Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (358)

Vierailija
341/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo ettei tarvitse mutta oman kokemuksen  mukaan niissä tarjoillaan sitten rasvaisista mukeista ja lautasilta.

Suomalaiset kun käyttää pääosin tiskiharjaa, niin pesutulos käsinpesussa on usein huono. Harja lähinnä roiskii tiskivettä silmille ja kaakeleille.

Kannattaa siirtyä tiskisienen käyttämiseen. Huuhtelu hiljaisesti juoksevalla vedellä, jolloin näkee veden kulkiessa astian pintaa pitkin, onko pesutulos varmasti täydellinen.

Juoksevalla vedellä huuhtelukin on taitolaji. Se ei kuluta paljoa vettä kun osaa kerätä veden joka vaiheissaan kuin liukuhihnalla seuraavan astian esihuuhteluun tai liotukseen jne. Vettä ei lasketa koskaan täydellä paineella.

Kaikkein tuhlaavaisin tapa pesä käsin on täyttää tiskiallas ensin pesuvedellä ja sitten toinen tiskiallas huuhteluvedellä. Lisäksi se ei ole hygieenistä, lopulta huuhteluvedessä on kaikkea moskaa, kun siinä on uitettu vuorollaan kaikki astiat.

Aterimet kuivataan pellavapyyhkeellä, jotta ne pysyvät kiiltävinä ja silloinkin voi pesutuloksen tarkistaa. Konetiskiainetta voi käyttää käsintiskatessakin astioiden liotukseen, jos on pohjaanpalanutta tai muuten pahasti kiinnittynyttä likaa. Silloinkaan ei täytetä koko allasta konetiskiaineella, vaan esimerkiksi pohjaanpalanut kattila. Kattilaan voi sitten laittaa samalla aterimet likoon.

Vierailija
342/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tulen. Minulla ei ole ikinä ollut astianpesukonetta. Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät kykene tiskaamaan yhden ihmisen astioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.

Kätevää käyttää moninkertainen määrä vettä?

Höpö höpö. Ja luonto kiittää kun ei aja viemäriin syövyttäviä myrkkyjä, joita kone ei edes huuhtele riittävän hyvin.

Itse asiassa on tärkeää, että syövyttävää konetiskiainetta pääsee joskus viemäriin, jolloin se puhdistuu. Putkistoihin kertyy muuten eloperäistä jätettä, jossa toukat viihtyvät hyvin. Olen omin silmin nähnyt, miten altaaseen nousee putkesta pieniä toukkia, kun siellä on ollut joku hajoava jätemöntti johon ilmeisesti kärpäset tms. ovat laskeutuneet munimaan. Myös rotat pysyvät paremmin poissa, kun välillä myrkyttää viemärit. Joten vaikka on ekologisempaa poistaa esimerkiksi suihkun lattiakaivosta hiukset käsin, kannattaa kuitenkin vähintään kerran vuodessa laittaa sitten putkenavaajaa. 

Ei luonnon kannata antaa kuitenkaan kotiin tulla, vaikka sitä haluaakin suojella.

Vierailija
344/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on oudot jutut. Tiskaamiseen menee minuutti kun huuhtelee ja raappaa kaiken heti käytön jälkeen kuuman kraanan alla. Yhdestä kahteen minuuttia.

Vierailija
345/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tulen toimeen ilman tiskikonetta. Tiskikone on liioittelua puhtaudessa perheoloissa, jossa muutenkin jaetaan sama bakteerikanta. 2-3 tuntia kone jyllää, ihan käsittämätöntä! Ymmärrän sen suurtalouksissa ja isoissa perheissä, mutta en yksineläjillä. 

Mutta ehkä tisikone on lihansyöjien taloudessa välttämätön, kun lihassa on vaarallisia bakteereja, jos se vanhenee ja ne bakteerit on lautasissa ja keittoastioissa? Living on the edge? Itse olen kasvissyöjä.

Vierailija
346/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkistoihin kertyy muuten eloperäistä jätettä, jossa toukat viihtyvät hyvin. Olen omin silmin nähnyt, miten altaaseen nousee putkesta pieniä toukkia, kun siellä on ollut joku hajoava jätemöntti johon ilmeisesti kärpäset tms. ovat laskeutuneet munimaan. Myös rotat pysyvät paremmin poissa, kun välillä myrkyttää viemärit. Joten vaikka on ekologisempaa poistaa esimerkiksi suihkun lattiakaivosta hiukset käsin, kannattaa kuitenkin vähintään kerran vuodessa laittaa sitten putkenavaajaa

Putkenavaajasta sanoi viemärirempan yhteydessä minulle remonttimies, että niitä voi käyttää, jos jouluaattona viemäri tukkeutuu, ei muuten. Syövyttää putkistoa. 

Itse puhdistan keittiön altaan ja vessan putkea parin kuukauden välein soodalla ja etikalla. Kupillinen soodaa altaan aukkoon, pari desiä etikkaa päälle. Kuohumisen lakattua kuumaa vettä perään. Ei kerry jätemönttejä, jotka muuten haiskahtaakin sieltä viemäristä, vaikka eivät vielä haittaisi jäteveden kulkua.

Suihkun viemärikaivoon laitoin kertakäyttöisen lattiakaivosuodattimen, joka kerää roskat ja hiukset.  2 kpl:n pakkaus 3,49 Prismassa. 

Vierailija
347/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkistoihin kertyy muuten eloperäistä jätettä, jossa toukat viihtyvät hyvin. Olen omin silmin nähnyt, miten altaaseen nousee putkesta pieniä toukkia, kun siellä on ollut joku hajoava jätemöntti johon ilmeisesti kärpäset tms. ovat laskeutuneet munimaan. Myös rotat pysyvät paremmin poissa, kun välillä myrkyttää viemärit. Joten vaikka on ekologisempaa poistaa esimerkiksi suihkun lattiakaivosta hiukset käsin, kannattaa kuitenkin vähintään kerran vuodessa laittaa sitten putkenavaajaa

Putkenavaajasta sanoi viemärirempan yhteydessä minulle remonttimies, että niitä voi käyttää, jos jouluaattona viemäri tukkeutuu, ei muuten. Syövyttää putkistoa. 

Itse puhdistan keittiön altaan ja vessan putkea parin kuukauden välein soodalla ja etikalla. Kupillinen soodaa altaan aukkoon, pari desiä etikkaa päälle. Kuohumisen lakattua kuumaa vettä perään. Ei kerry jätemönttejä, jotka muuten haiskahtaakin sieltä viemä

Ei ne mitään putkistoa syövytä, kun nykyään on muoviputket. Ennen on ollut kaikenlaista syöpyvää kupariputkea sun muuta, mutta eiköhän ne ole pääosin jo korjattu putkirempoissa nykyaikaan.

Muovipullossa ne putkenavaajatkin myydään. Lidlin geelimäinen on paras, koska geeli tarttuu tukoksiin ja hajotta ne. Tukokset on yleensä lattiakaivon ensimmäisen kaarteen alla, joka on muovia niissäkin talouksissa joilla on vielä kupariputket.

Tuo soodakikka on kyllä sinänsä hyvä raikastus, mutta ei se hiustukoksia avaa, joita suihkun lattiakaivossa voi olla. Omassa kämpässä lattiakaivosta on tosi vaikea poistaa mekaanisesti hiuksia, koska viemäröinnissä on kynnys, jonka alle edes naisen pieni käsi ei mahdu.

Vierailija
348/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertakäyttösuodatin on hyvä, ja olen sitä aiemmin käyttänytkin. Lattiakaivoni kansi on niin tiukka, että seuraavan kerran kun sen joudun avaamaan, se menee rikki. Meinasi mennä jo viimeksi ja siksi siirryin putkenavaajaan. Tosin voisi hommata uuden kannenkin.

Prisman hinta noille suodattimille on kallis. Halvemmalla noita saa muualta. Kiitos tarpeellisesta muistutuksesta! Hankintaan.

Vierailija
349/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko laiska jos tarvii astianpesukoneen.

Vierailija
350/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo ettei tarvitse mutta oman kokemuksen  mukaan niissä tarjoillaan sitten rasvaisista mukeista ja lautasilta.

Suomalaiset kun käyttää pääosin tiskiharjaa, niin pesutulos käsinpesussa on usein huono. Harja lähinnä roiskii tiskivettä silmille ja kaakeleille.

Kannattaa siirtyä tiskisienen käyttämiseen. Huuhtelu hiljaisesti juoksevalla vedellä, jolloin näkee veden kulkiessa astian pintaa pitkin, onko pesutulos varmasti täydellinen.

Juoksevalla vedellä huuhtelukin on taitolaji. Se ei kuluta paljoa vettä kun osaa kerätä veden joka vaiheissaan kuin liukuhihnalla seuraavan astian esihuuhteluun tai liotukseen jne. Vettä ei lasketa koskaan täydellä paineella.

Kaikkein tuhlaavaisin tapa pesä käsin on täyttää tiskiallas ensin pesuvedellä ja sitten toinen tiskiallas huuhteluvedellä. Lisäksi se ei ole hygieenistä, lopulta huuhteluvedessä on kaikkea moskaa, ku

Vateja käytetään pesuun ja huuhteluun! Ihan tätä varten vaan käytetään.

Vierailija
351/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulen toimeen ilman. Olen minimalisti ja käytössäni on vain muutama astia. Tiskaamisesta en pidä, mutta kyllä sen kestää. 

Vierailija
352/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertakäyttösuodatin on hyvä, ja olen sitä aiemmin käyttänytkin. Lattiakaivoni kansi on niin tiukka, että seuraavan kerran kun sen joudun avaamaan, se menee rikki. Meinasi mennä jo viimeksi ja siksi siirryin putkenavaajaan. Tosin voisi hommata uuden kannenkin.

Prisman hinta noille suodattimille on kallis. Halvemmalla noita saa muualta. Kiitos tarpeellisesta muistutuksesta! Hankintaan.

Prisman hinta noille suodattimille on kallis

Tuota Prismassa olevaa Nord Cleania on myös S-marketeissa, pakkaushinta 3,95, yhden suodattimen hinta on 1,98.  En ole löytänyt halvemmalla, esim. Sini-tuotteen suodattimet on 2,26/suodatin, kolmen kappaleen pakkaus 6,80.

Vierailija
353/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tulen toimeen ilman tiskikonetta. Tiskikone on liioittelua puhtaudessa perheoloissa, jossa muutenkin jaetaan sama bakteerikanta. 2-3 tuntia kone jyllää, ihan käsittämätöntä! Ymmärrän sen suurtalouksissa ja isoissa perheissä, mutta en yksineläjillä. 

Mutta ehkä tisikone on lihansyöjien taloudessa välttämätön, kun lihassa on vaarallisia bakteereja, jos se vanhenee ja ne bakteerit on lautasissa ja keittoastioissa? Living on the edge? Itse olen kasvissyöjä.

Millaisia koneita täällä oikein monilla on, kun useammassa viestissä on mainittu, että pesuohjelma pyörii tunteja? Vertailun vuoksi meillä on pari vuotta vanha Siemens, jonka 45 asteen ohjelma pesee jotain kolme varttia ja 65 asteen ohjelma vähän yli tunnin.

Vierailija
354/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjään ilman. Tiskaaminen on ihan mukavaa. 

Käsien liottaminen emäksisessä allergisoivassa liejussa mukavaa? Ok. 

Tiskikonevalmistajat kilpailevat siitä kuka käyttää vähiten vettä ja tämä johtaa siihen, että huuhtelu ei ole kunnollista ja lautaselta kulkeutuu myrkkyjä elimistöön. Varmaan kovempaa kamaa kuin tavallinen tiskiaine, jota englantilaiset ovat nielleet vuosikymmeniä. Käsin tiskattaessa voi vetää kumihanskat käsiin ja huuhdella astiat kunnolla.

Vierailija
355/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, mutta kone on ja käytän välillä. Laatuveitset, puuosaiset, leikkuulaudat ja jotku parin astian määrät käsin.

Vierailija
356/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin elelijän käsin tiskaaminen on nopeampaa kuin kamojen veivaaminen tiskikoneeseen edestakaisin. Tiskikone ollut yli kymmenen vuotta enkä ole sitä kertaakaan käyttänyt vaan se on toiminut säilytystilana.

Vierailija
357/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pärjäisin ilman, mutta vihaisin olla ilman. Inhoan tiskejä näkyvissä ja inhoan tiskata, niissä asunnoissa missä ei ole ollut konetta on ollut todella tuskaa. Kyllä sitä yksinkin tiskiä tulee, ja vaikka tiskaisi yhden kupin niin pitää vetää hanskat käteen, tiskata se kuppi, kuivata, siistiä tiskipöytä ja seinät jos tuli roiskeita... Bläääääh! 

Hanskat käteen ? ?

Oletko oikeasti noin tyhmä? Eikö pieneen päähäsi mahdu sellainen tosiasia, että kaikkien kädet ei kestä tuollaista vedellä ja pesuaineella lutraamista. Vit tu miten tyhmiä jotkut ihmise on.

Kestää vaan akryylikynnet, nehän ovat luomua  ,)

Vierailija
358/358 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin, mutta käyttäisin ilman konetta kertakäyttöastioita. Inhoan tiskaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän