KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3344)
Taitaa olla koulukohtaista miten tulokset tulivat. Tein G yleisen osion mutta itä-suomen yliopisto vielä panttaa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla koulukohtaista miten tulokset tulivat. Tein G yleisen osion mutta itä-suomen yliopisto vielä panttaa.
Koulu- ja ainekohtaista on.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla koulukohtaista miten tulokset tulivat. Tein G yleisen osion mutta itä-suomen yliopisto vielä panttaa.
Joo valintakoe D:stä psyka ja logopedia tuli viime viikolla, Turku ensimmäisenä. Silti täsmälleen saman kokeen hoitotiede ei oo tullu edes palkkeja. Kas kun on eri tiedekunta plaah. Turhauttavaa :D
1,5 viikkoa niin kaikki tulokset on tullu. Tuntuu ikuisuudelta vaikka lääkiksen tuloksia on tullu odoteltua jo neljä viikkoa. No menee se kesä näinkin stressatessa :(
Mitä luulette, onko amk pääsykoehaussa pisteet nousseet vai laskeneet verrattuna edellisiin vuosiin? Mä oisin päässyt reippaasti sisään mun pisteillä esimerkiksi viime ja toissa vuonna. Nyt kuitenkin varasijalla seitsemän ei ensikertalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Ei-ensikertalaisille on hyvin vähän aloituspaikkoja eli ei varmaankaan valitettavasti ole mahdollisuutta 15. varasijalta päästä.
AI kertoo Savonian sosionomien aloituspaikoista seuraavaa:
Sosionomi (AMK), verkkototeutus: 60 aloituspaikkaa, joista 52 ensikertalaisille (vastaa 86,7 % osuutta).
Sosionomi (AMK), monimuoto (Kuopio): 45 aloituspaikkaa, joista 38 ensikertalaisille (vastaa 84,4 % osuutta).
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus (Pohjois-Savo): 40 aloituspaikkaa, joista 37 ensikertalaisille (vastaa 92,5 % osuutta).
Sosionomi (AMK), molemmat Iisalmen päivätoteutukset: 25 aloituspaikkaa, joista 23 ensikertalaisille per hakukohde (vastaa 92,0 % osuutta).
Ja tähän päälle se, että nuo 2-8 paikkaa jakautuvat kolmelle eri hakutavalle: yo-todistus, amm-todistus ja valintakoe. Eli tosiallisesti saattaa jonottaa vain yhtä paikkaa.
Ja noista paikoista ei ole kilpailemassa vain ei-ensikertalaiset, vaan ihan kaikki paremmuusjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mole tullut Helsinkiin. En hakenut, joten en tiedä pisterajoja.
Instasta näin, että pisteraja kaikille 100 ja enskoille 95.jotain. Ilmeisesti pisterajat noussu viime vuoteen verrattuna? Oli kyllä helpompi kuin edellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Ei-ensikertalaisille on hyvin vähän aloituspaikkoja eli ei varmaankaan valitettavasti ole mahdollisuutta 15. varasijalta päästä.
AI kertoo Savonian sosionomien aloituspaikoista seuraavaa:
Sosionomi (AMK), verkkototeutus: 60 aloituspaikkaa, joista 52 ensikertalaisille (vastaa 86,7 % osuutta).
Sosionomi (AMK), monimuoto (Kuopio): 45 aloituspaikkaa, joista 38 ensikertalaisille (vastaa 84,4 % osuutta).
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus (Pohjois-Savo): 40 aloituspaikkaa, joista 37 ensikertalaisille (vastaa 92,5 % osuutta).
Sosionomi (AMK), molemmat Iisalmen päivätoteutukset: 25 aloituspaikkaa, joista 23 ensikertalaisille per hakukohde (vastaa 92,0 % osuutta).
Ja tähän päälle se, että nuo 2-8 paikkaa jakautuvat kolmelle eri hakutavalle: yo-todistus, amm-todistus ja valintakoe. Eli tosiallisesti saattaa jonottaa vain yhtä paikkaa.
Ja noista paikoista ei ole kilpailemassa vain ei-ensikertalaiset, vaan ihan kaikki paremmuusjärjestyksessä.
Mutta siellä parhausjärjestyksen kärjessä on ei-ensikertalaisia, sillä ensikertalaisuuskiintiö täytetään ensin.
Jos paikkoja kaikkien jonossa on vain pari, ne menevät 99,999 % varmuudella ei-ensikertalaisille.
Onko psykan ja logon jonoissa ollut liikettä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, onko amk pääsykoehaussa pisteet nousseet vai laskeneet verrattuna edellisiin vuosiin? Mä oisin päässyt reippaasti sisään mun pisteillä esimerkiksi viime ja toissa vuonna. Nyt kuitenkin varasijalla seitsemän ei ensikertalaisena.
Riippuu ihan alasta.
Mun hakukohteissa it-alalle tekniikan pisteet on jo tässä vaiheessa reilusti alhaisemmat kuin viimevuonna 280 -> 211, mutta tradenomin korkeammat 107 -> 127.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.
Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.
Opintopolun kautta pääsee.
Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.
Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.
Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.
Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.
No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.
Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.
Mulla taas kaikki muu oli hävettävän huonoa paitsi matemaattinen ja matemaattis-luonnontieteellinen, joista sain melkein täydet pisteet. Jäin varasijoille insinöörikoulutukseen.
Toivottavasti pääset varasijalta. Olisi kiva kuulla minne hait ja mille alalle? Sinulla on selvästi lahjoja diplomi-insinööriksi ja heillä on tunnetusti hyvät palkat ja heidän varassaan on Suomen kehitys, joten tsemppiä.
Ihan vaan ammattikorkeaan, koska ajattelin, ettei ilman ylioppilastutkintoa ole asiaa yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko psykan ja logon jonoissa ollut liikettä?
Ei, mutta eihän Helsinki ole tainnut vielä edes tulla? Se varmaan aiheuttas eniten liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko psykan ja logon jonoissa ollut liikettä?
Ei, mutta eihän Helsinki ole tainnut vielä edes tulla? Se varmaan aiheuttas eniten liikettä.
On tullut niin psyka, soveltava psyka kuin logokin. Vain maisterihaut puuttuvat enää.
Sanoisin että tänä vuonna liiketalouden koulutusohjelmaan matalammat pisteet. Todistusvalinta. Viime vuonna varasija 69, josta lopulta nousi varasijalle 3 eikä päässyt sisään. Nyt varasijalta 49 pääsi sisään. Pääkaupunkiseutu.
Niin ja teknillinen psykologia naapurikaupungista puuttuu vielä.
Sinne on vaikea päästä. Aallon kolmanneksi vaikein ala sisäänpääsyllä mitattuna.
Näyttää varasijat liikkuvan ainakin täällä: Tampereen yliopisto, Johtamisen ja talouden tiedekunta
Hallintotieteiden koulutus, Hallintotieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
Tässä saa nyt tosissaan jännittää sisälle pääsyä. Eilisestä hivuttu ylöspäin 14 pykälää!
Lapin yo palkit tullut hallintotieteisiin. Alemmat hakukohteet eivät ole hävinneet, joten palkkiteorian mukaan en kai päässyt sisään.
Tänään tulee Turun oikiksen tulokset.
Turun filosofian palkit tullut!
Mihin vaihdat?