Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3280)

Vierailija
3241/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?

Ilmeisesti jotkut paikat eivät ole Vipusessa päivittyneet hetkeen. Esim. minä olen jo varasijapaikkani ottanut vastaan alkuviikosta, mutta tämä ei näy tilastoissa.

Vierailija
3242/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikka aukesi Turun yliopistosta. Aika mahtava fiilis! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3243/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto opiskelupaikasta tuli tänään. Kasvatusala. Niin onnellinen!


Milloin yliopisto-opinnot alkaa? UEF nyt kyseessä, jos sillä on merkitystä.

Vierailija
3244/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Selvität, mikä se oli. Saat arvokasta tietoa.

Kiitos, näin teen! 

Vierailija
3245/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?

Katso viime vuoden tilastoja, niiden avulla voi vähän haarukoida kuinka paljon paikkoja on hylätty.

Vierailija
3246/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nyt enää illalla tulla tuloksia opintopolkuun - vai vasta ma? Palkit tuli aamulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3247/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin voi alkaa ottamaan paikkoja vastaan siis muutku ekaan päässeet?

Vierailija
3248/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nyt enää illalla tulla tuloksia opintopolkuun - vai vasta ma? Palkit tuli aamulla. 

Ei. Maanantaina sitten taas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3249/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin voi alkaa ottamaan paikkoja vastaan siis muutku ekaan päässeet?

Sitten, kun ihan kaikki tulokset ihan kaikille ovat tulleet. Ensi viikolla.

Vierailija
3250/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.

Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.

Kiitos tiedosta. Kyllä itsekin ajattelen, että jotain outoa on tuossa pisteytyksessä, oli se sitten yhteisesti päätetty sääntö tai jonkun yksittäisen haastattelijan virheellinen tapa soveltaa sääntöä. 

 

Satutko tietämään, saiko joku hakija viime vuonna muutoksia arviointiinsa, jos yksi haastattelija oli toiminut ohjeiden vastaisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3251/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä MAP-malliin pohjaava soveltuvuuskoe on kyllä mielenkiintoinen. Jäin nyt toista kertaa ilman opiskelupaikkaa varhaiskasvatukseen. En nähtävästi vaan osaa tuoda riittävästi omaa motivaatiotani, kiinnostuneisuuttani ja perehtyneisyyttäni (olen tehnyt avoimia opintoja jonkin verran) alaa kohtaan esiin nopeasti noilla pisteillä, joissa on aikaa vaan muutama minuutti. Ei-ensikertalaisuus hankaloittaa toki sisäänpääsyä, vaikka sen voisi kyllä ajatella isoksi vahvuudeksi. Jos hakija on lukion jälkeen tehnyt väärän valinnan ja sen jälkeen prosessoinut urahaavettaan uudelleen ja päätynyt hakemaan intoa puhkuen varhaiskasvatukseen tiedostaen alan palkkakuopan ja kuormittavuuden, on harmillista, että paikka ei vaan irtoa, vaikka todistus olisi kohtuullisen hyväkin. Taidan kysellä minäkin perusteluja tuosta soveltuvuuskokeesta. En tosin tiedä, annetaanko niitä, jos koe ei ole hylätty. Nimimerkki varasija alkaa nelosella

Vierailija
3252/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä MAP-malliin pohjaava soveltuvuuskoe on kyllä mielenkiintoinen. Jäin nyt toista kertaa ilman opiskelupaikkaa varhaiskasvatukseen. En nähtävästi vaan osaa tuoda riittävästi omaa motivaatiotani, kiinnostuneisuuttani ja perehtyneisyyttäni (olen tehnyt avoimia opintoja jonkin verran) alaa kohtaan esiin nopeasti noilla pisteillä, joissa on aikaa vaan muutama minuutti. Ei-ensikertalaisuus hankaloittaa toki sisäänpääsyä, vaikka sen voisi kyllä ajatella isoksi vahvuudeksi. Jos hakija on lukion jälkeen tehnyt väärän valinnan ja sen jälkeen prosessoinut urahaavettaan uudelleen ja päätynyt hakemaan intoa puhkuen varhaiskasvatukseen tiedostaen alan palkkakuopan ja kuormittavuuden, on harmillista, että paikka ei vaan irtoa, vaikka todistus olisi kohtuullisen hyväkin. Taidan kysellä minäkin perusteluja tuosta soveltuvuuskokeesta. En tosin tiedä, annetaanko niitä, jos koe ei ole hylätty. Nimimerkki varasija alkaa nelosella

Motivaatio ei tarkoita välttämättä ”haluun ihan hirveesi”, vaan että osaat tuoda esille draiverisi, ja muu soveltuvuusarviointi tukee tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3253/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.

Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.

Kiitos tiedosta. Kyllä itsekin ajattelen, että jotain outoa on tuossa pisteytyksessä, oli se sitten yhteisesti päätetty sääntö tai jonkun yksittäisen haastattelijan virheellinen tapa soveltaa sääntöä. 

 

Satutko tietämään, saiko joku hakija viime vuonna muutoksia arviointiinsa, jos yksi haastattelija oli toiminut ohjeiden vastaisesti?

Minusta tuo on kuvaavaa, että kiistätte soveltuvuusarvioinnin, sen sijaan, että pyrkisitte ymmärtämään tuloksen, vaikka se harmittaisikin.


T. Paljon soveltuvuusarviointeja tehnyt,

Vierailija
3254/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikille, jotka tekivät oikaisupyynnön, ja niitä muuten tuli monta, annettiin siitä pysäkistä pisteitä. Eli ei ollut kokelaiden huonosta suoriutumisesta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3255/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vielä monta koulua jotka ei oo julkaisseet tuloksia? 

Vierailija
3256/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa tulosta. Uskon kyllä nyt tämän kahden kerran perusteella, että en sovellu sitten alalle. Varmasti tähän hyvät perusteet on, kun MAP-mallin soveltuvuuspysäkkien pohjalta tulevaisuuden opettajat valitaan. Itse en nyt tämän kahden huonosti menneen hakukerran (tosin viime vuonna lopulta jäin ekalle varasijalle) taida viitsiä enää kolmatta kertaa yrittää. On täysin epävarmaa, onnistuisinko kolmannellakaan kerralla vakuuttamaan arvioijat. Mietin mielummin jotain muuta ihmisläheistä alaa, johon voi hakea ihan vaan perinteisemmän pääsykokeen kautta.

Vierailija
3257/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa tulosta. Uskon kyllä nyt tämän kahden kerran perusteella, että en sovellu sitten alalle. Varmasti tähän hyvät perusteet on, kun MAP-mallin soveltuvuuspysäkkien pohjalta tulevaisuuden opettajat valitaan. Itse en nyt tämän kahden huonosti menneen hakukerran (tosin viime vuonna lopulta jäin ekalle varasijalle) taida viitsiä enää kolmatta kertaa yrittää. On täysin epävarmaa, onnistuisinko kolmannellakaan kerralla vakuuttamaan arvioijat. Mietin mielummin jotain muuta ihmisläheistä alaa, johon voi hakea ihan vaan perinteisemmän pääsykokeen kautta.

Varhaiskasvatuksen sosionomeista on myös pulaa. Sinne ei ole enää soveltuvuuskoetta. Olithan se vakaan hakenut?

Silti kannattaa vielä miettiä yliopistoakin! Pyydä palautetta soveltuvuuskokeestasi ja mieti, miksi arvioija koki, että et tällä kertaa päässyt soveltuvuuskoetta läpi.

Vierailija
3258/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sosionomi-koulutuskin on vaihtoehto. Tosin sinnekään ei ole ihan helppo ei-ensikertalaisena päästä. Itseäni kiinnostaisi  varhaiskasvatuksen kehittämistehtävät tai varhaiskasvatuksen erityispedagogiikka ja tavoite olisi ollut jatkaa maisteriin. Tämän vuoksi olen tuonne varhaiskasvatukseen yliopiston puolelle hakenut. Haluan kuitenkin lämpimästi onnitella teitä kaikkia, jotka soveltuvuuskokeen taklasitte ja saitte opiskelupaikan. 

Vierailija
3259/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.

Vierailija
3260/3279 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.

Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.