Ystäväni ostaa 16v lapselleen tupakat (ja kaljat)
Tuli vappuna asiasta puhetta ja löysin itsestäni tosi nipo-puolen, kun ikänsä allergiselle lapselle tupakat ostaa äiti.
Kommentit (30)
rikkomaan lakia ja myrkyttämään omia lapsiaan! oikeasti, alkoholi on keskushermostoon vaikuttava myrkky (niin on tupakkakin), kuka äiti tai isä haluaa tieten tahtoen myrkyttää oman lapsensa???
Voisiko joku kertoa minulle MIKSI? Siksikö, että " se lapsi joka tapauksessa saa ne viinat muualta - juu, siksi, että joku muu älykääpiö aikuinen ne yleensä hankkii... Se, että teinit itse juonivat ja hankkivat juomansa ei yhtään puolusta sitä että aikuinen ihminen niin tekee, teinit eivät ole täysikäisiä eivätkä osaa ajatella asioita pitemmällä aikavälillä. Jokainen vastuunsa tunteva ja kantava vanhempi osaa ajatella asioita eikä siis suostu lastaan vahingoittamaan.
Isommalle, yli 15 vuotiaalle, voi mielestäni kotona tarjota lasin viiniä tms.
En voisi kuvitella, että antaisin teinille illalla ulos lähtiessä mukaan pussin kaljaa! Ja nuo perustelut ovat niin ontuvia:
- saa muutenkin jostain - ehkä, mutta minä en halua lapsen juovan
- hyvä juoda alkoholia, niin ei sorru huumeisiin - täh?
- parempi kotoa kuin pimeitä pulloja - kyllä niiden pimeiden pullojen vaarat voi käydä läpi muutenkin
tuo, että kun ostaa juomat lapselle, niin tämän ei tarvitse sotkeentua huumeisiin. Päinvastoin, päihtyynenä olo ALENTAA kontrollia kokeilla muitakin päihteitä, esim. kannabista. Ja tämä on fakta.
Tupakat taisin ostaa itse.
Omille lapsilleni en aio ostaa mitään laittomuuksia niin kauan kun ovat alaikäisiä.
Sen mielestä oli parempi, että poltan sen edessä ja se ostaa, kun että vetelen salaa nurkantakana ja notkun ärrän eessä ettimässä ostajaa.
Musta tuli silti ihan hyvä :) Nyt en enää polta, olen 24-vuotias ja kolmen lapsen äiti <3
sain aina yhden valkoviinipullon, enkä muualta juomaa hommannut.
enkä edes pyytänyt joka viikonloppu, vaan silloin tällöin,
minuun nääs luotettiin!
siskoni ei vastaavassa iässä saanut koskaan, oli sen verran hulttio-teini jo muutenkin...
eli riippuu paljon mielestäni lapsesta ja voiko häneen luottaa,
ettei hae jostain vielä lisää!
aion omien lasten kohdalla miettiä henk. kohtaisesti lapsen luonteen huomioon ottaen,
että ostanko alkoa vai en!
tupakkaa en kuitenkaan ostaisi... =)
Miettikää tilannetta, jossa lapselle sattuu jotain ja aletaan selvittää mistä alaikäinen lapsi on juomansa saanut. Siinä on sitten alkoholia ostanut vanhempi rikosvastuussa ja lastensuojelukin puuttuu asiaan.
ehkä voisin 16 vuotiaalle ostaa, mutta tupakkaa en koskaan!
Oma äitini ja siskoni osti minulle aikoinaan kaljat ja muut juomat ihan samasta syystä kuin täällä joku perustelikin.
Koskaan et ottanut toisten pulloista ja omanikin osasin viisaasti ottaa. Sen verran hyvin äiti pelotteli raiskaajilla ym.
Hyvät välit ovat kumpaankin ja olen kiitollinen siitä, että ostivat enkä sortunut pimeisiin pulloihin.
Vierailija:
Minullekkin äiti ja isä osti siiderit kun oli 15v-> (poltellut en ole koskaan). Äiti ja isä aina sanoi " parempi se on että me tiedetään mitä juot ja paljonko. " .
Uskokoon ken tahtoo. Meillä ei ostettu ja tupakkakokeiluista tuli kotiarestia. Kotona juhlissa sain maistaa alkoholia (esim. tervetulomaljat ym.) jo ennen täysi-ikäisyyttä. Olen tyytyväinen, että meillä oli kotona rajat ja niin meinaan pitää omillenikin. Siitä huolimatta olen kokeillut niin tupakan, alkoholin kuin huumeitakin. Ja tällä hetkellä erittäin kiltti ja tunnollinen ja paheita välttävä äiti.
Minullekkin äiti ja isä osti siiderit kun oli 15v-> (poltellut en ole koskaan). Äiti ja isä aina sanoi " parempi se on että me tiedetään mitä juot ja paljonko. Jos me emme ostaisi joku muu kyllä ostais ja ties mitä sielä sit olis seassa" . Nyt olen 25v kahden lapsen äiti enkä kyllä tiedä ostanko lapsilleni kaljaa tai tupakkia (tai ehkä ostan kun ne on 60v :D). Mutta ihan " normaali" minä olen ja hyvät välit on vanhempiin.
Silti hän on aina ollut minulle ennen kaikkea äiti. Eikä minusta tullut edes teiniäitiä tai alkoholistia.
tupakat 13-vuotiaalle, kaljat 15-vuotiaalle ja yrittipä houkutella miestäni käymään pojalle ison kossupullon, kun poika pääsi yläasteelta. Ei kuulemma itse olisi iljennyt mennä ostamaan. Mieheni ei suostunut. Suuttui siitä pitkäksi aikaa.
Nyt poika on 20-vuotias, sossunelätti, joka on häädetty jo ainakin viidestä eri kämpästä. Nykyään äiti kantaa pojalle kaljaa ja hankkii yksityispuolen lääkäriaikoja, jotta poika saisi huumaavia pillereitä.
Että tällaista täällä, believe it or not :(
Aivan ääliömäisen hävettävää ja edesvastuutonta toimintaa vanhemmilta. Siitä voi sitä paitsi saada tuomion. Onnea vaan valitsemalleen tielle.
Hiljainen (tai toiminnallinen) hyväksyntä on pahinta!
t. toinen nipo
PS. Nuorisotyöntekijät eivät kuulemma tunne ainuttakaan hasiksen pössyttelijää, joka ei olisi ensin tupakoinut!
Ammattinimikkeet nyt ei ihmisistä kerro-se on nähty ja koettu
Jotkut tappaa lapsena kertalaakista, toiset myrkyttää hitaasti.
Lakikin sen kieltää eli vaikka kuinka itse hyväksyisi asian, niin eihän niin saa tehdä tai on rikollinen.
..Parempi vaihtoehto se, kun että alkaa leikkimään huumeiden kanssa. Parilla pillerillä kun saa näpsäkästi pään sekaisin, vaikka ei olisi tippaakaan alkoholia! ..Ja huumemyyjät eivät henkkareita kysele, myyvät lapsille myös:(
Ja ihan omassa tuttavapiirissä koettu juttu.