KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3280)
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Itse olen kokoaikatyössä ja voi olla vähennän työaikaprosenttia.
Onko DIA opintoja mahdollisuus opiskella etänä ja kuinka vaativana opintoja pidätte? Olen hakemassa opiskelemaan vuonna 2027 ja olisi työpaikka kaukana opiskelupaikkakunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti huomenna sitten tulisi kasvatustieteiden loput tulokset.
Mitä kasvatusalojen tuloksia on jo tullut?
Itselläni joka hakukohteeseen ilmestynyt laatikot, mutta pisteet ja tulokset vielä puuttuu.Yleinen vissiin tullut jo.
Mulla kans tänään ilmestyi laatikot. Jännittää nyt ihan liikaa.
Mihin yliopistoihin hait?
Mulla tuli palkit/ laatikot jo eilen, hain Helsinkiin. Toivoin, että pisteet tulisi tänään... Jos osalla yliopistoista tuli palkit vasta tänään, mahtaako mennä pisteiden tulo sitten kaikissa yhteistyöyliopistoissa ensi viikolle?
Vierailija kirjoitti:
Pääsin opiskelemaan yliopistoon ylemmälle hakutoiveelle, se on juhlan paikka :)
Koira oli kummissaan, kun luin hyväksymisviestin ja aloin iloitsemaan, mutta nuoli sitten naaman kun oltiin niin iloisia :D
Tuntuu niin hyvälle!
Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.
Miten voi työttömyysetuudella opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Onko DIA opintoja mahdollisuus opiskella etänä ja kuinka vaativana opintoja pidätte? Olen hakemassa opiskelemaan vuonna 2027 ja olisi työpaikka kaukana opiskelupaikkakunnista.
Etäopiskelun määrä riippuu kyllä alasta. Yleensä opintoihin liittyy demoja ja labroja, joissa on pakko olla läsnä.. Ryhmätyöt toki voi tehdä nykyisin etänä, mutta ne esitetään paikanpäällä. Ja ryhmätöitä kyllä riitää. Korona-aikana oli enemmän opintoja etänä, mutta nyt opiskelijat halutaan kampukselle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?
Työttömyystuella ja asumistuella tai sitten ihan vaan opintorahalla, -lainalla ja asumistuella.
Miten voi työttömyysetuudella opiskella?
Työvoimaviranomaisen luvalla ns. omaehtoinen opiskelu.
Yli 25-vuotiaat työttömät saavat ensi viikosta lähtien opiskella avoimessa. Omalla kustannuksella, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko DIA opintoja mahdollisuus opiskella etänä ja kuinka vaativana opintoja pidätte? Olen hakemassa opiskelemaan vuonna 2027 ja olisi työpaikka kaukana opiskelupaikkakunnista.
Etäopiskelun määrä riippuu kyllä alasta. Yleensä opintoihin liittyy demoja ja labroja, joissa on pakko olla läsnä.. Ryhmätyöt toki voi tehdä nykyisin etänä, mutta ne esitetään paikanpäällä. Ja ryhmätöitä kyllä riitää. Korona-aikana oli enemmän opintoja etänä, mutta nyt opiskelijat halutaan kampukselle .
Unohtui tuo opintojen vaativuus. Useimmissa pääaineissa tarvitaan matematiikkaa ja fysiikkaa, joissain kemiaa. Lukion taso näissä aineissa on lähtökohta, jonka jälkeen asiat muuttuu aikatavalla vaativammiksi. Vaatii kiinnostusta ja tosiaan paneutumista niihin. Ei kuitenkaan, mitenkään mahdotonta suoriutua mikäli motivaatiota riittä. Uskomattomia typeryksiä valmistuu myös DIksi.
Lapin oikis muuttui Turun kautta (kun hki oli julkaissut) uef:ksi minne halusin. <3 tätä onnea, 37v nainen uudelleen kouluun ja toisella yrittämällä maaliin. 42v minä tulee enemmin tai myöhemmin vastaan, nyt vain oikiksen käyneenä, eikä turvalliseen, mutta rasittavaan työhön jääneenä. Onnea kaikille jotka pääsivät tänä vuonna sisälle, ja onnea yritykseen ensi vuonna. Aina kannattaa unelmoida, ja suomessa hakeminen ei maksa mitään-
Matikka ja fysiikka on siitä kivaa, että perustasolla opetetaan vain ikiaikaisia, vanhoja asioita. Niistä on opetusmateriaalia pilvin pimein netissä tarjolla, esim. Khan Academy.
Matikan tenttiminen on myös helppoa, jos sitä oikeasti osaa. Jos ei, laskaripisteiden hakeminen on melko välttämättömyys. Tentit aina kynällä ja paperilla kampuksella, joten paljon tulee matkustamista etäopiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Matikka ja fysiikka on siitä kivaa, että perustasolla opetetaan vain ikiaikaisia, vanhoja asioita. Niistä on opetusmateriaalia pilvin pimein netissä tarjolla, esim. Khan Academy.
Matikan tenttiminen on myös helppoa, jos sitä oikeasti osaa. Jos ei, laskaripisteiden hakeminen on melko välttämättömyys. Tentit aina kynällä ja paperilla kampuksella, joten paljon tulee matkustamista etäopiskeluun.
Ja jos ei ymmärrä jotain, niin tekoäly on todella hyvä selittämään ja avaamaan vaikeita juttuja. Sitäkin kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Lapin oikis muuttui Turun kautta (kun hki oli julkaissut) uef:ksi minne halusin. <3 tätä onnea, 37v nainen uudelleen kouluun ja toisella yrittämällä maaliin. 42v minä tulee enemmin tai myöhemmin vastaan, nyt vain oikiksen käyneenä, eikä turvalliseen, mutta rasittavaan työhön jääneenä. Onnea kaikille jotka pääsivät tänä vuonna sisälle, ja onnea yritykseen ensi vuonna. Aina kannattaa unelmoida, ja suomessa hakeminen ei maksa mitään-
Oikein paljon onnea!
Kova työ toi tuloksen! Ilosi lopputuloksesta säteilee tänne asti!
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Missä opinnoissa 4. Harjottelua? Sh?
Vierailija kirjoitti:
Matikka ja fysiikka on siitä kivaa, että perustasolla opetetaan vain ikiaikaisia, vanhoja asioita. Niistä on opetusmateriaalia pilvin pimein netissä tarjolla, esim. Khan Academy.
Matikan tenttiminen on myös helppoa, jos sitä oikeasti osaa. Jos ei, laskaripisteiden hakeminen on melko välttämättömyys. Tentit aina kynällä ja paperilla kampuksella, joten paljon tulee matkustamista etäopiskeluun.
Kyllä monessa paikassa matikan ja fysiikan tenttejä tehdään koneella, esim Turun yliopistossa. Ei tarvitse mennä salitenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti huomenna sitten tulisi kasvatustieteiden loput tulokset.
Mitä kasvatusalojen tuloksia on jo tullut?
Itselläni joka hakukohteeseen ilmestynyt laatikot, mutta pisteet ja tulokset vielä puuttuu.Yleinen vissiin tullut jo.
Mulla kans tänään ilmestyi laatikot. Jännittää nyt ihan liikaa.
Mihin yliopistoihin hait?
Mulla tuli palkit/ laatikot jo eilen, hain Helsinkiin. Toivoin, että pisteet tulisi tänään... Jos osalla yliopistoista tuli palkit vasta tänään, mahtaako mennä pisteiden tulo sitten kaikissa yhteistyöyliopistoissa ensi viikolle?
Hain Tampereelle.
Toivottavasti tulis tänään, ei jaksais odottaa viikonloppun yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin opiskelemaan yliopistoon ylemmälle hakutoiveelle, se on juhlan paikka :)
Koira oli kummissaan, kun luin hyväksymisviestin ja aloin iloitsemaan, mutta nuoli sitten naaman kun oltiin niin iloisia :D
Tuntuu niin hyvälle!
Onneksi olkoon!
Kiitos paljon!!!
Oliko täällä muita, jotka odottaa Itä-Suomen yliopiston kauppatieteen maisteriopintojen tuloksia? Taitavat tulla viimeisten joukossa.
Miten aiotte pärjätä opintojen ajan taloudellisesti? -saatteko vanhemmilta avustusta, vai miten pärjäätte? Miten työn ja opinnot voisi yhdistää ja saako enää edes kesätöitä?