Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelisitte tästä tilanteesta parisuhteessa?

Vierailija
26.02.2026 |

Hei, minulla on ocd oirehdintaa ja käyn ocd erikoistuneella terapeutilla. Minun pakkoajatus kohdistuu mieheeni ja siihen, että pettääkö hän. Löydän itseni mielestä aina todisteita pettämisestä kuten auton apukuskin penkki siirtynyt (auto oli ollut huollossa), kuulen kun hän soittaa että joku nainen puhuu vieressä ( kun hän näyttää niin autossa ei ole ketään) jne..

No eilen kun hön tuli kotiin hänellä oli kauluspaita repussa jonka näin. Kysyin miksi sulla on repussa paita hön sanoi että siihen tuli kahvitahra jonka siis pystyin todistaa. Hän sanoi että töihin oli jäänyt toinen kauluspaita ja vaihtoi sen. Kun kysyin miksi hänellä on jäänyt töihin paita hän oli että en muista. Ja se sai minut epäilemään että hän valehtelee. Kun asiaa kaivoin, hän muisti, että kun kävi viikko sitten elokuvissa oli ottanut kotoa tpaidan ja jättänyt kauluspaidan töihin. Meillä oli n 3kk sitten vastaava tilanne että hänen repustaan löytyi tpaita ja kun kysyin miksi hänellä se on repussa hän oli ettei tiedä, mutta sitten hetken mietittyään muisti että aamulla oli laittanut tpaidan töihin ja töissä vaihtanut kauluspaidan joka oli jäänyt pikkujoulujen aikaan töihin kun oli vaihtanut teemavaatteet. Kumnastelin ettei hän heti muistanut, että oli aamulla paidan laittanyt reppuun. No olin jo ekan paita episodin jälkeen et nyt erotaan en voi luottaa enkä usko selitykseen. No tämä toinenkin selitys oli vähän kummallinen kun ei muisteta milloin jättelee töihin vaatteita. No juttelin eilen terapeutille tästä vaatteiden kuljettamiseen töihin ja itkin että mitä mä teen. Hän sanoi että voisitko mennä äitisi luo ja miettiä hakuatko erota vai ei? Jäin nyt vähän itse hämmästyneeseen tilaan että onko tämä nyt ulkopuolisestakin todiste että minua petetään? Terapeutti vain hoki en voi päättää sun puolesta erotako vai ei? Jitenkin itse ajattelin että olin ocd maailmassa tuosta paidan löytymistilanteesta mutta sitten se kääntyi niin että terapeutti kannusti miettimään rauhassa ratkaisua.. hän tietää että epäilen puolisoani jokaisesta niksauksesta. Puolisoni ei siis käy muualla kun töissä 8-16. Ei ylitöitä. Ei viikonloppureissuja minnekään muiden kanssa. Ei salaile puhelinta tai selaile sitä jatkuvasti. Eli ns muita syitä epäilyyn ei ole. Kysymys kuuluukin että mitä te muut ajattelette tästä tilanteesta ja että onko tämmöinen vaatteiden kantelu töissä ja sitten ei muisteta miksi niitä on töissä vaihdeltu merkki pettämisestä?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin rasittavaan ihmiseen jokainen kyllästyy. Jos mies ei ole vielä pettänyt, tulee kyllä pettämään ja hyvällä onnella löytää normaalin kumppanin

Vierailija
22/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tiedän että mieheni elämä on raskasta ja olen pahoillani siitö oikeasti. Ja yritän hoidataa itseäni parhaani mukaan. Ja juuri siksi että itse voisin paremmin ja parisuhteeni ja perheeni voisi paremmin olen hakenut ammattiapua. Ihmetyttäö vain terapeutin sanat. Ajattelin että hän sanoo että ajatus seis nyt, mutta sen sijaan tosissaan aletaan puhua erosta ja sen harkinnasta?!?! Itse ajattelen niin että pettämisestä kai on muutakin todistetta kun kauluspaidat tai tpaidat repussa. Mutta kun olen ajatuskelan vanki en enää tiedä mihin uskoa ja järki katoaa. Ja toivoin terapeutin olevan se järkeni näissä tilanteissa, mutta... ja hän näki miten ahdistuneeksi jäin ja olin että erota varmaan täytyy kun paita nyt löytyi. Niin hön oli vaan et nöhdäänkö 2 viikon pööstä? Olin et hä? Eikö ensi viikolle sovi että en voi jäädä odottamaan 2 viikkoa näin tuskastuneena. 

Ap

Varmaan terapeutti tuossa katsoo jo kokonaiskuvaa.

Ei siksi, että ajattelisi miehen pettävän, vaan että onko suhteella mitään tulevaisuutta, jos sinua ahdistaa jatkuvasti, ja varmaan ahdistaa jo miestäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haluan vain mielipiteitä muilta, että jos olisi vastaava tilanne niin lähtisitkö äidillesi pohtimaan eroa vai uskoisitko mitä puolisoni tässä sanoo..

Ap

Jos mulla olisi vastaava tilanne, niin en todellakaan pohtisi eroa. Mutta mulla ei olekaan ocd:tä ja mä luotan puolisooni 100%. Lisäksi puolisollani on taipumusta hajamielisyyteen, mikä selittäisi nuo pohtimasi asiat.

Mä ehkä koettasin sinuna miettiä, että onko miehesi ns. kunnollinen ja hyvä mies, johon yleisesti ottaen voit luottaa, vai onko hän jotain muuta. Jos ihmisen tuntee jo pitemmältä ajalta, niin kyllä sillon osaa jo sanoa, kuinka luotettava hän on - tai tietääkö, että maailmassa on paljon luotettavampiakin ihmisiä kuin hän, ts. että miehesi ei kuulu luotettavimpiin ihmisiin, ketä tiedät. Tuo ocd ymmärrettävästi sotkee asiaa, mutta koska tunnistat sen tyyppisen ajattelun itsessäsi, niin osaat varmaan sanoa, että jos katsot asiaa sen ulkopuolelta, niin onko miehesi luotettava.

Tuohon terapeutin kommenttiin: veikkaan, että jos useinkin pohdit tämäntyyppisiä asioita terapiassa, niin silloin kerrot terapeutille vain miehesi arveluttavat tekemiset. Silloin hänellä ei ole miehestäsi todenmukaista kuvaa. Tällöin hänen on pakko todeta sinulle, että "päätös on sinun, rauhoitu äitisi luona ja mieti sitten", koska hän ei voi mitenkään tietää, onko miehesi oikeasti luotettava vai ei. 

Sivuhuomiona totean, että jos miehesi oikeasti on luotettava ihminen eikä petä sinua, niin tuo, että lähtisit äitisi luokse miettimään eroa tuon paitahomman takia, niin saisi ainakin minut miettimään miehesi sijassa, että mitä järkeä tässä suhteessa on. Jos toinen koko ajan löytää omasta mielestään todisteita pettämisestä, vaikka en ikinä pettäisi. Se käy aika raskaaksi pidemmän päälle.

Vierailija
24/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on sulta pois jos pettäisi?

Vierailija
25/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kanssa ollaan keskusteltu ja keskustellaan päivittäin nöistä mun ajatuksista.. hän on kyllöstynyt jatkuvaan epöilyyn. Ja kyllä hoidatan päätäni kuntoon ja sitä yritän tehdä mutta terapeutti sai minut ihan hämmennyksiin kannustamalla miettimään eroa rauhassa. Niin kun sanoin luulin että itsellä oli ocd kohtaus päällä että mies puhuu totta mutta epäilen häntä silti, mutta se terapia käynti päötyikin suurempaan ahdistukseen että olenko sittenkin ollut oikeassa pettämisestä ja nyt vaan pohtimaan eroa? Mieskin tästä hämmentynyt. 

Ap

Olen aika varma ettei terapeutti ajattele, että miehesi pettää. Sinun pitää nyt miettiä, että pystytkö sinä olemaan parisuhteessa. Ei parisuhteessa pysty olemaan, jos koko aika epäilee eikä ole luottamusta. Ei se kuviteltu pettäminen ole tässä se ydinasia vaan se mistä pakkoajatu

Ajattelen samalla tavalla. Terapeutti ei kerro sinulle pettääkö miehesi vai ei missään tapauksessa. Mutta sinun pitää tehdä päätös luotatko mieheesi ja haluatko jatkaa suhdetta. Jos jatkat tuolla linjalla, niin parisuhde tulee päättymään, koska kukaan ei jaksa olla kokoajan epäiltynä.

Vierailija
26/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko olleet pitkään yhdessä? Onko näitä pakkoajatuksia ollut aina?

Sanoisin, että äidille meno on hyvä ajatus, että saat vähän kierroksia tasattua. 

Vierailija
27/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa. Heti.

Ei siksi, ett miehesi pettäisi sinua, ei petä, miehesi toiminta on ihan normaalia. Minullakin on töissä toimiston komerossa vaihtovaatteita ja kuljettelen niitä ees taas kotiin pestäväksi. Mutta eroa, koska teet miehesi elämästä kamalaa. Ajattele, jos  hullu (kyllä, ocd on mielenterveysongelma) puoliso vahtaisi SINUN tekemisiäsi tulla tavalla ja  koko ajan vänkäisi että petät ja vaatisi todistamaan, että et petä. 

Itse en puolisosi asemassa olisi suostunut enää toiseen näistä keskusteluista, vaan olisin pakannut joko omat tavarqni ja lähtenyt tai sinun tavarasi ja lähettänyt sinut pysyvästi vaikka sitten vanhempiesi luo.

Vierailija
28/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde perustuu luottamukseen ja jos sitä ei ole (oli siihen sitten syytä tai ei), niin ei ole järkeä olla parisuhteessa. Kotiin kasvamaan vähäksi aikaa.

Vierailija
29/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy sun miestä. Voi olla, että sun ei kohta tarvi tehdä sitä päätöstä. Mies ei jaksa enää noita aiheettomia epäilyjä ja lähtee. Mä olen nainen, enkä voi ymmärtää sun käytöstä.

Vierailija
30/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä saa olla varavaatteita. En itsekään muista mitä pukukaapissa tarkalleen on. Olen nainen eikä liity pettämiseen millään tavalla. Säät vaihtelee, tulee hiki, tulee kylmä, jne siksi varavaatteita milloin missäkin. 

Vierailija
31/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka sanaa en lukenut. Oletko paniikissa vai miksi on koko ajan hön eikä hän? Toisekseen, ocd ei aiheuta "kohtauksia" tai en ainakaan itse ole näistä kuullut. Käytös on enemmän vainoharhaista kuin pakko-oireista. Ja kaksi lasta, miten voisit lähteä "äidille miettimään" pariksi viikoksi? 

Siltä varalta että tarina on totta niin hakeudu nyt hyvä ihminen ensin lääkäriin ja vasta sitten terapiaan jos sitä tarvitset. Miten järkevä terapeutti voi tukea "ocd-oirehdintaa" jos sitä ei ole missään tutkittu? Ja jos on kaksi lasta niin miten voi seota jostain paidasta ja ehtiä syynätä toisten reput? 

Vierailija
32/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti antoi tällaiset ohjeet.

Vierailija
33/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se terapeutti varmaan näkee, että oikeasti ap haluaisi erota, ja etsii siihen syytä, jonka kanssa kehtaisi, uskaltaisi tqi ainakin saisi syytettyä asiasta toista osapuolta.

Tai ehkä terapeutti ajatteli, että aapeen olisi hyvä miettiä, haluaako hän olla tässä suhteessa vai ei, koska nyt hänen käytöksensä on sellaista, että suhde ei voi noin jatkua. Että ehkä asian loppuun miettiminen järkeistäsi tuota käytöstäkin johonkin suuntaan. Joko eroon tai sitten voi vain päättää, että lopettaa tuollaisen puolison kyttäämisen ja vainoamisen. Koska se VOI myös vain päättää, jos haluaa ja jos osaa ajatella vähän oman toimintansa seurauksia.

Vierailija
34/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä eroa heti, vapauta miehesi -kommentit on vähän kylmiä. Kun teillä on kerran lapsiakin, paras vaihtoehto perheenne kannalta olisi, että saisit oman pääsi kuntoon. Joskus toki ero on väistämätön, mutta ei enssisijainen ratkaisu nyt vielä. 

Et ole kertonut, onko tätä jatkunut pitkäänkin vai onko tämä tuore asia. 

Vierailija
35/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että tuon täytyy olla miehelle todella raskasta. Yritä ettet aina sano ääneen kaikkia noita OCDn tuomia ajatuksia. Tai ainakin selvennät myöhemmin että kyse oli OCDsta ja ymmärrät nyt ettei syytä epäillä toista tosiasiassa ole. 

Vierailija
36/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP sulla ongelmia. Ei sun pitäisi olla kenenkään kanssa ennekuin olet selvittänyt nämä ongelmat terapeuttisi kanssa. Jos oikein ymmärsin niin sä tutkit joka päivä sun miehen työrepun(?). Ihme että mies on kestänyt sun sekoilua tähän asti. Teidän suhde on niin heikoilla jäillä tuon sun sairauden vuoksi että sun kannattaa sijoittaa aikasi itsesi kuntouttamiseksi. Oikea terapeutti lähtee sun kanssa etsimään juurisyytä siihen että epäilen puolison sinua pettävän. Eli mistä tämä neuroottisesti kumpuaa ja kuinka tämä voidaan hoitaa. 

Vierailija
37/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kanssa ollaan keskusteltu ja keskustellaan päivittäin nöistä mun ajatuksista.. hän on kyllöstynyt jatkuvaan epöilyyn. Ja kyllä hoidatan päätäni kuntoon ja sitä yritän tehdä mutta terapeutti sai minut ihan hämmennyksiin kannustamalla miettimään eroa rauhassa. Niin kun sanoin luulin että itsellä oli ocd kohtaus päällä että mies puhuu totta mutta epäilen häntä silti, mutta se terapia käynti päötyikin suurempaan ahdistukseen että olenko sittenkin ollut oikeassa pettämisestä ja nyt vaan pohtimaan eroa? Mieskin tästä hämmentynyt. 

Ap

En jaksaisi katsella päivääkään tuollaista neuroottista kyttäämistä ja tenttaamista. Tuo ei ole mikään ocd vaan vainoharhaisuutta. Älä viitsi mustamaalata niitä joilla on ihan oikea ocd. Päästä mies kärsimyksistä ja anna mennä jonkun täysipäisen kanssa parisuhteeseen. 

Vierailija
38/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä eroa heti, vapauta miehesi -kommentit on vähän kylmiä. Kun teillä on kerran lapsiakin, paras vaihtoehto perheenne kannalta olisi, että saisit oman pääsi kuntoon. Joskus toki ero on väistämätön, mutta ei enssisijainen ratkaisu nyt vielä. 

Et ole kertonut, onko tätä jatkunut pitkäänkin vai onko tämä tuore asia. 

Jaksaisitko itse sitä että joku vaahtoaa vieressä jatkuvasti että miksi ei ole asiat millilleen samalla lailla kuin töihin lähtiessä?

Vierailija
39/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä että kannattaisi keskittyä tuon ocd:n hoitamiseen eikä parisuhteen. Siis opetella tietoisesti olemaan piittaamatta asioista, myös siitä parisuhteesta. Jos mies pettää niin ocd ei muuta sitä suuntaan tai toiseen ja aika moni mies pettää tavalla tai toisella.

Vierailija
40/59 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta "ocd-kohtauksesta" tulee mieleen se näyttelijä joka "meni paniikkihäiriöön" ip-kassalla. Ocd ei ole kohtauksellinen sairaus ja paniikkihäiriöön ei mennä; jos paniikkikohtaukset toistuvat ja rajoittavat elämää niin silloin voi olla paniikkihäiriö. Hei siskot, kamoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi