KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3336)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko nämä tänä vuonna hitaammin kuin viime vuonna? Lääkis ja oikis on aina tulleet hitaasti, mutta nyt tuntuu että suurin osa yliopistopaikousta tulee tosi hitaasti!
Tulee. Muistan että viime vuonna tiesin jo juhannuksena miten meni (H-koe). Ihmettelen mikä hidastelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun oikis ainoa julkaissut. Hain uef, turku ja lappi oikiksiin. Jäin Turkuun varasijalle 53, pisteillä 55 vastaan 59. Ei loppunut vielä jännitys, tässä saattaa olla vielä pieni mahdollisuus päästä johonkin sisälle. Toivottavasti joensuuhun, siellä olisi turvaverkko, vaikken asukaan tällä hetkellä edes suomessa. Toivon että pisteraja laskee tuon 4p.
100 % varmasti pääset.
Viime vuonnakin Turku tuli ekana, ja siellä laski pisteraja ainakin 7 pistettä. Siellä on kaikki Hesaankin pääsevät, jotka hakivat alemmalla sijalla Turkuun, nyt sisällä, koska Hesa ei ole vielä tullut.
Joensuu menee vielä siitä alemmas.
Joensuu tuli viime vuonna Turkua aikaisemmin. Tänä vuonna Turkuun haki noin 65 % niistä, jotka hakivat yhteen tai useampaan oikeustieteelliseen eli valtakunnallisesti tuo varasija 53 on noin 82. sija. Helsinkiin vapautuu ensikertalaisille 50, Joensuuhun 12 ja Lappiin 36 paikkaa. Lappi on tosiaan aika varma, mutta Turkua ja Joensuuta saa vielä jännittää.
Milloinkohan tulee tulokset arkkitehtuuriin?
Oulu ja kasvatustiede! Tuloksia saa ilmeisesti vielä odottaa?
Oulu on mulla viimeinen hakukohde. Olen jo saanut ylempää paikan, mutta en ylimmästä kohteesta, joten en vielä voi paikkaa hyväksyä. Voinko hyväksyä sen, kun Oulunkin (eli viimeinen näistä hakukohteistani) tulokset ovat tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Oulu ja kasvatustiede! Tuloksia saa ilmeisesti vielä odottaa?
Oulu on mulla viimeinen hakukohde. Olen jo saanut ylempää paikan, mutta en ylimmästä kohteesta, joten en vielä voi paikkaa hyväksyä. Voinko hyväksyä sen, kun Oulunkin (eli viimeinen näistä hakukohteistani) tulokset ovat tulleet?
Et voi. Vasta sitten, kun kaikki tulokset ihan kaikille ovat tulleet. Joko tämän viikon lopussa tai sitten ensi viikon alussa.
Saat viestin, kun paikan saa ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu ja kasvatustiede! Tuloksia saa ilmeisesti vielä odottaa?
Oulu on mulla viimeinen hakukohde. Olen jo saanut ylempää paikan, mutta en ylimmästä kohteesta, joten en vielä voi paikkaa hyväksyä. Voinko hyväksyä sen, kun Oulunkin (eli viimeinen näistä hakukohteistani) tulokset ovat tulleet?Et voi. Vasta sitten, kun kaikki tulokset ihan kaikille ovat tulleet. Joko tämän viikon lopussa tai sitten ensi viikon alussa.
Saat viestin, kun paikan saa ottaa vastaan.
Ok, kiitos kommentista. Näin minäkin olin ymmärtänyt. Jostakin vaan luin, että paikan voi ottaa vastaan, kun omien hakukohteiden tulokset on julkaistu.
Olen siis saanut paikan jo toukokuussa. Asuntoasiat olisi kiva saada pian eteenpäin, josko tietäis sen tulevan kaupungin, jossa seuraavat vuodet majailee😅
Nimim. Pari viikkoa sitten asuntoja oli vielä hyvin tarjolla, mutta ei enää…
Miksiköhän opintopolku näyttää varasijat eri tavalla AMK ja yliopistokohteissa?
Siis kävin yliopiston pääsykokeissa, niin kahteen paikkaan olen varasijalla "todistusvalinta kaikille hakijoille".
AMK-pääsykokeeseen en päässyt kun olin kipeänä, mutta siinä puolestaan näkyy 2 kertaa se varasija, eli heti jo sen numeron (eli monesko hakukohde) vierellä, että olen varasijalla ja sitten se lukee vielä uudestaan siinä "todistusvalinta kaikille hakijoille". Lisäksi tuolla lukee vielä tuo teksti, että "Varasijalta hyväksytään opiskelijoita, jos aloituspaikkoja vapautuu. Tiedot päivittyvät Opintopolkuun sitä mukaa kun vapautuvia paikkoja täytetään" ja tuota tekstiä ei puolestaan lue noissa yliopistokohteissa.
En tiedä onko tällä suurempaa merkitystä, mutta kiinnostavaa vaan koska noi yliopistokohteet on mulla 1. ja 2. hakukohteita ja tuo AMK oli viimeinen hakukohde. :)
Oikis/Helsinki ei taida pisteet tulla tänään(kään). Ei palkkeja, ei pisteitä ja alemmat vaihtoehdot varasijoilla möllöttää entisellään. Yhdessä oli jono liikahtanut peräti yhden paikan verran eteenpäin :D En ole enska joten tiedän ettei nuo jonot liiku kuin marginaalisesti. Odottavan aika on piiiitkä!
Oikeasti en ymmärrä mikä tässä kestää. Koe oli rastiruutuun-koe, jonka tarkastaa kaikkien hakijoiden osalta max. puolessa tunnissa. Taitaa olla tahtotila julkistaa tulokset näin myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän opintopolku näyttää varasijat eri tavalla AMK ja yliopistokohteissa?
Siis kävin yliopiston pääsykokeissa, niin kahteen paikkaan olen varasijalla "todistusvalinta kaikille hakijoille".
AMK-pääsykokeeseen en päässyt kun olin kipeänä, mutta siinä puolestaan näkyy 2 kertaa se varasija, eli heti jo sen numeron (eli monesko hakukohde) vierellä, että olen varasijalla ja sitten se lukee vielä uudestaan siinä "todistusvalinta kaikille hakijoille". Lisäksi tuolla lukee vielä tuo teksti, että "Varasijalta hyväksytään opiskelijoita, jos aloituspaikkoja vapautuu. Tiedot päivittyvät Opintopolkuun sitä mukaa kun vapautuvia paikkoja täytetään" ja tuota tekstiä ei puolestaan lue noissa yliopistokohteissa.
En tiedä onko tällä suurempaa merkitystä, mutta kiinnostavaa vaan koska noi yliopistokohteet on mulla 1. ja 2. hakukohteita ja tuo AMK oli viimeinen hakukohde. :)
Erilaisina ne näkyy mullekin. En usko että sillä on merkitystä sen kanssa minne pääsee sisälle. Koulutusohjelmat vaan on halunneet erilaisen näkymän. Mulla on yksi jonopaikka vieläpä ehdollinen koska sinne vaaditaan näkötesti. Edes jonotuspaikkaa ei siis saa kuin ehdollisena XD
Vierailija kirjoitti:
Oikis/Helsinki ei taida pisteet tulla tänään(kään). Ei palkkeja, ei pisteitä ja alemmat vaihtoehdot varasijoilla möllöttää entisellään. Yhdessä oli jono liikahtanut peräti yhden paikan verran eteenpäin :D En ole enska joten tiedän ettei nuo jonot liiku kuin marginaalisesti. Odottavan aika on piiiitkä!
Oikeasti en ymmärrä mikä tässä kestää. Koe oli rastiruutuun-koe, jonka tarkastaa kaikkien hakijoiden osalta max. puolessa tunnissa. Taitaa olla tahtotila julkistaa tulokset näin myöhään.
Eriytyvän osion C15:n kolmas väittämä on viallisena (ennakkomateriaalin perusteella sekä tosi että epätosi) on saattanut aiheuttaa pienen viiveen. Toki viime vuonnakin Helsingin oikis taisi tulla tämän viikon perjantaita vastaavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Oikis/Helsinki ei taida pisteet tulla tänään(kään). Ei palkkeja, ei pisteitä ja alemmat vaihtoehdot varasijoilla möllöttää entisellään. Yhdessä oli jono liikahtanut peräti yhden paikan verran eteenpäin :D En ole enska joten tiedän ettei nuo jonot liiku kuin marginaalisesti. Odottavan aika on piiiitkä!
Oikeasti en ymmärrä mikä tässä kestää. Koe oli rastiruutuun-koe, jonka tarkastaa kaikkien hakijoiden osalta max. puolessa tunnissa. Taitaa olla tahtotila julkistaa tulokset näin myöhään.
Ei se riitä, että tarkastetaan koe. Sen jälkeen katsotaan erinäisillä tilastollisilla menetelmillä, onko tehtäviin vastattu odotusten mukaisesti. Näin huomataan virheitä ja epäselviä kysymyksiä. Sellainen oli juurikin oikiksen kokeeseen tänä vuonna pujahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän opintopolku näyttää varasijat eri tavalla AMK ja yliopistokohteissa?
Siis kävin yliopiston pääsykokeissa, niin kahteen paikkaan olen varasijalla "todistusvalinta kaikille hakijoille".
AMK-pääsykokeeseen en päässyt kun olin kipeänä, mutta siinä puolestaan näkyy 2 kertaa se varasija, eli heti jo sen numeron (eli monesko hakukohde) vierellä, että olen varasijalla ja sitten se lukee vielä uudestaan siinä "todistusvalinta kaikille hakijoille". Lisäksi tuolla lukee vielä tuo teksti, että "Varasijalta hyväksytään opiskelijoita, jos aloituspaikkoja vapautuu. Tiedot päivittyvät Opintopolkuun sitä mukaa kun vapautuvia paikkoja täytetään" ja tuota tekstiä ei puolestaan lue noissa yliopistokohteissa.
En tiedä onko tällä suurempaa merkitystä, mutta kiinnostavaa vaan koska noi yliopistokohteet on mulla 1. ja 2. hakukohteita ja tuo AMK oli viimeinen hakukohde. :)
Erilaisina ne näkyy mullekin. En usko että sillä on merkitystä sen kanssa minne pääsee sisälle. Koulutusohjelmat vaan on halunneet erilaisen näkymän. Mulla on yksi jonopaikka vieläpä ehdollinen koska sinne vaaditaan näkötesti. Edes jonotuspaikkaa ei siis saa kuin ehdollisena XD
Vautsi, mihin koulutuspaikkaan tarvitaan näkötesti? En oo tällaisesta vielä kuullut, eli sulla on nyt joku vähän spesiaalimpi kohde.
Saako nyt saadun paikan siis hyväksyä vasta 2.7. vai jo aiemmin? Oon varasijoilla vielä ylempiin.
Vierailija kirjoitti:
Saako nyt saadun paikan siis hyväksyä vasta 2.7. vai jo aiemmin? Oon varasijoilla vielä ylempiin.
Vasta sitten noin 2.7. Yleensä on päivän pari ennen takarajaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako nyt saadun paikan siis hyväksyä vasta 2.7. vai jo aiemmin? Oon varasijoilla vielä ylempiin.
Sitten, kun kaikkien hakukohteiden tulokset ovat järjestemässä tai viimeistään 2.7. Et siis voi hyväksyä alempaa kohdetta ennen kuin jonot ovat liikkuneet sen, mitä ne tulosten julkaisuilla liikkuvat.
Saisi jo tulla, saisi jo tulla, saisi jo tulla!!
Tsemppiä kaikille päivään!
Onko kasvatustieteen ja varhaiskasvatustieteen tulokset tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Onko kasvatustieteen ja varhaiskasvatustieteen tulokset tulleet?
Sovarikohteista ei ole tullut vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän opintopolku näyttää varasijat eri tavalla AMK ja yliopistokohteissa?
Siis kävin yliopiston pääsykokeissa, niin kahteen paikkaan olen varasijalla "todistusvalinta kaikille hakijoille".
AMK-pääsykokeeseen en päässyt kun olin kipeänä, mutta siinä puolestaan näkyy 2 kertaa se varasija, eli heti jo sen numeron (eli monesko hakukohde) vierellä, että olen varasijalla ja sitten se lukee vielä uudestaan siinä "todistusvalinta kaikille hakijoille". Lisäksi tuolla lukee vielä tuo teksti, että "Varasijalta hyväksytään opiskelijoita, jos aloituspaikkoja vapautuu. Tiedot päivittyvät Opintopolkuun sitä mukaa kun vapautuvia paikkoja täytetään" ja tuota tekstiä ei puolestaan lue noissa yliopistokohteissa.
En tiedä onko tällä suurempaa merkitystä, mutta kiinnostavaa vaan koska noi yliopistokohteet on mulla 1. ja 2. hakukohteita ja tuo AMK oli viimeinen hakukohde. :)
Erilaisina ne näkyy mullekin. En usko että sillä on merkitystä sen kanssa minne pääsee sisälle. Koulutusohjelmat vaan on halunneet erilaisen näkymän. Mulla on yksi jonopaikka vieläpä ehdollinen koska sinne vaaditaan näkötesti. Edes jonotuspaikkaa ei siis saa kuin ehdollisena XD
Vautsi, mihin koulutuspaikkaan tarvitaan näkötesti? En oo tällaisesta vielä kuullut, eli sulla on nyt joku vähän spesiaalimpi kohde.
Bioanalyytikon koulutusohjelma ainakin vaatii tämän, ei sis mitään spessumpaa 😀 en tiedä onko muita. Lisäksi moni koulutusohjelma edellyttää tiettyä fyysistä minimiä
100 % varmasti pääset.
Viime vuonnakin Turku tuli ekana, ja siellä laski pisteraja ainakin 7 pistettä. Siellä on kaikki Hesaankin pääsevät, jotka hakivat alemmalla sijalla Turkuun, nyt sisällä, koska Hesa ei ole vielä tullut.
Joensuu menee vielä siitä alemmas.