Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelisitte tästä tilanteesta parisuhteessa?

Vierailija
26.02.2026 |

Hei, minulla on ocd oirehdintaa ja käyn ocd erikoistuneella terapeutilla. Minun pakkoajatus kohdistuu mieheeni ja siihen, että pettääkö hän. Löydän itseni mielestä aina todisteita pettämisestä kuten auton apukuskin penkki siirtynyt (auto oli ollut huollossa), kuulen kun hän soittaa että joku nainen puhuu vieressä ( kun hän näyttää niin autossa ei ole ketään) jne..

No eilen kun hön tuli kotiin hänellä oli kauluspaita repussa jonka näin. Kysyin miksi sulla on repussa paita hön sanoi että siihen tuli kahvitahra jonka siis pystyin todistaa. Hän sanoi että töihin oli jäänyt toinen kauluspaita ja vaihtoi sen. Kun kysyin miksi hänellä on jäänyt töihin paita hän oli että en muista. Ja se sai minut epäilemään että hän valehtelee. Kun asiaa kaivoin, hän muisti, että kun kävi viikko sitten elokuvissa oli ottanut kotoa tpaidan ja jättänyt kauluspaidan töihin. Meillä oli n 3kk sitten vastaava tilanne että hänen repustaan löytyi tpaita ja kun kysyin miksi hänellä se on repussa hän oli ettei tiedä, mutta sitten hetken mietittyään muisti että aamulla oli laittanut tpaidan töihin ja töissä vaihtanut kauluspaidan joka oli jäänyt pikkujoulujen aikaan töihin kun oli vaihtanut teemavaatteet. Kumnastelin ettei hän heti muistanut, että oli aamulla paidan laittanyt reppuun. No olin jo ekan paita episodin jälkeen et nyt erotaan en voi luottaa enkä usko selitykseen. No tämä toinenkin selitys oli vähän kummallinen kun ei muisteta milloin jättelee töihin vaatteita. No juttelin eilen terapeutille tästä vaatteiden kuljettamiseen töihin ja itkin että mitä mä teen. Hän sanoi että voisitko mennä äitisi luo ja miettiä hakuatko erota vai ei? Jäin nyt vähän itse hämmästyneeseen tilaan että onko tämä nyt ulkopuolisestakin todiste että minua petetään? Terapeutti vain hoki en voi päättää sun puolesta erotako vai ei? Jitenkin itse ajattelin että olin ocd maailmassa tuosta paidan löytymistilanteesta mutta sitten se kääntyi niin että terapeutti kannusti miettimään rauhassa ratkaisua.. hän tietää että epäilen puolisoani jokaisesta niksauksesta. Puolisoni ei siis käy muualla kun töissä 8-16. Ei ylitöitä. Ei viikonloppureissuja minnekään muiden kanssa. Ei salaile puhelinta tai selaile sitä jatkuvasti. Eli ns muita syitä epäilyyn ei ole. Kysymys kuuluukin että mitä te muut ajattelette tästä tilanteesta ja että onko tämmöinen vaatteiden kantelu töissä ja sitten ei muisteta miksi niitä on töissä vaihdeltu merkki pettämisestä?

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en itsekään usko että ero on se mikä tähän auttaa, koska sitten epäily siirtyy toisaalle. Olo on vaan niin epätoivoinen kun oikeasti haen apua ja haluan sitä ja olen terapeutille avoimesti kertonut hulluimmatkin epäilyt. En itse tietenkään ole asiantuntija mutta olisin itse toivonut että terapeutti auttaa minua näkemään järjettömät ajatukset ja että niitä lähdetään sitten hoitamaan niin että kun tulee ajatus että pettiköhän mieheni kun oli 30 min ylitöissä ja minun teksi mieli kysyä asiasta niin harjoitellaan että siedetäänkin ajatusta ja ei lähdetä varmistamaan. Mutta tosiaan niin kuin olen kertonut tästä viime kerrasta terapiassa, että olen nyt varma että hän pettää kun paitoja töissä eikä muista miksi sinne on jättänyt niin kannustetaan lähtemään äidille pohtimaan eroa. Joo ymmärrän ettei tilanne ole hyvä ja varmaan jokaisesta olisi parempi että erottaisiin. Mutta me emme tahdo rikkoa perhettä ajatusten takia vaan oikeasti saada apua. Mutta se että apu on tämmöistä niin alkaa viedä tilanteen epätoivoiseksi. Itse olen ollut terapiakäynnin jälkeen lähes sänkypotilas ja ruokahalu pois kun alan olla jo niin epätoivoinen etten koskaan pääse näistä ajatuksista.

Ap

Vierailija
102/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa lukea nämä ap:n psykoottiset, lapselliset tajunnanvirtaviestit? Ap:n mieli on selvästi suistunut raiteiltaan ja valkotakkisia tarvitaan, hae apua itsesi ja perheesi vuoksi esim. psykiatrisesta päivystyksestä. Sääliksi käy kaikkia jos tämä on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että mieli on nyt todella sekaisin. Päivystysavulle ei ole syytä kuitenkaan. Ja valitettavasti totta tämä on. Kiitos kaikille kommentoijille, vaikka oloni on ihan hirveä niin sain kuitenkin järjen äänen tähän touhuun. Että en voi toimia näin ja toivon nyt vain että lääke auttaa pian ja terapeutti ymmärtäisi että ongelma on nyt suuri ja tarvitsen todellista tukea, että perheeni pysyisi kasassa, enkä vahvistusta omille ajatuksille.

Ap

Vierailija
104/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan malliin. Kun miehesi saa tarpeekseen ja lähtee, voi alkaa stalkkeriksi.

Vierailija
105/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen mies. Ja se eli täyttä kaksoiselämää vaikka ei ollut koskaan töiden ulkopuolella yms ilman minua.

Parasta oli kun sai minut oireilemaan lähes samoin kuin ap.

Onneksi pääsin eroon kun toinen nainen otti yhteyttä minuun. Mies oli käyttäytynyt väkivaltaisesti häntä kohtaan ja nainen oli saanut käsityksen, että mies saattaisi tehdä minulle jotakin.

Vierailija
106/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähelläkään mitään ammattilaista, mutta omaan korvaan tuo terapeutin sanoma kuulostaa järkevältä.

Kyseessä kun ei ole kaveri, jonka tehtävä olisi vakuuttaa, ettei mies petä.

Vaan pistää miettimään tuosta erojankkauksesta eteenpäin. Että sen sijaan, että jankataan sitä eroa tarkoittamatta, niin lähdetään työstämään sitä. 

Ehkä sitä kautta myös sisäistämään, että se ero on todennäköisesti jossain kohtaa edessä.

Vierailija
107/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän pystyi elää kaksoiselämää työpäivän aikana? Mun puoliso ei ole oikeasti missään kun töissä klo 8-16. Ja ne jotkut kerrat kun olen esim yllättäen joutinut hakea avaimen häneltä töistä tai soittanut videopuhelun hänen tietämättään on hän aina ollut töissä todistetusti. 

Eikä terapeutin kuulukkaan sanoa pettääkö mies vai ei mut kai hän nyt voi ja pitää sanoa jos sä olet eroamassa typerien ajatusten vuoksi et mieti nyt hei.

Ap

Vierailija
108/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllähän jokainen järkevä kuten terapeutti ja niin kuin täälläkin olen saanut neuvoja ettei kukaan epäilisi miestään pettäjäksi tilanteessani osaa sanoa ettei toi ajatus nyt oo järkevä ja ei sen takia eroa kannata miettiä.

Ap

Vierailija
109/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän pystyi elää kaksoiselämää työpäivän aikana? Mun puoliso ei ole oikeasti missään kun töissä klo 8-16. Ja ne jotkut kerrat kun olen esim yllättäen joutinut hakea avaimen häneltä töistä tai soittanut videopuhelun hänen tietämättään on hän aina ollut töissä todistetusti. 

Eikä terapeutin kuulukkaan sanoa pettääkö mies vai ei mut kai hän nyt voi ja pitää sanoa jos sä olet eroamassa typerien ajatusten vuoksi et mieti nyt hei.

Ap

No uskoisitko jos alkaisi sinua vakuutella? Ja eikö terapian tarkoitus ole työstää sinua ajattelemaan sen sijaan, että jonkun täytyisi aina vakuutella ettei sinua petetä.

Vierailija
110/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kyllähän jokainen järkevä kuten terapeutti ja niin kuin täälläkin olen saanut neuvoja ettei kukaan epäilisi miestään pettäjäksi tilanteessani osaa sanoa ettei toi ajatus nyt oo järkevä ja ei sen takia eroa kannata miettiä.

Ap

Terapeutti haluaa sinun itse oivaltavan tämän. Ei niin, että tarvitset terapeutin tai muita ihmisä ikuisesti vakuuttamaan sinut, että ajatuksesi ovat vain pelkoa, ei totta. Vaan että opit itse pysäyttämään pelkoajatuksesi. Terspia polki paikallaan ja tarvittiin jotain uutta tapaa. Ja sehän toimi. Nythän sinä itse täällä työstät asiaa.

Vierailija
111/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Terapeutti haluaa sinun itse oivaltavan tämän. Ei niin, että tarvitset terapeutin tai muita ihmisä ikuisesti vakuuttamaan sinut, että ajatuksesi ovat vain pelkoa, ei totta. Vaan että opit itse pysäyttämään pelkoajatuksesi. Terspia polki paikallaan ja tarvittiin jotain uutta tapaa. Ja sehän toimi. Nythän sinä itse täällä työstät asiaa.

Lisäys vielä, eetä ongelmasi ei oikeasti liity mieheesi, vaan kysy on sinun turvattomuuden tunteesta ja hylätyksi tulemisen tunteesta.

Vierailija
112/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan uskonut. Mutta siinä olet ihan oikeassa, että terapian tarkoitus on saada minut itse ymmärtämään eikä saada vakuutteluja.

Ap

Vierailija
113/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei: löydän itseni mielestä, vaan: löydän omasta mielestäni.

Vierailija
114/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja tuo juuri tarvitaan, että itse miettii asiaa. 

Itse kun olin sairaalloisen mustasukkaisessa suhteessa, ja loppua kohden tämä alkoi yhä julkisemmin kertoa epäilyksistään myös tuttaville yms.

Joka kerta, kun joku sitten näitä epäilyksiä kuunneltuaan alkoi puhua tälle järkeä, niin kääntyikin mustasukkaisen mielessä niin, että tämä järkeä puhunut sitten olikin "mukana juonessa" peittelemässä pettämisiäni.

Vierailija
115/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa tutkimasta miehesi tavaroita. Mieti jos hän kohtelisi sinua samoin kuin sinä häntä. Tuo paitajuttu on aivan älytön. Elämänne kuulostaa tosi raskaalta, toivottavasti lääkitys alkaa tehoamaan pian. Äidin luo lähtö ei auta mitään, siitähän ne ajatukset vasta laukalle lähtisikin. Kun hölmöt ajatukset alkaa hiipiä mieleen, kiellä itseäsi ajattelemasta niitä ja tee jotain aivan muuta. Jotain sellaista mikä vaatii täyden keskittymisen. Opiskele vaikka ranskaa itseksesi niin et ehdi miettiä typeryyksiä.

Vierailija
116/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies raukka. Toivottavasti etsii tervepäisemmän kumppanin.

Vierailija
117/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa, että miehen pitäisi erota sinusta, ei toisinpäin. Päättele siitä!

Vierailija
118/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa äläkä koskaan enää aloita uutta suhdetta. Kiitos!

Vierailija
119/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ocd pakkoajatuksiin on yksi hoito: epävarmuuden sietäminen. Hoidon onnistumisen kannalta on tärkeää että läheiset ei lähde pakkoajatuksiin mukaan. Miehesi ei saa kertoa paidoistaan tai mistään mitään vakuutteluja, ja sinun pitää elää sen kanssa, että voi olla tai olla olematta asia kuten pelkäät. Kaikki vakuuttelu lisää sinun pääsi kierroksia ja ahdistuksia jne ja tekee lähipiiristäsi lopulta sairaita ja sairautesi jatkeita.

Hanki duodecimin pakko oireisen työkirja tms. heti, saa netistä.

Terv pakkoajattelijan läheinen

Vierailija
120/168 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ocd pakkoajatuksiin on yksi hoito: epävarmuuden sietäminen. Hoidon onnistumisen kannalta on tärkeää että läheiset ei lähde pakkoajatuksiin mukaan. Miehesi ei saa kertoa paidoistaan tai mistään mitään vakuutteluja, ja sinun pitää elää sen kanssa, että voi olla tai olla olematta asia kuten pelkäät. Kaikki vakuuttelu lisää sinun pääsi kierroksia ja ahdistuksia jne ja tekee lähipiiristäsi lopulta sairaita ja sairautesi jatkeita.

Hanki duodecimin pakko oireisen työkirja tms. heti, saa netistä.

Terv pakkoajattelijan läheinen

Mitähän kävisi, jos mies nyt oikeasti sitten pettäisikin?

Itselläni on ollut vuosikausia neuroottisuuteen menevä vakavien sairauksien pelko, siis juuri niitä kehää pyöriviä ajatuksia, että voiko minulla olla se ja se.

No, nyt sitten sattuman kautta löytyi jotain, josta odotan vielä koepalojen tuloksia.

Olen aina ajatellut, että varmaan kuolisin stressiin tällaisessa tilanteessa, mutta yhtäkkiä olo onkin ihmeen rauhallinen. En tosin tiedä, rauhoittaako jo aivot itse itseään, mutta en reagoinut yhtään niinkuin olisin ajatellut.

Tietty edessä vielä sitten, että mitä kun koepalojen tulokset tulevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan