Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3280)

Vierailija
3201/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko DIA palkit tullu?

Vierailija
3202/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?"

Oon 1.vuoden opiskelija ja hain nyt vielä kertaalleen toiseen koulupaikkaan, joka oli mun ykkösvalinta ennen kun valitsin nykyisen koulun. Tässä on kieltämättä ollut taloudellisesti aika tiukkaa. Työkkäri ehdotti, että voin opiskella ns. omaehtoisesti eli jotta saisin työttömyyskorvausta niin sitten pitää hakea kokoaikatöitä. Mun koulu on kuitenkin lähiopetusta ja paljastui, että päivät/viikot oli tosi erilaisia eikä meillä yllättäen edes ollut etäkursseja kun vaan 2kpl. Usein oli päiviä, jossa oli monta hyppytuntia välissä. Eli saatto olla päiviä kun luento on ensin 8-12 ja koulu jatkuu 15-18 tai jotain sinnepäin. Tuohon sitten vielä kaikki kulkemiseen käytetty aika lisäksi.

 

Totesin, että ois ollut ehkä vähän hankalaa sovittaa jotain töitä tuohon samaan. Lisäksi olin kieltämättä aika väsynyt. Ehkä tää on mulle siis ollut ihan sopiva tahti, että käyn vaan opiskelemassa ja nyt kesällä mun ois ollut tarkotus löytää kesätöitä, MUTTA ketään ei varmaan yllätä nykytilanteessa, että eipä niitä oo ihan yksiselitteistä saada. Jäin ilman. Mulle kuitenkin sanottiin, että jos haluan nostaa opintotukea vielä kesällä, niin sitten pitää opiskella tietyn verran opintopisteitä aina tukikuukautta kohti. Opintotuki on alle 300e ja yhdessäasuvana meidän asumislisähakemus hylättiin, koska puolison tulot meni karvan verran sen yli vaikka oikeesti se kaikki raha meni ihan vaan elämiseen ja autoon.

 

Koulussa on onneks periaatteessa suht halpaa syödä, mutta opintolainaa on käytännössä pakko ottaa jos ei ehdi/pysty käymään töissä samaan aikaan. Koululounaan hinta nousi nyt keväällä ja jos koulussa syö joka päivä lämpimän ruoan niin se maksaa (ilman kahvikuppia) lähemmäs 70e/kk. Bussikortti maksaa opiskelijalle täällä 40e/kk. Tuohon vielä kaikki muut ruokailut ja välipalat, kun mä en pärjää yhdellä koululounaalla pitkää päivää. Koululounas on usein tyyliä riisi+broilerikastike muutamalla kananpalalla tai pottua ja joku random kastike muutamalla lihanpalalla. Se jää väkisin välillä köyhäksi, vaikka ottais sämpylän ja salaatit tuohon päälle. Yleensä vatsa murisee helposti jo seuraavan luennon jälkeen. 

Ja sitten vielä puhelinlasku, toinen lasku, kolmas lasku... 

Kirjotin tän vähän valottaakseni, jos joku miettii millasta ois koittaa elää vaikka sillä opintotuella. Se ei yksinään riitä mihinkään. :D Joko pitää ottaa lainaa tai käydä töissä samaan aikaan ja siihen ei ikävä kyllä kaikki pysty... Mulla on osa koulukavereista koittanut käydä lukukaudella yhtäaikaa töissä ja opiskelemassa ja niistä valehtelematta varmaan kaikki on jo valittaneet, että ovat uupuneita ja ovat taipumassa siihen lainan ottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3203/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin opet julkaistu!

Vierailija
3204/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan lisääkö Helsingin yliopisto tuonne sivulleen enää tänään lisää julkaistuja tuloksia? et onko turha odotella muita tuloksia kuin nuo ope-linjat mitä siellä nyt näkyy :D

Vierailija
3205/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, joka et päässyt haluamaasi paikkaan ja luu on jäänyt käteen kenties jo useamman kerran. Mutta pidät edelleen kiinni haaveestasi ja tavoitteestasi. Miten toivot sun lähipiiriltä tässä hetkessä? Miten juuri sinä haluaisit, että läheisesi reagoisivat tai toimisivat, mitä sanovat ja mitä eivät?

Lohdutusta, että harmi kun ei tärpännyt. Toivon valamista, että ensi kerralla onnistaa. Tarjoutumista, voiko auttaa jotenkin (vaikkei nyt toki konkreettisessa luku-urakassa, mutta vaikka lastenvahtiapua kokeisiin valmistautumispäiviin/koepäivään). Ei ainakaan itestäni tunnu kivalta ”lohdutus”, että onhan nykyinen ammattisi ihan ok ja muuta nykyhetken glorifiointia. Itsehän tiedän ja olen päättänyt, ettei se ole minulle oikea ja tarvitsen muutoksen.

Vierailija
3206/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö kukaan lisääkö Helsingin yliopisto tuonne sivulleen enää tänään lisää julkaistuja tuloksia? et onko turha odotella muita tuloksia kuin nuo ope-linjat mitä siellä nyt näkyy :D

Ne tulevat sinne aina julkaisu kerrallaan, eli hyvin voi vielä tulla lisää julkaisuja, jos jossain on jo palkit. Kielissä taisi olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3207/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos opehommien pisterajoista tietoa sitten? Ei sillä että nyt olisin mihinkään hakenut, mutta kiinnostaa.

Vierailija
3208/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, joka et päässyt haluamaasi paikkaan ja luu on jäänyt käteen kenties jo useamman kerran. Mutta pidät edelleen kiinni haaveestasi ja tavoitteestasi. Miten toivot sun lähipiiriltä tässä hetkessä? Miten juuri sinä haluaisit, että läheisesi reagoisivat tai toimisivat, mitä sanovat ja mitä eivät?

Lohdutusta, että harmi kun ei tärpännyt. Toivon valamista, että ensi kerralla onnistaa. Tarjoutumista, voiko auttaa jotenkin (vaikkei nyt toki konkreettisessa luku-urakassa, mutta vaikka lastenvahtiapua kokeisiin valmistautumispäiviin/koepäivään). Ei ainakaan itestäni tunnu kivalta ”lohdutus”, että onhan nykyinen ammattisi ihan ok ja muuta nykyhetken glorifiointia. Itsehän tiedän ja olen päättänyt, ettei se ole minulle oikea ja tarvitsen muutoksen.

Nämä tämmöiset "lohdutukset" ovat sille sanojalle itselleen. Järkeilyä, että näin on paremmin. Tätä ilmenee myös hakuvaiheessa. "Mitä sä nyt lääkäriksi, sairaanhoitaja on paljon nopeampi koulutus!"-tyyppisesti.

Tää on joku suomalaiskansallinen piirre. Pitäisi tyytyä siihen, mitä on saanut, eikä saa tavoitella parempaa. Outo juttu kaikkinensa, kun tämä maa rakennettiin sillä, että kouluttautuminen tuli kaikkien ulottuville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3209/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Otan nykyisestä työstä heti opintovapaan, ainakin vuodeksi ja opiskelen heti mahd. suuren osan kursseista kokopäiväisesti. Käytän omia säästöjä ekan syksyn sekä sitten seuraavan kalenterivuoden aikana loput 5 tukikuukautta, kun en tienaa samana vuonna. Jos työtilaisuuksia tulee uudelta alalta, teen niitä töitä ja loppuja opintoja samaan aikaan. Jos ei vielä töitä, joko paluu rahaa keräämään vanhaan työpaikkaan tai säästöjen varassa jatkan opintoja. Ja kun kerran en taida päästä tänä vuonna, niin uskoisin säästöjä kertyvän tulevan vuoden aikana tarpeeksi rahoittamaan sitten aikaisintaan vuoden päästä alkavat opinnot jopa kokonaan. (Mulla siis vain n. maisterivaiheen verran opiskeltavaa eli 2,5 vuotta siitä, kunhan sisään pääsen.) Ja se näissä rannalle jäänneissä ainoa lohtu onkin, että sitä turvatummalla taloudella sit voi keskittyä opiskelemaan, kun pääsee. Tai jos loppuu moti 5 v päästä, voi muuttaa Karibialle 😂

Vierailija
3210/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö kukaan lisääkö Helsingin yliopisto tuonne sivulleen enää tänään lisää julkaistuja tuloksia? et onko turha odotella muita tuloksia kuin nuo ope-linjat mitä siellä nyt näkyy :D

Minulle tuli filosofian palkit tänä aamuna ja oletan tulosten tulevan iltapäivällä. Kulttuurien tutkimus varmaan toinen, josta tuloksia tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3211/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos opehommien pisterajoista tietoa sitten? Ei sillä että nyt olisin mihinkään hakenut, mutta kiinnostaa.

Ne on jo tulleet opintopolkuun, mutta vipusesta en tiedä.

Vierailija
3212/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään hajua miltä varasijalta olis mahdollista päästä Lapin yliopistoon sosiaalityötä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3213/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Vierailija
3214/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Perheellinen opiskelija saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3215/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes kerro kenellekään hakemisistani, niin ei tarvi kuunnella lohdutuksia. 

Vierailija
3216/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Perheellinen opiskelija saa.

Edellyttäen, että on lapsia

Vierailija
3217/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Perheellinen opiskelija saa.

Edellyttäen, että on lapsia

Kyllä, sitä tarkoitin sanalla perheellinen.

Vierailija
3218/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Perheellinen opiskelija saa.

Onko DIA:n tuloksia tullut ja onko varasijat liikkuneet ja jos on, niin miten paljon? Kiitos.

Vierailija
3219/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut DIAan mitään. Ensi viikolle nyt jää. Ei millään tänään enää ehdi, kun ei palkkejakaan ole.

Vierailija
3220/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut DIAan mitään. Ensi viikolle nyt jää. Ei millään tänään enää ehdi, kun ei palkkejakaan ole.

Kiitän tiedosta.