KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3346)
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Tampereen yliopisto, Johtamisen ja talouden tiedekunta
Hallintotieteiden koulutus, Hallintotieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
Tulokset julkaistu. Osaako joku sanoa, näkyykö Omassa Opintopolussa varasijaliike eli näkeekö, mikä oli alkuperäinen varasijanumero, jotta voisi liikettä seurata. Tulkitsenko nyt niin, ettei vielä mitään liikettä ole tapahtunut ja tämä tänään näkyvä varasijanumero on se, mistä lähdetään liikkeelle?
Turhaan odotin maanantaita, kun ei edes palkkeja ilmesty. Valintakoe D:n kokeet kuitenki jo katottu ja pisteet jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Ei-ensikertalaisille on hyvin vähän aloituspaikkoja eli ei varmaankaan valitettavasti ole mahdollisuutta 15. varasijalta päästä.
AI kertoo Savonian sosionomien aloituspaikoista seuraavaa:
Sosionomi (AMK), verkkototeutus: 60 aloituspaikkaa, joista 52 ensikertalaisille (vastaa 86,7 % osuutta).
Sosionomi (AMK), monimuoto (Kuopio): 45 aloituspaikkaa, joista 38 ensikertalaisille (vastaa 84,4 % osuutta).
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus (Pohjois-Savo): 40 aloituspaikkaa, joista 37 ensikertalaisille (vastaa 92,5 % osuutta).
Sosionomi (AMK), molemmat Iisalmen päivätoteutukset: 25 aloituspaikkaa, joista 23 ensikertalaisille per hakukohde (vastaa 92,0 % osuutta).
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yliopisto, Johtamisen ja talouden tiedekunta
Hallintotieteiden koulutus, Hallintotieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
Tulokset julkaistu. Osaako joku sanoa, näkyykö Omassa Opintopolussa varasijaliike eli näkeekö, mikä oli alkuperäinen varasijanumero, jotta voisi liikettä seurata. Tulkitsenko nyt niin, ettei vielä mitään liikettä ole tapahtunut ja tämä tänään näkyvä varasijanumero on se, mistä lähdetään liikkeelle?
Siitä lähdet liikkeelle, mutta onko se sinun Oikea Varasija, on oma semanttinen keskustelunsa. Se on sinun tämänhetkinen sija, joka tulee muuttumaan, kunhan oikikset tulevat. Entä ovatko muut hallintotieteet jo tulleet? Jos eivät, varmasti joku edestäsi jonosta lähtee niihinkin.
Virallinen Varasija on se, jonka saat tuloskirjeeseen, ellet ole siinä vaiheessa jo päässyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Ei-ensikertalaisille on hyvin vähän aloituspaikkoja eli ei varmaankaan valitettavasti ole mahdollisuutta 15. varasijalta päästä.
AI kertoo Savonian sosionomien aloituspaikoista seuraavaa:
Sosionomi (AMK), verkkototeutus: 60 aloituspaikkaa, joista 52 ensikertalaisille (vastaa 86,7 % osuutta).
Sosionomi (AMK), monimuoto (Kuopio): 45 aloituspaikkaa, joista 38 ensikertalaisille (vastaa 84,4 % osuutta).
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus (Pohjois-Savo): 40 aloituspaikkaa, joista 37 ensikertalaisille (vastaa 92,5 % osuutta).
Sosionomi (AMK), molemmat Iisalmen päivätoteutukset: 25 aloituspaikkaa, joista 23 ensikertalaisille per hakukohde (vastaa 92,0 % osuutta).
Ja tähän päälle se, että nuo 2-8 paikkaa jakautuvat kolmelle eri hakutavalle: yo-todistus, amm-todistus ja valintakoe. Eli tosiallisesti saattaa jonottaa vain yhtä paikkaa.
Kiitos! Muotoilin kysymykseni vähän huonosti. Mutta kiitos, tästä sitten jännitysnäytelmä alkaa. Viime vuonna oli yllättävän paljon liikettä, toivottavasti myös tänä vuonna :)
Paljonko pisteet oli Hallintotieteisiin Tampereelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/
Sanoisin että ei, koska suosittu ja ei-ensikertalaisille vähän paikkoja auki vs. Ensikertalainen
Ei-ensikertalaisille on hyvin vähän aloituspaikkoja eli ei varmaankaan valitettavasti ole mahdollisuutta 15. varasijalta päästä.
AI kertoo Savonian sosionomien aloituspaikoista seuraavaa:
Sosionomi (AMK), verkkototeutus: 60 aloituspaikkaa, joista 52 ensikertalaisille (vastaa 86,7 % osuutta).
Sosionomi (AMK), monimuoto (Kuopio): 45 aloituspaikkaa, joista 38 ensikertalaisille (vastaa 84,4 % osuutta).
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatus (Pohjois-Savo): 40 aloituspaikkaa, joista 37 ensikertalaisille (vastaa 92,5 % osuutta).
Sosionomi (AMK), molemmat Iisalmen päivätoteutukset: 25 aloituspaikkaa, joista 23 ensikertalaisille per hakukohde (vastaa 92,0 % osuutta).
Ja tähän päälle se, että nuo 2-8 paikkaa jakautuvat kolmelle eri hakutavalle: yo-todistus, amm-todistus ja valintakoe. Eli tosiallisesti saattaa jonottaa vain yhtä paikkaa.
Joissakin amk:ssa todistusvalinta on vain ensikertalaisille eli kaikki ei-ensikertalaiset ovat pääsykoekiintiössä, mutta en nyt jaksanut tarkistaa Savonian tilannetta, kun ei kosketa itseä.
Oliko hallintotieteisiin myös valintakoe G, eli voisiko ruveta toiveikkaasti jo odottelemaan, että myös yhteyskuntatieteet alkavat tipahdella piakkoin? :D
Alimmat hyväksytyt pisteet
Todistusvalinta ensikertalaisille hakijoille
117.4
Valintakoevalinta ensikertalaisille hakijoille
33
Valintakoevalinta kaikille hakijoille
40
Vierailija kirjoitti:
Alimmat hyväksytyt pisteet
Todistusvalinta ensikertalaisille hakijoille
117.4
Valintakoevalinta ensikertalaisille hakijoille
33
Valintakoevalinta kaikille hakijoille
40
Mikä valintakoe oli hallintotieteisiin? G?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pisteet oli Hallintotieteisiin Tampereelle?
Alimmat hyväksytyt pisteet
Todistusvalinta ensikertalaisille hakijoille
117.4
Valintakoevalinta ensikertalaisille hakijoille
33
Valintakoevalinta kaikille hakijoille
40
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yliopisto, Johtamisen ja talouden tiedekunta
Hallintotieteiden koulutus, Hallintotieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
Tulokset julkaistu. Osaako joku sanoa, näkyykö Omassa Opintopolussa varasijaliike eli näkeekö, mikä oli alkuperäinen varasijanumero, jotta voisi liikettä seurata. Tulkitsenko nyt niin, ettei vielä mitään liikettä ole tapahtunut ja tämä tänään näkyvä varasijanumero on se, mistä lähdetään liikkeelle?
Ei näy liikettä sinänsä, mutta arkiaamuisin päivittyy tilanne. Aluksi näkyvä "varasija" riippuu suuresti siitä, mitkä yliopistot / opintolinjat ovat tuloksiaan julkaisseet ennen omaa kohdetta. Tätä ei varsinaisesti kannattaisi edes kutsua varasijaksi ennen kuin kaikki tulokset ovat valmiina. Esim jos Itä-Suomi julkaisee ensimmäisenä oikiksen tulokset, varasijalla 30 voi olla sellainen, joka pääsee suoraan Helsinkiin heti kun se julkaisee tuloksensa.
Joo on G hallintotieteisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alimmat hyväksytyt pisteet
Todistusvalinta ensikertalaisille hakijoille
117.4
Valintakoevalinta ensikertalaisille hakijoille
33
Valintakoevalinta kaikille hakijoille
40
Mikä valintakoe oli hallintotieteisiin? G?
Kyllä, G oli!
TODELLA matalat pisterajat, 33 ja 40. Maksimi kuitenkin sen 70.
Ja laskevat tuosta vielä.
Mole tullut Helsinkiin. En hakenut, joten en tiedä pisterajoja.
Mulla oli täysin sama tilanne kun sulla viime vuonna. Jäin varasijalle 2 ja kävin 30 op avoimen kautta suorittamassa, niin nyt irtosi tänä vuonna paikka! Uskon siis, että myös sulle aukeaa paikka tänä vuonna. Tsemppiä hakuun! :)