Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
461/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Totta kai otetaan lapset huostaan, kun sairas äiti ei jaksa hoitaa sairaita lapsiaan. Taitaisi olla harvassa perheessä lapsia noron jälkeen. 

Minulta on mennyt ohi, missä kohtaa kaatunut ap kiukuttelee ja kieltäytyy nousemasta. 

Täällähän se palstalla kitisee että mies kehtaa käydä töissä ja elättää perhettä samaan aikaan kun Ap lepäilee useita päiviä viikossa että on se väärin kuin joinain päivinä joutuu olemaan omien lastensa kanssa. Kuinka paljon voi ihminen lapsiaan vihata? No vähemmän kuin miestään.

Tässä puhutaan kuin ap olisi terve. Mielestäni kommentoijat vähättelevät sitä, että hän on sairas. Joissakin kommenteissa häntä verrattiin miehiin, jotka eivät tee kotitöitä, vaikka useimmiten miehet ovat terveitä ja kotitöiden tekemättömyy

Kyllä sairaalla on rankkaa. Entä se puoliso? Onko hänen jaksanu selkään merkitystä? Saako hänet polttaa loppuun? Onko Ap kohta valmis hoitamaan kaiken yksin koska puoliso sairastuu täysin kohtuuttomasta taakasta? 

Vierailija
462/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaalla on rankkaa. Entä se puoliso? Onko hänen jaksanu selkään merkitystä? Saako hänet polttaa loppuun? Onko Ap kohta valmis hoitamaan kaiken yksin koska puoliso sairastuu täysin kohtuuttomasta taakasta? 

Totta kai puolison jaksamisella on merkitystä. Mielestäni tässä tarvittaisiin ulkopuolista apua, kodin- tai lastenhoitopalvelua. Yksityiseltä sitä varmasti saisi, mikäli kukaan lähipiirissä ei kykene auttamaan edes satunnaisesti. Kuitenkin tunnen useita kolmen lapsen totaaliyksinhuoltajavanhempia, jotka kyllä suoriutuvat kokopäivätyöstä sekä kodin- ja lastenhoidosta täysin yksin, koska he ovat terveitä. Vieläkin mietin, suhtauduttaisiinko syöpäpotilaaseen samalla tavalla kuin mitä nyt ap:hen suhtaudutaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sinä burn outin saanut olet itse se persoonallisuushäiriöinen, jos joku. 

Kaikki eivät reagoi samoin, kaikille ei auta samat asiat. 

Kuulostaa, että sinun burn outisi oli hermoston taistele / pakene, kun tarvitsit rauhoittavia ja puuhailu helpotti. 

Minun uupumuksessani, joka on freeze, toimii eri lainalaisuudet. Yhdestä beetasalpaajasta olen päiviä zombi, eikä rauhoittavat vaikuta yhtään, eikä niitä edes tarvitse. Verenpaine on pikemmin matala kuin korkea jne. 

Siinä toipuessa minkä tahansa puuhailun kanssa on oleellista se, ettei se ylitä kantokykyä. Jos jaksaa hoitaa kotihommat niin sen kuin hoitaa. Jos taas se ylittää kantokyvyn, on syytä jättää mahdollisimman paljon hoitamatta. Oleellista paranemisessa on oppia tunnistamaan omat vireystilansa ja voimavaransa ja elämään niiden mukaan. 

Vierailija
464/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairas tuo ajatus, ettei perheenjäsentä saa kuormittaa "koska voi sairastua" . Miksi ap on se perheenjäsen, jota saa? Koska on kodinkone? 

Terve ihminen ei sairastu vaan alkaa keksiä ratkaisuja. Ja jos molemmat ovat sairaita, minkä sille voi. 

Vierailija
465/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairas tuo ajatus, ettei perheenjäsentä saa kuormittaa "koska voi sairastua" . Miksi ap on se perheenjäsen, jota saa? Koska on kodinkone? 

Terve ihminen ei sairastu vaan alkaa keksiä ratkaisuja. Ja jos molemmat ovat sairaita, minkä sille voi. 

Niin että Ap:tä ei saa rasittaa lainkaan mutta puolison saa polttaa loppuu ja jos puoliso sairastuu niin sitten sairastuu? Eikö voi yhtään ennakoida? Eihän sellaista ihmistä ole edes olemassa joka jaksaisi kantaa työnsä ja lapsensa lisäksi vielä puolison joka ei eväänsä liikauta.

Moni nainen on kärsinyt siinä helvetissä mihin sinä haluat syöstä Ap:n puolison. Ne naiset ovat täysin rikki ennen pitkää ja niin on myös Ap:n puoliso. 

Kyllä nyt on vaan niin että Ap:n pitää hoitaa jonkinlainen kevennetty osuus siitä arjesta

Vierailija
466/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täälläkin ollaan ensimmäisenä huolissaan miehen hyvinvoinnista kuka ilmeisesti on terve ja kykenevä ihminen? Ap naisena ja äitinä kumminkin haukutaan maan rakoon, kun ei äitinä sairastuttuaankaan ole kaikkivoipa.

Vierailija
467/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sinä burn outin saanut olet itse se persoonallisuushäiriöinen, jos joku. 

Kaikki eivät reagoi samoin, kaikille ei auta samat asiat. 

Kuulostaa, että sinun burn outisi oli hermoston taistele / pakene, kun tarvitsit rauhoittavia ja puuhailu helpotti. 

Minun uupumuksessani, joka on freeze, toimii eri lainalaisuudet. Yhdestä beetasalpaajasta olen päiviä zombi, eikä rauhoittavat vaikuta yhtään, eikä niitä edes tarvitse. Verenpaine on pikemmin matala kuin korkea jne. 

Siinä toipuessa minkä tahansa puuhailun kanssa on oleellista se, ettei se ylitä kantokykyä. Jos jaksaa hoitaa kotihommat niin sen kuin hoitaa. Jos taas se ylittää kantokyvyn, on syytä jättää mahdollisimman paljon hoitamatta. Oleellista paranemisessa on oppia tunnistamaan omat vireystilansa ja voimavaransa ja elämään niiden mukaan. 

Minulla oli masennus ja ahdistus. Alkuun oli tosi vaikea edes liikkua. Aluksi tein vain kauppa reissuja. Kävin samalla kirjastossa. Tuntui kamalalta ja halusin vaan kotiin sohvalle.

Sinä taidat nyt itse keksiä omat käypähoitosi. Työskentelen terveydenhoidossa. Kukaan ammattilainen ei ole sinua neuvonut että makaamalla asiat paranee. Ei ne parane. Ne pahenee.

Vierailija
468/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vartenhan se parisuhde on, että toinen vetää sillä hetkellä, kun toinen ei pysty. Perheetön sitten miettii, miten hoitaa itse itsensä. 

Ei ole. Perheellinen tai ei, toista ei voi eikä tarvitse vetää, jos hän on heittäytynyt maahan ja antanut vastuunsa pois. Auttaa joo, jakaa epätasaisestikin joo, mutta 100-0 ei. 

Entä, jos toinen on kaatunut maahan, ei heittäytynyt? Jatkatko vaan matkaa? 

Ap on kaatunut. Kieltäytyy nousemasta ylös ja tekemästä mitään ja sen sijaan makaa siinä maassa kiukuttelemassa

Kyllä on kylmää kyytiä. Haluaisitko olla itse itsesi lapsi?

Vierailija
469/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan järkyttynyt luettuani hieman tätä ketjua. Siis voivatko suomalaiset naiset todellakin olla näin julmia ja suorastaan raadollisia toisilleen?

Aloittaja ei varmasti, tai ainakaan toivottavasti tätä sairasta ketjua enää lue. Sanon kuitenkin, että hänen tilanteessa on erityisen hankala, ellei heillä ole tukiverkkoa. Mies ei voi lain mukaan jäädä sairaslomalle hoitamaan lapsia, kipeitä lapsia ei voi viedä hoitoon ja miehellä ei edes ole automaattisesti oikeutta saada tässä tilanteessa palkatonta. Vaikka edes haluaisi.

Suomi on todellakin tunnekylmä maa, jos sinulla ei ole tukiverkkoa, kuten osallistuvia isovanhempia, tms.. Ennen vanhaan kyseisessä tilanteessa äiti lapsien kanssa olisi lähetetty maalle sukulaisten luokse isoon taloon. Siellä äidin olisi annettu toipua rauhassa ja samalla muut sukulaiset olisivat hoitaneet lapset muiden maatöidensä lomassa. Tänä päivänä hyvin harvalla on enää vastaavia tukiverkkoja. Ja kun netissä hädästään kertoo, niin pilkkaa sataa niskaan kymmenien sivujen verran. 
Voimia teille sairastuneet äidit, olen niin pahoillani että elämme nykyään niin kylmässä yhteiskunnassa.

Vierailija
470/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tää tyyppi on joka täällä koko ajan jankuttaa että "ei uupumus makaamalla parane"? Ja näköjään päälle väittää olevansa terveydenhuollossa töissä :D Toivottavasti ei oikeasti ole, eihän tollanen ihminen uupunutta ihmistä pystyis auttaan. Joku tulee sille valittaan uupumusta/masennusta ja hoitaja käskee vaan suorittaan lisää asioita ja lepo kielletty :D 

Vierailija
471/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että Ap:tä ei saa rasittaa lainkaan mutta puolison saa polttaa loppuu ja jos puoliso sairastuu niin sitten sairastuu? Eikö voi yhtään ennakoida? Eihän sellaista ihmistä ole edes olemassa joka jaksaisi kantaa työnsä ja lapsensa lisäksi vielä puolison joka ei eväänsä liikauta.

Moni nainen on kärsinyt siinä helvetissä mihin sinä haluat syöstä Ap:n puolison. Ne naiset ovat täysin rikki ennen pitkää ja niin on myös Ap:n puoliso. 

Kyllä nyt on vaan niin että Ap:n pitää hoitaa jonkinlainen kevennetty osuus siitä arjesta

Olen ollut vuosia Ap:n puolison asemassa. Aika heikko mies saa olla jo s ei muutamaa kuukautta muka kestä.

Kuten puolisoni lääkäri hänelle aikoinaan sanoi, masennus on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus.

Vierailija
472/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan järkyttynyt luettuani hieman tätä ketjua. Siis voivatko suomalaiset naiset todellakin olla näin julmia ja suorastaan raadollisia toisilleen?

Aloittaja ei varmasti, tai ainakaan toivottavasti tätä sairasta ketjua enää lue. Sanon kuitenkin, että hänen tilanteessa on erityisen hankala, ellei heillä ole tukiverkkoa. Mies ei voi lain mukaan jäädä sairaslomalle hoitamaan lapsia, kipeitä lapsia ei voi viedä hoitoon ja miehellä ei edes ole automaattisesti oikeutta saada tässä tilanteessa palkatonta. Vaikka edes haluaisi.

Suomi on todellakin tunnekylmä maa, jos sinulla ei ole tukiverkkoa, kuten osallistuvia isovanhempia, tms.. Ennen vanhaan kyseisessä tilanteessa äiti lapsien kanssa olisi lähetetty maalle sukulaisten luokse isoon taloon. Siellä äidin olisi annettu toipua rauhassa ja samalla muut sukulaiset olisivat hoitaneet lapset muiden maatöidensä lomassa. Tänä päivänä hyvin harvalla on enää vastaavia tukiverkkoja. Ja kun netissä h

Miten niin vain naiset? Monet kommentoijat täällä on selkeesti miehiä jotka myös vaan pilkkaa ja ivaa kun kolmen lapsen äiti avautuu ja kertoo uupumuksestaan... Ihan sekopäistä meininkiä täällä.

Toisaalta yksi ihminen voi olla vaikkapa kahdenkymmenen kommentin takana, tällä palstalla se saattaa vähän vääristää ja antaa kuvaa että tosi moni ihminen on empatiakyvytön vaikka ehkä monen kamalan kommentin takana onkin vain yksi ja sama ihminen.

Vierailija
473/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tänne kommentoivista on täysin parantumattomia tapauksia. Puistattaa.

Vierailija
474/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä on kyse ilmeisesti muutamista viikoista tai parista kuukaudesta niinä päivinä, kun lapset on sairaina. Tai vaan tällä viikolla. 

Miksi on kohtuutonta, että mies järjestäisi sinne hoitajan vaikka 4-8 h niinä päivinä, kun lapset kipeät, jos ei itse halua /pysty. 

Terve ihminen pystyy tuohon kyllä ja jos ei pysty, ap:n uupumuksen syy on kotona. 

Vierailija
475/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täälläkin ollaan ensimmäisenä huolissaan miehen hyvinvoinnista kuka ilmeisesti on terve ja kykenevä ihminen? Ap naisena ja äitinä kumminkin haukutaan maan rakoon, kun ei äitinä sairastuttuaankaan ole kaikkivoipa.

No kun Ap toimii juuri niin kuin niin monet miehet toimii sairastuessaan. Eli minä minä minä ja muilla ei väliä ei edes lapsilla

Vierailija
476/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun Ap toimii juuri niin kuin niin monet miehet toimii sairastuessaan. Eli minä minä minä ja muilla ei väliä ei edes lapsilla

No entä, jos ei pysty? Se, että sinua kohtaan ei kukaan osoittanut lempeyttä ja tukea vaikoissa paikoissa ei oikeuta kohdistamaam traumaasi muihin ihmisiin. Kyllä sairaalla ihmisellä on oikeus lepoon. Terve mies ei siitä kuole, jos muutaman viikon ponnistelee lasten kanssa, että äiti saa itsensä kuntoon.

Vierailija
477/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tää tyyppi on joka täällä koko ajan jankuttaa että "ei uupumus makaamalla parane"? Ja näköjään päälle väittää olevansa terveydenhuollossa töissä :D Toivottavasti ei oikeasti ole, eihän tollanen ihminen uupunutta ihmistä pystyis auttaan. Joku tulee sille valittaan uupumusta/masennusta ja hoitaja käskee vaan suorittaan lisää asioita ja lepo kielletty :D 

Hohhoijaa lukekaa oikeasti niitä käypä hoito suosituksia tai edes jotain ammattilaisten tekstejä. Näyttäkää mulle se kohta jossa neuvotaan makaamaan päiväkausia.

Saa ja pitää levätä mutta pitää myös kuntouttaa pikku hiljaa itseään. Ja kyllä pitää rasittaa itseään. Ja se tuntuu pahalta. Kun aivot ja keho ei toimi niin tuntuu hyvältä tuhoisat asiat kuten se loputon makaaminen josta on vain haittaa. Se ei kuntouta ihmisen mieltä millään tavalla. Kävely ulkona esimerkiksi kuntouttaa vaikka se tuntuu pahalta ja sohva kutsuu

Vierailija
478/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, koska olet kotona. Miehesi työnantajan ei tarvitse antaa sairaan lapsen hoitoa varten vapaata, koska puoliso on kotona. Näin se vaan menee.

Vierailija
479/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin, että ap kaipaa apua lähinnä lasten sairastelun ajaksi ja päiväkotiarki itsessään kyllä toimii muuten myös kuntoutuksen kannalta. Miksi mies menisi tällaisesta pienestä ponnistelusta rikki, jos ap:kaan ei sairaana menisi?

Vierailija
480/502 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ketju edelleen on olemassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi