Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3350)

Vierailija
2081/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä valintakoe D:ssä paljoa auta taktikointi, kun vastaamatta jättämisestäkin sai miinus pisteitä vaikka hiukan vähemmän, mutta silti. 
Lääkiksen kokeessa taas jätin reippaasti vastaamatta, jos en tiennyt 100%, koska siinä ei saanu miinuksia vastaamatta jättämisestä. Ja muutenkin tosi paljon kiinni koetekniikasta suoritus eli ei riitä vaan, että osaa.

Sama taktikointi auttaa silti. Lisämiinus on aina huonompi ratkaisu. Aina.

Moni ei myöskään tajua sitä miinusten raadollisuutta. Näissä keskusteluissa on nähty paljon näitä tämmöisiä sanotaan nyt että kokeessa on 100 pistettä jaossa ja jokaisesta väärästä vastauksesta saa -1 pisteen. "Vastasin 25 kysymykseen väärin, eli saan 75 pistettä!" Et saa, saat 50.

Tuohan riippuu ihan siitä että millä todennäköisyydellä arvioit olevasi oikeassa (ja tietenkin omasta arviointikyvystä). Jos luulet vastaavasi 70%:n todennäköisyydellä oikein, jäät oletusarvoisesti 4 pistettä plussalle per 10 kysymystä. (7x1p, - 3x1p -> +4p). Vastaavasti jos luulet että menee kolikonheitoksi tai alle, niin silloin toki vastaamatta jättäminen kannattaa ellei lottoaminen oo oma juttu.

Vierailija
2082/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa jo G:n palkit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa ees jotain!

Vierailija
2084/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo kokeessa onnistuminen on paradoksi. Lukea pitäisi ja sisäistää jotta vastaa varmasti oikein ja välttää miinuspisteen. Kuitenkaan ei saisi käyttää aikaa lukemiseen koska niin tekemällä aika loppuu kesken eikä ehdi vastaamaan kaikkiin. Jos vaan höyryät kokeen kiireellä läpi ja vastaat kaikkiin, saattaa se kostautua isona määränä miinuspisteitä. Huoh.

Joo no tervetuloa lääkiksen kokeeseen: 6 kirjaa bilsaa, 7 kemiaa ja 8 fysiikkaa ja loppujen lopuks kysytään pikkutarkkoja kysymyksiä aiheesta X. Eli tosi paljon ”turhaa” nippelitietoa pitäis muistaa. Ja sanon turhaa, koska kysymykset voi olla vaikka metsän sukkession vaiheista, jota ei lääkärin tartte tietää :’D mutta se on pelin henki, valitettavasti.

Vierailija
2085/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko klo 16 jälkeen turha odotella tuloksia? Eikös tuolloin pääty virka-aika?

Vierailija
2086/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulispa ees jotain!

Niinpä! Surkeaa tämä odottaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2087/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ollut päiviä, kun toi vipunen ei ole päivittynyt lainkaan? Tänään ei ainakaan oo kertaakaan!

Vierailija
2088/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko muille Jyväskylään hakeneille äsken sähköpostia liitteiden oikeaksi todistettujen kopioiden toimittamisesta 9.7. mennessä? Mietin, onko joku massaviesti ihan kaikille hakijoille vai voiko viitata tulevaan (myönteiseen) pääsykoetulokseen. 

ei oo itelle ainakaan tullut. Mitä hait? 

Psykologiaan eli kandi + maisteri. Haen kyllä vanhalla IB-todistuksella, että vois olla senkin aiheuttama viesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2089/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystieteet! Onko kenelläkään kokemusta hakemisesta avoimen väylän kautta? En ole koskaan hakenut, mutta kiinnostaisi kyllä. Jos on suorittanut kaikki tarvittavat opinnot hyvin, niin onko ns suht helppo päästä sisään - vai onko paljon kilpailua?


Esim. Hankenilla on tietääkseni niin, että kaikki otetaan sisään, kenellä on hyvät arvosanat. Mut entäs terveystieteet, onko helppo/vaikea päästä sisään väylän  kautta?

Vierailija
2090/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä parempi, jos kaikissa kokeissa olisi etukäteismateriaali. En nähnyt mitään pointtia G-kokeen yhteisosiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2091/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JyU psykan valintakoetulokset tuli. Ensikertalaisten alin 73.414, ei-ensikertalaisten 70.324. Itellä ei varmaan vaaraa päästä varasijalta 149 :D Jospa muihin hakukohteisiin sit.

Vierailija
2092/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Oulun psykologia tullut ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2093/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään lääkis/hammas tuloksia tullu?

Vierailija
2094/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään lääkis/hammas tuloksia tullu?

Ei. Ensi viikon lopulla tulee. Tulevat aina vikojen joukossa, kun paljon tarkastettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2095/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2096/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Oulun psykologia tullut ? 

On.

Vierailija
2097/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko teille jotka pääsitte opiskelemaan, niin sähköpostiin viesti opiskelupaikasta heti ? Vai tuleeko sähköposti vasta myöhemmin? 
Eli oletteko aktiivisesti katsoneet opintopolkua vai saitteko sähköpostin? 


 

Vierailija
2098/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko teille jotka pääsitte opiskelemaan, niin sähköpostiin viesti opiskelupaikasta heti ? Vai tuleeko sähköposti vasta myöhemmin? 
Eli oletteko aktiivisesti katsoneet opintopolkua vai saitteko sähköpostin? 


 

Vain ykköstoiveesta (tai jos on ylemmissä hylättynä, lähinnä jos haki opeksi ja ei päässyt sovareihin) tulee toistaiseksi viesti. Se tulee klo 8 tai klo 20 jälkeen.

Vierailija
2099/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko teille jotka pääsitte opiskelemaan, niin sähköpostiin viesti opiskelupaikasta heti ? Vai tuleeko sähköposti vasta myöhemmin? 
Eli oletteko aktiivisesti katsoneet opintopolkua vai saitteko sähköpostin? 


 

Kuulemma opintopolusta on ehditty nähdä hyväksyntä ennen sähköpostia. Aikaisempina vuosina ainakin.

Vierailija
2100/3350 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Haaga- Helian medionomi- linjasta tullut päätöksiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän