Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan sattuu vatsaan, kun luin tästä muutamia kommentteja, en koko ketjua.
Pari ajatusta.
Onko mies yksi tekijä uupumukseen, koska hän ei nytkään ota hoitaakseen ongelmaa nimeltä lastenhoito kriisitilanteessa. En tarkoita, että miehen on pakko hoitaa (mikä kyllä olisi monessa tapauksessa helpoin vaihtoehto), mutta hoitaisi lapset mummulaan, maksullisen hoitajan tms. Ihan mitä vaan, mutta ottaisi asian pois sinun harteiltasi.
Sinä itse tiedät parhaiten oman uupumuksesi asteen ja sen mitä tarvitset. Ja sen tiedettäväksi saattaminen puolisolle tai lääkärille voi olla vaikeaa. Mutta ota asia vakavasti (kuten yrität ottaakin).
Olen itse neljättä vuotta uupumuksen vuoksi työkyvytön. Lääkärit, psykiatri, terapeutit jne eivät kukaan ole ottanut asiaa sillä vakavuudella millä olen sitä yrittänyt selittää. Sitten lopulta tapahtui romahdus ja ME/CFS puhkesi i
ME/CFS . Voi luoja. Psykosomaattinen luulotauti.
Mies hoitamaan lapset kotiin. Jos ei muuta niin taktinen saikku ukolle. Vaimo ja lapset on tärkeämpi kuin työ. Sinulle lepoa ja voimien kasaamista. Muuten hankala tilanne vaan pitkittyy.
Jos uupumuksesi on työuupumusta, luonnollisesti hoidat sairaat lapset itse.
Työuupumus on henkistä, ei fyysistä. Et kaipaa fyysistä lepoa, vasn aivan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa hoitaa, muuten aloittajan töihin paluu viivästyy ja hän saattaa jäädä kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Lapset on hankittu yhdessä, aloittaja ei ole hankkinut heitä yksin ja kummallakin on heistä yhtä suuri vastuu.
Uupumuksen sairasloma on palkatonta. Masennuksen sairasloma on palkallinen. Jos AP on pitkällä saikulla ilman, että rahaa tulee mistään, sen miehen on käytävä töissä tienaamassa.
Ainahan se kirjoitetaan masennuksena (tai muu hyväksyttävä sairaus) , jos lääkäri näkee sairausloman tarpeelliseksi. Ei ketään lähetetä kotiin sairastamaan ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa hoitaa, muuten aloittajan töihin paluu viivästyy ja hän saattaa jäädä kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Lapset on hankittu yhdessä, aloittaja ei ole hankkinut heitä yksin ja kummallakin on heistä yhtä suuri vastuu.
Uupumuksen sairasloma on palkatonta. Masennuksen sairasloma on palkallinen. Jos AP on pitkällä saikulla ilman, että rahaa tulee mistään, sen miehen on käytävä töissä tienaamassa.
Ainahan se kirjoitetaan masennuksena (tai muu hyväksyttävä sairaus) , jos lääkäri näkee sairausloman tarpeelliseksi. Ei ketään lähetetä kotiin sairastamaan ilman tuloja.
Ai, miten niin. Itse olin kyllä työuupumuksen vuoksi sairauslomalla ja osa-aikasairauslomalla palkallisena ja kelakorvauksellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan se parisuhde on, että toinen vetää sillä hetkellä, kun toinen ei pysty. Perheetön sitten miettii, miten hoitaa itse itsensä.
Ei ole. Perheellinen tai ei, toista ei voi eikä tarvitse vetää, jos hän on heittäytynyt maahan ja antanut vastuunsa pois. Auttaa joo, jakaa epätasaisestikin joo, mutta 100-0 ei.
Entä, jos toinen on kaatunut maahan, ei heittäytynyt? Jatkatko vaan matkaa?
Ap on kaatunut. Kieltäytyy nousemasta ylös ja tekemästä mitään ja sen sijaan makaa siinä maassa kiukuttelemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, miten niin. Itse olin kyllä työuupumuksen vuoksi sairauslomalla ja o
Sulla on ollut joku oikea sairauspäivärahaan oikeuttava sairausdiagnoosi uupumuksen lisäksi tai sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan se parisuhde on, että toinen vetää sillä hetkellä, kun toinen ei pysty. Perheetön sitten miettii, miten hoitaa itse itsensä.
Ei ole. Perheellinen tai ei, toista ei voi eikä tarvitse vetää, jos hän on heittäytynyt maahan ja antanut vastuunsa pois. Auttaa joo, jakaa epätasaisestikin joo, mutta 100-0 ei.
Ap on kaatunut. Kieltäytyy nousemasta ylös ja tekemästä mitään ja sen sijaan makaa siinä maassa kiukuttelemassa
Mikä sun oma henkinen tilanne on? Arkipäivänä vauvapalstalla haukkumassa päivästä toiseen naista joka avautuu uupumuksestaan? Onko sulla kaikki hyvin, vaikuttaa että ei ole. Anna ap:n etsiä ratkaisua tilanteeseensa, ja sunkin kannattaisi alkaa tekeen elämääsi muutoksia. Tee vaikka oma ketju omista ongelmistasi kun sulla paha olo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltähän se vaikuttaa. Ei tarvitse ihmetellä, jos ja kun mies väsyy ja ottaa hatkat, suojellakseen omaa mielenterveyttään ja uupumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä
Minäkin luulen. Perustelu: en tunne ketään, joka olisi töissä aina 8-16, ja tunnen kuitenkin paljon työssäkäyviä. Todella epäuskottavaa, et molemmilla sattuisi olemaan tuollainen työaika.
Tämä. Nykyisin on niin paljon vapautta työajoissa, liukumia ja vuorotöitä, et harva enää on perinteisesti "kahdeksasta neljään" töissä. Mieheni menee töihin kun ehtii eli yleisimmin klo 6-7 ja tulee pois 14-19, senkin mukaan onko kiireellistä. Minä teen yleensä iltavuoroa 14-20 ja monet ystävät 9-17 tai 18, noin aikoja.
Aivan. Ja minä en tunne ketään jolla olisi tällä hetkellä kolme alle kouluikäistä lasta, joten senkään perusteella ei voi pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä burn out ja vaimo töissä, patistettais nainen kotiin että mies saisi toipua. Eläköön taas tätä suomimammojen kovaa ajattelua ja empatiakyvyttömyyttä.
Varmaan tunnet itsesi viisaaksi kun keksit omasta päästä olemattomia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitamaan lapset kotiin. Jos ei muuta niin taktinen saikku ukolle. Vaimo ja lapset on tärkeämpi kuin työ. Sinulle lepoa ja voimien kasaamista. Muuten hankala tilanne vaan pitkittyy.
Jos ei edes lapsiaan jaksa hoitaa, niin lapset huostaan
Joo. Totta kai otetaan lapset huostaan, kun sairas äiti ei jaksa hoitaa sairaita lapsiaan. Taitaisi olla harvassa perheessä lapsia noron jälkeen.
Minulta on mennyt ohi, missä kohtaa kaatunut ap kiukuttelee ja kieltäytyy nousemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi oleellinen osa toipumista on omien tarpeiden ja rajojen tunnistaminen. Ja opettelu toteuttamaan niitä käytännössä. Nyt ap on ilmaissut rajansa, ettei jaksa hoitaa sairaita lapsia ja se on saavutus siihen verrattuna, että hän pää kainalossa puskee marttyyrina ja hoitaa edelleen kaiken.
Miten niin edelleen kaiken? Mitä häneltä nyt odotetaankaan? Kotona oloa lasten sairastaessa. Uuuuuuu, kauheeta.
Edelleen. Kun ihminen sanoo ei, ei ole toisen asia ruveta sitä vähättelemään tai kyseenalaistamaan. Yleensä uupuneiden on muutenkin ollut vaikea sanoa ei, jo sairauslomalle jäämisen kynnys voi olla erittäin korkea.
Kuka ne lapset hoitaa,jos ei jompi kumpi lasten vanhemmista? Isä ei voi hoitaa, koska hän ei voi jäädä töistä pois, jonkun on tienattavakin, jos AP on ollut jo liki kuukauden saikulla, ja varmaan on vielä pitkään. Ja tuskin ne lapset just nyt menivät tarhaan ja alkoivat sairastella, eiköhän ne ole aiemminkin sairastaneet, eli se oli tiedossa, myös AP.llä.
Jos AP jatkaa tuotamenoa, on varma, että mieskään ei jaksa, ei sitä että kaikki kaatuu hänen niskaansa, eikä AP.n marttyyri asennetta, vaan haluaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun oma henkinen tilanne on? Arkipäivänä vauvapalstalla haukkumassa päivästä toiseen naista joka avautuu uupumuksestaan? Onko sulla kaikki hyvin, vaikuttaa että ei
No minäpä kerron. Minulla oli viime vuonna burn out. Ekaa kertaa elämässäni vuosikymmenten työn teon jälkeen. Olin kuukausia saikulla. Sain veren pia ne lääkityksen ja rauhoittavia. Kroppa oli pettämässä.
Missään tapauksessa ei olisi tullut mieleenkään heittää kaikki kotityöt ja lasten hoito puolisolle. Se koti elämä on parasta kuntoutusta kun saa töissä burniksen. Myös liikuntaa pitää harrastaa, ulkoilla ja elää arkea. Kyllä alkuun makasin paljon päivisin sohvalla. Mutta joka päivä pitää tehdä vähän enemmän. Ei voi jäädä makaamaan. Se ei auta. Ja kyllä siinä tekee mieli vaan maata passiivisena mutta kun se vaan pahentaa asiaa.
Ap vaikuttaa siltä että hänellä on persoonallisuus häiriö. Hän ei tunnu ollenkaan välittävän puolison tai lapsen tunteista. Mikään hoitava taho ei ole häntä ohjeistanut makaamaan kuin lahna viikkoja. Ap ei kuuntele hoitavaa tahoa vaan Ap itse tietää kaiken ja kukaan ei ymmärrä. Varsinkaan se puoliso jonka päälle Ap oksentaa pahan olonsa. Ainoat ketkä peesaa on vauva palstan miehiä ja maailmaa vihaavat narskumammat. Teette tuhoa tässä yhteiskunnassa ja suomalaisissa perheissä ja parisuhteissa
Vierailija kirjoitti:
Joo. Totta kai otetaan lapset huostaan, kun sairas äiti ei jaksa hoitaa sairaita lapsiaan. Taitaisi olla harvassa perheessä lapsia noron jälkeen.
Minulta on mennyt ohi, missä kohtaa kaatunut ap kiukuttelee ja kieltäytyy nousemasta.
Täällähän se palstalla kitisee että mies kehtaa käydä töissä ja elättää perhettä samaan aikaan kun Ap lepäilee useita päiviä viikossa että on se väärin kuin joinain päivinä joutuu olemaan omien lastensa kanssa. Kuinka paljon voi ihminen lapsiaan vihata? No vähemmän kuin miestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltähän se vaikuttaa. Ei tarvitse ihmetellä, jos ja kun mies väsyy ja ottaa hatkat, suojellakseen omaa mielenterveyttään ja uupumistaan.
Joo harva mies on niin tossu että tuota kuviota kauaa katselisi. Että jos mies hoitaa lapsia kun on kotona ja muun ajan töissä. Mies hoitaa yöheräämiset. Miehellä ei hetken lepoa ja kiitokseksi kiukuttelua Ap:ltä sieltä sohvalta.
Ap on naispuolinen versio niistä pahimmista sovinistisioista. Tää on yleensä miesten lajit mutta osaa jotkut naisetkin kiduttaa puolisoaan kuten Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän se palstalla kitisee että mies kehtaa käydä töissä ja elättää perhettä samaan aikaan kun Ap lepäilee useita päiviä viikossa että on se väärin kuin joinain päivinä joutuu olemaan omien lastensa kanssa. Kuinka paljon voi ihminen lapsiaan vihata? No vähemmän kuin miestään.
Tässä puhutaan kuin ap olisi terve. Mielestäni kommentoijat vähättelevät sitä, että hän on sairas. Joissakin kommenteissa häntä verrattiin miehiin, jotka eivät tee kotitöitä, vaikka useimmiten miehet ovat terveitä ja kotitöiden tekemättömyys johtuu asenteesta. Näyttää siltä, että mielen sairauksia ei vielä nykyäänkään oteta todesta. Mikäli ap sairastaisi levinnyttä syöpää, suhtautuminen olisi varmasti erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan kuin ap olisi terve. Mielestäni kommentoijat vähättelevät sitä, että hän on sairas. Joissakin kommenteissa häntä verrattiin miehiin, jotka eivät tee kotitöitä, vaikka useimmiten miehet ovat terveitä ja kotitöiden tekemättömyy
Tää "olen masentunut passatkaa minua ja vapauttakaa kaikesta vastuusta" on tosiaan yleensä miesten leipälaji. Niitä miehiä riittää. Ap:llä on miehinen meininki
Sairaat lapset rasittavat sairasta äitiä. Kukaan lapsista ei ole kroonisesti sairas ja myös ap yrittää toipua.