KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3343)
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen DIA-haussa on yhtäkkiä varasijat liikkuneet, miksiköhän? Vähän vastaavista AMK-koulutuksista tuli jo aiemmin pääsykoetulokset niin se tuskin tähän vaikutti. Mietin et mihinköhän kaikkialle nuo ihmiset oli hakeneet vai näkeekö joku jostain (mä en ymmärrä tota palkkiteoriaa) et onko noi DIA-paikkojen tulokset kohta ehkä tulossa?
Palkki tarkoittaa vain sitä "koepisteet - -"
Eli jos sinne tuli se koepisterivi, palkit ovat tulleet.
Jos ei tullut, kohteitasi liikutti joku muu.
Milloinkohan opealojen tulokset (valintakoe E) tulevat? Odottavan aika on kyllä pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen DIA-haussa on yhtäkkiä varasijat liikkuneet, miksiköhän? Vähän vastaavista AMK-koulutuksista tuli jo aiemmin pääsykoetulokset niin se tuskin tähän vaikutti. Mietin et mihinköhän kaikkialle nuo ihmiset oli hakeneet vai näkeekö joku jostain (mä en ymmärrä tota palkkiteoriaa) et onko noi DIA-paikkojen tulokset kohta ehkä tulossa?
Palkki tarkoittaa vain sitä "koepisteet - -"
Eli jos sinne tuli se koepisterivi, palkit ovat tulleet.
Jos ei tullut, kohteitasi liikutti joku muu.
Kiitoksia, tämä selvensi!
Pitää muuten antaa vähän kehua tässä yleisesti tälle keskustelulle. Mulla on vähän huonoja kokemuksia vauva.fi:stä, koska täällä on yleensä tosi negatiivisia keskusteluita ja ilkeitä ihmisiä. Tässä keskustelussa on kuitenkin ollut tosi tsemppaava tunnelma ja porukka vastaa aina tosi ystävällisesti yleensä toisillensa. Hyvin toimittu. Te ootte fiksuja ja pääsette pitkälle elämässä. :D
Jos mulla näky tähän mennessä vaan todistusvalinnan kohdat 0p. (joihin en ole osallistunut) ja nyt tuli valintakoevalinta-palkki, ja yhä edelleen näkyy nuo todistusvalinnat joissa en oo mukana, nii meinaako tää että en päässy sisään valintakokeellakaan? Eli jos oisin päässy ni oisko noiden todistusvalintakohtien pitäny kadota vaikken ollu niissä mukana?
Tuleeko nämä tänä vuonna hitaammin kuin viime vuonna? Lääkis ja oikis on aina tulleet hitaasti, mutta nyt tuntuu että suurin osa yliopistopaikousta tulee tosi hitaasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Turun oikiksen pisteet? (Ek ja kaikki)
59/69. Putoavat vielä reilusti, sillä kyseessä ensimmäinen oikis.
Ja maksimi 100 pistettä.
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Joo, itse sain 79 pistettä.
Toki pisteytys aika ankara: joissain monivalinnoissa 11 eri kombinaatiota, ja vain täysin oikeasta saa yhden pisteen, muuten -1 tai 0 jos jättää vastaamatta.
Jos pelkästään arvaisi, odotusarvo olisi jotain 25 miinuspistettä.
Korjaan: eriytyvässä ja yhteisessä osiossa oli sellaisia "mitkä"-kysymyksiä, joissa piti valita viidestä vaihtoehdosta kaikki paikkansa pitävät, eli erilaisia kombinaatioita oli 20 (neljällä väittämällä 10).
Hallintotieteiden (pelkkä G) pisterajoista (Tampereella ensikertalainen 32/70 pistettä) näkee, että valintakoe oli tänä vuonna poikkeuksellisen vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko nämä tänä vuonna hitaammin kuin viime vuonna? Lääkis ja oikis on aina tulleet hitaasti, mutta nyt tuntuu että suurin osa yliopistopaikousta tulee tosi hitaasti!
AMK tuli ihan salamana, pari päivää viime vuotta edellä. Psyka tuli kanssa hakupainealoista ripeästi, mutta sitten hyytyi.
Jos tulee päivän aikana varasijalta valituksi, niin päivittyykö opintopolku heti vai vasta seuraavana aamuna? Varasijalla 1 todistusvalinnassa jännitän täällä päivän tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee päivän aikana varasijalta valituksi, niin päivittyykö opintopolku heti vai vasta seuraavana aamuna? Varasijalla 1 todistusvalinnassa jännitän täällä päivän tuloksia.
Käsittääkseni jonoliikkeet tapahtuvat kerran päivässä, yleensä noin klo 8 aikaan arkipäivää seuraavana aamuna.
Onko mikään lääkis/hammas tullut? Kysyn täältä kun en kehtaa joka päivä ahdistella nuorta uteluilla.
Paikka tuli amk:hon verkkopainotteiseen. Vielä ei voi ottaa vastaan ennen ylempiä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen DIA-haussa on yhtäkkiä varasijat liikkuneet, miksiköhän? Vähän vastaavista AMK-koulutuksista tuli jo aiemmin pääsykoetulokset niin se tuskin tähän vaikutti. Mietin et mihinköhän kaikkialle nuo ihmiset oli hakeneet vai näkeekö joku jostain (mä en ymmärrä tota palkkiteoriaa) et onko noi DIA-paikkojen tulokset kohta ehkä tulossa?
Usein matemaattisesti pärjänneet ovat hakeneet lääkikseen, oikikseen, psykaan ja DIA koulutuksiin eri paikkakunnille, sekä laittaneet hakemuksen 1-6 hakukohteeseen mahdollisuuksiensa ja mieltymystensä mukaan varmistakseen opiskelupaikkansa, joten sen vuoksi paikat ja varasijat liikkuvat, etenkin kun valintakoe on voinut avata mahdollisuuden ylempiin hakutoiveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko mikään lääkis/hammas tullut? Kysyn täältä kun en kehtaa joka päivä ahdistella nuorta uteluilla.
Ei ole tullut. Vikojen joukossa aina tulee, joten loppuviikolle mene.
Just täältä pitääkin kysyä, niin hakijat saavat olla rauhassa!
Onko Helsingin yliopiston tietotekniikasta kuulunut mitään? Tässä myös valintakoe A.
Näkeekö jostain G valintakokeen pisterajat ?
Turun oikis ainoa julkaissut. Hain uef, turku ja lappi oikiksiin. Jäin Turkuun varasijalle 53, pisteillä 55 vastaan 59. Ei loppunut vielä jännitys, tässä saattaa olla vielä pieni mahdollisuus päästä johonkin sisälle. Toivottavasti joensuuhun, siellä olisi turvaverkko, vaikken asukaan tällä hetkellä edes suomessa. Toivon että pisteraja laskee tuon 4p.
Vierailija kirjoitti:
Turun oikis ainoa julkaissut. Hain uef, turku ja lappi oikiksiin. Jäin Turkuun varasijalle 53, pisteillä 55 vastaan 59. Ei loppunut vielä jännitys, tässä saattaa olla vielä pieni mahdollisuus päästä johonkin sisälle. Toivottavasti joensuuhun, siellä olisi turvaverkko, vaikken asukaan tällä hetkellä edes suomessa. Toivon että pisteraja laskee tuon 4p.
Sanoisin, että mahdollisuutesi Turkuun tai Joensuuhun ovat noin 25 % ja Lappiin 80 %.
Yliopistojen DIA-haussa on yhtäkkiä varasijat liikkuneet, miksiköhän? Vähän vastaavista AMK-koulutuksista tuli jo aiemmin pääsykoetulokset niin se tuskin tähän vaikutti. Mietin et mihinköhän kaikkialle nuo ihmiset oli hakeneet vai näkeekö joku jostain (mä en ymmärrä tota palkkiteoriaa) et onko noi DIA-paikkojen tulokset kohta ehkä tulossa?