka roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri on konmarittanut kotinsa ja käy meillä pari kertaa viikossa lainaamassa milloin mitäkin. Ei ole lumilapiota, ei ole rappuharjaa, kesällä kyseli pallogrilliä, mehumaijaa, pakasterasioita, rinkkaa, retkikeitintä, ompelukonetta...
On toki kiva luopua turhasta, kun voi aika olettaa, että naapurilta saa maksutta lainaan.
En ole konmarittaja enkä mikään minimalisti. Ihan normaalia kaappien tyhjennystä ja tavaran vähentämistä, kun muutto tulossa syksyllä.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin väliä. Miksi kerrot kirppisasioistasi.
No meillä on ollut tapana silloin tällöin ottaa yhteinen kirppispöytä ja esim. tehdä hinnoittelua toisen luona.
ap
Miksi et toimi itsenäisesti?
Sivusta: tollanen touhu on kivempaa siskon kanssa. Miettiä yhdessä hintoja jne. Minäkin otin ennen kirppispöydän aina siskoni kanssa.
Ai perheenjäsenten hyväksikäytöstä? No toki. Mutta ei tuossa muodossa
en ole ollenkaan tekemisissä sukulaisten kanssa enää, sillä ovat käyttäytyneet rajattomasti ja täysin käsittämättömän absurdin väkivaltaisesti minua kohtaan. Suku on jakautunut niin, että osa asuu kaupungissa ja osa taantuvalla maaseudulla, ja nämä ekskommunikoidut sukulaiset ovat näitä maalaisia. Heillä on siellä tietenkin ihan omat lait ja säännöt, jotka eivät ole suomen laki tai universaalit ihmisoikeudet