Nyt ymmärsin syyn ahdistukselle ja masennukselle
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Pahasti masentunut ei jaksa tehdä yhtään mitään, hän on sänkypotilas. Masennus pahenee asteittain ja ahdistus liittyy taudin pahenemiseen. Ahdistusta tuottaa useimmiten ihmisille se, ettei voi itse vaikuttaa asioihin, olosuhteet ovat heikot, perustarpeet eivät tyydyty, asioita tapahtuu tai tehdään hänelle sekä huono ja haitallinen seura, joka ruokkii kierrettä.
En keksi yhtäkään asiaa mihinkä ihminen voi vaikuttaa kuin omiin ajatuksiinsa ja sen myötä tekemisiinsä. Ei ihme, että ihmiset ovat mielisairaita jos ajattelevat muuta. Perustarpeet eivät tyydyty jaa-a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Pahasti masentunut ei jaksa tehdä yhtään mitään, hän on sänkypotilas. Masennus pahenee asteittain ja ahdistus liittyy taudin pahenemiseen. Ahdistusta tuottaa useimmiten ihmisille se, ettei voi itse vaikuttaa asioihin, olosuhteet ovat heikot, perustarpeet eivät tyydyty, asioita tapahtuu tai tehdään hänelle sekä huono ja haitallinen seura, joka ruokkii kierrettä.
En keksi yhtäkään asiaa mihinkä ihminen voi vaikuttaa kuin omiin ajatuksiinsa ja sen myötä tekemisiinsä. Ei ihme, että ihmiset ovat mielisairaita jos ajattelevat muuta. Perustarpeet eivät tyydyty jaa-a.
Sulla on sitten ajattelussa suuria rajoitteita, olet elänyt pumpulissa ja päässyt tosi helpolla.
Mun kohdalla syynä on miehet. Miehet on luvannut ja vannonut, rikkonut lupauksia, särkenyt sydämen, tuhonnut itsetunnon pettämisillä, vienyt rahat, vienyt luottamuksen, vienyt toivon tulevaisuudelta jne.
Ja joka kerta kun aloitan alusta ja lupaan itselleni etten anna kenenkään kohdella itseäni näin, löydän itseni lopulta samasta tilanteesta sydän särkyneenä.
Lopputulos, olen niin masentunut etten jaksa enää edes yrittää.
Tämä on totta. Pitää tehdä mielenkäitä asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sitten ajattelussa suuria rajoitteita, olet elänyt pumpulissa ja päässyt tosi helpolla.
Kerro yksikin asia johonka voit 100% varmuudella vaikuttaa lopputulokseen. Voit ainoastaan yrittää parhaasi ja ymmärtää, että 99% elämästä ei ole sinun hallinnassasi, ylimielistä ajatella ja vaatia muuta, maailma ei ole sinulle mitään velkaa miellyttääksesi omia ajatuksiasi.
Rankan elämän takia olen tämän nimenomaan oivaltanut, kiitos vain.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla syynä on miehet. Miehet on luvannut ja vannonut, rikkonut lupauksia, särkenyt sydämen, tuhonnut itsetunnon pettämisillä, vienyt rahat, vienyt luottamuksen, vienyt toivon tulevaisuudelta jne.
Ja joka kerta kun aloitan alusta ja lupaan itselleni etten anna kenenkään kohdella itseäni näin, löydän itseni lopulta samasta tilanteesta sydän särkyneenä.
Lopputulos, olen niin masentunut etten jaksa enää edes yrittää.
Älä anna ulkoisten asioiden määritellä onneasi. Miehet kuuluvat tähän kastiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Pitää tehdä mielenkäitä asioita
Esim. olla järjen jättiläinen ja kirjoittaa typeriä aloituksia?
Masentunut tietää mitä pitäisi tehdä, mutta ei pysty nousemaan sohvalta/sängyltä. Itse käyn töissä, koska on pakko ja sieltä tulee elanto. Mitään muuta en sitten jaksakaan tehdä, koska ei ole aivan pakko. Elämä valuu hukkaan, mutta en vaan jaksa tai saa aikaiseksi. Siksi olen nytkin tällä palstalla, koska tämä on liian helppoa kuluttaa aikaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja omalla tekemiselläkö ei voi vaikuttaa mihinkään?
Tiedän, että kaikkeen ei voi vaikuttaa, eikä kaikilla vaan ole samat lähtökohdat, mutta kyllä moniin asioihin omassa elämässä voi vaikuttaa: itselle sopivan ammatin valintaan, elintapoihin, puolison ja muutenkin seuransa valintaan, vapaa-ajan viettämiseen,
Mun kohdalla osittain on noin. Yrittäessäni kuntoutua suurimman osaa elämää kestäneestä masennuksesta olen huomannut, että tarvitsen runsaasti fyysistä ja älyllistä kuormitusta voidakseni hyvin. Toki mulla on paljon asioita, jotka pitävät masennus- ja ahdistusalttiuden korkealla ja niitä on koko ajan työstettävä, mutta nuo ovat ne perusasiat, joista en voi luistaa tai syöksykierre on valmis.
Masentunut voi olla myös viimeisen päälle suorittaja. Käy ylikierroksilla, olo koko ajan riittämätön ja mikään puuha ei varsinaisesti tuota iloa, mutta tekeminen turruttaa. Ärtymys on kokonaisvaltaista ja relienssi on heikko. Joku pikku juttu voi kaataa koko korttipakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja omalla tekemiselläkö ei voi vaikuttaa mihinkään?
Tiedän, että kaikkeen ei voi vaikuttaa, eikä kaikilla vaan ole samat lähtökohdat, mutta kyllä moniin asioihin omassa elämässä voi vaikuttaa: itselle sopivan amm
Totta kai voit yrittää vaikuttaa, mutta pääpointtina se, että et sinä tiedä mitä tapahtuu ja onnen sitominen asiaan josta et tiedä yhtään mitään on mielestäni vaarallista. Voit treenata itsesi huippukuntoon ja syödä terveellisesti vuosia mutta silti saada syövän tai tippua kalliolta, tämäkös suuri uhka identiteetille onkin jos ei pystykään enää tekemään näitä asioita joidenka eteen on niin kovasti tehnyt töitä eikä se estänyt asioita tapahtumasta. Sama juttu opiskelussa, voit opiskella itsesi diplomi-insinööriksi mutta jos se onni olisi siinä tittelissä niin jokaikinen diplomi-insinööri olisi onnellinen, palstalta jos kysytään niin kolmea leikkelettä syövät DI:t ovat onnellisia mutta tosielämä on vähän eri asia.
Seura voi olla kivaa mutta sekin voi muuttua koska kyseessä on oma ihminen omine ajatuksineen, etkö ole ikinä törmännyt tilanteeseen, että joku on aivan ihana ja mahtava mutta jonkun ajan kuluttua hän muuttuu tai paljastaakin oikean luonteensa ja se onkin jotain aivan muuta.
Näin ollen voisin kysyä uudelleen, että ovatko nämä asiat sinun hallinnassasi?
Vierailija kirjoitti:
Masentunut tietää mitä pitäisi tehdä, mutta ei pysty nousemaan sohvalta/sängyltä. Itse käyn töissä, koska on pakko ja sieltä tulee elanto. Mitään muuta en sitten jaksakaan tehdä, koska ei ole aivan pakko. Elämä valuu hukkaan, mutta en vaan jaksa tai saa aikaiseksi. Siksi olen nytkin tällä palstalla, koska tämä on liian helppoa kuluttaa aikaa täällä.
Tämä. Ja voimien lisäksi motivaatio elämän suhteen on hukassa, elämää pitää yllä jokin pakkotoisto kuten työ, pakolliset asiat, palstalla möllötys paremman tekemisen puutteessa tms. Tunne siitä, ettei jaksa enää nauttia niistä asioista, mistä ennen nautti, pahentaa oloa ja korostaa omaa voimattomuutta olosuhteiden edessä. Toiset ihmiset tuntuvat typeriltä ja rasittavilta, toisten seura ei vaan enää kiinnosta.
Jep, ihminen on tekonsa ei ajatuksensa.
Ap vaikuttaa niin typerältä, ettei kannata hukata elämäänsä ainakaan häneen. Tämänkin vastauksen kirjoittamiseen kului noin 10s elämää, joka on lopulta rajallista. Typerykset kun saa häädettyä pois läheltään, elämisen laatu paranee ihan kaikilla.
Masennus ja ahdistus voi olla myös oire siitä, että ylisäätelee tunteita. Että pelkää mm. kiukkua, surua, rajojen asettamista muille ja sitä myötä muiden reaktioita. poissuljetut ja kielletyt tunteet ilmenevät ahdistuksena tai loputtomana uupumuksena.
Niin, nyt jos mietin, en ole ikinä ollut allapäin silloin kuin olen tehnyt sitä mitä pitääkin/haluan. Jopa kotityöt ovat miellyttäviä silloin kun saa ne aloitettua kun tietää sen tuomat hyödyt.
Mulla on asiat hyvin ja olen vaikeasti masentunut. On oma koti, käyn töissä, urheilen, harrastan ja tapaan välillä ystäviä. Koti on siisti, hiukset kammattu, vaatteet puhtaat. Raha-asiat on kunnossa.
Silti olen toistuvasti masentunut ja ahdistus on ajoittain sietämätöntä.