Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
401/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kannattaa hoitaa, muuten sinun sairauslomasi pitenee, koska et lepää, kuten sinun nyt kuuluisi.

Uupumus ei makaamalla lähde. 

Ei, lepääminen voi olla esimerkiksi kävelylenkkejä ja kirjan lukemista, ym. rauhallista tekemistä.

Ja lasten kanssako ei voi käydä kävelyllä tai lukea kirjaa? Eihän ap ole sairauslomalla perheestään, vaan työstään.

Vierailija
402/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan kokee empatiakyvyttömänä sitä, että joku toteaa inauttineensa oman lapsensa kanssa vietetystä ajatusta? Vaikea kuvitella, että olisi kyse siitä. Kyllähän suurin osa varmasti tekee niin.

Empatiakyvytöntä on puolestaan antaa ymmärtää, että ap kitisee turhasta, kun selvästi on jaksamisessaan ihan äärirajoilla. Vaikka sinä et koskaan olisi ollut, joku muu on voinut olla ja tässä se empatiakyvyttömyys nousee esille. Jokaisella meistä on eri kapasiteetti kestää erilaisia asioita eikä ap:ta auta se, että hänelle hoetaan miten itsekin on jaksettu ilman apua ja päänsilittelyä arki ja vielä ihanaa oli ja nautinnollistakin suorastaan. Kyse on silloin puhtaasta vtlusta eikä sen tarkoitus ole auttaa ap:ta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuslaki

Perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy.

3-6-vuotias ei ole perusopetuksessa. Tuo koskee todella alle 3-vuotiasta ja 1. ja 2. olevia. 

Niin, oikeus on vanhempainrahakauden jälkeen, aina siihen asti että perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. 

Tästä on nyt hieman turha vängätä. Olen ollut liiton juristi kohta 20 vuotta ja vakuutan, että asia on näin. Osittainen hoitoraha on sitten täysin toinen asia.

Vierailija
404/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea vastauksia. Varmaan tämä jo sanottu. Ei mies saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia kuin erittäin pakottavasta syystä, jos puoliso on sairaslomalla kotona.

Lapsiperheiden kotipalvelu ja/tai lastenhoitajan palkkaaminen kuulostaa nyt järkevältä tilanteelta.

Ja muistaa, että päiväkotiin voi viedä lapsen ensimmäisten päivien jälkeen, jos ei ole kuumetta ja vointi sellainen että jaksaa ulkoilla.

Vierailija
405/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenhan se parisuhde on, että toinen vetää sillä hetkellä, kun toinen ei pysty. Perheetön sitten miettii, miten hoitaa itse itsensä. 

Ei ole. Perheellinen tai ei, toista ei voi eikä tarvitse vetää, jos hän on heittäytynyt maahan ja antanut vastuunsa pois. Auttaa joo, jakaa epätasaisestikin joo, mutta 100-0 ei. 

Vierailija
406/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuslaki

Perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy.

3-6-vuotias ei ole perusopetuksessa. Tuo koskee todella alle 3-vuotiasta ja 1. ja 2. olevia. 

Niin, oikeus on vanhempainrahakauden jälkeen, aina siihen asti että perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. 

Tästä on nyt hieman turha vängätä. Olen ollut liiton juristi kohta 20 vuotta ja vakuutan, että asia on näin. Osittainen hoitoraha on sitten täysin toinen asia.

Äläpä juristi jaksa valehdella. 3-6-vuotiasta ei koske ja sillä hyvä. 

Vierailija
407/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 alle kouluikäistä ja molemmat vanhemmat töissä, toinen burn outissa; arvatenkaan ei se mieskään parhaassa hapessa ole. Tai ei ainakaan ole kauaa, jos käy töissä kokoaikaisesti ja pitäisi vielä yksin kantaa vastuu kolmesta noin pienestä + vähän sinustakin. 

Mun mielestä nyt on vakavan keskustelun paikka. Istutte siis alas ja mietitte, miten tota arkea lähetään keventämään. Ap sanoit, ettei lapset sinua uuvuta vaan työt, mutta se tuskin nyt pitää täysin paikkaansa, jos lasten sairastelut aiheuttaa sen, että koet, että tarvitset miehen kotiin avuksi. Saikkeloma työuupumukseen ei tarkoita, että kotielämää ei tarttis hoitaa. Rahalla voi toki palkata apua, esim. siivoojan, lastenhoitajan tms. 

Ton ikäisten muksujen kanssa on oikeus lyhennettyyn työaikaan. Ap on nyt saikulla, mutta mies voi ottaa lyhennetyn työajan käyttöön jo nyt. Sun on pakko hoitaa sairaat lapset jos oot kotona, koska eihän miehellä ole mitään lakisää

Meillä ei kyllä työnantaja ole koskaan vaatinut mitään todistusta miehen töissäolosta tai opiskelusta jos olen jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Eikä ole miehenkään työnantaja vaatinut mitään todistusta minun työssäkäynnistä tai opiskelusta kun mies on jäänyt kotiin. Onko oikeasti tavallistakin, että työnanataja pyytää todistamaan toisen vanhemman tilanteen? 

Vierailija
408/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vartenhan se parisuhde on, että toinen vetää sillä hetkellä, kun toinen ei pysty. Perheetön sitten miettii, miten hoitaa itse itsensä. 

Ei ole. Perheellinen tai ei, toista ei voi eikä tarvitse vetää, jos hän on heittäytynyt maahan ja antanut vastuunsa pois. Auttaa joo, jakaa epätasaisestikin joo, mutta 100-0 ei. 

Entä, jos toinen on kaatunut maahan, ei heittäytynyt? Jatkatko vaan matkaa? 

Vierailija
409/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 alle kouluikäistä ja molemmat vanhemmat töissä, toinen burn outissa; arvatenkaan ei se mieskään parhaassa hapessa ole. Tai ei ainakaan ole kauaa, jos käy töissä kokoaikaisesti ja pitäisi vielä yksin kantaa vastuu kolmesta noin pienestä + vähän sinustakin. 

Mun mielestä nyt on vakavan keskustelun paikka. Istutte siis alas ja mietitte, miten tota arkea lähetään keventämään. Ap sanoit, ettei lapset sinua uuvuta vaan työt, mutta se tuskin nyt pitää täysin paikkaansa, jos lasten sairastelut aiheuttaa sen, että koet, että tarvitset miehen kotiin avuksi. Saikkeloma työuupumukseen ei tarkoita, että kotielämää ei tarttis hoitaa. Rahalla voi toki palkata apua, esim. siivoojan, lastenhoitajan tms. 

Ton ikäisten muksujen kanssa on oikeus lyhennettyyn työaikaan. Ap on nyt saikulla, mutta mies voi ottaa lyhennetyn työajan käyttöön jo nyt. Sun on pakko hoitaa sairaat lapset jos oot kotona, koska eihän miehellä ole mitään lakisää

Tämä, ja D todistus lääkäriltä on myös vaihtoehto

Vierailija
410/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä

Minäkin luulen. Perustelu: en tunne ketään, joka olisi töissä aina 8-16, ja tunnen kuitenkin paljon työssäkäyviä. Todella epäuskottavaa, et molemmilla sattuisi olemaan tuollainen työaika. 

Vierailija
411/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika turha kysymys keskustelussa, jossa puhutaan siitä että toinen sanoo Ei, en hoida lapsia. Olisko kaksi eri asiaa? 

Vierailija
412/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En jaksa lukea vastauksia. Varmaan tämä jo sanottu. Ei mies saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia kuin erittäin pakottavasta syystä, jos puoliso on sairaslomalla kotona.'"

Mistä ihmeestä miehen työnantaja tietäisi, että vaimo on saikulla kotona? 

Vierailija
413/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika turha kysymys keskustelussa, jossa puhutaan siitä että toinen sanoo Ei, en hoida lapsia. Olisko kaksi eri asiaa? 

No jos kaatuu maahan eikä pysty hoitamaan? Sama lopputulos, eri syyt. 

Vierailija
414/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton ikäisten muksujen kanssa on oikeus lyhennettyyn työaikaan.

Eli apn lapsista joku on alle 3? Silloinhan kannattaisi jäädä hoitovapaalle. 

Lyhennetty työaika eli osittainen hoitovapaa, siihen on oikeus kaikilla vanhemmilla, kunnes lapsi lopettaa toisen luokan. Kelasta saa osittaista hoitorahaa jos lapsi on alle 3v tai 1-2- luokkalainen, mutta tuo oikeus koskee silti kaikkia (eli myös 3-6-vuotiaiden vanhempia). 

Alle 3-vuotiaan vanhempi voi toki jäädä hoitovapaalle. Sehän olisi järkevintä, jos ap:lla on alle 3-vuotias, lapset ei kuormita mutta työ kuormittaa. 

Olisko lähdettä? Meinaan tällaista oikeutta ei kyllä ole tähän asti ainakaan ollut. 

On lähde 

https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/perhevapaat/osittaine…

Vierailija
415/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä työnantaja ole koskaan vaatinut mitään todistusta miehen töissäolosta tai opiskelusta jos olen jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Eikä ole miehenkään työnantaja vaatinut mitään todistusta minun työssäkäynnistä tai opiskelusta kun mies on jäänyt kotiin. Onko oikeasti tavallistakin, että työnanataja pyytää todistamaan toisen vanhemman tilanteen? 

Varmasti tällainen tilanne tulee eteen siksi, että työnantaja tietää perhetilanteen tai siksi että joku on aiemmin jäänyt kiinni (ehkä käräytetty?) vastaavasta. 

Lähtökohtaisesti kukaan ei tässä huijaa, miksi ihmeessä joku jäisi töistä kotiin, jos siellä jo toinen on? 

Vierailija
416/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton ikäisten muksujen kanssa on oikeus lyhennettyyn työaikaan.

Eli apn lapsista joku on alle 3? Silloinhan kannattaisi jäädä hoitovapaalle. 

Lyhennetty työaika eli osittainen hoitovapaa, siihen on oikeus kaikilla vanhemmilla, kunnes lapsi lopettaa toisen luokan. Kelasta saa osittaista hoitorahaa jos lapsi on alle 3v tai 1-2- luokkalainen, mutta tuo oikeus koskee silti kaikkia (eli myös 3-6-vuotiaiden vanhempia). 

Alle 3-vuotiaan vanhempi voi toki jäädä hoitovapaalle. Sehän olisi järkevintä, jos ap:lla on alle 3-vuotias, lapset ei kuormita mutta työ kuormittaa. 

Olisko lähdettä? Meinaan tällaista oikeutta ei kyllä ole tähän asti ainakaan ollut. 

On lähde 

https://tyos

Edelleen, koskee alle 3-vuotiasta ja perusopetuksessa olevaa 2. luokkaan asti. Siinä sun lähteessä se lukee ja silti väität vastaan. Juristiko se siellä? 

Vierailija
417/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jaksaa hankittava kun on saanut seuraa. Jaksaa jaksaa. Missäs ne lapset? Missäs se mies? Ei ole kämpässä muita kun AP ja tarina. Niin vauhdikasta että lähtee jo hiukan lapsesta yksityiskohdat.

Vierailija
418/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä

Minäkin luulen. Perustelu: en tunne ketään, joka olisi töissä aina 8-16, ja tunnen kuitenkin paljon työssäkäyviä. Todella epäuskottavaa, et molemmilla sattuisi olemaan tuollainen työaika. 

Tämä. Nykyisin on niin paljon vapautta työajoissa, liukumia ja vuorotöitä, et harva enää on perinteisesti "kahdeksasta neljään" töissä. Mieheni menee töihin kun ehtii eli yleisimmin klo 6-7 ja tulee pois 14-19, senkin mukaan onko kiireellistä. Minä teen yleensä iltavuoroa 14-20 ja monet ystävät 9-17 tai 18, noin aikoja.

Vierailija
419/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, koskee alle 3-vuotiasta ja perusopetuksessa olevaa 2. luokkaan asti. Siinä sun lähteessä se lukee ja silti väität vastaan. Juristiko se siellä? 

Tässä nyt varmaan menee puurot ja vellit sekaisin. Työnantajalla ei ole mahdollisuutta kieltäytyä alle 3-vuotiaan ja ekalla ja tokalla olevan kohdalla (työntekijän oikeus). 3-6-vuotiaan kohdalla työnantaja voi suostua. 

Vierailija
420/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt varmaan menee puurot ja vellit sekaisin. Työnantajalla ei ole mahdollisuutta kieltäytyä alle 3-vuotiaan ja ekalla ja tokalla olevan kohdalla (työntekijän oikeus). 3-6-vuotiaan kohdalla työnantaja voi suostua. 

Aivan. Lakisääteinen oikeus on eri asia kuin työsuojelun joustoohjeet ja suositukset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi