Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelisitte tästä tilanteesta parisuhteessa?

Vierailija
26.02.2026 |

Hei, minulla on ocd oirehdintaa ja käyn ocd erikoistuneella terapeutilla. Minun pakkoajatus kohdistuu mieheeni ja siihen, että pettääkö hän. Löydän itseni mielestä aina todisteita pettämisestä kuten auton apukuskin penkki siirtynyt (auto oli ollut huollossa), kuulen kun hän soittaa että joku nainen puhuu vieressä ( kun hän näyttää niin autossa ei ole ketään) jne..

No eilen kun hön tuli kotiin hänellä oli kauluspaita repussa jonka näin. Kysyin miksi sulla on repussa paita hön sanoi että siihen tuli kahvitahra jonka siis pystyin todistaa. Hän sanoi että töihin oli jäänyt toinen kauluspaita ja vaihtoi sen. Kun kysyin miksi hänellä on jäänyt töihin paita hän oli että en muista. Ja se sai minut epäilemään että hän valehtelee. Kun asiaa kaivoin, hän muisti, että kun kävi viikko sitten elokuvissa oli ottanut kotoa tpaidan ja jättänyt kauluspaidan töihin. Meillä oli n 3kk sitten vastaava tilanne että hänen repustaan löytyi tpaita ja kun kysyin miksi hänellä se on repussa hän oli ettei tiedä, mutta sitten hetken mietittyään muisti että aamulla oli laittanut tpaidan töihin ja töissä vaihtanut kauluspaidan joka oli jäänyt pikkujoulujen aikaan töihin kun oli vaihtanut teemavaatteet. Kumnastelin ettei hän heti muistanut, että oli aamulla paidan laittanyt reppuun. No olin jo ekan paita episodin jälkeen et nyt erotaan en voi luottaa enkä usko selitykseen. No tämä toinenkin selitys oli vähän kummallinen kun ei muisteta milloin jättelee töihin vaatteita. No juttelin eilen terapeutille tästä vaatteiden kuljettamiseen töihin ja itkin että mitä mä teen. Hän sanoi että voisitko mennä äitisi luo ja miettiä hakuatko erota vai ei? Jäin nyt vähän itse hämmästyneeseen tilaan että onko tämä nyt ulkopuolisestakin todiste että minua petetään? Terapeutti vain hoki en voi päättää sun puolesta erotako vai ei? Jitenkin itse ajattelin että olin ocd maailmassa tuosta paidan löytymistilanteesta mutta sitten se kääntyi niin että terapeutti kannusti miettimään rauhassa ratkaisua.. hän tietää että epäilen puolisoani jokaisesta niksauksesta. Puolisoni ei siis käy muualla kun töissä 8-16. Ei ylitöitä. Ei viikonloppureissuja minnekään muiden kanssa. Ei salaile puhelinta tai selaile sitä jatkuvasti. Eli ns muita syitä epäilyyn ei ole. Kysymys kuuluukin että mitä te muut ajattelette tästä tilanteesta ja että onko tämmöinen vaatteiden kantelu töissä ja sitten ei muisteta miksi niitä on töissä vaihdeltu merkki pettämisestä?

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sairaalloisen mustasukkainen. Mun veljellä oli nuorempana tuollainen tyttöystävä. Epäili koko ajan mun veljen pettävän sitä, vaikkei siihen ollut mitään syytä. Veli ei olisi saanut mennä mihinkään ilman tätä tyttöä ja jos meni niin tyttö oli ihan varma että häntä petetään. Eihän kukaan jaksa tuollaista loputonta epäilyä. Ei siitä suhteesta mitään tullut. 

Ootko miettinyt miksi sä et luota mieheesi ja epäilet tämän pettävän sua? 

Vierailija
162/168 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttihan käsittelee asiaa siltä kantilta miten sinä koet sen. Eihän hän voi sanoa että miehesi pettää tai ei petä. Hän käsittelee sitä, kun sinä uskot että miehesi pettää, ja miten sinä tunnet/koet asian. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ocd, joten ymmärrän sinua kyllä, vaikka minun teemani on aivan eri.

Tiedän että ocd janoaa varmuutta, ja epävarmuus on todella raastavaa. Mutta ehkä sinun ei nyt pitäisi liiaksi tarttua tuohon mitä terapeutti sanoi. Jos miehesi sinua pettää se kyllä jossain välissä paljastuisi. 

Minulla on osittain samaa, että koitan välillä hakea varmistusta että rakastaako mieheni minua. Olen miettinyt, mikä on se oikea pelko mitä pelkään. Ja olenkin vähän päässyt juuri sille, ja se on vähän helpottanut oloa. 

Vierailija
164/168 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen, että mitä se sun mies on nähnyt sinussa AP, että on halunnut parisuhteeseen sun kanssa ja vielä hankkia lapsia?

Vierailija
165/168 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus eräs terapeutti antoi hyvän ohjeen: ahdistuneena ei pidä tehdä isoja päätöksiä. Pitää odottaa, että mieli rauhoittuu ja sitten myös tilanne selkeytyy. Jos menet äitisi luo, niin mene rauhoittumaan, ei miettimään eroa. Sinun terapeuttisi kuulee vain sinua, joten hänen ohjeensa tulevat sinun kertomuksesi mukaan. 

Entä jos menisitte miehesi kanssa yhdessä pariterapiaan? Vaikka vain pari kertaa kokeilemaan. Siinä olisi mukana ulkopuolinen, joka kuulisi molemmat puolet asiasta. 

Pettämisepäily on ikävää, se syö ihmistä, molemmin puolin jos epäily on turha. Mutta tällaisessa mielentilassa asia ei selkene. Tuollainen vaateasian jauhaminen vie loputkin mielenterveydestä ja -rauhasta. Tämä kaikki on oiretta, ei itse syy. Sinun pitäisi keskittyä tämän pakkoajatukseen alkuperäiseen syyhyn ja se ei ole mies ja hänen paitansa. Muuten tämä jatkuu loputtomasti.

Vierailija
166/168 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä vähän ohi aiheen mutta jos apua jollekin niin kirjoitan. Jos lääke on ssri niin pari ekaa viikkoa oireet voi pahentua, se lukee jo pakkauksessakin. Samoin jos on tunnistamaton kaksisuuntainen niin ssri voi laukaista manian. Kriisitilanteessa terapiasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä; itse sain aikanaan lähetteen työterveydestä lyhytterapiaan (kokenut, luotettava terapeutti, lisäksi maisterin tutkinto alla) ja siellä oltuani olin niin sekaisin että en osannut mennä bussiin. Kävelin muutaman kerran 15 km kotiin tai etsiskelin maasta käytettyä bussilippua kun en uskomani mukaan voinut ostaa sitä. Sain kohtuullista sairauspäivärahaa enkä ollut velkaa minnekään mutta kolmen euron bussilippua en pystynyt (aina) ostamaan. 

Eläköön avohoito. En ole vieläkään työkykyinen :(

Vierailija
167/168 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
168/168 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi elää tuollaisessa suhteessa missä epäillään jatkuvasti. Se on henkisesti uuvuttavaa. Sanoisin että kyse on vainoharhaisuudesta eikä ocd:stä. En yhtään ihmettele jos sun miehes jossain vaiheessa eroaa susta ja löytää tasapainoisen naisen