KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3280)
Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?
Vierailija kirjoitti:
Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?
Ensikertalaisena joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?
Ensikertalaisena joo.
Riippuu siitäkin mihin oppilaitokseen on hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vaasan KTM-maisteriohjelmassa nähtävissä ”palkkeja”!
Itsellä näkyy opintopolussa vielä, että opiskelija valinta kesken 😫
Vipusessakaan ei näy vielä valittuja.
Vierailija kirjoitti:
Lapin oikis muuttui Turun kautta (kun hki oli julkaissut) uef:ksi minne halusin. <3 tätä onnea, 37v nainen uudelleen kouluun ja toisella yrittämällä maaliin. 42v minä tulee enemmin tai myöhemmin vastaan, nyt vain oikiksen käyneenä, eikä turvalliseen, mutta rasittavaan työhön jääneenä. Onnea kaikille jotka pääsivät tänä vuonna sisälle, ja onnea yritykseen ensi vuonna. Aina kannattaa unelmoida, ja suomessa hakeminen ei maksa mitään-
Onnea! UEF:n oikis on aikuisopiskelijalle mainio paikka opiskella.
Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.
Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.
Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin.
Mikä sinä haluaisit olla?
Lähes kaikkialle on joku muukin väylä kuin hakea valintakokeella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Missä opinnoissa 4. Harjottelua? Sh?
Meidän ammattikorkeassa ainakin tekniikalla on 6 harjoittelua. Suoritetaan itse hakemalla kesätöitä, koulu ei tarjoa. 2 ekaa saa olla mitä tahansa, loput oltava omalta alalta, specifimpää. Olikohan 2 kk = 10 op = 2 harjoittelua.
Täällä, edelleen opiskelijavalinta kesken. No, ensi viikolla viimeistään, kauaa ei enää tarvitse jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?
Minne kaupunkiin hait?
Oliko se niin et varasijat katoaa välittömästi kun kaikki paikat on täyttyneet? DIA:sta on tullut vasta todistusvalinnat ja niissä on varasijat, mutta pääsykoetulokset puuttuvat
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Olen kokoaikatyössä ja jatkan samassa jos joskus pääsen opiskelemaan. Tällä kertaa jäin rannalle ruikuttamaan. Lisäksi mulla on satunnaisia töitä joita voin tehdä omalla ajalla kun haluan. Noista tulee muutama satanen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.
Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.
Onko Helsingin yliipiston kulttuurien tutkimuksen pisteet tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Onko Helsingin yliipiston kulttuurien tutkimuksen pisteet tulleet?
Ei.
https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.
Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin.
Kiintiöllä sisäänpääsy on helppoa.
Sinä, joka et päässyt haluamaasi paikkaan ja luu on jäänyt käteen kenties jo useamman kerran. Mutta pidät edelleen kiinni haaveestasi ja tavoitteestasi. Miten toivot sun lähipiiriltä tässä hetkessä? Miten juuri sinä haluaisit, että läheisesi reagoisivat tai toimisivat, mitä sanovat ja mitä eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.
Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.
Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.
Niinpä! Jännittää ja vaikeaa keskittyä muuhun kuin tulosten jännittämiseen.
Pitää varmaan nyt sopia itseni kanssa, että käyn opintopolussa kerran tänään illalla. Ja sitten seuraavan kerran maanantaiaamulla, jos tuloksia ei tule tänään. Helpompi varmaan silleen.