KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3350)
Tuliko muille Jyväskylään hakeneille äsken sähköpostia liitteiden oikeaksi todistettujen kopioiden toimittamisesta 9.7. mennessä? Mietin, onko joku massaviesti ihan kaikille hakijoille vai voiko viitata tulevaan (myönteiseen) pääsykoetulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Jos haluat vaan jonkun koulupaikan, niin hae niihin, joihin on helppo päästä. Nyt loppukesästä tulee epäsuosituille linjoille vielä lisähakujakin.
Haluan kyllä työn, josta tykkään. En vain jotain mitä tahansa.
Käsitin tuosta kommentistasi, että haluat vaan jonkun paikan. Mutta ehkä tuossa vaiheessa jo alkaisin miettiä onko se oma urahaave millään tavalla realistinen, jos 15 hakukerran jälkeen ei ole vielä lähelläkään sisäänpääsyä.
En siis ole kuitenkaan hakenut vain yhteen ja samaan koulutukseen. On niin monta vuotta mennyt, että on ehtinyt jo tässä ajassa ajatella monta kertaa, että ”no ehkä sitten tuo, kokeilenpa nyt sitten tuota” jne. En voi ymmärtää enää, miten aina menee näin.
Mihin olet hakenut?
Täällä kans 15 vuotta palamaan laittanut, nyt pääsin ekalla yrittämällä talotekniikkaan pääsykokeilla. Pääsin kyllä jo ekana vuotena Helsinkiin lukemaan kemiaa yliopistoon, mutta haaveilin tietystikin lääkiksestä. Aina kannattaa miettiä tosissaan mikä olisikaan se sekundäärinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko muille Jyväskylään hakeneille äsken sähköpostia liitteiden oikeaksi todistettujen kopioiden toimittamisesta 9.7. mennessä? Mietin, onko joku massaviesti ihan kaikille hakijoille vai voiko viitata tulevaan (myönteiseen) pääsykoetulokseen.
ei oo itelle ainakaan tullut. Mitä hait?
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama
Täällä kuumeisesti odotetaan Tampereen maisterituloksia. Pääsin jo viime vuonna sisään, mutta oli silloin 2. vaihtoehto ja tulin valituksi ensimmäiseen. Päätin jo heti viime kesänä, että tänä vuonna sitten uudelleen hakuun kun jäi lopulta omat valinnat harmittamaan! Viime vuonna tulokset tuli juuri torstaina ennen juhannusta eli suuret toiveet ettei tarvitsisi juhannuksen yli kärvistellä
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama. Luulin, että yliopisto saa viralliset todistukset Opintopolusta eikä mitään liitteitä tarvitsisi lähettää missään vaiheessa, mutta onko tähän tullut muutos? Täällä kuumeisesti odotan maisterihaun tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama. Luulin, että yliopisto saa viralliset todistukset Opintopolusta eikä mitään liitteitä tarvitsisi lähettää missään vaiheessa, mutta onko tähän tullut muutos? Täällä kuumeisesti odotan maisterihaun tuloksia.
Tämä lienee koulu- ja hakukohdekohtaista? Itsellä oli molempiin maisterihakukohteisiin lisättävä todistus, jolla maisteriin haen, samaisen tutkinnon opintosuoriteote sekä motivaatiokirje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama. Luulin, että yliopisto saa viralliset todistukset Opintopolusta eikä mitään liitteitä tarvitsisi lähettää missään vaiheessa, mutta onko tähän tullut muutos? Täällä kuumeisesti odotan maisterihaun tuloksia.
Viime vuonna oli joku virheellinen massalähetys kielitaidon todistamisesta, joka korjattiin toisella vielä virheellisemmällä massalähetyksellä tms...
Vain tarpeeksi uudet tiedot saadaan rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama. Luulin, että yliopisto saa viralliset todistukset Opintopolusta eikä mitään liitteitä tarvitsisi lähettää missään vaiheessa, mutta onko tähän tullut muutos? Täällä kuumeisesti odotan maisterihaun tuloksia.
Tämä lienee koulu- ja hakukohdekohtaista? Itsellä oli molempiin maisterihakukohteisiin lisättävä todistus, jolla maisteriin haen, samaisen tutkinnon opintosuoriteote sekä motivaatiokirje.
Sanoin epäselvästi. Tarkoitin siis, että hakulomakkeen täyttämisen jälkeen ei mitään paperisia liitteitä enää tarvitsisi lähettää mihinkään. Hakulomakkeelle minunkin piti laittaa todistuskopioita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ainakaan itselle, olen tosin hakenut vain maisteriin jos sillä merkitystä
Sama. Luulin, että yliopisto saa viralliset todistukset Opintopolusta eikä mitään liitteitä tarvitsisi lähettää missään vaiheessa, mutta onko tähän tullut muutos? Täällä kuumeisesti odotan maisterihaun tuloksia.
Tämä lienee koulu- ja hakukohdekohtaista? Itsellä oli molempiin maisterihakukohteisiin lisättävä todistus, jolla maisteriin haen, samaisen tutkinnon opintosuoriteote sekä motivaatiokirje.
Sanoin epäselvästi. Tarkoitin siis, että hakulomakkeen täyttämisen jälkeen ei mitään paperisia liitteitä enää tarvitsisi lähettää mihinkään. Hakulomakkeelle minunkin piti laittaa todistuskopioita :)
Jatkoa edelliseen.. Olen siis ymmärtänyt, että virallisesti oikeaksi todistetut liitteet (joista sähköpostin saanut kirjoitti) tarkoittaisi aina siis näitä paperisia ja postilla toimitettuja liitteitä. Mutta tämä vaan mutuilua, tarkkaa tietoa ei ole :)
Eipä siinä valintakoe D:ssä paljoa auta taktikointi, kun vastaamatta jättämisestäkin sai miinus pisteitä vaikka hiukan vähemmän, mutta silti.
Lääkiksen kokeessa taas jätin reippaasti vastaamatta, jos en tiennyt 100%, koska siinä ei saanu miinuksia vastaamatta jättämisestä. Ja muutenkin tosi paljon kiinni koetekniikasta suoritus eli ei riitä vaan, että osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko muille Jyväskylään hakeneille äsken sähköpostia liitteiden oikeaksi todistettujen kopioiden toimittamisesta 9.7. mennessä? Mietin, onko joku massaviesti ihan kaikille hakijoille vai voiko viitata tulevaan (myönteiseen) pääsykoetulokseen.
ei oo itelle ainakaan tullut. Mitä hait?
Olen eri kuin aiempi kommentoija. Mulle tuo viesti tuli melkein heti kun olin lähettänyt hakemuksen. Paljon ennen pääsykokeita. Ehkä eri koulut vaan lähettää kaikille hakeneille eri aikaan eikä se tarkoita mitään. Itse hain HY/oikis.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä valintakoe D:ssä paljoa auta taktikointi, kun vastaamatta jättämisestäkin sai miinus pisteitä vaikka hiukan vähemmän, mutta silti.
Lääkiksen kokeessa taas jätin reippaasti vastaamatta, jos en tiennyt 100%, koska siinä ei saanu miinuksia vastaamatta jättämisestä. Ja muutenkin tosi paljon kiinni koetekniikasta suoritus eli ei riitä vaan, että osaa.
Sama taktikointi auttaa silti. Lisämiinus on aina huonompi ratkaisu. Aina.
Moni ei myöskään tajua sitä miinusten raadollisuutta. Näissä keskusteluissa on nähty paljon näitä tämmöisiä sanotaan nyt että kokeessa on 100 pistettä jaossa ja jokaisesta väärästä vastauksesta saa -1 pisteen. "Vastasin 25 kysymykseen väärin, eli saan 75 pistettä!" Et saa, saat 50.
Kertokaa parhaat vinkit, miten G kokeen yleisen osuuden kanssa olis kannattanut toimia! Luin ekasta aineistosta johdannon ja johtopäätökset, toisesta en mitään, ja silti en ehtinyt lukea kuin puolet kysymyksistä. Hakutoimintoa myös käytin, mutta jäinkö miettimään liian pitkään?
Mielestäni tuo kokeessa onnistuminen on paradoksi. Lukea pitäisi ja sisäistää jotta vastaa varmasti oikein ja välttää miinuspisteen. Kuitenkaan ei saisi käyttää aikaa lukemiseen koska niin tekemällä aika loppuu kesken eikä ehdi vastaamaan kaikkiin. Jos vaan höyryät kokeen kiireellä läpi ja vastaat kaikkiin, saattaa se kostautua isona määränä miinuspisteitä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä valintakoe D:ssä paljoa auta taktikointi, kun vastaamatta jättämisestäkin sai miinus pisteitä vaikka hiukan vähemmän, mutta silti.
Lääkiksen kokeessa taas jätin reippaasti vastaamatta, jos en tiennyt 100%, koska siinä ei saanu miinuksia vastaamatta jättämisestä. Ja muutenkin tosi paljon kiinni koetekniikasta suoritus eli ei riitä vaan, että osaa.Sama taktikointi auttaa silti. Lisämiinus on aina huonompi ratkaisu. Aina.
Moni ei myöskään tajua sitä miinusten raadollisuutta. Näissä keskusteluissa on nähty paljon näitä tämmöisiä sanotaan nyt että kokeessa on 100 pistettä jaossa ja jokaisesta väärästä vastauksesta saa -1 pisteen. "Vastasin 25 kysymykseen väärin, eli saan 75 pistettä!" Et saa, saat 50.
Joo no tossa ero oli sitä luokkaa, että väärästä menetti 0.14 ja vastaamatta jättämisestä 0.11. Eli 25 kysymyksen kohalla puhutaan yhdestä (1) pisteestä…
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuumeisesti odotetaan Tampereen maisterituloksia. Pääsin jo viime vuonna sisään, mutta oli silloin 2. vaihtoehto ja tulin valituksi ensimmäiseen. Päätin jo heti viime kesänä, että tänä vuonna sitten uudelleen hakuun kun jäi lopulta omat valinnat harmittamaan! Viime vuonna tulokset tuli juuri torstaina ennen juhannusta eli suuret toiveet ettei tarvitsisi juhannuksen yli kärvistellä
Sama itsellä. Viime vuonna pääsin maisteriin, joka oli silloin 1. hakukohde. Olisin päässyt muihin, ja on alkanut harmittamaan oma valinta. Hain tänä vuonna uudestaan toiseen kohteeseen ja nyt jännitän pääsenkö.
En siis ole kuitenkaan hakenut vain yhteen ja samaan koulutukseen. On niin monta vuotta mennyt, että on ehtinyt jo tässä ajassa ajatella monta kertaa, että ”no ehkä sitten tuo, kokeilenpa nyt sitten tuota” jne. En voi ymmärtää enää, miten aina menee näin.