Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (497)

Vierailija
361/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin tiskaaminen on rentouttavaa ja näkee heti työnsä jäljen, kun puhdasta tulee. Jotenkin vain pysty uskomaan siihen, että astianpesukoneen käyttämä 10-12 litraa vettä riittää täyden koneellisen kunnolliseen pesuun ja huuhteluun. Jokainen pesköön astiansa sillä tavoin kuin haluaa - käsin tai koneella.

Vierailija
362/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tulen toimeen ilman tiskikonetta. Tiskikone on liioittelua puhtaudessa perheoloissa, jossa muutenkin jaetaan sama bakteerikanta. 2-3 tuntia kone jyllää, ihan käsittämätöntä! Ymmärrän sen suurtalouksissa ja isoissa perheissä, mutta en yksineläjillä. 

Mutta ehkä tisikone on lihansyöjien taloudessa välttämätön, kun lihassa on vaarallisia bakteereja, jos se vanhenee ja ne bakteerit on lautasissa ja keittoastioissa? Living on the edge? Itse olen kasvissyöjä.

Millaisia koneita täällä oikein monilla on, kun useammassa viestissä on mainittu, että pesuohjelma pyörii tunteja? Vertailun vuoksi meillä on pari vuotta vanha Siemens, jonka 45 asteen ohjelma pesee jotain kolme varttia ja 65 asteen ohjelma vähän yli tunnin.

Mulla ei ole tiskikonetta eikä pyykinpesukonetta, mutta eiköhän nuo monen tunnin ohjelmat ole eko-ohjelmia. Jostain syystä ihmiset valitsevat sen, ehkä ajatellen säästävänsä sähköä tai jotain. Samaa hulluutta kuin ostaa ns. vapaan kanan munia ja kuvitella sitä eettiseksi valinnaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tulen. Minulla ei ole ikinä ollut astianpesukonetta. Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät kykene tiskaamaan yhden ihmisen astioita?

Kyllähän kaksin tulee suhteessa paljon vähemmän tiskattavaa (per henkilö), kun samoilla kattiloilla, pannulla, veitsillä ja leikkuulaudalla tekee yhden tai kahden ruoat. 

Vierailija
364/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä pärjää vaikka ilman juoksevaa vettä, mutta en todellakaan haluaisi olla ilman. Itsellä ainakin joka toinen päivä kone pyörii, kun haluan aikuisena syödä ihan normaalisti kunnon astioita ja tehdä salaatit ja muut monipuoliset ruoat. Ja toki vieraita käy paljon, joten syöjiä riittää. Mielummin käyn iltaisin salilla ja kulttuurimenoissa, kun tiskailen ja siivoilen (myös siivooja käy joka toinen viikko). 

Vierailija
365/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, tottakai tulee toimeen ilman astianpesukonetta. Mulla ei oo koskaan ollut. Laitan ruokaa 2-3 ateriaa päivässä, ja joskus tulee leivottu. Ihan hyvin ehtii, pystyy ja jaksaa tiskata käsin. 

Vierailija
366/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut astianpesukonetta.  Olisi kyllä kätevä, koska tiskaus ei ole kivaa. 

Vierailija
367/497 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keittiön vakiovarustuksena tiskikone, jota käytän hyvin harvoin. En ole koskaan kokenut tiskaamisesta mitenkään isona ohjelmannumerona vaan teen sen rutiininomaisesti ruuanlaiton ja syömisen jälkeen. Haluan pitää keittiön ja asuntoni muutenkin tasaisen siistinä. Teen mielelläni itselleni ruokaa ja tuntuisi kumman laiskalta lykätä tiskaamisesta myöhemmäksi.

Vierailija
368/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli astianpesukone kun lapset oli pieniä, käytin vain 2 kertaa, testipesu toimiiko uusi astianpesukone ja yhden kerran sen jälkeen. Käsin tiskaa nopeammin ja vettäkään ei ihmeemmin kulu kun pesee astiat vesihana pienellä, eikä täysillä auki. 

Vierailija
369/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaaminen on normaali osa arkea. Ei se mitenkään häiritse minun liikuntaharrastustani. Taloyhtiössä on kuntosali. Kävelymatka kotiovelta salille kestää noin 3 minuuttia. Treenin jälkeen käyn suihkussa, laitan ruokaa, tiskaan astiat käsin ja menen sohvalle rentoutumaan

On muuten kätevää kun ei tarvitse maksaa sähkön käytöstä (astianpesukoneen pyörittäminen) senttiäkään. Pesen tiskit käsipelillä isossa pesuvadissa ja huuhtelen ne toisessa pesuvadissa. Vettä kuluu yhteensä vain 20 litraa eli noin kaksi ämpärillistä.

Paras asia on se, että voin välttää turhia kemikaaleja (lonetiskiaine) ja käyttää mietoa käsitiskiainetta. Sama käsitiskiaine sopii myös ikkunoiden pesuun, kylpyhuoneen lattian pesuun ja keittiön lavuaarin pesuun. 

Vierailija
370/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tulen. Minulla ei ole ikinä ollut astianpesukonetta. Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät kykene tiskaamaan yhden ihmisen astioita?

Kyllähän kaksin tulee suhteessa paljon vähemmän tiskattavaa (per henkilö), kun samoilla kattiloilla, pannulla, veitsillä ja leikkuulaudalla tekee yhden tai kahden ruoat. 

Elän etäsuhteessa, joten tee ruokaa sekä itselleni yksin että kahdelle ihmiselle.

Kun teen ruokaa itselleni, teen yleensä jotain uhden pannun tai yhden uunivuoan sörsseliä, jonka sitten syön siitä pannulta suoraan. Salaatin tai vihannekset kasaan vain pannun reunalle. Lisäksi kuluu yksi puukko ja yksi haarukka.

Kun teen ruokaa kahdelle, joista mies on vielä vähän vanhanaikainen ja assityyppinen, pitää perunat keittää yhdessä kattilassa, kastike toisessa, lämpimät vihannekset kolmannessa. Sitten kuluu kaksi lautasta, kaksi lasia, kaksi haarukkaa, kaksi veistä ja perunankuorikulho. Tiskattavaa on tullut kuusinkertaiseeti per henkilö siihen nähden, miten syön yksin.

Vierailija
371/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kun eräs ihminen hankki pienen tiskikoneen itselleen vaikka oli tilaa hankkia normikokoinen. Jäi sitten kummallinen aukko seinän ja tiskikoneen väliin??? Pienet taitaa olla kalliinpiakin. Itsellä normikokoinen tiskikone ja yksinäisenä ihmisenä noin kerran viikossa päälle, ts. kun lautaset loppuu, niin kone päälle. En kyllä tykkää tiskata, välillä on hidasta tyhjentääkin kone, laiskuutta eläkeläisenä :)

Vierailija
372/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjäisin ilman tiskaria, mutten halua! 

Vierailija
373/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari v sitten asuntonäytössä. Kuvissa näkyi tiskikone, mutta sitä ei näkynyt tiedoissa. Onneksi kysyin ja vuokraemäntä sanoi kone on rikki eikä hän sitä korjaa, jos asukas haluaa, voi itse hommaa koneen.

Haukkui siinä vielä koneen käyttäjät laiskoiksi. Kysyin eikö hän tiedä, että saa koneen kulut vähentää verotuksessa. Selitti jotain omavastuusta jne. Sanoin minä en muuta asuntoon, jossa ei ole konetta ja en muuta asuntoon, jossa omistaja ei ymmärrä edes perusverotusta. Katsoin parin kk päästä, asunto oli edelleen vuokrattavana ja vuokra oli tippunut. Olisko kannattanut hänen panostaa ?

Vierailija
374/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kun eräs ihminen hankki pienen tiskikoneen itselleen vaikka oli tilaa hankkia normikokoinen. Jäi sitten kummallinen aukko seinän ja tiskikoneen väliin??? Pienet taitaa olla kalliinpiakin. Itsellä normikokoinen tiskikone ja yksinäisenä ihmisenä noin kerran viikossa päälle, ts. kun lautaset loppuu, niin kone päälle. En kyllä tykkää tiskata, välillä on hidasta tyhjentääkin kone, laiskuutta eläkeläisenä :)

Minulla ei ole vaaraa että lautaset loppuisivat. Äidin perintönä kaapissa on varmaan 50 lautasta. Yksi ja sama lautanen on ollut käytössä viimeiset 20 vuotta. Samasta lautasesta syön pääruoan ja jälkiruoan. Välillä huuhdon kuumalla vedellä ja kuivaan talouspaperilla.

Vierailija
375/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä paljon sähköä kulu, kun kerran viikossa pyörittää konetta ja tuskin paljon menee vettäkään. Sen verran on vaihtoehtoisia ohjelmia koneessa, tosin käytän vain yhtä lyhyttä ja puhdasta on tullut. Saahan sitä käsin pestä jos haluaa, itse en vaan halua.

Vierailija
376/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin jokunen vuosi sitten uudet lautaset 6kpl. Vitsi, kun ärsyttää, kun käytän edelleen 4 ikivanhaa lautasta. 592Tapa ja tottumus, ehkä teen "joskus" asialle jotain..

Vierailija
377/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miten moni pitää tiskaamisesta. Itselle se on kaikista rasittavin kotityö, vaikka olisi vain yksi lautanen pestävänä. 

Vierailija
378/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt APK:ta vuosiin, vaikka sellainen on.

Kun opettelee järkevät syömä- ja kokkausmenetelmät, ei APK:ta tarvita.

Esim. kokkiveitsistä käytän lähinnä yhtä vihannesveistä. On todella harvinaista, että muuta tarvitsee.

Paistinpannua en käytä oikeastaan ikinä. Uunipannu tai kattila on parempi (reunat = ei roisku), ja paistaminen kannattaa muutenkin pitää miedolla lämmöllä, jolloin karsinogeenejä ei synny, mutta eipä pala ruoka kiinnikään.

Uunittaminen kunniaan. Uunia toki pitää välillä jynssätä. Siihen on aineita.

Puurokattilaa ei tarvita, kun käyttää kulhoa mikrossa.

Kaikki tiskataan tietenkin heti tai lyhyen liotuksen jälkeen.

Leikkuulauta on varsin turha sekin, mutta ohut muovinen on siitä hyvä, että siitä voi kipata suoraan kattilaan. Esim. sipulille se on hyvä. Perunat, porkkanat, parsakaalit voi vuolla käsin.

Jos itsekuria ei ole, ylimääräisten aterimien piilottaminen kaapin perälle auttaa.

Vierailija
379/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten moni pitää tiskaamisesta. Itselle se on kaikista rasittavin kotityö, vaikka olisi vain yksi lautanen pestävänä. 

Jos asuu yksin ja on vain yksi lautanen pestävänä, niin sen voi nuolla puhtaaksi tai huuhtoa kuumalla vedellä. Niin minä toimin.

Vierailija
380/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt APK:ta vuosiin, vaikka sellainen on.

Kun opettelee järkevät syömä- ja kokkausmenetelmät, ei APK:ta tarvita.

Esim. kokkiveitsistä käytän lähinnä yhtä vihannesveistä. On todella harvinaista, että muuta tarvitsee.

Paistinpannua en käytä oikeastaan ikinä. Uunipannu tai kattila on parempi (reunat = ei roisku), ja paistaminen kannattaa muutenkin pitää miedolla lämmöllä, jolloin karsinogeenejä ei synny, mutta eipä pala ruoka kiinnikään.

Uunittaminen kunniaan. Uunia toki pitää välillä jynssätä. Siihen on aineita.

Puurokattilaa ei tarvita, kun käyttää kulhoa mikrossa.

Kaikki tiskataan tietenkin heti tai lyhyen liotuksen jälkeen.

Leikkuulauta on varsin turha sekin, mutta ohut muovinen on siitä hyvä, että siitä voi kipata suoraan kattilaan. Esim. sipulille se on hyvä. Perunat, porkkanat, parsakaalit voi vuolla käsin.

Jos itsekuria ei ole, ylimääräisten aterimien piilottaminen kaapin perälle auttaa.

Ei kannatakaan käyttää tiskikonetta, jos ei ole sitä vuosiin käyttänyt. Jos asut vuokralla niin kerro siitä omistajalle tai jos olet myymässä asuntoasi, niin kerro ettet ole käyttänyt tiskikonetta x-vuosiin. Kyllä ne muoviletkut on vaarassa hapertua käyttämättömyydestä. Hyvä tietää tuostakin, seuraavan kerran viisasta kysyä asuntonäytöllä, onko tiskikonetta käytetty. Jos kehutaan ettei ole, niin voi sitten ajatella että joutuu hankkimaan uuden heti kättelyssä. 

Tämä nyt on käänteinen asia tälle, omin käsin tiskaamiselle.