Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (82)
No miten se mies voi ainakaan päivällä hoitaa mitään jos tekee töitä 8-16. Että jos silleen että hoidat aamusta siihen asti kun mies tulee kotiin ja mies hoitaa illan.
Miehen tehtävä on olla kotona päivät ja hoitaa sairaat lapset. Varmaan ymmärtää sun tilanteen.
Ei Ole ns tukijoukkoja isovanhemmista yms?
valittettavasti en muuta keksi, itse ne omat muksut on hoidettava, alusta loppuun
Tsemppiä🍀
Sinä itse hoidat. Ukkos käy töissä ja yrittää tienata, että pysytte leivässä.
Vaikea tilanne. Itse olen ollut vähän vastaavassa. Varmaan itse yrittäisin saada miehen ymmärtämään, ettet ole kotona lomalla vaan toipumassa, jos hän vaikka hoitaisi pari päivää viikossa ja sinä pari? Saisit edes jonkin verran levätä.
Ota neivolaan yhteyttä, sieltä varmaan osaavat auttaa jonkun perheavun piiriin. Tsemppiä! Kuulostaa todella hankalalta tilanteelta.
Vierailija kirjoitti:
Ota neivolaan yhteyttä, sieltä varmaan osaavat auttaa jonkun perheavun piiriin. Tsemppiä! Kuulostaa todella hankalalta tilanteelta.
Neuvolaan.
Kysy joltain yksinhuoltajalta neuvoa. Nehän joustaa joka suuntaan, koska on pakko.
Tehyn nettisivulta: Lapsen hoitaminen, kun toinen vanhempi on kotona sairauslomalla
Jos kotona oleva lapsen vanhempi ei voi esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia hoitaa sairasta lasta, työssä olevalla vanhemmalla ei yleensä ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen.
Eli mies voi yrittää pitää muutaman lomapäivän tai sitten sinä sinnittelet klo 16 asti ja mies hoitaa iltapäivät ja illat.
Tarina AP asialla. Nyt keskiössä hän ja masennus. Jälleen kysymys lasten hoitamisesta.
Nämä nyt jo nähty ja luettu.
Koita hankkia oikea elämä eikä vain tarinoita.
Lähde ulos,käy kävelyllä. Katso lähialueen ilmaistapahtumat.
Nyt veivät vain näitä tarinoita.
Mies on töissä ja sopii työnantajansa kanssa. Jos on paska työnantaja, mies palkkaa avun, jos on ok työnantaja, mies hoitaa.
Mitä, tottakai hoidat lapsesi, jos olet kotona. Sairaalaan, jos et pysty, lapset käytät lääkärissä, sen verran täytyy pystyä, jos kotona olet. Itsekin kannattaa käydä lääkärissä, jos lenssua moinen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tilanne. Itse olen ollut vähän vastaavassa. Varmaan itse yrittäisin saada miehen ymmärtämään, ettet ole kotona lomalla vaan toipumassa, jos hän vaikka hoitaisi pari päivää viikossa ja sinä pari? Saisit edes jonkin verran levätä.
Pari + pari päivää? Lapsetko on vain yhden päivän hoidossa, huh?
Eikö se ole vanhempien tehtävä yhdessä hoitaa ne lapset terveenä tai sairaana, jos ei muuta ratkaisua löydy?
Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...
Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan.
Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.
Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.
Mielestäni miehen pitäisi hoitaa ainakin osa. Lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi ja olet sairauslomalla toipumassa.
Olen ollut toisesta syystä pitkällä sairaslomalla ja silloin mieheni hoiti lapsen kaikki sairastumiset, kunnes olin tarpeeksi hyvässä kunnossa hoitaakseni osan. Hoiti kyllä illat ja viikonloputkin pääosin. Kuten hyvä mies ja isä tekee.
Miehesi ei ole edes lapsiaan ajatellut, koska tuskin olet siinä kunnossa, että jaksat sairaita lapsia hoitaa jatkuvasti (ei hyvä juttu lapsillekaan).
En siis usko että lapsillekaan on hyväksi olla päivät minun kanssani, kun olen lääkityksistä hidas, väsymyksestä/uupumuksesta kiukkuinen, olen hyvin hajamielinen (esim. unohdin perunat kattilaan kiehumaan), näkyvästi ahdistunut jne.
Jos miehellä burn out ja vaimo töissä, patistettais nainen kotiin että mies saisi toipua. Eläköön taas tätä suomimammojen kovaa ajattelua ja empatiakyvyttömyyttä.
Hoidat lapsesi. Itse.