KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3352)
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen KTM ensimmäistä kertaa. Sinänsä jännittävä haku, kun kandin suoritin Briteissä ja näin ollen opintopisteet on hyvin tulkinnanvaraisia. Valmistuin hyvillä papereilla, mutta koska opintopistejärjestelmä on eri kuin muualla Euroopassa, niin huonolla tuurilla arvosanat kääntyvät suomalaisittain huonommiksi. Multa löytyy opiskelupaikka ulkomailta, niin sinänsä ei ole kovat paineet päästä sisään. Suomi kuitenkin on ykkössijainen valinta ja on todella iloinen yllätys, jos pääsen sisään. Haluaisin olla lähellä perhettä.
Mihin hait? :)
Tampereelle, Kuopioon & Seinäjoelle!
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopiston psykan palkit ilmestyneet! Kummasti jännittää vaikka en uskokaan pääseväni kouluun :D
Pisteitä loppujenlopuksi 50 pintaan, ja varasija 328. Ei koulupaikkaa tänä vuonna, mikä oli tosiaan odotettavissa. Mielenkiintoista olisi tietää että kuinka hyvin muut osiot menivät, kun matematiikasta tiedän että se meni aivan penkin alle.
Tsemppiä vielä kaikille joille ei oo ilmestyny pisteitä 🙏🏼
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Tais olla pelkkä maisterihaku hänellä. En tiedä onko 3+2v / 3v eri hakulinja tai tulosaikataulu kuin jos hakee pelkkää maisteria, mut olettaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Aijaa, oiskohan sitten ohjelmakohtaista? Mä hain vastuullisen liiketoiminnan ohjelmaan ja siinä tosissaan näkyy palkit. Pahoittelut hämmennyksestä!
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
15 vuotta? Nyt ehkä ehdottaisin tähän ratkaisuksi, että pystyisitkö opiskelemaan avoimen kautta jotkut vaadittavat kurssit ja avoimen väylää käyttämällä päästä kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Tais olla pelkkä maisterihaku hänellä. En tiedä onko 3+2v / 3v eri hakulinja tai tulosaikataulu kuin jos hakee pelkkää maisteria, mut olettaisin?
Joo, just näin. Pelkkä maisterihaku kyseessä, sen ainakin mainitsin huutelussani.
Onko täällä muita ketkä hakivat valintakoe B:llä proviisorin maisteriohjelmaan? Täällä jännitetään milloin niitä tuloksia saadaan, mutta menee varmaan ensi viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Aijaa, oiskohan sitten ohjelmakohtaista? Mä hain vastuullisen liiketoiminnan ohjelmaan ja siinä tosissaan näkyy palkit. Pahoittelut hämmennyksestä!
Eli on maisterihaku?
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Jos haluat vaan jonkun koulupaikan, niin hae niihin, joihin on helppo päästä. Nyt loppukesästä tulee epäsuosituille linjoille vielä lisähakujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyl Tampereen kauppikseen mitään palkkeja ilmestynyt vaikka joku täällä huuteli et ois jo tullut
Aijaa, oiskohan sitten ohjelmakohtaista? Mä hain vastuullisen liiketoiminnan ohjelmaan ja siinä tosissaan näkyy palkit. Pahoittelut hämmennyksestä!
Eli on maisterihaku?
Joo, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Jos haluat vaan jonkun koulupaikan, niin hae niihin, joihin on helppo päästä. Nyt loppukesästä tulee epäsuosituille linjoille vielä lisähakujakin.
Haluan kyllä työn, josta tykkään. En vain jotain mitä tahansa.
Monelta toi Vipunen oikein aikoo päivittyä ?! :D Eiks se joka aamu tähän asti oo päivittyny?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
15 vuotta? Nyt ehkä ehdottaisin tähän ratkaisuksi, että pystyisitkö opiskelemaan avoimen kautta jotkut vaadittavat kurssit ja avoimen väylää käyttämällä päästä kouluun?
Juu, olen avoimen kautta opiskellut jo 30 op. Jatkan sitä taas syksyllä. On vain kallista näin työttömänä.
Turun psykaan varasijalla 5 (todistusvalinta, ensikertalainen, en osallistunut valintakokeeseen). Onkohan vielä mahiksia päästä?
Hei mitä veikkaatte nouseeko kauppiksen pisterajat?? esim vaasan tai muut mihin alemmat rajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Jos haluat vaan jonkun koulupaikan, niin hae niihin, joihin on helppo päästä. Nyt loppukesästä tulee epäsuosituille linjoille vielä lisähakujakin.
Haluan kyllä työn, josta tykkään. En vain jotain mitä tahansa.
Eri koulutuksilla voi päästä tekemään hyvin samanlaisia töitä. Poikkeuksena tietenkin esimerkiksi lääkäri, jota vastaavaa työtä ei saa millään muulla koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irronnut paikkaa tänäkään vuonna. Varasijoilla 52 ja 320. Luovutan jo. 15v yrittänyt jonkun koulupaikan saada, mutta kun ei niin ei. Työttömänä jatketaan.
Jos haluat vaan jonkun koulupaikan, niin hae niihin, joihin on helppo päästä. Nyt loppukesästä tulee epäsuosituille linjoille vielä lisähakujakin.
Haluan kyllä työn, josta tykkään. En vain jotain mitä tahansa.
Käsitin tuosta kommentistasi, että haluat vaan jonkun paikan. Mutta ehkä tuossa vaiheessa jo alkaisin miettiä onko se oma urahaave millään tavalla realistinen, jos 15 hakukerran jälkeen ei ole vielä lähelläkään sisäänpääsyä.
Ei mul kyl ainakaa näy siin palkkei vaik on ykkösvaihtoehto