Mitä ajattelisitte tästä tilanteesta parisuhteessa?
Hei, minulla on ocd oirehdintaa ja käyn ocd erikoistuneella terapeutilla. Minun pakkoajatus kohdistuu mieheeni ja siihen, että pettääkö hän. Löydän itseni mielestä aina todisteita pettämisestä kuten auton apukuskin penkki siirtynyt (auto oli ollut huollossa), kuulen kun hän soittaa että joku nainen puhuu vieressä ( kun hän näyttää niin autossa ei ole ketään) jne..
No eilen kun hön tuli kotiin hänellä oli kauluspaita repussa jonka näin. Kysyin miksi sulla on repussa paita hön sanoi että siihen tuli kahvitahra jonka siis pystyin todistaa. Hän sanoi että töihin oli jäänyt toinen kauluspaita ja vaihtoi sen. Kun kysyin miksi hänellä on jäänyt töihin paita hän oli että en muista. Ja se sai minut epäilemään että hän valehtelee. Kun asiaa kaivoin, hän muisti, että kun kävi viikko sitten elokuvissa oli ottanut kotoa tpaidan ja jättänyt kauluspaidan töihin. Meillä oli n 3kk sitten vastaava tilanne että hänen repustaan löytyi tpaita ja kun kysyin miksi hänellä se on repussa hän oli ettei tiedä, mutta sitten hetken mietittyään muisti että aamulla oli laittanut tpaidan töihin ja töissä vaihtanut kauluspaidan joka oli jäänyt pikkujoulujen aikaan töihin kun oli vaihtanut teemavaatteet. Kumnastelin ettei hän heti muistanut, että oli aamulla paidan laittanyt reppuun. No olin jo ekan paita episodin jälkeen et nyt erotaan en voi luottaa enkä usko selitykseen. No tämä toinenkin selitys oli vähän kummallinen kun ei muisteta milloin jättelee töihin vaatteita. No juttelin eilen terapeutille tästä vaatteiden kuljettamiseen töihin ja itkin että mitä mä teen. Hän sanoi että voisitko mennä äitisi luo ja miettiä hakuatko erota vai ei? Jäin nyt vähän itse hämmästyneeseen tilaan että onko tämä nyt ulkopuolisestakin todiste että minua petetään? Terapeutti vain hoki en voi päättää sun puolesta erotako vai ei? Jitenkin itse ajattelin että olin ocd maailmassa tuosta paidan löytymistilanteesta mutta sitten se kääntyi niin että terapeutti kannusti miettimään rauhassa ratkaisua.. hän tietää että epäilen puolisoani jokaisesta niksauksesta. Puolisoni ei siis käy muualla kun töissä 8-16. Ei ylitöitä. Ei viikonloppureissuja minnekään muiden kanssa. Ei salaile puhelinta tai selaile sitä jatkuvasti. Eli ns muita syitä epäilyyn ei ole. Kysymys kuuluukin että mitä te muut ajattelette tästä tilanteesta ja että onko tämmöinen vaatteiden kantelu töissä ja sitten ei muisteta miksi niitä on töissä vaihdeltu merkki pettämisestä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä eroa heti, vapauta miehesi -kommentit on vähän kylmiä. Kun teillä on kerran lapsiakin, paras vaihtoehto perheenne kannalta olisi, että saisit oman pääsi kuntoon. Joskus toki ero on väistämätön, mutta ei enssisijainen ratkaisu nyt vielä.
Et ole kertonut, onko tätä jatkunut pitkäänkin vai onko tämä tuore asia.
Homma vaan ei välttämättä enää kauaa ole ap:n päätöksen varassa.
Täällä on kommentoimassa myös meitä, jotka olemme olleet vastaavassa tilanteessa tuo jatkuvasti epäilty.
Se yhteinen arki muuttuu lopulta todella ahdistavaksi, ja omalla kohdalla ne toisen kierrokset vaan lisääntyivät. Lopulta jo se, että näki minun tulevan kotiin eri suunnasta kun aiemmin, oli hänelle aivan satavarma todiste pettämisestä.
Samoin jos töissä en vastannut puhelimeen, olin pettämässä. Jos vastasin, olin pettämässä. Eli ihan sama mitä teit tai jätit tekemättä, tämä oli toiselle "varma todiste".
Kotiin ei todellakaan ollut kiva mennä kun tiesi, että siellä on vastassa vain tuntikausia kestäviä kuulusteluita ja inttämisiä, kun jostain taas saatu "varma todiste" pettämisestä.
Hänellekin oli iso shokki, kun ilmoitin suhteen olevan nyt ohi ja muuttavani pois.
Toivottavasti sun mies älyää lähteä, sä olet todella myrkyllinen kumppani. En jaksaisi päivääkään tommosta jatkuvaa epäilyä ja tenttaamista.
Vierailija kirjoitti:
No haluan vain mielipiteitä muilta, että jos olisi vastaava tilanne niin lähtisitkö äidillesi pohtimaan eroa vai uskoisitko mitä puolisoni tässä sanoo..
Ap
Terapeuttisi EI ajattele, että miehesi pettää. Ei todellakaan. Hän haluaa suojella miestäsi mustausukkaisuudeltasi/pakkomielteiltäsi, ja samalla myös sinua. Sinä et voi hyvin jatkuvassa paranoiassasi!
Kiusa se on pienikin kiusa
Sä ainakin käytöselläsi ajat miehen pettämään. Ei mikään ihme jos on toinen nainen joka ei ole noin sekaisin.
Terapeutti on aika huono jos neuvoo noin.
Se että menisi äidillesi miettimään asioita vain pahentaisi sun ajatuksia ja vainoharhoja.
Terapeutti ei saisi vahvistaa sun vainoharhoja ja selkeästi nyt teki niin.
Ei ole kyllä ammattitaitoinen ja et todellakaan nyt tee noin mitä se ehdotti.
Pysyt siinä kotona ja yrität koota ajatuksesi sielä. Ihme Terapeutti sulla laita se vaihtoon ennemmin tässä nyt.
Rauhoitu, älä kuuntele tuollaisia ohjeita ja hengitä syvään.
Miehesi ei petä sinua. Ei ole merkkejä ainakaan noissa mitä kirjoitit.
Älä tee asioista mörköjä sun päässäsi.
Ongelma on sielä, ei sun mies.
Vierailija kirjoitti:
Se että menisi äidillesi miettimään asioita vain pahentaisi sun ajatuksia ja vainoharhoja.
Pysyt siinä kotona ja yrität koota ajatuksesi sielä. Ihme Terapeutti sulla laita se vaihtoon ennemmin tässä nyt.
Mitä muuta hän voi ohjeistaa, jos se kotiin jääminen nyt sitten tarkoittaisi sitä, että ap:ta ahdistaa ja seurauksena jatkaa toisen tenttaamista, ja siitä seurauksena ahdistaa miestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta hän voi ohjeistaa, jos se kotiin jääminen nyt sitten tarkoittaisi sitä, että ap:ta ahdistaa ja seurauksena jatkaa toisen tenttaamista, ja siitä seurauksena ahdistaa miestäkin.
Vaikka kuinka paljon muuta. Kotoa lähteminen tuossa tilanteessa pahentaisi niitä ajatuksia.
Miten kukaan ei tätä ymmärrä?
Sitten sielä miettisi hulluuteen asti että nyt sielä on talo täynnä naisia ku on poissa.
Se ei tuo takasin menetettyä turvallisuuden tunnetta että vaihtaa maisemaa. Haloo hei.
Ongelma pitää korjata ei paeta sitä.
Kukaan ammattilainen ei antaisi tollasia ohjeita.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haluan vain mielipiteitä muilta, että jos olisi vastaava tilanne niin lähtisitkö äidillesi pohtimaan eroa vai uskoisitko mitä puolisoni tässä sanoo..
Ap
Terapeuttisi EI ajattele, että miehesi pettää. Ei todellakaan. Hän haluaa suojella miestäsi mustausukkaisuudeltasi/pakkomielteiltäsi, ja samalla myös sinua. Sinä et voi hyvin jatkuvassa paranoiassasi!
Ajattelisin tuossa kohtaa myös niitä lapsia. Millaisen mallin he saavat parisuhteesta, jos kotona toinen epäilee kaikkea ja syyttää pettämisestä sen perusteella, että likainen paita on vaihdettu puhtaaseen. Ihan normaalia käytöstä, sillä kuka haluaisi tehdä töitä likaisissa vaatteissa, jos oletuksena työpaikalla on siistit vaatteet.
"Vaikka kuinka paljon muuta. Kotoa lähteminen tuossa tilanteessa pahentaisi niitä ajatuksia.
Miten kukaan ei tätä ymmärrä?
Sitten sielä miettisi hulluuteen asti että nyt sielä on talo täynnä naisia ku on poissa.
Se ei tuo takasin menetettyä turvallisuuden tunnetta että vaihtaa maisemaa. Haloo hei.
Ongelma pitää korjata ei paeta sitä. "
Ja kuinka hyvä suhde tuo ihan oikeasti on. Jos ahdistaa yhdessä ollessa, ahdistaa erikseen ollessa.
Mikä on se hyvä asia, joka tekee kummallekaan tuosta suhteesta paremman kuin yksinolosta?
Sääliksi käy miehesi. Jos hän pettää, en yhtään ihmettele. Sama kai se on jo polkea jotain toista muijaa kun joka tapauksessa epäilen sitä. Toivottavasti miehesi ymmärtää itse jättää sinut.
Olethan käynyt psykiatrilla myös? Ihan kunnon spesialistilla, joka ymmärtää ocd:ta? Onko sulla lääkitys?
Mulla ei nyt raksuta, että miten joku paidan vaihto mitenkään liittyy pettämiseen? Eikö salaseksin jälkeen voi laittaa samaa paitaa uudestaan päälle? Huulipunatahra kuulostaa epätodennäköiseltä, ei kai sitä paitaa yleensä pussata? Sen sijaan vaatteiden sotkeutuminen ruoalla tai tarve pykälää siistimpään asuun ovat oikein järkeviä syitä vaihtaa paita.
Eli tässä taitaa olla kyse siitä, että ap tulkitsee ihan minkä tahansa asian merkiksi pettämisestä, vaikka se ei edes mitenkään järkevästi siihen sopisi liittymään. Tuo ei ratkea sillä, löytyykö millekin asialle selitys ja kuinka nopeasti. Ongelma on ap:n päässä ja sillä tasolla se pitää ratkaista. Jos yksi terapeutti ei ole hyvä, niin olisiko toinen parempi?
Tiedän yhden AP:n tapaisen naisen, mutta hänellä ei ole ocdtä vaan joko harhaluuloisuushäiriö tai ihan skitsofrenia. On sairaalloisen mustasukkainen aviomiehestään, mikä on outoa, koska todellista rakkautta en usko siinä liitossa koskaan olleen kummankaan puolelta. Molemmat ovat vaan tyytyneet toisiinsa, mies mielestään enemmän. Sitten nainen roikkuu mustasukkaisena hissukassaan, joka tyytyväisenä aluksi röyhisteli rintaansa ja ruokki ajatusta haluttavuudestaan...Aina siihen asti, että naisen epäluulot kasvoivat ekaan psykoosiin asti. Nyt vain lapset ja pelko yksinäisyydestä pitää yhdessä. Tätä naista saa oikeasti pelätä, koska käytös meni niin sairaaksi kaikkia viehättävämpiä naisia kohtaan.
AP, olet sairas. Eroa miehestäsi ja yritä hoidattaa itsesi kuntoon ihan lääkkeillä.
Ei kukaan tommosta vainoharhaisuutta ikuisesti kestä! Selvästikään et usko etkä luota mihinkään miehesi tekemiseen, joten sun on todellakin parempi olla yksin ilman miestä, niin ei tartte stressata tommosista. Ihme sekin, ettei ukko oo jo lähteny.
Mä sanon vaan tohon: et nyt erotaan
Ero ei ole uhkailun aihe!! Jos kumpi tahansa heittää tuon kortin koskaan pöydälle, niin silloin kannattaa oikeasti myös erota. Jos kuitenkin vielä annetaa suhteelle toinen mahdollisuus keskustelujen jälkeen, niin se olkoon vihoviimeinen. Jos koskaan ikinä enää tuon jälkeen jompi kumpi vielä heittää erokortin pöydälle, niin ei enää kahta sanaakaan. Se on todellakin ero sitten. Erolla ei uhkailla. Se sitten tehdään jos sellainen ajatus mieleen tulee.
Et ole sinäkään. Ohis