Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuinka paljon pienten lasten vanhemmat voivat olla poissa töistä?

Vierailija
24.02.2026 |

Joo, ymmärrän pikkulapsivaiheen sairastelut ja olen äiti itsekin. Mutta silti: Onko ihan normaalia, että päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa jatkuvasti?! 

Mulla on työkaveri, joka on joka viikko poissa töistä lapsen sairastelun takia. En edes muista, koska työkaverini olisi osallistunut yksikön palaveriin, asiakastapahtumiin, kehy-päiviin tai muuhun työpaikan tapahtumaan.  Hän on aina poissa. Aivan kuin töissä olisi ihminen, joka tekee jotain osa-aikatyötä päivän tai pari viikossa. Muun ajan on kotona  hoitamassa kuumeista/mahatautista lasta tai sairastaa itse sitä samaa tautia kuin lapsikin. Meillä ei palkata muutaman päivän poissaolijoille sijaisia, joten työt kaatuvat muiden niskaan ja  huomaan, että tämä rupeaa jo näkymään ilmapiirissä. Täytyy sanoa, että tätä sairastelua kun on seurannut, niin tulee jo pieni epäusko että voiko mikään lapsi olla kipeä joka viikko ja kuinka ne sairaspäivät aina osuvatkaan esimerkiksi kokouspäivien kanssa päällekkäin. En ihmettele, jos työnantajat eivät halua palkata pienten lasten vanhempia.  

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"töissä on sata kertaa kivempaa kuin sairaan lapsen kanssa kotona olo"

Mihin tämä väite perustuu? En usko että esim. 5-vuotiaana flunssassa kuormitin vanhepiani erityisen paljon kotona. Äiti tai isä kävi hakemassa videovuokraamosta katseltavaa ja sitten makasin sohvalla jaffapullon kanssa ja katselin leffoja.

Toki joku raivoisa vatsatauti on inhottava hoidettava sen yhden päivän.

Ai vatsatauti kestää päivän? Se kestää vuorokauden eikä vanhempi nuku sen aikana yölläkään. Siihen päälle sairastuu vielä itsekin.

Päivä on yhtä kuin vuorokausi, dai j u li.

Vierailija
22/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mellä työnantaja maksaa sairaalle lapselle kotiin hoitajan, mutta kaikki eivät tätä palvelua halua käyttää. Tosin palkassa näkyy aika äkkiä, jos on toistuvasti hoitamassa sairasta lasta eli ei suoritteita, ei laskutusta, ei bonuksia. Tietenkin näistä jaksetaan valittaa, että ei ole mun vika, että lapsi on sairas, mulle kuuluu bonukset siinä kuin muillekin. No ei kuulu, jos et ole töissä.

Tämä on kyllä poikkeuksellista luksusta. Olisipa näitä työnantajia lisää! Kaipaan myös isojen työnantajien järjestämää päivähoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä väite perustuu? En usko että esim. 5-vuotiaana flunssassa kuormitin vanhepiani erityisen paljon kotona. Äiti tai isä kävi hakemassa videovuokraamosta katseltavaa ja sitten makasin sohvalla jaffapullon kanssa ja katselin leffoja.

Onko sulla itselläsi lapsia? Kuulostaa, että ei! Ei ne viisivuotiaat voi eikä jaksa määräänsä enempää katsella niitä leffoja. Jos on riittävän kipeä, kaipaa hoivaa ja lohtua. Jos ei ole kovin kipeä, menee parissa päivässä pitkin seiniä 😅 

Ei, luojan kiitos.

Millä tavalla siis se aktiivinen sairas lapsi on hankalampi hoidettava työpäivän aikana kotona, kuin sen jälkeen? Tai terveenä?

Vierailija
24/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite perustuu siihen, että on kolme lasta. Aamulla yksi niistä on kipeä. Teet pikaisen päässälaskun miten kauan tätä kierrosta kestää, kumpi kärsii olla pois töistä milloinkin, tästä neuvotellaan sitten aina aamuisin kun sairastuneiden tilanteet ovat selvillä. Tiedät että puolison kanssa sairastat myös jossain vaiheessa, mutta se menee siinä sivussa tietysti. Seuraavaan ainakin kolmeen viikkoon kuuluu unettomia öitä korvakipuisen itkiessä tai yskimistä kuunnellessa, räkää, lääkärikäyntejä, räytymistä. Jatkuva huono omatunto siitä että joko veit toipilaan päiväkotiin, josta saat kyllä kuulla kesken päivän, tai että olet taas pois töistä. 

Tämä pienten lasten kanssa. Jos 5-vuotias on flunssassa niin  vanhempi tekee sujuvasti etätöitä. 

Vierailija
25/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan nämä paljon saikuttavat ovat aina ensimmäisinä irtisanottuja kun tulee yyteet.

Vierailija
26/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla itselläsi lapsia? Kuulostaa, että ei! Ei ne viisivuotiaat voi eikä jaksa määräänsä enempää katsella niitä leffoja. Jos on riittävän kipeä, kaipaa hoivaa ja lohtua. Jos ei ole kovin kipeä, menee parissa päivässä pitkin seiniä 😅 

Ei, luojan kiitos.

Millä tavalla siis se aktiivinen sairas lapsi on hankalampi hoidettava työpäivän aikana

Sivusta mutta 😬...😅 

Vierailija
27/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin ihmettelin meillä töissä erästä äityliä. Heidän perheessä oli kerran kuussa vähintään vatsatauti joka kiersi koko perheen ja tää äiti tietysti joutui olemaan kaikkien osalta poissa töistä, samoin pari kertaa kuussa flunssat läpi perheen. Mielessä kävi ainoastaan, että eikö siellä pesty käsiä ja puutteellinen hygienia, oliko talo homeessa ja aiheutti sairastelukierteen vai mikä homma. Itsellä lapset sairastaneet silloin tällöin, mutta ne eivät ikinä tarttuneet itselleni. Tein työt etänä niinä päivinä, kun lapset sairastivat. Ei tullut mieleenkään kuormittaa muita.

Vierailija
28/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lumihiutaleiden mammat vain pitävät työpaikkaa. Heidänkin pitäisi muistaa että potkulaki on voimassa. Tälläisten tapausten kannalta työnantajan kannattaa harkita, kannattaako hänet ylipäätään töissä pitää. Työpaikka on tuottavuuslaitos ei sossuhuolto.

Vierailija
29/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyttömästi. Se on perseestä eikä sille voi mitään.

Onneksi olin töissä peheyrityksessä, kun oma lapsi oli taapero. Sairastelu oli jatkuvaa, mutta ymmärrystä löytyi kun sairastelija oli toimitusjohtajan ainoa lapsenlapsi. Jostain muualta olisi varmaan tullut potkut.

San itse suunnilleen puolet noista taudeista. Nykyään kun lapsi on yläkoululainem, sairastaa ehkä yhden flunssan vuodessa, ottaa itse särkylääkettä ja katsoo netflixiä, eikä sairastelu haittaa aikuisten työnteko tippaakaan. 

Vierailija
30/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun päiväkoti-ikäinen lapsi olisi useiden kuukausien ajan joka viikko sairas, niin veisin sen kyllä perusteellisiin tutkimuksiin lastenlääkärille ja miettisin huolellisesti jonkun ammattilaisen kanssa ravitsemus- ja hygienia-asioita. Päiväkodeissahan on hyviä kokemuksia siitä, että huolellisella käsihygienialla lasten tauteja on pystytty vähentämään kymmeniä prosentteja. Luulisi toimivan kotonakin. Olen kai sitten äitinä vähemmistössä, mutta mun mielestä ei ole normaalia, että lapsi on muutaman päivän välein kuumeessa tai ripulissa. 

Vierailija
31/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaan lapsen hoitovapaasta pitäisi tehdä palkatonta ensimmäisestä päivästä alkaen. 

Vierailija
32/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selittävä tekijä se miksi "ennen" lapset sairasteli vähemmän on nuo valtavat, laitosmaiset päiväkodit jossa henkilökuntaa kierrätetään osastolta toiselle. Ne ne vasta on kunnon tautilinkoja. Ei 80- ja 90-luvulla ollut tuollaisia jättiyksikköjä mitä nykyään.

Pienten lasten vanhemmat saa kaikki sympatiani. Ekan vuoden tautikierre on aivan peestä.

Vierailija
33/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen joukko on migreenipotilaat. Ikävä vaiva, josta kärsin itsekin, onneksi melko harvoin, mutta pikkuisen epäuskottavalta tuntuu, että meilläkin jotkut ovat joka vtun maanantai tai perjantai migreenissä. 

Tämä. Meillä puolestaan on töitä myös viikonloppuisin ja kuinka ollakaan, joillakin tuntuu olevan lähes jatkuvasti lauantaimigreeni. 

Vierailija
34/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös yksi työntekijä ihan jatkuvasti poissa, täysipäistä työviikkoa ei käytännössä ole tehnyt aikoihin..Aina on lapsi tai itse kipeä.Eihän siinä mitään, mutta tekee terapiatyötä  ja jatkuvasti hänen potilaiden aikoja perutaan eli vaikuttaa kyllä laajemminkin .Voisi isäkin ottaa välillä hoitovastuuta, mutta ei, aina äiti pois.

Vierailija
35/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen järjestelmällisesti kieltäytynyt tekemästä näiden jatkuvasti kakaroiden kanssa kotona "sairastavien" mammojen töitä. Esimiehet on aivan pulassa kun koko ajan ollaan poissa lasten sairastamisen takia. Se ei kuitenkaan ole minun ongelma, jos firma ei pysty hoitamaan ongelmaa.

Vierailija
36/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä 👱:

Eemillä oli aamulla hiukan nuhaa, jäin kotiin voi olla kuukaudessa 3-4 päivää. Ja siihen päälle naisten normaalit menkkavapaat. 

Vierailija
37/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen joukko on migreenipotilaat. Ikävä vaiva, josta kärsin itsekin, onneksi melko harvoin, mutta pikkuisen epäuskottavalta tuntuu, että meilläkin jotkut ovat joka vtun maanantai tai perjantai migreenissä. 

Tämä. Meillä puolestaan on töitä myös viikonloppuisin ja kuinka ollakaan, joillakin tuntuu olevan lähes jatkuvasti lauantaimigreeni. 

Parasta on se, että se migreeni / lapsen sairaus /käsikipu ei ikinä estä sunnuntaivuoron tekemistä. :D Vain perjantain, lauantain ja maanantain.

Vierailija
38/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän vielä se, että yrität välttää tautia tarttumasta muihin (ei onnistu ikinä!) ja lopputulemana on se, että jokainen lapsi ja aikuinen perheestä on lomittain kipeänä. 

Vierailija
39/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, asiahan on niin että, ne lapsiaan kotona hoitavat vanhemmat ovat kaikista vastuuntuntoisimpia. Sitten on ne jotka vievät kuumeisen lapsen buranalla höystettynä päiväkotiin ja tulevat itse nuhaisen töihin pyörimään ja sankaripisteitä kalastelemaan. Nykypäivänä on täyttä idiotismia tulla kipeenä töihin joku sankariviitta viuhuen. Se on edesvastuutonta ja typerää. Työnantajan kuuluisi soittaa lastaan kotona hoitavalle äidille ja sanoa, että muista olla huolehtimatta töistä. Mua hävettää kaikkien niiden pomojen ja työntekijöiden puolesta, jotka vieläkin houhottavat kuinka ovat aina töissä eikä ikinä kipeenä (kun tod.näk. ite ovat ne jotka tarttuu muita ja ylläpitää pöpökiertoo, hyi), he ovat jotenkin niin ressukoita vanhanaikaisine käsityksineen.

Meillä täytyy tuoda lääkärintodistus lapsen sairaudesta (neuvolasta terveydenhoitajalta saatu ei kelpaa) ja todistus toisen vanhemman työnantajalta, että tämä ei ole ollut samaan aikaan lasta hoitamassa. Vain näillä kahdella lappusella on mahdollista saada palkkaa tilapäisen hoitovapaan aikana.

On muuten ihmeesti vähentänyt lasten sairastelua! Eikä aikuiset töissä silti ole saaneet mitä pöpökierron tuloksia vaivoikseen.

Vierailija
40/96 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun päiväkoti-ikäinen lapsi olisi useiden kuukausien ajan joka viikko sairas, niin veisin sen kyllä perusteellisiin tutkimuksiin lastenlääkärille ja miettisin huolellisesti jonkun ammattilaisen kanssa ravitsemus- ja hygienia-asioita. Päiväkodeissahan on hyviä kokemuksia siitä, että huolellisella käsihygienialla lasten tauteja on pystytty vähentämään kymmeniä prosentteja. Luulisi toimivan kotonakin. Olen kai sitten äitinä vähemmistössä, mutta mun mielestä ei ole normaalia, että lapsi on muutaman päivän välein kuumeessa tai ripulissa. 

Hyvä käsihygienia auttaa kyllä isompien lasten kanssa eli suurinpiirtein 4-vuotiaasta ylöspäin. Sitä aiemmin se hyvä käsihygienia ei ole niin merkittävä, koska pienet lapset laittavat niitä leluja ja kiviä suuhun, syövät sormiaan ja hanskoja, lääppivät kaikkea jne. Siitä syystä pienten ryhmissä lapset sairastelevat enemmän mutta isompien ryhmissä tulee vuodessa ehkä pari flunssaa ja vatsatauti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi