Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3280)

Vierailija
3221/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea.

Perheellinen opiskelija saa.

Edellyttäen, että on lapsia

Harvalla opiskelijalla on.

Vierailija
3222/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan opiskelu on ihan hölynpölyä, itse olen opiskellut kovia luonnontieteitä 90-luvulla kahdessa eri yliopistossa, ja niissä pääsykokeissa piti osata laskea. Siis piti osata esim. matematiikassa integroida funktio f(x)= ln(x)dx, sekä laskea millä nopeudella vesi lentää ulos pienestä reiästä vesisäiliöstä korkeudella x maasta, jos koko säiliön korkeus on h. Sekä millä korkeudella x maasta vesi lentää pisimmälle horisontaalisesti. Siinä piti Bernoullin periaatetta osata fysiikassa, ja derivoida lauseke. Tämä siis ihan vain lukion pitkän oppimäärän perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin? 

Vierailija
3224/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin? 

Pitäisi olla seuraavana aamuna, mutta se on päivittynyt nyt vähän nihkeästi.

Vierailija
3225/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusalan maisteritutkinnot. Liikkuuko varasijat juuri ollenkaan? Helsinki kyseessä ja hakukohteina varhaiskasvatus, luokanopettaja ja yleinen kasvatustiede. 

T.vakakandi jolla työvuosia jo paljon

Vierailija
3226/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan Helsingin yliopiston tuloksia vielä ennen maanantaita? Kakkosvaihtoehdosta kadonneet valintakoepisteet, ykkösvaihtoehdon tulokset vielä tulematta. Odottavan aika on kyllä nyt hyvin pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3227/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?

Vierailija
3228/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3229/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Selvität, mikä se oli. Saat arvokasta tietoa.

Vierailija
3230/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?

Voi ottaa sit heinäkuussa ( oliko se 9. Pv jlkeen ) tarjotun paikan vastaan joko niin että hyväksyy paikan ja jää jonottamaan ylempiä hakukohteitaan tai niin että ottaa sitovasti paikan vastaan  ,jolloin ylemmät hakutoiveet nollautuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3231/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään menikään, että tulokset siirtyvät myös Vipusen tilastoihin? 

Voi mennä montakin päivää.

Vierailija
3232/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan Helsingin yliopiston tuloksia vielä ennen maanantaita? Kakkosvaihtoehdosta kadonneet valintakoepisteet, ykkösvaihtoehdon tulokset vielä tulematta. Odottavan aika on kyllä nyt hyvin pitkä.

Mulla pisteiden katoaminen tarkoitti, että tulin hyväksytyksi ylempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3233/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?

9.7. klo 15 mennessä pakko tehdä päätös ja ilmoittaa mitä teet eli hyväksytkö nykyisen paikkasi ehdottomasti vai ehdollisesti.

Vierailija
3234/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta. 

Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.

Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3235/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusalan maisteritutkinnot. Liikkuuko varasijat juuri ollenkaan? Helsinki kyseessä ja hakukohteina varhaiskasvatus, luokanopettaja ja yleinen kasvatustiede. 

T.vakakandi jolla työvuosia jo paljon

Ei. :( Ovat oman ravintoketjunsa huipulla.

Vierailija
3236/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?

Vierailija
3237/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?

Voi ottaa sit heinäkuussa ( oliko se 9. Pv jlkeen ) tarjotun paikan vastaan joko niin että hyväksyy paikan ja jää jonottamaan ylempiä hakukohteitaan tai niin että ottaa sitovasti paikan vastaan  ,jolloin ylemmät hakutoiveet nollautuu. 

Eikö pikemminkin ennen 9.7.? Jälkeen on liian myöhäistä.

Vierailija
3238/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin tuli tulokset mut en päässyt. Voinko vastaanottaa hyväksytyn paikan vasta kun on selvinnyt etten pääse varasijalta eli elokuussa?

Voit ottaa paikan vastaan ehdollisena muistaakseni 2.7. ja jäädä odottamaan  ylempään toiveeseen, tai voit silloin luopua ylemmästä toiveesta ja ottaa saamasi paikan vastaan heti 2.7.

Vierailija
3239/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?

Jos kyseessä on yliopistopaikka, ei niitä paikkoja ole vielä edes ehditty ottaa vastaan niin, että näkyisivät jo Vipusessa.

Jonojen eteneminen riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan ja oletko ensikertalainen sekä onko kyseessä koe- vai todistusjono.

Ensikertalaisten todistusjono liikkuu eniten. Joskus se liikuttaa muitakin jonoja, mutta ei aina.

Vierailija
3240/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 50 aloituspaikasta 6 on tällä hetkellä otettu vastaan, niin miltä varasijalta arvelette pääsevän sisään?

Jos kyseessä on yliopistopaikka, ei niitä paikkoja ole vielä edes ehditty ottaa vastaan niin, että näkyisivät jo Vipusessa.

Jonojen eteneminen riippuu siitä, kuinka moni on ykköstoiveessaan ja oletko ensikertalainen sekä onko kyseessä koe- vai todistusjono.

Ensikertalaisten todistusjono liikkuu eniten. Joskus se liikuttaa muitakin jonoja, mutta ei aina.

Juuri ensikertalaisten todistusvalintajonosta on kyse. Niin puolet noista 50 paikasta on todistusvalintapaikkoja muistaakseni.