Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (497)
Olen todennut sen omalta kohdaltani että joskus sitä on niin pihi että sammuttelen valoja ja joskus sitten ostelen jotain ihan turhaa. En usko että kukaan voi elää niin että joka asiassa tekee säästöjä, joka ihmiseltä löytyy se turha rahareikä.
Ei se tiskikone niin paljon rahaa kuluta sähkön muodossa, kuin jotkut kuvittelevat, että siitä nyt jotain säästöä syntyisi. Maksat sen perusmaksun kuitenkin, käytit tai olit käyttämättä sähköä. Mieluimmin käytän tiskikonetta kuin alan näkemään vaivaa tiskaamalla. Pyrin myös käyttämään sellasia astioita jotka voi koneeseen tunkea. Kyllä se elämää helpottaa, ainakin minun.
Keittiöremontin yhteydessä tuli sellainen kapea apk ja se oli kyllä paras ratkaisu ikinä. Sai viereisiin kaappeihin tilaa ja tuolla pesee näppärästi yhden ihmisen+ lemmikin astiat. Nopea, tehokas ja kaunis, kun on sellainen integroitu. Maksoi vaan hunajaa, kaksi kertaa enemmän kuin jos olisi ottanut 60cm mallin. Keittiösuunnittelija olisi väkisin sellaisen ison piirtänyt, onneksi pidin pääni. Vanhassa keittiössä oli iso rotisko ihan turhaan vuosikausia.
Jätin kuivauskaapista hyllytilaa pois= matalammat kaapit, kun pikku kone on niin täydellinen. Varmaan tulisi vähemmän kokattua ja leivottua, jos pitäisi käsin alkaa värkkäämään.
Opiskeluaikana tuli ihan tarpeeksi tiskattua käsin, pakko mikä pakko, ei siitä mitään kiksejä saanut, mutta nyt lähes eläkeläisenä teen mieluummin muuta.
Tiskaaminen on minulle meditaatiota. Päätin lopettaa astianpesukoneen käytön, koska tiskiä tulee vähän. En jaksa pyörittää puolityhjiä koneellisia. Nyt eläkeläisenä (työkyvyttömyyseläke, alle 50v) minulla on aikaa tiskata.
En vedä tukka putkella pitkin kyliä (ravintolat, kulttuuririennot, shoppailu, kuntosalilla notkuminen kaiket illat) joten voin elää rennosti. Käsin tiskaaminen ei ole minulta mitenkään "pois" vaan se tuo elämään lisäarvoa.
Kyllä. En halua käyttää vahvoja pesuaineita, jotka ovat haitallisia suoliston mikrobiomille.
Hyvin pärjään, enkä ole koskaan edes ajatellut sellaisen hankkimista. Tiskaan päivän tiskit illalla n. viidessä minuutissa joten kone olisi aivan turha.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöremontin yhteydessä tuli sellainen kapea apk ja se oli kyllä paras ratkaisu ikinä. Sai viereisiin kaappeihin tilaa ja tuolla pesee näppärästi yhden ihmisen+ lemmikin astiat. Nopea, tehokas ja kaunis, kun on sellainen integroitu. Maksoi vaan hunajaa, kaksi kertaa enemmän kuin jos olisi ottanut 60cm mallin. Keittiösuunnittelija olisi väkisin sellaisen ison piirtänyt, onneksi pidin pääni. Vanhassa keittiössä oli iso rotisko ihan turhaan vuosikausia.
Jätin kuivauskaapista hyllytilaa pois= matalammat kaapit, kun pikku kone on niin täydellinen. Varmaan tulisi vähemmän kokattua ja leivottua, jos pitäisi käsin alkaa värkkäämään.
Opiskeluaikana tuli ihan tarpeeksi tiskattua käsin, pakko mikä pakko, ei siitä mitään kiksejä saanut, mutta nyt lähes eläkeläisenä teen mieluummin muuta.
Se iso rotisko vaan käyttää aikalailla saman verran vettä kuin kapeampi kone, joten ei tuossa säästy ainakaan vettä. Sama olisi pestä normaalikokoisella koneella sama astiamäärä, siitäkin huolimatta että koneeseen jää tyhjää tilaa.
Tiskaaminen on helppo kotityö. Paljon helpompi ja mukavampi tehdä kuin monet muut hommat. Imurointi, lattioiden pesu tai ikkunoiden pesu. Saunan pesu on v-mäisin homma mitä nykyisessä asunnossa joutuu tekemään. Asun vuokralla eli en voi purkaa saunaa pois. Omistuskämpässä voisi panna tilajaon uusiksi. Sauna pois ja sen tilalle vaatehuone tai kodinhoitohuone (pyykinpesukone, kuivausrumpu, siivouskomero, likapyykkikaappi).
Jos voittaisin lotossa 100 miljoonaa euroa, niin en hankkisi astianpesukonetta. Tiskaisin käsin ja nauraisin matkalla pankkiin. 😄
No, en tiedä. Asun yksin mutta kyllä sitä tiskiä tulee siitä huolimatta. Ruuat teen itse. Tiskaan usein itse, mutta kyllä se tiskikone on hyvä olemassa ja käytän sitä silloin kun joskus tuntuu ettei nyt huvita tiskata. Sen ajan voi käyttää muuhun. Hyvä olemassa myös silloin jos useampi ruokavieras sattuu olevan kylässä.
Tiskikone kukutaa vähemmän vettä kun lapsi tiski
Mulla ollut jo kaksi tiskikoneyya asunin. Yksin kasiossani vuonna 9o - 2oo4
En tule toimeen, mutta keittiö täytyisi laittaa uusiksi, jotta semmoisen saa sopimaan.
Tulen ulman ap:tta toimeen. Astiat pesuun aamupalasta, iltasyömisestä... kokkausta ja leipomista harvemmin.. ei ole tiskattavaa täysiin koneellisiin...
Minulle mahtuisi apk mutta tulen toimeen ilmankin aivan erinomaisesti.
Ei mene montaa sekuntia, kun yhden lautasen huuhtelee hanan alla.
Mihin konetta tarvitsisi?
Kahden hengen taloudessamme on tiskikone. Se hankittiin, kun lapset olivat pieniä, kävin töissä ja tiskasin aiemmin yöllä, kun olis saanut lapset nullumaan.
Nyt on toinen tiskikone menossa ja tyylini on että laitan likaiset astiat altaaseen, jossa ne huuhtoutuu kun vettä lasketaan ruuanlaiton yhteydessä tms.
Koneen laitan päälle kun se on täysi. Laitan myös soppa-kattilan altaaseen ja sinne veitset haarukat ja lusikat, jotta nekin huuhtoutuu eikä ruoka kuivu kiinni.
Täytän konetta pikkuhiljaa ja tulee tosi puhdasta jälkeä.
En. Suosittelen että köyhillä ja kipeillä olisi kone. Sopii muillekin.
Meitä on kaksi, kerran viikossa tarvii laittaa APK päälle. Olemme tyytyväisiä näin. Paistinpannut ja kattilat pesemme käsin, käy käden käänteessä.
Kun asuin yksin, tulin ihan hyvin toimeen ilman astianpesukonetta. En olisi millään iljennyt kerätä apkta täyteen ja odotella sen täyttymistä, sekä haistella sitä.
Tulisin (asun paljon mökillä ja siellä tiskaan käsin), mutta kun se oli kämpässä valmiina, käytän toki sitä.
Astianpesukoneaineisiin on hiljattain lisätty uusi ainesosa, joka rikkoo veden pintajännityksen tiskin päätyttyä ja astiat kuivuvat nopeammin.
Eikö teillä koneella pesevillä ole todella aikaa odottaa astioiden kuivumista. Aikamoista paapomista! Tuo myrkky valuu vesistöön sekin.
Kun luin tuosta lisäaineesta, päätin, että ei ikinä tiskikonetta mulle.
Yksin asuminen ei tarkoita samaa kuin ahdas keittiö.
Minulla nyt tilanne se, että kotikunnan tarjoamassa edullisessa vuokra-asunnossa (vuokra 470 e/kk) on pinta-alaa hieman yli 40 neliömetriä mutta keittiö on ylisuuri (10 neliömetriä). Puolet pienempi keittokomero sopisi minulle paremmin. En minä keittiössä nuku. 🤣 Käyn siellä vain laittamassa ruokaa ja tiskaamassa tiskit.
Astianpesukone on, täysikokoinen. En käytä sitä koskaan. Jääkaappipakastin ja sähköhella ovat myös täysikokoiset. Siitä huolimatta keittiössä on runsaasti kaappitilaa, kaksi lavuaaria, ja runsaasti työskentelytilaa. Ruokapöytä mahtuu (4 hengen pöytä). Järkevästi suunniteltu keittiö siis. Kelpaisi hyvin lapsiperheelle. Itse en tarvitse näin isoa keittiötä, koska se "syö" asuinneliöitä olohuoneesta.
Tokihan tuo 40+ neliömetriä on sinkulle riittävä asunto. Tilajako toimii. Yksi iso asuinhuone (olohuone jossa alkovi), erilliskeittiö, kylpyhuone ja sauna. Keittiö on "tilaihme" eli tuntuu suuremmalta kuin mitä 10 neliön pinta-ala sanoo. Päätin ruveta nyt panostamaan keittiöhommiin (ruuanlaitto, tiskaus) koska tilaa on runsaasti.