Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskon suhtautuminen kun karsin tavaraa ja myyn kirpparilla

Vierailija
28.02.2026 |

Tässä on aina sama erikoinen kuvio. Ensinnäkin kommentoi aina joistakin tavaroista: "Et kai sää TÄTÄKIN aio myydä!!!" ja "Meinaatko NÄMÄKIN myydä!!!" aivan kuin olisin tekemässä elämäni suurimman virheen, kun olen päättänyt jostain tietyistä tavaroista luopua. Ja ei, ne ei ole mitään perintökalleuksia tai muuta harvinaista, vaan ihan jotain tavallisia juttuja. Tulee vähän sellainen olo, että en hänen mielestään olisi kykenevä tekemään järkeviä päätöksiä omien tavaroideni suhteen tai että en saisi itse yleensä päättää omista tavaroistani.

Toinen juttu on sitten se, että hänellä on erikoinen oletus, että hänellä olisi joku etuosto-oikeus niihin mun tavaroihin ja vaatteisiin puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi. Se olisi ihan ok, JOS tämä toimisi myös toiseen suuntaan mutta kun ei. Eli hän ei kyllä ikinä tarjoa mulle mitään heidän tavaroitaan. Tunnustan, että mulla on ollut joskus menneisyydessä tapana olla vähän liian höveli ja antaa hänelle vaatteita/tavaroita jopa ilmaiseksi, mutta lopetin sen kun tajusin että ei ole vastavuoroista. 

Ja kyllä, mulla on elämässä suurempiakin murheita, mutta tämä oli nyt tällainen asia, mikä aiheuttaa lähinnä turhautumista ja ihmettelen tuota käytöstä. Jatkossa en ota yhteistä kirppispöytää siskon kanssa ja laitan tavarat kiertoon ihan salassa.

Muilla kokemusta vastaavasta? 

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, jos vaikka annat toiselle nahkatakin ja käyttämättömiä muita vaatteita niin oishan se kiva jos tämä toinen vaikka kerran tarjoaisi kahvit kahvilassa. Sä taidat olla itse niitä jotka vaan ottaa ja ottaa.

//
Kuule, älä anna sitä nahkatakkia, jos halua siitä kahvit kahvilassa. Minä olen se joka sanoo, saat takin jos viet mut kahville..Muiden yksipuolinen palveleminene ei merkitse ystävällisyyttä vaan itsensä kaltoinkohtelua.

Vierailija
82/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos vaikka annat toiselle nahkatakin ja käyttämättömiä muita vaatteita niin oishan se kiva jos tämä toinen vaikka kerran tarjoaisi kahvit kahvilassa. Sä taidat olla itse niitä jotka vaan ottaa ja ottaa.

//
Kuule, älä anna sitä nahkatakkia, jos halua siitä kahvit kahvilassa. Minä olen se joka sanoo, saat takin jos viet mut kahville..Muiden yksipuolinen palveleminene ei merkitse ystävällisyyttä vaan itsensä kaltoinkohtelua.

Huomaan ettet vieläkään ymmärrä pointtia. Enkä jaksa vääntää tästä tämän enempää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

//

Joillakin on joissakin tilanteissa jopa mahdotonta sanoa ei ja toimia kuten aikuinen. He pelkää, että jos hän kieltäytyy ja paljastaa omia mielipiteitään, hänet hylätään. Siksi hän voi joutua usein alistetuksi ja jopa hyväksikäytetyksi. Ja ensi sijaisesti tästä syyllistetään muita, muut ovat vääränlaisia. (Ja kyllä minä olen vääränlainen, minulla on useita päällekkäisiä häiriöitä, joita olen työstänyt terapiassa koko aikuisikäni.)

Vierailija
84/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Huomaan ettet vieläkään ymmärrä pointtia. Enkä jaksa vääntää tästä tämän enempää. 

Yhyy, mä en leiki sun kaa.. Marttyyrius on narsismin piirre. 

Vierailija
85/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan ettet vieläkään ymmärrä pointtia. Enkä jaksa vääntää tästä tämän enempää. // Olen pahoillani siitä. Älä viitsi heti luovuttaa. Eikä tämä ole ilkeilyä. Jos on sinulla hyvä vastaus aiemmin sanottuun, niin vaihdan mielipidettäni mielelläni. Tuo ei ole minulle periaatekysymys. Jos perusteluja, niin mielelläni muutan näkemystäni. Ei tämä mikään sota ole, josta minun pitää selvitä voittajana. 

Vierailija
86/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan ettet vieläkään ymmärrä pointtia. Enkä jaksa vääntää tästä tämän enempää. // Olen pahoillani siitä. Älä viitsi heti luovuttaa. Eikä tämä ole ilkeilyä. Jos on sinulla hyvä vastaus aiemmin sanottuun, niin vaihdan mielipidettäni mielelläni. Tuo ei ole minulle periaatekysymys. Jos perusteluja, niin mielelläni muutan näkemystäni. Ei tämä mikään sota ole, josta minun pitää selvitä voittajana. 

En jaksa vääntää . . .  Suomessa ei osata keskustella. Erilainen mielipide on vastaan vääntämistä? 

Vierailija
87/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerrot siskolle tekemisistäsi, ap?

Vierailija
88/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot siskolle tekemisistäsi, ap?

Lue ketju.

Vierailija
89/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni niin päin että minä suostuin myymään siskoni tavaroita kirppispöydässäni ja hinnoittelin kaikki uudelleen kun olisi myynyt niin halvalla. Sai tuplasti enemmän rahaa kun minä tein työn. No arvatkaapa maksoiko oman osuutensa pöytävuokrasta? Aivan. Arvatkaapa tekikö koskaan itse saman minun tavaroilleni? Eipä sitäkään. 

Kun erosin ja tarvitsin huonekaluja, sama sisko rahasti shokissa olevaa siskoaan nelinkertaisella hinnalla omista vanhoista huonekaluistaan. On aina tuputtamassa omia huonekalujaan vähintään tuplahinnalla minulle tai lapsilleni, mutta myy muille huomattavasti halvemmalla jos meistä kukaan ei osta. Kusettajien kusettaja. 

Vierailija
90/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaat sen. Tekee höpöä ja ratkaiseen tilanteen: vetelet kunnolla turpaan, polvella naamaan ja kyynärpäällä selkään. Oppiipahan.

Vierailija
91/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkaat sen. Tekee höpöä ja ratkaiseen tilanteen: vetelet kunnolla turpaan, polvella naamaan ja kyynärpäällä selkään. Oppiipahan.

Suosittelen tätä myös, väkivalta lopettaa vittuilun ja ei auo rumaa naamaansa enää niin herkästi, koska kunnioitus ja pelko.

Vierailija
92/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että vastavuoroisuuden puute haittaa useimpia ennen kuin se on räikeää. Nykyään useammat yrittävät päästä itsekin ylimääräisestä tavarasta eroon. (Jotta saavat tilaa ostaa lisää tavaraa, mikä on sitten eri keskustelu se. Minimalismit ja konmarittamiset ovat oikeasti pienen porukan harrastus: tavaraa on kaikilla liikaa, mutta silti temutetaan ja kierretään Normalissa ostamassa krääsää.)

Mutta joskus se oikeasti on aika räikeää. Yksi tuttava kerran otti meiltä paljon ylimääräistä tavaraa vastaan, kun oli omakotitalollinen tavaraa karsittavana. Osan myi kirppiksellä ja osan piti itse. Ei me haluttu mitään tavaraa häneltä tilalle, hyvä kun päästiin eroon. Mutta vuosien varrella kävi kyllä selväksi, että kyseinen tuttava ei halunnut auttaa vastavuoroisesti mitenkään, ei edes lainata kerran ruohonleikkuria kun meillä meni oma rikki, eikä ottaa mukaan samaan paikkaan minne oli itsekin jo menossa ilman bensarahoja.

No, ei tuo systeemi silti vastavuoroisuuden puutteeseen loppunut, vaan lopussa tapahtui kaksi kummallisempaa tapausta. Ensimmäinen oli, kun isoon tavarakassiin joutui vahingossa uusi kallis neulepusero, jota ei ollut tarkoitus lahjoittaa. Soitettiin heti ja pyydettiin se takaisin, mutta tuttava sanoi, että ehti myydä sen jo. Siis kaksi tuntia myöhemmin oli muka jo myyty. (Myöhemmin haukkui muille, että me ollaan moukkia kun pyydetään lahjoja takaisin.)

Toinen oli sitten sellainen, että meinasin luopua karsimisvimmassa myös yleiskoneesta, kun en ollut varma tuleeko sille käyttöä. Tuttava soitteli kärsimättömänä, että milloin hakee sen yleiskoneen, mutta en malttanutkaan luopua siitä ja muutin mieleni. Ajattelin, että yritän kuitenkin opetella leipomaan. Tästä kyseinen tuttava sitten suuttui ja katkaisi välit. Kun ei saanut ilmaiseksi yleiskonetta.

Vierailija
93/93 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sinä siskon hölinöistä piittaat? Jos sen puheet ärsyttää, niin sano asiasta. Ei sinun tavarat sille kuulu ja moiset jutut voi jättää omaan arvoonsa.

Sama töissä esimiehen kanssa. Sanoo yhdellä viikolla yhtä ja seuraavalla aivan toista. Eikä muista ensimmäisen viikon juttuja edes sanoneensa. Olen päätellyt, että parasta on vain nyökytellä ja sanoa joojoo, kylläkyllä. Sitten teen kuitenkin aina kuten itse parhaaksi näen. Ei ole vielä tullut valittamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän