KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3356)
Ouluun ilmestynyt myös logopedian palkit, mutta UEFiin ei.
Aakkosjärjestyksessäkö nää tulee? :D
Sopii mulle! G:tä odottelen itse.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on UEF tullut palkit hoitotiede maisteriin
Ja mä pääsin!! En uskonut yhtään itseeni koska valintakoe tuntui niin vaikealta, vaikeammalta kuin vuosi sitten. No vaikeampi se olikin mutta nyt niin onnellinen että pisteet riitti sisällepääsyyn :))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on UEF tullut palkit hoitotiede maisteriin
Ja pisteet lävähti heti perään. Viime vuonna jäin ihan pikkasen alle rajan mut nyt jäin todella kauas. Sit vaan opiskelemaan tilastotiedettä ja matematiikkaa!
Olin itse varma etten pääse, jätin nimittäin suurimman osan niistä veemäisistä matikkatehtävistä vastaamatta! Eli onnistuin ilmeisesti muissa. Kokeen jälkeen oli todella tyhmä ja epäonnistunut olo. Mutta nyt onnistu mua, ensi vuonna sun vuoro. Ja sitten on myös väylän kautta mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on UEF tullut palkit hoitotiede maisteriin
Ja mä pääsin!! En uskonut yhtään itseeni koska valintakoe tuntui niin vaikealta, vaikeammalta kuin vuosi sitten. No vaikeampi se olikin mutta nyt niin onnellinen että pisteet riitti sisällepääsyyn :))))
Oliko siis valintakoe D? Mitkä pisteet sait ja mikä oli alin hyväksytty? Ja muistatko, mitä oli viime vuonna? :D
Ja onnittelut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jännitän nyt, että putoaako D:n hoitotieteidenki pisterajat yhtä paljon niin vois olla mahdollista päästä sisään. Viime vuonna sisäänpääsyn alaraja oli jtn 50 ja sain tänä vuonna 39 pistettä.
Onpa hauska yhteensattuma, mä sain samat pisteet kuin sä (39,66 p)! Hain psykaa lukemaan mm. Helsinkiin ja Turkuun.
Osaako joku sisään päässyt neuvoa, mitä aineita ja miten kannattaisi opiskella, että saisi tarpeeksi pisteitä jotta pääsisi sisään psykaan? Itselläni sisäänpääsy kilpistyi erityisesti matemaattista osaamista vaatineisiin osioihin. En vaan motivoitunut opiskelemaan matikkaa. Mulla oli Eezy valmennuskeskuksen verkkokurssi hankittuna, mutta koin kurssin matikkaa, tilastotiedettä ym. käsittelevät osiot liian tylsäksi. Omista lukio-opinnoistani on jo vuosia.
Osaako joku myös kertoa, vaatiiko psykan opiskelu oikeasti yhtä paljon matikkaa kuin mitä valitakokeessa D painotettiin?
On se todella tilastotiedepainotteista, koska psykologin ammatti on erilaisten seulojen käyttämistä ja niiden tulosten matemaattista analyysiä. Ystäväni opettaa Oulun psykologiopiskelijoita, ja totesi kerran, että moni psykologiopiskelija ei ymmärrä psykologin työnkuvaa tullessaan, vaan kuvittelee sen olevan psykoterapeuttimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista... Helsingin logoon alemmat pisteet kuin Turkuun! Hki 62.406/69.482, Tku 65.355/73.271. Tietääkö joku psykologian tilannetta, kuulostaa uskomattomalta. Onko näin ollut aikaisemmin?
On tätä tapahtunut myös esim. hammaslääkiksessä että Helsinkiin on päässyt alemmilla pisteillä kuin Kuopioon, kun monet ovat taktikoineet paskasti. Joskus siis näinkin.
Turun hammaslääkikseen on perinteisesti joka vuosi vaikeampi päästä kuin Helsinkiin. Ja monena vuinna Turun yliopistoon on ollut kaiken kaikkiaan enemmän hakijoita kuin Helsinkiin. Helsingin suosiota laskee etenkin asumisen kalleus.
Joka vuosi vaikeampi? No ei sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista... Helsingin logoon alemmat pisteet kuin Turkuun! Hki 62.406/69.482, Tku 65.355/73.271. Tietääkö joku psykologian tilannetta, kuulostaa uskomattomalta. Onko näin ollut aikaisemmin?
On tätä tapahtunut myös esim. hammaslääkiksessä että Helsinkiin on päässyt alemmilla pisteillä kuin Kuopioon, kun monet ovat taktikoineet paskasti. Joskus siis näinkin.
Mikä idea tuossa taktikoinnissa nykyään on, kun kaikki hakukohteet on ns. saman arvoisia?
Kai tietyt kaupungit on edelleen halutumpia kuin toiset ja niihin haetaan siksi enemmän ja niihin on vaikeampi päästä
Mutta mitä merkitystä on taktikoinnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista... Helsingin logoon alemmat pisteet kuin Turkuun! Hki 62.406/69.482, Tku 65.355/73.271. Tietääkö joku psykologian tilannetta, kuulostaa uskomattomalta. Onko näin ollut aikaisemmin?
On tätä tapahtunut myös esim. hammaslääkiksessä että Helsinkiin on päässyt alemmilla pisteillä kuin Kuopioon, kun monet ovat taktikoineet paskasti. Joskus siis näinkin.
Mikä idea tuossa taktikoinnissa nykyään on, kun kaikki hakukohteet on ns. saman arvoisia?
Kai tietyt kaupungit on edelleen halutumpia kuin toiset ja niihin haetaan siksi enemmän ja niihin on vaikeampi päästä
Mutta mitä merkitystä on taktikoinnilla?
Pari syytä tuli mieleen. Lääkiksiä on viisi ja hakemukselle mahtuu kuusi toivetta, niin kutospaikaksi voi laittaa hammaslääkiksen, mutta vain yhden. Ja sit taktikoidaan, että Kuopioon pääsisi helpommalla kuin Helsinkiin.
Toinen on asuntojonot. Jos joka tapauksessa pitää muuttaa opiskelun perässä, ykköstoiveen pääsee ottamaan vastaan heti ja hakemaan samalla asuntoa. Silloin voi laittaa sen helpomman ykköseksi.
Antitaktikointi: Ihan kaikki eivät vain tajua järjestyksen sitovuutta ja panee vahingossa esim. aakkosjärjestyksessä tai muuhun ei-niin-mietittyyn järjestykseen, jolloin löytääkin itsensä "huonommasta" kaupungista kuin mihin omat pisteet olisivat riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista... Helsingin logoon alemmat pisteet kuin Turkuun! Hki 62.406/69.482, Tku 65.355/73.271. Tietääkö joku psykologian tilannetta, kuulostaa uskomattomalta. Onko näin ollut aikaisemmin?
On tätä tapahtunut myös esim. hammaslääkiksessä että Helsinkiin on päässyt alemmilla pisteillä kuin Kuopioon, kun monet ovat taktikoineet paskasti. Joskus siis näinkin.
Mikä idea tuossa taktikoinnissa nykyään on, kun kaikki hakukohteet on ns. saman arvoisia?
Kai tietyt kaupungit on edelleen halutumpia kuin toiset ja niihin haetaan siksi enemmän ja niihin on vaikeampi päästä
Mutta mitä merkitystä on taktikoinnilla?
Pari syytä tuli mieleen. Lääkiksiä on viisi ja hakemukselle mahtuu kuusi toivetta, niin kutospaikaksi voi laittaa hammaslääkiksen, mutta vain yhden. Ja sit taktikoidaan, että Kuopioon pääsisi helpommalla kuin Helsinkiin.
Toinen on asuntojonot. Jos joka tapauksessa pitää muuttaa opiskelun perässä, ykköstoiveen pääsee ottamaan vastaan heti ja hakemaan samalla asuntoa. Silloin voi laittaa sen helpomman ykköseksi.
Antitaktikointi: Ihan kaikki eivät vain tajua järjestyksen sitovuutta ja panee vahingossa esim. aakkosjärjestyksessä tai muuhun ei-niin-mietittyyn järjestykseen, jolloin löytääkin itsensä "huonommasta" kaupungista kuin mihin omat pisteet olisivat riittäneet.
Ei voi laittaa sekä lääkistä että hammaslääkistä samalle kupongille.
Kiitos korjauksesta!
Se onkin ihan ilmeistä, miksi ei voi hakea yhtä aikaa lääkikseen ja hampaalle, kun se hammaslainen sit lopettaisi opintonsa myöhemmin kesken.
Lapin AMK YAMK pisteet tuli! Pääsin opiskelemaan linjalle Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on UEF tullut palkit hoitotiede maisteriin
Ja mä pääsin!! En uskonut yhtään itseeni koska valintakoe tuntui niin vaikealta, vaikeammalta kuin vuosi sitten. No vaikeampi se olikin mutta nyt niin onnellinen että pisteet riitti sisällepääsyyn :))))
Oliko siis valintakoe D? Mitkä pisteet sait ja mikä oli alin hyväksytty? Ja muistatko, mitä oli viime vuonna? :D
Ja onnittelut!
Joo kyllä, valintakoe D oli tässä. Kuopioon tänä vuonna alimmat hyväksytyt pisteet 32.739 itse sain 34,9. Viime vuonna hain ensisijaisena Tampereelle ja siellä alimmat hyväksytyt oli silloin 58.7. Jäin jonottamaan viime vuonna varasijoille enkä päässyt. Olen lukenut että D-kokeen pisteytys olisi tänä vuonna sen 20 pistettä vähemmän täydet mitä viime vuonna? En tiedä muista mutta koe tuntui haastavalta ja tämä läpipääsy oli todella positiivinen yllätys, johtuu varmaan siitä että muillakin haasteita on ollut sen kanssa eikä pisteet kivunneet kovin ylös. Jätin matikkaosiosta aika monta vastaamatta koska aika loppui kesken.
Kaikesta päätellen koe oli turhankin vaikea.
Opettaapa ainakin taktikoimaan. Kun vääristä vastauksista saa miinuspisteitä, arvaaminen ei kannata.
Onko täällä muita G-kokeeseen osallistuneita? Miten koe meni ja millaiseksi sen koitte? Mulla aika loppui kesken ja tein loppuminuuttien paniikissa sen virheen että arvasin muutaman vastauksen kyllä vai ei-kysymyksiin. Toinen aineisto oli myös tosi hankala enkä meinannut löytää vastauksia millään kun niitä piti selata sieltä ja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita G-kokeeseen osallistuneita? Miten koe meni ja millaiseksi sen koitte? Mulla aika loppui kesken ja tein loppuminuuttien paniikissa sen virheen että arvasin muutaman vastauksen kyllä vai ei-kysymyksiin. Toinen aineisto oli myös tosi hankala enkä meinannut löytää vastauksia millään kun niitä piti selata sieltä ja täältä.
Samanlaiset fiilikset. Yleinen osio oli pitkä ja toinen aineisto vähän vaikea. Oikiksen eriytyvässä kuluttaja oli helppo, rajaoikeus vähän haastavampi, mutta kokonaisuutena ei ollut vaikea.
Kyllä/ei-arvaaminen ei miinuspisteillä tosiaan ikinä kannata. Odotusarvo pistesaldosta on negatiivinen ja ne pari kiireessä tehtyä arvausta voi viedä opiskelupaikan.
Minä tein G kokeen. Tulin sieltä nauraen ulos. Oikis osion kuvittelen menneen kuin vettä vain, mutta yleinen ei mennyt niin kun piti. En ihan ymmärrä mitä siinä mitattiin. :D Edellisenä vuonna ehdin lukea molemmat tekstit ja käyttää hakutoimintoa. Nyt kun näin viimeisen 2 minuutin käynnistyvän tuijotin vaan koetta että mitähän tässä tapahtui, jäi vastaamatta ja liialla riskillä vastasin. Onneksi nyt en itku silmässä kuten jotkut, itse lähinnä reagoin huvittumalla. Aivan on tuuri juttuja nyt mitkä pisteet minulle siitä tulee. Toivon parasta, mutta pelkään pahinta,
Minä tein myös G-kokeen. Yhteinen osio oli puuduttava enkä koe, että mittaa aidosti juuri niitä taitoja, joita nimenomaan oikiksessa tarvitaan. Oikiksen osio oli suht ok. Pariin jätin vastaamatta, koska en ollut 100% varma. Muutaman kompakysymyksen bongasin ja uskon, että ne meni oikein. Yhteisestä osiosta toka oli vaikea varmasti tarkoituksella. Jätin nyt vastaamatta kaikkiin, jotka vähänkin epäilytti. Viime vuonna vastasin kaikkiin epävarmoihin arvaamalla ja jos olisin ensikertailainen niin olisin päässyt sisälle kaikkiin oikiksiin. Ei-ensikertalaisena jäin sitten ulos. Joten nyt nähdään, miten uusi taktiikka puri. Olisiko pitänyt nytkin vaan arvailla vai tuleeko paremmat pisteet, kun en tehnyt niin.
Hellou, minäkin olin G kokeessa. Koe meni... ok; sanoisin, että voi olla mahdollisuudet oikkikseen. Jännittää aika paljon. Mut voi myös olla et kaikki meni väärin, mistäpä tietää. Ensikertalainen. Mullakin loppu aika yhteisessä osiossa kesken, ja jäi vikat tehtävät, 13 ja 14, ainakin puoliks tyhjäksi, vaikka pariin uskalsin laittaa jotain. En muista tuliko 12. tehtävän kohtia myöskään kaikkia täytettyä. Aineistoissa autti erittäin paljon ctrl+f, joskin ei kaikissa kohdissa. Välillä tuntu et luen liikaa itse tekstiä ja välillä taas olisin toivonutkin lukevani tarkemmin.
Oikkiksen eriytyvä osio taas meni mielestäni vähän paremmin, joskin oma tahti tuntui vähän liian ripeältä. Ehdin n. puolessa tunnissa (tai hieman enemmän? idk) saada vastaukset kysymyksiin, joihin osasin, ja tarkistaakin vielä kahdesti vastaukseni. Jäiköhän joku 7 tyhjäksi, kun en ollut ehtinyt lukea loppuun kakkosmateriaalia (Rajaesteet).
Jännitti aamupäivällä niin, että lompsa jäi bussiin :D onneks joku oli sen palauttanut bussikuskille ja sain paluukiekalla takaisin.
Palkit ilmestyneet ainakin Tampereen Yliopiston KTM:n osalta. Toivotaan tulosten tulevan viimeistään huomenna, se on mulla nimittäin ykkösvaihtoehto ja muihin kohteisiin ei palkkeja näy.