Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2141/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, joita epäilyttää onko saatu opiskelupaikka oikea itselle?

Vierailija
2142/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että sinnikkäällä opiskelulla on mahdollisuudet vaikka jatkossa voikin ola enemmän hakijoita tuon muutoksen vuoksi. Kuitenkin avoimen väylään tarvitsee olla tosi hyvä opintomenestys, siihen tarvitaan todellista motivaatiota! Joten tsemppiä sinulle, onnistut kyllä! (itse työn ohessa avoimessa opiskellut :D) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että sinnikkäällä opiskelulla on mahdollisuudet vaikka jatkossa voikin ola enemmän hakijoita tuon muutoksen vuoksi. Kuitenkin avoimen väylään tarvitsee olla tosi hyvä opintomenestys, siihen tarvitaan todellista motivaatiota! Joten tsemppiä sinulle, onnistut kyllä! (itse työn ohessa avoimessa opiskellut :D) 

Tämä siis kommenttina pohdintaan työttömyysetuudella opiskeluun liittyvästä lakimuutoksesta. 

Vierailija
2144/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin viime vuonna tuli avoimen väylän tulokset, tietääkö kukaan?

Vierailija
2145/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän mahtaa vaikuttaa ensi vuoden väylähakuihin se, että 1.7:lähtien työttömät saavat opiskella työttömyysetuudella? Tässä ehtii vuoden aikana hyvin opiskella perus- ja aineopinnot, jos ei käy töissä.

Tää onkin mielenkiintoinen kysymys. Olen ei-ensikertalainen ja jo kolmatta vuotta jäänyt ilman opiskelupaikkaa. Seuraava siirtoni olisikin suorittaa avoimen opintoja ja yrittää väylähaussa. Nyt tuokin tehdään ilmeisesti mahdottomaksi.

Harva viitsii opintoja loppujen lopuksi tehdä. Nyt vaan reppaasti avoimen opintojen pariin ja ensi vuonna kevyesti sisään.

Vierailija
2146/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin viime vuonna tuli avoimen väylän tulokset, tietääkö kukaan?

Samaan aikaan kuin valintakoetulokset ko. koulutusohjelmaan, juhannuksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2147/3346 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Vierailija
2148/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereelle maisterikohteeseen ilmestynyt palkit! Toivoa siis on että tulokset tipahtaa vielä ennen juhannusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2149/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi päivä! Paljon iloa ja toivoa tuleviin tunteihin! Toivottavasti iloisia uutisia luvassa 💗

Vierailija
2150/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereelle maisterikohteeseen ilmestynyt palkit! Toivoa siis on että tulokset tipahtaa vielä ennen juhannusta

Joo saman huomasin kans just!! Apuaaaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2151/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

UEF psykologialle palkit tulleet.

Vierailija
2152/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2153/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Vierailija
2154/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Hei mua kiinnostais kovasti pari asiaa ihan käytäntöön liittyen! Kun olet nuo molemmat osiot avoimessa suorittanut, niin onnistuiko kaikki etänä? Ja sisältyikö näihin jotain harjoittelua? Ihan kuin olisin joskus opintopolusta jotain sellaista lukenut kun tutkin yksittäisiä kursseja. Kiitos jos jaksat vastata! Kovan rupeaman olet tehnyt ja vielä töiden ohessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2155/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viime vuonna ekaa kertaa maisteri opintoihin. Ensin olin varasijalla 4, sen jälkeen pääsin varasijalle 2, mutta siihen tyssäsi.  Kyseiseen koulutukseen haetaan vain todistuksella ja tulee olla tietty määrä opintopisteitä kyseiseltä suuntaukselta. Aloin suorittamaan syksyllä avoimen kursseja ja liitin niiden suoritus otteen maaliskuun haussa hakulomakkeelle, jotta myös ne kurssit otettaisiin arvioinnissa huomioon. Avoimen opintoja olin kerennyt suorittamaan noin 30 opintopisteen edestä. 

 

Ajattelin kaiken olevan hyvällä mallilla, mutta nyt jännittää, viime vuonna hakijoita oli alle 200 kyseiseen koulutukseen, mutta tänä vuonna näyttää olevan lähemmäs 300... 

Vierailija
2156/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse tein sosiaalityön perus- ja aineopinnot 9kk. Aloitin syksyllä ja kevään yhteishakuun mennessä valmiiksi. Keskiarvo 4.8 ja amk oppari 5, joten pääsin sisään maisteriin haluamaani paikkaan. Kyllä työn ja perheen ohessa tehden sai tarkkaan aikatauluttaa ja jokaikinen ilta tehdä opintoja. 

Vierailija
2157/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Hei mua kiinnostais kovasti pari asiaa ihan käytäntöön liittyen! Kun olet nuo molemmat osiot avoimessa suorittanut, niin onnistuiko kaikki etänä? Ja sisältyikö näihin jotain harjoittelua? Ihan kuin olisin joskus opintopolusta jotain sellaista lukenut kun tutkin yksittäisiä kursseja. Kiitos jos jaksat vastata! Kovan rupeaman olet tehnyt ja vielä töiden ohessa. 

Enää ei sisälly harjoittelua, ne tehdään vasta tutkinto-opiskelijana. Ja osassa yliopistoja onnistuu kaikki etänä. Itse kävin Turussa (en tuo ap) ja siellä oli aineopinnoissa muutama lauantai läsnäoloa.

Vierailija
2158/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkästä viitsimisestä ole kiinni. Avoimen opinnot ovat kalliita.

Perheellisillä ja työssäkäyvillä kuormitus alkaa käymään jo valtavaksi. Kurssien arvosana tulee olla vähintään hyvä eikä pelkästään niiden suorittaminen takaa että koulupaikka aukeaisi. Ja tosiaan perus- ja aineopinnot maksavat jotain tonnin pintaan. Ja eikös ajallisesti niiden molempien suorittaminen esimerkiksi sosiaalityössä kestä kauemmin kuin yhden lukuvuoden?

Itse suoritin sosiaalityön perus-ja aineopinnot avoimessa. Reilun tonnin maksoi ja aikaa näihin kannattaa varata. Itse tein nämä täyden työn ohessa 1.5 vuodessa, reilun nelosen keskiarvolla ja nyt haen maisteriin kolmatta vuotta peräkkäin ja päässyt tällä varasijoille 1-5 joten kannattaa tavoitella 5 keskiarvoa 😀

Hei mua kiinnostais kovasti pari asiaa ihan käytäntöön liittyen! Kun olet nuo molemmat osiot avoimessa suorittanut, niin onnistuiko kaikki etänä? Ja sisältyikö näihin jotain harjoittelua? Ihan kuin olisin joskus opintopolusta jotain sellaista lukenut kun tutkin yksittäisiä kursseja. Kiitos jos jaksat vastata! Kovan rupeaman olet tehnyt ja vielä töiden ohessa. 

Etänä onnistui kaikki. Minulla toki oli muutama hyväksiluku koska pohjalla sosionomin tutkinto ja työkokemusta reilusti joten harjoittelua ei tarvinnut suorittaa. 

Vierailija
2159/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista molemmille. Kuopion avoimessa olin ajatellut itse käydä sosiaalityön avoimet. Toisaalta ei haittaisi vaikka olisi läsnäoloakin, mutta täytyy etukäteen varmistaa sen laita koska tekisin ohessa myös viikonloppuvuoroja töissä. Tuo toki helpottaa paljon jos harjoittelut ei sisälly.

Vierailija
2160/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

UEF psykan valintakoetulokset tulleet. Alin hyväksytty ensikert. 68.82, ei-ens. 68.67.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan