Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3280)

Vierailija
3181/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti huomenna sitten tulisi kasvatustieteiden loput tulokset.

Mitä kasvatusalojen tuloksia on jo tullut?


Itselläni joka hakukohteeseen ilmestynyt laatikot, mutta pisteet ja tulokset vielä puuttuu.

Yleinen vissiin tullut jo. 

Mulla kans tänään ilmestyi laatikot. Jännittää nyt ihan liikaa.

Mihin yliopistoihin hait?

 

Mulla tuli palkit/ laatikot jo eilen, hain Helsinkiin. Toivoin, että pisteet tulisi tänään... Jos osalla yliopistoista tuli palkit vasta tänään, mahtaako mennä pisteiden tulo sitten kaikissa yhteistyöyliopistoissa ensi viikolle? 

Hain Tampereelle. 

Toivottavasti tulis tänään, ei jaksais odottaa viikonloppun yli.

Niinpä! Jännittää ja vaikeaa keskittyä muuhun kuin tulosten jännittämiseen. 

 

Pitää varmaan nyt sopia itseni kanssa, että käyn opintopolussa kerran tänään illalla.  Ja sitten seuraavan kerran maanantaiaamulla, jos tuloksia ei  tule tänään. Helpompi varmaan silleen. 

Vierailija
3182/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3183/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?

Ensikertalaisena joo.

Vierailija
3184/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?

Ensikertalaisena joo.

Riippuu siitäkin mihin oppilaitokseen on hakenut.

Vierailija
3185/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasan KTM-maisteriohjelmassa nähtävissä ”palkkeja”!

Itsellä näkyy opintopolussa vielä, että opiskelija valinta kesken 😫 

Vipusessakaan ei näy vielä valittuja. 

Vierailija
3186/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapin oikis muuttui Turun kautta (kun hki oli julkaissut) uef:ksi minne halusin. <3 tätä onnea, 37v nainen uudelleen kouluun ja toisella yrittämällä maaliin. 42v minä tulee enemmin tai myöhemmin vastaan, nyt vain oikiksen käyneenä, eikä turvalliseen, mutta rasittavaan työhön jääneenä. Onnea kaikille jotka pääsivät tänä vuonna sisälle, ja onnea yritykseen ensi vuonna. Aina kannattaa unelmoida, ja suomessa hakeminen ei maksa mitään-

Onnea! UEF:n oikis on aikuisopiskelijalle mainio paikka opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3187/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.

Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin. 

Vierailija
3188/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.

Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin. 

Mikä sinä haluaisit olla?

Lähes kaikkialle on joku muukin väylä kuin hakea valintakokeella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3189/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!

Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.

Missä opinnoissa 4. Harjottelua? Sh?

Meidän ammattikorkeassa ainakin tekniikalla on 6 harjoittelua. Suoritetaan itse hakemalla kesätöitä, koulu ei tarjoa. 2 ekaa saa olla mitä tahansa, loput oltava omalta alalta, specifimpää. Olikohan 2 kk = 10 op = 2 harjoittelua. 

Vierailija
3190/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä, edelleen opiskelijavalinta kesken. No, ensi viikolla viimeistään, kauaa ei enää tarvitse jännittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3191/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain medianomiksi ja nyt varasijalla 7. Vieläköhän toivo elää?

Minne kaupunkiin hait?

Vierailija
3192/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se niin et varasijat katoaa välittömästi kun kaikki paikat on täyttyneet? DIA:sta on tullut vasta todistusvalinnat ja niissä on varasijat, mutta pääsykoetulokset puuttuvat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3193/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ollaan päästy lehteen :D https://yle.fi/a/74-20233411&nbsp;

Vierailija
3194/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Olen kokoaikatyössä ja jatkan samassa jos joskus pääsen opiskelemaan. Tällä kertaa jäin rannalle ruikuttamaan. Lisäksi mulla on satunnaisia töitä joita voin tehdä omalla ajalla kun haluan. Noista tulee muutama satanen kuussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3195/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Vierailija
3196/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsingin yliipiston kulttuurien tutkimuksen pisteet tulleet?

Vierailija
3197/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsingin yliipiston kulttuurien tutkimuksen pisteet tulleet?

Ei.

https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…

Vierailija
3198/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tässä on itsellä tullut haettua jo useampana vuonna ja aina jäänyt rannalle, niin arvostus korkeakoulun käyneitä kohtaan on noussut todella paljon. Etenkin amk kohdalla. Aina olen tiennyt/ymmärtänyt, että yliopistoon voi olla vaikea päästä, mutta nyt tuntuu, että myös amk:n käyneet ovat jotain huippuopiskelijoita. Ylpeitä saatte olla, jotka pääsitte ja jotka olette jo jonkun korkeakoulun käyneet.

Sisäänpääsy tuntuu joka vuosi vaikeammalta. Näyttää, että minusta ei koskaan tule sitä mitä haluaisin. 

Kiintiöllä sisäänpääsy on helppoa. 

Vierailija
3199/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka et päässyt haluamaasi paikkaan ja luu on jäänyt käteen kenties jo useamman kerran. Mutta pidät edelleen kiinni haaveestasi ja tavoitteestasi. Miten toivot sun lähipiiriltä tässä hetkessä? Miten juuri sinä haluaisit, että läheisesi reagoisivat tai toimisivat, mitä sanovat ja mitä eivät?

Vierailija
3200/3280 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?

Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.

Opiskelijoiden asumistuki lakkautettiin ja tilalle tuli asumislisä joka on huonompi ja sitä ei makseta kesäkuukausina. Käsittääkseni myöskään ei ole oikeutettu enää työttömyyskorvaukseen, kuin tietyin edellytyksin.

Kiitos infosta, mutta itselläni on kyllä tiedossa mitä tukia juuri minä voin saada.