Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, koskee alle 3-vuotiasta ja perusopetuksessa olevaa 2. luokkaan asti. Siinä sun lähteessä se lukee ja silti väität vastaan. Juristiko se siellä?
Tässä nyt varmaan menee puurot ja vellit sekaisin. Työnantajalla ei ole mahdollisuutta kieltäytyä alle 3-vuotiaan ja ekalla ja tokalla olevan kohdalla (työntekijän oikeus). 3-6-vuotiaan kohdalla työnantaja voi suostua.
Lähtökohtaisesti se vapaa on myönnettävä, ellei ole painavaa syytä miksi työntekijän pyyntö pitää evätä. Eli kyllä siihen aika vahva oikeus on.
Työnantaja voi kokonaan kieltäytyä antamasta osittaista hoitovapaata, jos vapaan pitäminen aiheuttaa toiminnalle merkittävää haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työnjärjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista.
Lähde mm. https://www.kt.fi/sopimukset/ohjeet/kvtes/perhevapaat
Lähtökohtaisesti se vapaa on myönnettävä, ellei ole painavaa syytä miksi työntekijän pyyntö pitää evätä. Eli kyllä siihen aika vahva oikeus on.
Ei ole. Laki menee työsuojelun ohi, jos jostain riita nousee. Työsuojelun ohjeistukset on ihan silkkaa liibalaabaa.
Niin, peruskoulun ekalla ja tokalla.
Sun lähteestäsi: Osittainen hoitovapaa voi jatkua heinäkuun loppuun saakka sinä vuonna, jolloin perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy.
Eli kuten laki asiasta sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä
Miksi tämä ei voisi olla todellinen tilanne? En tiedä onko tällaista enää nykyään, mutta ennenvanhaan oli niitä "kodinhoitajia" (anteeksi, en tiedä oikeaa termiä/ammattinimikettä heille), jotka kävivät vanhusten luona ja myös tällaisissa tapauksissa esim. lapsiperheissä. Katsomassa lasten perään ja auttamassa perhettä. Toki kaikki palvelut on ajettu niin alas, että onko tuollaista enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä
Miksi tämä ei voisi olla todellinen tilanne? En tiedä onko tällaista enää nykyään, mutta ennenvanhaan oli niitä "kodinhoitajia" (anteeksi, en tiedä oikeaa termiä/ammattinimikettä heille), jotka kävivät vanhusten luona ja myös tällaisissa tapauksissa esim. lapsiperheissä. Katsomassa lasten perään ja auttamassa perhettä. Toki kaikki palvelut on ajettu niin alas, että onko tuollaista enää?
Ei ole ollut enää yli kymmeneen vuoteen.
Kuka sanoisi vaikka syöpäsairaalle äidille arjen kuormituksen keskellä miten itse kyllä nautti arjesta ilman apuja. Suomessa mielenterveysongelmien ymmärrys on edelleen lapsenkengissä tai sitten kyky asettua toisen ihmisen asemaan on huolestuttavan heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä työnantaja ole koskaan vaatinut mitään todistusta miehen töissäolosta tai opiskelusta jos olen jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Eikä ole miehenkään työnantaja vaatinut mitään todistusta minun työssäkäynnistä tai opiskelusta kun mies on jäänyt kotiin. Onko oikeasti tavallistakin, että työnanataja pyytää todistamaan toisen vanhemman tilanteen?
Varmasti tällainen tilanne tulee eteen siksi, että työnantaja tietää perhetilanteen tai siksi että joku on aiemmin jäänyt kiinni (ehkä käräytetty?) vastaavasta.
Lähtökohtaisesti kukaan ei tässä huijaa, miksi ihmeessä joku jäisi töistä kotiin, jos siellä jo toinen on?
Voi miten sinisilmäistä! Ai lähtökohtaisesti kukaan ei huijaa? Aivan varmasti huijaa! Se on niin houkuttelevan helppoa! Jos haluaa vaikka viettää pidennetyn viikonlopun mökillä, niin ilmoittaa vaan lapsen päiväkotiin että lapsi on sairaana, ja molemmat vanhemmat ilmoittavat omille työnantajilleen jäävänsä hoitamaan sairasta lasta. Tai olevansa itse sairaana. Eipä se muuta vaadi, niin koko perheellä on pari päivää ylimääräistä lomaa. Käytännössä kukaan ei kysele mitään, kunhan tajuaa itse olla asiaa levittelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton ikäisten muksujen kanssa on oikeus lyhennettyyn työaikaan.
Eli apn lapsista joku on alle 3? Silloinhan kannattaisi jäädä hoitovapaalle.
Lyhennetty työaika eli osittainen hoitovapaa, siihen on oikeus kaikilla vanhemmilla, kunnes lapsi lopettaa toisen luokan. Kelasta saa osittaista hoitorahaa jos lapsi on alle 3v tai 1-2- luokkalainen, mutta tuo oikeus koskee silti kaikkia (eli myös 3-6-vuotiaiden vanhempia).
Alle 3-vuotiaan vanhempi voi toki jäädä hoitovapaalle. Sehän olisi järkevintä, jos ap:lla on alle 3-vuotias, lapset ei kuormita mutta työ kuormittaa.
Olisko lähdettä? Meinaan tällaista oikeutta ei kyllä ole tähän asti ainakaan ollut.
Onhan. Rahaa siitä ei saa, kuten alle 3v:n tai 1-2 luokkalaisen kohdalla, mutta siitähän ei nyt olekaan kyse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä työnantaja ole koskaan vaatinut mitään todistusta miehen töissäolosta tai opiskelusta jos olen jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Eikä ole miehenkään työnantaja vaatinut mitään todistusta minun työssäkäynnistä tai opiskelusta kun mies on jäänyt kotiin. Onko oikeasti tavallistakin, että työnanataja pyytää todistamaan toisen vanhemman tilanteen?
Varmasti tällainen tilanne tulee eteen siksi, että työnantaja tietää perhetilanteen tai siksi että joku on aiemmin jäänyt kiinni (ehkä käräytetty?) vastaavasta.
Lähtökohtaisesti kukaan ei tässä huijaa, miksi ihmeessä joku jäisi töistä kotiin, jos siellä jo toinen on?
Miten voit väittää että varmasti tällainen tilanne tulee eteen, kun tuossa mitä kommentoit juuri sanottiin ettei ole koskaan tullut? Ei työnantajat oikeasti noita kyseenalaista. Ihan ilmoitusluontoinen asia: lapsi on sairaana, jään kotiin hoitamaan. Jos pomo kehtaisi ääneen kysyä eikö toinen vanhemmista voi jäädä lasta hoitamaan, niin sanoo vaan että ei voi.
Vierailija kirjoitti:
No ei tiedä ainakaan mun pomo mitään mun miehen työtilanteesta. Ei taida edes tietää onko mulla miestä vai ei. Mistä se sen tietäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennetty työaika eli osittainen hoitovapaa, siihen on oikeus kaikilla vanhemmilla, kunnes lapsi lopettaa toisen luokan. Kelasta saa osittaista hoitorahaa jos lapsi on alle 3v tai 1-2- luokkalainen, mutta tuo oikeus koskee silti kaikkia (eli myös 3-6-vuotiaiden vanhempia).
Alle 3-vuotiaan vanhempi voi toki jäädä hoitovapaalle. Sehän olisi järkevintä, jos ap:lla on alle 3-vuotias, lapset ei kuormita mutta työ kuormittaa.
Mä sain kyllä sen käsityksen kirjoituksesta että myös lapset kuormittaa joten en kyllä näe ratkaisuna hoitovapaalle jäämistä.
Lapsetko ne sen uupumuksen aiheuttaakin? Silloin kannata mennä suosiolla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot sairauslomalla sieltä töistäsi, etkä perheestäsi ja muusta elämästäsi. Uupumuksesta toipuminen vie kauemmin kuin vain viikkoja ja edellyttää isoja muutoksia omassa elämässä, esim. Miten sovitat työn ja perheen yhteen tai olisiko joku vähemmän kuormittava työ parempi. Akuuttiin hätään joo lepoa, mutta itse ne lapset on hoidettava, vaikka olet uupunut, jos kuitenkin kotona pärjäät. Jos tilanne sitä huonompi, hakeuduttava osastohoitoon tai hankitte vaikka maksullista kotiapua niihin asioihin, joihin on mahdollista, ellei kunnalla tai hyvinvointialueella ole tarjota maksutonta palvelua.
Joo. Tämän ketjun vastaukset luettuani luulen että on pakko lähteä osastohoitoon.
Toivottavasti eivät ota sinua osastolle. Viet paikan joltain, joka oikeasti tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa hoitaa, muuten aloittajan töihin paluu viivästyy ja hän saattaa jäädä kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Lapset on hankittu yhdessä, aloittaja ei ole hankkinut heitä yksin ja kummallakin on heistä yhtä suuri vastuu.
Uupumuksen sairasloma on palkatonta. Masennuksen sairasloma on palkallinen. Jos AP on pitkällä saikulla ilman, että rahaa tulee mistään, sen miehen on käytävä töissä tienaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin lasten ollessa pieniä työstäni uupunut mutta myös koko perhe-elämästä ja lapsista joten en todellakaan olisi halunnut jäädä hoitovapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kolmen PÄIVÄKOTI-IKÄISEN lapsen äiti. Eli siis tehnyt monta lasta putkeen pienellä ikäerolla. Raskaudet, synnytykset ja kolmen vauvan vauvavuodet taustalla jolloin ei ole saanut nukkua.... Aloittajan keho on käynyt ihan hirveän rääkin läpi. Ei ihme että tuo kaikki alkaa kulminoitumaan ja ei enää jaksa. Ja ihmiset vaan lällättelee täällä että kyllä pitää jaksaa...
Niin. Joskus on hyvä arvioida tilanteita eteenpäin. Minullakin oli neljän pienen kanssa rankkaa, mies harvoin kotona, saati sitten osallistui. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kyllä sen käsityksen kirjoituksesta että myös lapset kuormittaa joten en kyllä näe ratkaisuna hoitovapaalle jäämistä.
Jos ap:n mies jää hoitovapaalle?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Voisi yrittää hakea sairaseläkettä
Siihen hakemukseen tarvitaan lääkärin lausunto ja vuosien sairastaminen. Mutta voihan hän tosiaan tehdä hakemuksen 🙄. Ihan kuin ap olisi edes halunnut muuta kuin apua sairaiden lasten hoitoon ollessaan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoisi vaikka syöpäsairaalle äidille arjen kuormituksen keskellä miten itse kyllä nautti arjesta ilman apuja. Suomessa mielenterveysongelmien ymmärrys on edelleen lapsenkengissä tai sitten kyky asettua toisen ihmisen asemaan on huolestuttavan heikkoa.
Jos ajatellaan, että ihmisessä on psyyke, keho ja hermosto, uupumus on yleensä mielen lisäksi kehon sairaus. Ja mukaan tulee myös hermoston sairastuminen kun uupumus jatkaa pahenemistaan.
Mutta joo, täysin samaa mieltä mielenterveysongelmien heikon ymmärryksen kanssa.
Ja aina voi pyytää 60% työaikaa, oli lapsia tai ei. Aivan!