Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sori, kissasi ei pidä sinua mitenkään erityisenä, tutkijat huomasivat

Vierailija
24.02.2026 |

No, tässä ei pitäisi olla mitään uutta niille, jotka tietävät kissaeläimistä jotakin:

https://tekniikanmaailma.fi/sori-kissasi-ei-pida-sinua-mitenkaan-erityi…

"Kissojen maine itsenäisinä eläiminä on saanut saa tukea uudesta tutkimuksesta, joka osoittaa, että kissat eivät tarvitse omistajiaan tunneperäiseen tukeen samalla tavalla kuin koirat. Applied Animal Behaviour Science -lehdessä julkaistu tutkimus paljastaa, että kissat eivät osoita erityistä kiintymystä omistajiinsa verrattuna vieraisiin ihmisiin."

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten?

No miksi sitten kommentoit? Eli menikö jokin ihon alle?

Vierailija
22/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaihmiset romantisoivat kissojaan. Ne pitävät huoltajaansa superkissana, jonka tehtävä on ruokkia ja antaa suojaa. Jos kotiin tulee uusi ihminen, kissat vieroksuvat tätä ja tukeutuvat superkissansa suojeluun piiloutuen.

Kissat ovat opportunisteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla taas jotain woke-tutkijoita...

Ainostaan woke-porukalla ja vihervassareilla on ylipäätään jotain "lemmikkejä". Voi hellanlettas, niiiih...hän on niin suloinen, niiiih!

Vierailija
24/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten?

No miksi sitten kommentoit? Eli menikö jokin ihon alle?

Kissaihmiset ( naiset ) ovat äksyjä.

Vierailija
25/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissaihmiset romantisoivat kissojaan. Ne pitävät huoltajaansa superkissana, jonka tehtävä on ruokkia ja antaa suojaa. Jos kotiin tulee uusi ihminen, kissat vieroksuvat tätä ja tukeutuvat superkissansa suojeluun piiloutuen.

Mä en ole kissaihminen, mutta mulla on silmät päässä ja kyky havainnoida, ja voin kyllä ihan omin silmin todeta, että kaverin kissa on kiintynyt häneen ja hänen perheeseensä, mutta mä en pääse metriä lähemmäs.

Vierailija
26/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tasan tarkkaan kissat kiintyy tiettyihin ihmisiin. 

Kiintyy koska hyötyy siitä.

Vierailija
27/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella upeasti yhdellä lauseella kumottu koko tieteellinen tukimus. Hienoa!

Tuo "kiintymys" on pelkkää illuusiota.

Niin ja itselläni on kissa.

Mulla ei ole kissoja, tai no, töissä on kissa, jota hoidan. Monella kaverillani on kissoja. Useammalla on sellainen kissa, joka ei näyttäydy vieraille ollenkaan, tai jos näyttäytyy, ei ainakaan tule lähelle. Kotiväen kanssa kyllä tykkää läheisyydestä, sylissä olosta ja silityksestä. Tämä ei varmaankaan ole merkki kiintymyksestä?

Ei sen sinänsä tarvitse olla. Voi olla että kissa on todennut omistajansa vaarattomaksi mutta hyödylliseksi hölmöksi, joka silittelee ja muutenkin passaa kun käsketään. Vieras voi olla vaarallinenkin, kunnes toisin todistetaan.

Vierailija
28/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintyy koska hyötyy siitä.

Saman voi sanoa sitten ihan mistä tahansa eläimestä tai vaikkapa ihmisestä.

Vierailija
29/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kissani hakeutuvat ihan lähelle minua kun säikähtävät jotain. Vieraiden ihmisten tullessa asuntoon tarkkailevat mimun reaktiostani onko kyseessä uhka vai ei. Lisäksi kun olen reissussa, kissani ikävöivät juuri minua vaikka kumppanini pitää heille seuraa.

Tuleekin mieleen että onko tutkimuksessa vinoutuma, kun tutkivat juuri terapiakissoja. Nuo kissat on tottuneet ihmisiin hyvin eri tavalla kuin normaalit lemmikkikissat, ja jos tutkimusotanta oli vain 15 terapiakissaa en pitäisi tutkimusta kovinkaan pätevänä.

Tuo ei liity tutkittuun asiaan yhtään mitenkään. Pointti oli se, että ne hakeutuisivat myös jonkun vieraan lähelle.

Vierailija
30/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sen sinänsä tarvitse olla. Voi olla että kissa on todennut omistajansa vaarattomaksi mutta hyödylliseksi hölmöksi, joka silittelee ja muutenkin passaa kun käsketään. Vieras voi olla vaarallinenkin, kunnes toisin todistetaan."

Enpä olisi koskaan kuvitellut, että kissa pystyy noin monimutkaiseen ajatteluun. Minä olisin ajatellut kissan paljon yksinkertaisemmaksi, joka toimii samoilla lainalaisuuksilla kuin muutkin nisäkkäät.

Vierailija
31/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tietellinen tutkimus sai noin paljon alapeukkuja? Ei se alapeukuttamalla siitä miksikään muutu.

Vierailija
32/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole kissaihminen, mutta mulla on silmät päässä ja kyky havainnoida, ja voin kyllä ihan omin silmin todeta, että kaverin kissa on kiintynyt häneen ja hänen perheeseensä, mutta mä en pääse metriä lähemmäs.

Kiintyminen ja tottuminen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
33/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä sekoittaa kiintymisen ja tottumisen keskenään. Kissa ei todellakaan "jää suremaan" kuollutta omistajaansa. Sitä kiinnostaa vain, että saa jostain ruokaa.

Vierailija
34/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintyminen ja tottuminen ovat kaksi eri asiaa.

Niin, en puhunutkaan tottumisesta, vaan kiintymisestä. Tottumista olisi se, että sietää lähellään. Kiintymistä se, että hakeutuu lähelle ja läheisyyteen.

Vierailija
35/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa pystyy kyllä tappamaan ihmisen ja näin on joskus käynytkin. 

Vierailija
36/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin. Tuon saman huomasin tubesta, kun katsoin kissavideoita. Siellä aina välillä tulee faktaa, "tietoisku".

Muistaakseni meni näin: joskus kissa tuo omistajalleen "lahjan". Se onkin merkki siitä, että kunnioittaa omistajaa, saalistajana (noin muistelen).

Jos kissa tuo saaliinsa omistajalleen, se EI kunnioita omistajaansa saalistajana ja yrittää opettaa häntä.

En kyllä osta tuollaista selitystä lainkaan. Meillä oli töissä kissa, joka oli hyvä saalistaja, ja se toi aina joskus saaliitaan näytille. Se meni lattialle kellimään saaliin viereen, tuli puskemaan ja kehräämään ja paistatteli kehuissa. 

Yhden kissan perusteella teet tällaisen päätelmän?

Vierailija
37/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tietellinen tutkimus sai noin paljon alapeukkuja? Ei se alapeukuttamalla siitä miksikään muutu.

Lähtökohta oli outo, tutkivat vain terapiakissoja, tuskin tuollaiset kiintyykään yhteen ihmiseen kun ihmiset ympärillä vaihtuvat koko ajan. Varautuneilla tavallisilla kotikissoilla on yleensä vain yksi tai pari-kolme luottohenkilöä joihin luottaa. 

Vierailija
38/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudot johtopäätökset on toimittaja vetäissyt tutkimuksesta.  Siinähän todettiin vain että kissat ovat itsenäisiä eivätkä koe tarvetta hakea turvaa omistajastaan.  Se ei ole sama asia kuin kiintymys.  

Vierailija
39/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissa menee ihan yhtä lailla kaikkien vieraiden syliin. Jonkun hajun perusteella se varmaankin valikoi, että "tykkääkö" jostakin vai ei.

Vierailija
40/107 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ovat harvoin vaarallisia, mutta niiden puremat ovat vaarallisempia kuin koirien, koska ne voivat aiheuttaa nopeasti etenevän infektion, erityisesti heikentyneen vastustuskyvyn omaaville.

Harvinaisuus: Tutkijat tyrmäävät väitteet kissojen halusta tappaa omistajansa, ja kuolemantapaukset ovat tilastollisesti poikkeuksellisia, toisin kuin esimerkiksi tietyt koirien aiheuttamat tapaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi