Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2161/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi alanvaihtoa suunnitteleva ja avointa mietiskelevä. Tietääköhän joku mitä tarkoittaa sosiaalityön opintojaksokuvauksessa tämmöinen: Moodle-oppimisympäristön verkkotehtävät. Käytännön oppimisen jakso kentällä (36 h tai viisi työpäivää). Numeerisesti arvioitava yksilöessee.

 

Eli mikä tuo käytännön jakso on?

Vierailija
2162/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varasijat liikkuneet kellään? Oon ollut 2. varasijalla yli viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yksi alanvaihtoa suunnitteleva ja avointa mietiskelevä. Tietääköhän joku mitä tarkoittaa sosiaalityön opintojaksokuvauksessa tämmöinen: Moodle-oppimisympäristön verkkotehtävät. Käytännön oppimisen jakso kentällä (36 h tai viisi työpäivää). Numeerisesti arvioitava yksilöessee.

 

Eli mikä tuo käytännön jakso on?

Harjoittelu.

Vierailija
2164/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Uudistuksen myötä kilpailu päästä opiskelemaan tutkintoja, avoimen yliopiston kautta, tulee olemaan huomattavasti suurempi kuin ennen. Kannattaa huomioida myös, että mikäli on tai jää työttömäksi, niin ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, eikä saa opintorahaa.

Vierailija
2165/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UEF psykan valintakoetulokset tulleet. Alin hyväksytty ensikert. 68.82, ei-ens. 68.67.

En itse psykaan hakenut, mutta eikös nuo pisterajat tippuneet nyt reippaasti viime vuodesta? Oliko tässä joku että maksimipistemääräkin oli pienempi? Kävi nimittäin mielessä keväällä, että olisin psykologiaan hakenut, mutta totesin että tilastotiede on aikoja sitten unohtunut mielestä.

Vierailija
2166/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Teitkö myös kanditutkielman avoimeen? Mä tein nuo perus- ja aineopinnot 4,5 keskiarvolla ja lisäksi kanditutkielmasta sain 5. Näillä pitäis päästä jo sisään. Mulla oli vanha sosionomi oppari vain 4, joten siitä sais vaan 2 pistettä. Kun taas tuosta 5 kandista saa 5 pistettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2167/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Uudistuksen myötä kilpailu päästä opiskelemaan tutkintoja, avoimen yliopiston kautta, tulee olemaan huomattavasti suurempi kuin ennen. Kannattaa huomioida myös, että mikäli on tai jää työttömäksi, niin ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, eikä saa opintorahaa.

Laki muuttuu 1.7. alkaen niin, että yli 25-vuotiaat saavat opiskella avoimessa yliopistossa työttömyyskorvauksella.

Vierailija
2168/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

UEF psykan valintakoetulokset tulleet. Alin hyväksytty ensikert. 68.82, ei-ens. 68.67.

En itse psykaan hakenut, mutta eikös nuo pisterajat tippuneet nyt reippaasti viime vuodesta? Oliko tässä joku että maksimipistemääräkin oli pienempi? Kävi nimittäin mielessä keväällä, että olisin psykologiaan hakenut, mutta totesin että tilastotiede on aikoja sitten unohtunut mielestä.

Oli sekä pienempi maksimipistemäärä että ovat suhteessa matalammat, sillä koe oli vaikeampi.

Tilastotiedettä ei sinällään enää vaadita kokeessa. Vain ennakkomateriaalina olevat kaksi artikkelia, joiden ymmärtämistä tilaston osaaminen tietysti helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2169/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt uteliaisuutta. Koska oma paikka pätkähti 1. hakutoiveelle.

 

Päivittyykö pisterajat opintopolkuun kuinka realiaikaisesti? Siis koska kun ihmiset pääsee ylemmille hakutoiveille, eli paikat päivittyy ja varasijat nousee, niin kaiken järjen mukaan myös pisterajat laskee?

Koska vipunen ei tunnu päivittyvän.

 

Myöskin totean johonkin aikaisempaan viestiin, että sisään pääsy nähdään ensin opintopolusta eikä tulevasta sähköpostiviestistä. Juurikin näin. Olen jo liki 12 tuntia sitten ottanut paikkani vastaan opintopolusta, mutta viestin viestiä ei vielä ole tullut sisäänpääsystä,

Vierailija
2170/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan nyt uteliaisuutta. Koska oma paikka pätkähti 1. hakutoiveelle.

 

Päivittyykö pisterajat opintopolkuun kuinka realiaikaisesti? Siis koska kun ihmiset pääsee ylemmille hakutoiveille, eli paikat päivittyy ja varasijat nousee, niin kaiken järjen mukaan myös pisterajat laskee?

Koska vipunen ei tunnu päivittyvän.

 

Myöskin totean johonkin aikaisempaan viestiin, että sisään pääsy nähdään ensin opintopolusta eikä tulevasta sähköpostiviestistä. Juurikin näin. Olen jo liki 12 tuntia sitten ottanut paikkani vastaan opintopolusta, mutta viestin viestiä ei vielä ole tullut sisäänpääsystä,

Mutta mikään pakko ei ole rampata kyttäämässä opintopolkua vaan voi myös odottaa sitä sähköpostia, joka tulee kun kaikki tulokset on valmiit, siihen saakka tilanteet ja pisterajat elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2171/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkavipunen päivittyy kerran päivässä aamupäivästä, mutta esim. eilen ei päivittynyt ollenkaan.

Pistevipunen päivittyy vain kerran kuussa.

Opintopolun viestit menevät osalla roskapostiin. Opintopolku ei itse voi sille kovinkaan paljoa, sillä roskapostiohjaukset tekee se oma postintarjoaja. Kun samasta paikasta lähetetään ykskaks paljon viestejä, se vaikuttaa roskapostitukselta. Osa käyttäjistä myös liputtaa itselleen tylsiä viestejä roskaposteiksi, ja postiohjelmat ottavat siitä oppia.

Vierailija
2172/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logopediasta vissiin kaikki koetulokset tulleet. Paljoa eivät vaikuttaneet todistusrajoihin, ihan pientä satunnaista liikettä. Koepisterajat pikkuisen liikkuneet, mut kokonaisuutena tilanne lähes kokonaan jähmettynyt. Odotan mielenkiinnolla mitä heinäkuussa tapahtuu, kun paikat pakko lunastaa tai hylätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2173/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja viesti lähtee vain paikoista, jotka on otettavissa vastaan. Vastaanotettu paikka ei sitä enää ole, eli nyt ei tule viestiä.

Seuraava viesti Opintopolusta on tuloskirje.

Vierailija
2174/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2175/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!

Onneksi olkoon!

Minkä alan palkkeja tuli?

Vierailija
2176/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Ja siis tää yks alin minkä varasijajono katos on AMK, loput yliopistoo. Vaikuttaako se jotenkin?

Vierailija
2177/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Teitkö myös kanditutkielman avoimeen? Mä tein nuo perus- ja aineopinnot 4,5 keskiarvolla ja lisäksi kanditutkielmasta sain 5. Näillä pitäis päästä jo sisään. Mulla oli vanha sosionomi oppari vain 4, joten siitä sais vaan 2 pistettä. Kun taas tuosta 5 kandista saa 5 pistettä. 

En tehnyt kandia avoimeen, vaan hain amk opparin arvosanalla. Turussa ei sitä voi tehdä avoimessa. Kandi tuli tehtäväksi heti maisteriopintojen alussa täydentävissä opinnoissa.  Suosittelen tekemään avoimessa, jos ei ole amk:sta vitosta. Oli tosi paljon vähemmän hommaa kandissa kuin amk opparissa ja helposti sai kandista vitosen. Tämä ainakin oma kokemus. 

Vierailija
2178/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön maisterihaun palkit tulleet!

Vierailija
2179/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityön maisterihaun palkit tulleet!

Haettiinko sinne G-kokeella vai jollain muulla tavalla?

Vierailija
2180/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään tullut uutisia liittyen I-kokeeseen?