Sori, kissasi ei pidä sinua mitenkään erityisenä, tutkijat huomasivat
No, tässä ei pitäisi olla mitään uutta niille, jotka tietävät kissaeläimistä jotakin:
https://tekniikanmaailma.fi/sori-kissasi-ei-pida-sinua-mitenkaan-erityi…
"Kissojen maine itsenäisinä eläiminä on saanut saa tukea uudesta tutkimuksesta, joka osoittaa, että kissat eivät tarvitse omistajiaan tunneperäiseen tukeen samalla tavalla kuin koirat. Applied Animal Behaviour Science -lehdessä julkaistu tutkimus paljastaa, että kissat eivät osoita erityistä kiintymystä omistajiinsa verrattuna vieraisiin ihmisiin."
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan hylkäävän. Laumaeläimen pahin pelko on laumasta erilleen joutuminen, sillä se johtaa useimmiten kuolemaan."
No, sittenhän meidän ihmisten väliset suhteetkaan eivät ole muuta kuin jatkuvaa hylkäämisenpelkoa. Vai olisiko sittenkin niin, että on olemassa erilaisia nyansseja, eikä kaikki ole vain niitä äärimmäisimpiä tunnetiloja.
En minä ole muuta väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa ja rotta hyökkäävät silmiin, kun haluavat vahingoittaa. Ensin sokaistaan sitten kurkkuun. Eli kyllä kissa pystyy ihmisen tappamaan.
Joku aika oli uutinen, kun vihainen kissa hyökkäsi ihmisen kimppuun ja tarvittiin poliisi avuksi ja lopettamaan kissa.
Kissa ei kuitenkaan lähtökohtaisesti pysty tappamaan ihmistä halutessaan. Muuten ei olisi kotikissoja ylipäätään. Poliisillakin saattaisi olla poliisikissoja koirien sijaan. Kissat johtaisivat maailmassa ja ihminen olisi lemmikkinä.
Poliisilla on poliisikissoja. Myös poliisilehmiä.
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan myös, ettei kissaa voi kouluttaa.
Meidän lapset ovat kouluttaneet maatiaiskissan.
En tiedä miten.
Osaa istua käskystä, osaa mennä maahan käskystä, osaa tulla luokse, ymmärtää sanan EI.
Ja monia muitakin. Tuokin on pötyä, ettei kissaa voi kouluttaa.
Minkä tahansa eläimen voi kouluttaa. Ylen sivuilta löytyy uutinen siitä, miten Oulun yliopiston tutkija koulutti kimalaiset pelaamaan jalkapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Tän saatte selville helpoiten, ku pidätte ikkunat ja ovet auki ja pidätte aina ruokaa kupissa.
Itsellä ollut yli 30-vuotta koko ajan koiria ja kissoja, niin kyllä kissa kiihtyy siihen paikkaan ennemmin, ku ihmiseen. Kissat on omissa oloissaan.
Mikä ihme tuossa on, että nykyään pitää aina laittaa yhdysviiva luvun jälkeen? Mikä ihmeen yhdyssana 30-vuotta on?
Minulla on 2-kättä ja 2-jalkaa. Minulla on töihin matkaa 10-km.
Linnunpoikaiset voivat leimaantua vaikka pehmoleluun. Leimaantuminen ei ole kiintymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan hylkäävän. Laumaeläimen pahin pelko on laumasta erilleen joutuminen, sillä se johtaa useimmiten kuolemaan."
No, sittenhän meidän ihmisten väliset suhteetkaan eivät ole muuta kuin jatkuvaa hylkäämisenpelkoa. Vai olisiko sittenkin niin, että on olemassa erilaisia nyansseja, eikä kaikki ole vain niitä äärimmäisimpiä tunnetiloja.
No, minä olen. Esim. perustuuko äidin lastansa kohtaan tuntema rakkaus siihen pelkoon, että lauma hylkää hänet? Ei perustu. Elollisten olentojen pohjalta löytyvät toki suuremmat elämän ja kuoleman kysymykset, mutta eivät ne ohjaa jokaista tekoamme, ihmissuhdettamme ja ajatustamme.
Vierailija kirjoitti:
Linnunpoikaiset voivat leimaantua vaikka pehmoleluun. Leimaantuminen ei ole kiintymistä.
Tässä ei puhuta linnuista, vaan nisäkkäistä. Oot varmasti tutustunut siihen rhesus-apinoilla tehtyyn tutkimukseen, jossa emo korvattiin elottomalla ruokkijalla. Ei tullut tasapainoisia apinoita niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen. Esim. perustuuko äidin lastansa kohtaan tuntema rakkaus siihen pelkoon, että lauma hylkää hänet? Ei perustu. Elollisten olentojen pohjalta löytyvät toki suuremmat elämän ja kuoleman kysymykset, mutta eivät ne ohjaa jokaista tekoamme, ihmissuhdettamme ja ajatustamme.
Eivät niin, mutta koira hakee pelottavassa tilanteessa apua omistajaltaan koska se pelkää kuolemaa ja hylätyksi tulemista. Kissa ei, sillä sen elo ja olemassaolo ei perustu muihin yksilöihin niin vahvasti (ei muihin kissoihin eikä ihmisiin). Koiraa ei ole ilman ihmistä, siitä on kyse.
Se ei tarkoita etteikö koiran tunne ihmistä kohtaan olisi aitoa kiintymystä, tai kissan tunne aitoa kiintymystä (vaikkei se juoksekaan omistajan syliin kun jännittää).
Vierailija kirjoitti:
Kissaihmiset romantisoivat kissojaan. Ne pitävät huoltajaansa superkissana, jonka tehtävä on ruokkia ja antaa suojaa. Jos kotiin tulee uusi ihminen, kissat vieroksuvat tätä ja tukeutuvat superkissansa suojeluun piiloutuen.
Kissat ovat opportunisteja.
Mikä olento ei olisi opportunisti?
Kissa on yksilö, meilläkin on ollut 8 kattia ja yksilöllisiä käytösmalleja on lähes jokaisella. Yksittäinen sisäkissa kiintyi minuun selkeästi, eikä halunnut olla erossa. Sitten taas kun oli kolme kissaa samaan aikaan, ne kehittyivät vähemmän ihmisriippuvaiseksi ja olivat paljon keskenään.
Tuo artikkeli on kovasti kokemukseni vastainen. Esimerkiksi siskoni kissa oli minulla hoidossa jokusen viikon aikanaan. Aluksi se oli pelokas ja pysyi sängyn alla. Sitten siitä tuli luottavainen, ja se änkeytyi iltaisin peittoni alle.
Totta kai käytöksen muutos voidaan selittää vaikka lämmön ja mukavuuden haluna. Mikä tahansa ilmiö, jolle on useampia mahdollisia selityksiä, voidaan esittää vääränä. En minä tiedä, johtuiko siskon kissan käytöksen muutos stressihormonien vähenemisestä vai vähenivätkö stressihormonit turvallisuudentunteen voittaessa.
Me emme tiedä, miltä kissoista tuntuu. Voimme ihan huoletta heittää väitteen, ettei kissoilla ole tunteita lainkaan. Se, minkä tulkitsemme olevan kissan tunne, on vain käytökseen perustuvaa behaviorismia ja havainnoitavien asioiden, kuten hormonien ja hermoston toimintaa. Tällä samalla perusteella voimme todeta, ettei lapsesikaan rakasta sinua ja että hänen kokemansa ikävöinti on vain tyhjää biologiaa. Puolisosi, jonka ainakin pitäisi olla aikuinen, pitää sinua enintään hyvänä saaliina seksimarkkinoilla tai hypergamisen tyydytyksen automaattina. Vilpitöntä kiintymystä ei ole olemassa, eihän?
Niin?
Siltikin mieluummin lämmin, hyrisevä kissa kuin kaiken paskova rähjäävä mieslapsi.
Kissasta on iloa, miehestä ei.
Antiikin roomassa muistaakseni kissoja pidettiin vauvojen suojelijana
Mutta inhimillistää ei pidä mitään eläintä. Se on eläinrääkkäystä.
Kissa on kissa.
Koira on koira.
Aasi on aasi.
Muistakaa tämä!
Kyllä kissa kiintyy, sen voi jokainen kissanomistaja nähdä. Tietenkään kissan kiintymystä ei voi verrata koiraan, joka on laumaeläin. Exäni kissa juoksi heti luokseni ja tuli syliin kehräämään, kun näimme monen kuukauden tauon jälkeen. Oma kissani otti minut vastaan huutaen suoraa huutoa, kun olin viikon poissa ja hain hoitopaikasta. Sen jälkeen puski ja kehräsi sylissä parikymmentä minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Persut on leimautuneet toistensa peniksiin.
Näin se menee. Maalla kissat muuttavat taloista toisiin, riippuen keneltä saa parasta sapuskaa ja omaa rauhaa.
Kissanomistajia vihataan, koska käyttäytyvät, kuten ketjussa. Koira on laumaeläin, joka tarvitsee johtajan, joka tekee päätökset myös ravinnon suhteen.
Kissaihmiset eivät kykene keskustelemaan analyyttisesti lemmikistään, vaan tunnepohjalta.