Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (497)

Vierailija
421/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuni koneettomuuteen ovat kertakäyttöastiat. Ei tarvitse tiskata (mitä inhoan), ei kulu vettä eikä tiskiainetta muihin kuin kattilaan, kauhaan ja mukiin. Niihinkin vain satunnaisesti.

Vierailija
422/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan joka päivä ja pannut, leikkulaudat um heti käytön jälkeen.  Kun ei kasvata viikon tiskivuoria ei siihen tiskiin kauan mene. Kone pesee vähintään tunnin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on selvä työnjako: vaimo tekee ruoat, minä tiskaan välittömästi ruokailun jälkeen. Meillä on rosteritiskipöytä kahdella isolla altaalla. Siitä ei luovuta. Keittiö on aina siisti. Aivan järjetön laite tiskikone kahden hengen taloudessa. Ensin huuhtelet astiat, sitten tiskikoneeseen odottamaan sen täyttymistä. Lopulta kone käymään, odotellaan. Astiat pois koneesta. Välissä valmistusastiat ja arat astiat pestävä kuitenkin käsin. Käsin tiskaten tuoreeltaan homma kestää max 10min/ ruokailukerta. Kahvin  jälkeen 3-5min. Aina tarvittavat astiat ja varusteet käytössä, ei tarvitse sitä munaleikkuria tai kuorimaveistä kaivaa sieltä koneesta kun tulee tarve.

Olen aiemminkin törmännyt tuohon ajatusvirheeseen, että astianpesukoneen kanssa täytyy odotella pesun valmistumista ja kuluu aikaa. Samat ihmiset varmaan lakkaavat tekemästä mitään kun puoliso lähtee kauppaan vain odotellen tämän palaamista kotiin.

Vierailija
424/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskaan joka päivä ja pannut, leikkulaudat um heti käytön jälkeen.  Kun ei kasvata viikon tiskivuoria ei siihen tiskiin kauan mene. Kone pesee vähintään tunnin 

Ehdin juuri kommentoida samasta aiheesta ja taas yksi. Ei sillä ole mitään väliä, vaikka kone pesee tunnin tai kolme. Saat minun luvallani tehdä pesun aikana jotain muuta kuin tiskata.

Vierailija
425/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin juuri kommentoida samasta aiheesta ja taas yksi. Ei sillä ole mitään väliä, vaikka kone pesee tunnin tai kolme. Saat minun luvallani tehdä pesun aikana jotain muuta kuin tiskata.

Sulta meni edellisen viestin pointti ilmeisesti kokonaan ohi? 

Kyllä minä ainakin olen kerran jos toisenkin kaivanut sen ainoan hyvän leikkurin, veitsen tai minkä vaan sieltä likasia täynnä olevasta tiskikoneesta kun sitä kummiskin tarvitsee pesujen välissä.

Jos joku tiskaa kaikki astiat käsin heti käytön jälkeen, ne on heti puhtaita. (eri)

Vierailija
426/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tiskaaminen tai mikä tahansa mekaaninen siivous jossa ei liikoja tarvitse ajatella, sujuu mukavasti luurit päässä ja joku podcast tms. kuuntelussa.

Vierailija
427/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.

Vierailija
428/497 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinkku ainakin tulen hyvin toimeen ilman astianpesukonetta. Sinkkuna ei kerkeä tulemaan paljoa astioita, kun jo pesen ne käsin pois.

Vierailija
429/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai !

Useammankin hengen tiskit tai satunnaiset leipomiset / kokkailut on ihan helppo pestä käsin.

Enimmäkseen tiskikonetta ei ole ollut ja niinäkin kertoina kun se on asunnossa ollut, niin sitä on tullut käytettyä vain välillä - kun itse tiskaa paljon nopeammin kuin kone. Mutta onhan se kone joskus ihan kiva, mutta ei todellakaan pakollinen... varsinkin jos likaa vain vähän astioita.

Vierailija
430/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tässä kokeilemaan vesivahingon takia käsintiskausta saunassa muovivadeissa ja hyvinhän se onnistui. Asiassa on kuitenkin toinen puoli: ruokakulttuurini muuttui tuona aikana täysin. Aloin syödä eineksiä ja keittoja, että tiskiä tulisi mahdollisimman vähän. Mielellään palasin koneelliseen aikaan ja omaan ruoanlaittoon.

M60

Vierailija
431/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tulisi. Enkä ajattelekaan asuvani niin pienissä koloissa, ettei astianpesukoneelle olisi paikkaa. 

Tulisin toimeen vaikka olisi vain  kantovesi.

Vierailija
432/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 hengen talous ja viimeksi ollut tiskikone ennen vuotta 2000. En erityisemmin sitä kaipaa, kun en ole valmis yhdestäkään kaapista keittiössä sen vuoksi luopumaan. Tiedän, että 45 cm kone mahtuisi keittiöön, jos ei olisi kiinni kaappitilasta. Vastapäisessä asunnossa on tiskikone siitä tiedän, kun olen siellä aiempien asukkaiden aikana käynyt.

Vierailija
433/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä huuhtele astioita tiskikoneeseen laittaessa. Ylimääräiset lautaselta, jos niitä jää, roskiin. Viikonkin tiskit koneessa ja todella harvoin hajun takia joudun pesemään aikaisemmin. Lautasiin kuivuvat kiinni, joten hajuakaan ei synny. Joka kerta miniohjelmalla on tullut puhdasta. 

Myrkkyjä ei tässä maailmassa pääse karkuun, kannat niitä kaupasta ruokasi mukana ja ihan omaan suuhusi pistät. Oletpa sitten minkä ravinnon syöjä tahansa. Ulkomailla kasvatetuissa saattaa olla paljonkin myrkkyjä. 

Vierailija
434/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.

..ja vettä kuluu. Hyvin vanhoissa asunnoissa on enää tupla altaat, joo, pesuvati sitten käyttöön 😂

Vierailija
435/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ja vettä kuluu. Hyvin vanhoissa asunnoissa on enää tupla altaat, joo, pesuvati sitten käyttöön 😂

Miksi tämä on sinulle ongelma?!

Taidat viettää aika köyhää elämää?

Joo, tiskikone on mutta köyhyys taitaa olla enemmänkin henkistä.

Vierailija
436/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on sinulle ongelma?!

Taidat viettää aika köyhää elämää?

Joo, tiskikone on mutta köyhyys taitaa olla enemmänkin henkistä.

Heseen muuttaneet savolaiset/pohojaläaaaaset :D hakee statussymboleita peittääkseen insestiperäkylä taustansa :D

Vierailija
437/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just luin? :D Vertaatko nyt koko koneellisen täyttöä ja tyhjennystä yhden lautasen ja haarukan pesuun?

Vierailija
438/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muiden tekemiset sulle kuuluu?

Pelkäätkö että vesi loppuu kesken, vaikkapa lämpöpattereista !!!!!

Vierailija
439/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään käsin tiskaamisesta niin paljon, että olen kyläillessäkin tiskannut emäntä-/isäntäperheen tiskit. Oikeastaan tiskivuoren näkeminen ahdistaa ja haluan tiskipöydän puhtaaksi. Vieraissa tiskaaminen saattoi vaatia kolmekin kertaa pesuveden vaihdon kun likaisia pinttyneitä astioita oli kertynyt. Olen tiskannut myös töikseni ravintoloissa. Ikkunoiden pesusta en välitä ollenkaan, saavat puolestani olla kymmenenkin vuotta ilman pesua. Eli suosin käsin tiskaamista ja ruoan laitossa tiskaaminen samanaikaisesti on minun käytäntö. Kotikäyttöisen astianpesukoneen täyttö ja astioiden purku tuntuu työläämmältä. Muutenkin puhtaiden ja kuivien astioiden purkaminen koneesta kuivauskaappiin tuntuu hölmöltä. Ne voisi laittaa kätevämpiin säilytyskaappeihin.

Vierailija
440/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tartte ei mulla taida olla kun yksi kuppi josta syön, kahvimuki, muutama lusikka joita käytän. Noitakaan en kovin usein pese edes vedellä et aika järkky näky vois olla herkemmälle :) mutta tykkään yksinkertaisuudesta tiettyjen asioiden suhteen.