KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3280)
Nykyajan opiskelu on ihan hölynpölyä, itse olen opiskellut kovia luonnontieteitä 90-luvulla kahdessa eri yliopistossa, ja niissä pääsykokeissa piti osata laskea. Siis piti osata esim. matematiikassa integroida funktio f(x)= ln(x)dx, sekä laskea millä nopeudella vesi lentää ulos pienestä reiästä vesisäiliöstä korkeudella x maasta, jos koko säiliön korkeus on h. Sekä millä korkeudella x maasta vesi lentää pisimmälle horisontaalisesti. Siinä piti Bernoullin periaatetta osata fysiikassa, ja derivoida lauseke. Tämä siis ihan vain lukion pitkän oppimäärän perusteella.
Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin?
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin?
Pitäisi olla seuraavana aamuna, mutta se on päivittynyt nyt vähän nihkeästi.
Kasvatusalan maisteritutkinnot. Liikkuuko varasijat juuri ollenkaan? Helsinki kyseessä ja hakukohteina varhaiskasvatus, luokanopettaja ja yleinen kasvatustiede.
T.vakakandi jolla työvuosia jo paljon
Tuleekohan Helsingin yliopiston tuloksia vielä ennen maanantaita? Kakkosvaihtoehdosta kadonneet valintakoepisteet, ykkösvaihtoehdon tulokset vielä tulematta. Odottavan aika on kyllä nyt hyvin pitkä.
Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?
Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta.
Selvität, mikä se oli. Saat arvokasta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?
Voi ottaa sit heinäkuussa ( oliko se 9. Pv jlkeen ) tarjotun paikan vastaan joko niin että hyväksyy paikan ja jää jonottamaan ylempiä hakukohteitaan tai niin että ottaa sitovasti paikan vastaan ,jolloin ylemmät hakutoiveet nollautuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin?
Voi mennä montakin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan Helsingin yliopiston tuloksia vielä ennen maanantaita? Kakkosvaihtoehdosta kadonneet valintakoepisteet, ykkösvaihtoehdon tulokset vielä tulematta. Odottavan aika on kyllä nyt hyvin pitkä.
Mulla pisteiden katoaminen tarkoitti, että tulin hyväksytyksi ylempään.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?
9.7. klo 15 mennessä pakko tehdä päätös ja ilmoittaa mitä teet eli hyväksytkö nykyisen paikkasi ehdottomasti vai ehdollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta.
Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.
Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan maisteritutkinnot. Liikkuuko varasijat juuri ollenkaan? Helsinki kyseessä ja hakukohteina varhaiskasvatus, luokanopettaja ja yleinen kasvatustiede.
T.vakakandi jolla työvuosia jo paljon
Ei. :( Ovat oman ravintoketjunsa huipulla.
Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?
Voi ottaa sit heinäkuussa ( oliko se 9. Pv jlkeen ) tarjotun paikan vastaan joko niin että hyväksyy paikan ja jää jonottamaan ylempiä hakukohteitaan tai niin että ottaa sitovasti paikan vastaan ,jolloin ylemmät hakutoiveet nollautuu.
Eikö pikemminkin ennen 9.7.? Jälkeen on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?
Voit ottaa paikan vastaan ehdollisena muistaakseni 2.7. ja jäädä odottamaan ylempään toiveeseen, tai voit silloin luopua ylemmästä toiveesta ja ottaa saamasi paikan vastaan heti 2.7.
Vierailija kirjoitti:
Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?
Jos kyseessä on yliopistopaikka, ei niitä paikkoja ole vielä edes ehditty ottaa vastaan niin, että näkyisivät jo Vipusessa.
Jonojen eteneminen riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan ja oletko ensikertalainen sekä onko kyseessä koe- vai todistusjono.
Ensikertalaisten todistusjono liikkuu eniten. Joskus se liikuttaa muitakin jonoja, mutta ei aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?
Jos kyseessä on yliopistopaikka, ei niitä paikkoja ole vielä edes ehditty ottaa vastaan niin, että näkyisivät jo Vipusessa.
Jonojen eteneminen riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan ja oletko ensikertalainen sekä onko kyseessä koe- vai todistusjono.
Ensikertalaisten todistusjono liikkuu eniten. Joskus se liikuttaa muitakin jonoja, mutta ei aina.
Juuri ensikertalaisten todistusvalintajonosta on kyse. Niin puolet noista 50 paikasta on todistusvalintapaikkoja muistaakseni.
Harvalla opiskelijalla on.