Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (234)
Lainankorot+yhtiövastikkeet=300000 €
"Laskelmieni lopputulos on se, että olemme hävinneet satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisimme asuneet vuokralla aina samankokoisessa asunnossa ja sijoittaneet vuokranmaksun jälkeen toteutuneista asumiskustannuksistamme ylijääneet rahat hajautetusti osakkeisiin."
Minäkin olisin multi-miljardööri jos olisin asunnon sijasta ostanut Bitcoineja silloin vuonna 2010.
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Eläkeläisen eläkkeen indeksikorotus on aina korvannut vuokrankorotuksen. On edullisempi vuokra, kiitos kysymästä.
"ainakin täällä pk-seudulla vuokrat ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana"
Ei paljon lohduta jos nyt on vuoden ajan vuokrat hieman olleet laskusuunnassa kun viimeiset vuosiKYMMENET ne on olleet räjähdysmäissä kasvussa. Pk-seudun vuokrataso on noussut aivan tolkuttomasti jos verrataan vaikka siihen mitä se oli vuosituhannen vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin hyvin maksaa vaikka satasen kuussa, jotta mulla olisi lämmin autotalli. Ei mitenkään kivaa raaputtaa autoa lumen ja jään alta. Ok-talojen ja joidenkin rivarien ihanuus. Ja kyllä, näitäkin voi vuokrata. Kallista vaan.
Eli laitetaanpas sille omistusasumiselle kuitenkin niitä hyviä puolia, joita on yleensä siisteys, hiljaisuus ja hyvä huolto, kun osakkaat haluavat suojella omaisuuttaan, eli niitä asuntoja. Ihan hyvä vaan, että kaikki omalla tavallaan "kyttää toisiaan" eli pitävät huolta. Ollaan valmiita myös maksamaan esim. koodilukoista ja turvakameroista.
Vuokra-asuntoihin voi saapua kuka vaan häiriköimään ja kaikki asukkaat kärsii. Pitkä prosessi saada pois.
Nämä ovat näitä tiukasti istuvia harhakuvitelmia, jotka eivät vastaa totuutta.
Vuokra-asuntoihinkin valitaan asukkaat. Ei tule todellakaan kuka vaan häiriköimään. Riippuu tietenkin vuokranantajasta ja vuokrafirmasta.
Ja jos joku häiriköi, ihan fakta on että vuokratalosta häirikkö on helpoin saada ulos, omakotialueelta kaikkein vaikein, kun häirikkö on vielä omistajakin. Näistähän omakoti- ja rivitaloalueiden häiriköistähän on ollut koko ajan juttua mediassa, siinä kävi ilmi, ettei poliisikaan oikein voi mitään.
Lisäksi tajuathan senkin, että omistus- ja asumisoikeuskerrostalossa voi yksi tai useampi asunto olla vuokralla. Samoin mikään ei estä sinunkaan naapuriasi vuokraamasta omistusomakotitaloaan tai rivariaan vuokralle kenelle häirikölle tahansa.
Lapsellista on kuvitella, että omistusasujat ovat jotain ihmeolentoja, kun taas vuokra-asujat ovat kriminaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olen sinkku, yli 30v nainen, ok / perustyössä ja haluan asua Helsingissä, hyvällä paikalla. Eli kaikki ymmärtävät, että minulla ei ole mitään mahollisuutta ostaa täältä asuntoa. Mutta olen täällä onnellisin, vaikka sitten vuokralla. Vai pitäisikö minun lähteä jonnekin muualle ihan vaan jotta voisin ostaa asunnon?
Jossei hyvä paikka sinulle tarkoita sitä, että espan puisto pitää näkyä keittiön ikkunasta miksei omistusasunto sinulle voi olla mahdollisuus? Kyllä ihan tavalliset työssäkäyvät Helsingissä omistaa koteja. Eikä se tarkoita sitä, että on pakko muutta jonnekin Jakomäen syrjäisimpään nurkkaan.
Koska minulle on tärkeintä asunnon sijainti ja viihtyvyys. Olen aina saanut helposti vuokrakämppiä joissa kaikki on pinnat on uusittu, on nättiä ja siistiä, hyviltä sijainneilta. Minulla ei olisi mitenkään muuten varaa tämän tasoisiin kämppiin. Joo voi sanoa, että voisin ostaa jonkun huonompi kuntoisen, mutta kuten sanoin, olen sinkku - ei ole miestä auttamassa, en osaa ruveta remppaamaan mitään itse, saati sitten että olisi lainojen lisäksi varaa maksaa remonteistakin.
"Pitää muistaa että ei ole vain yksityisiä vuokraisäntiä ja -emäntiä, vaan on myös yrityksiä, joilla voi olla erilaisia toimintatapoja ja -ehtoja."
Yksikään asuntoja vuokraava yritys ei harrasta tappiollista liiketoimintaa. Sellainen yritys olisi hyvin pian konkurssissa. Vuokratuottojen pitää ehdottomasti kattaa kaikki asuntojen kustannukset ja lisäksi tuottaa ylimääräistä voittoa firmalle.
Ei se ole haluamisesta kiinni vaan tosielämän realiteetti. Jossei yritys tuota voittoa niin se on konkurssissa ja sen jälkeen omaisuus pakkohuutokaupassa ja työntekijät irtisanottuna. Sen jälkeen ne vuokra-asunnot osataa joku sellainen toimija joka osaa korottaa vuokrat oikealle tasolle.
Oma eläkkeeni on nettona 1446€
Jos asuisin vuokralla ehkä kaksio olis minimi, sellaisesta joutuu pulittamaan 650-800€
600€ jää kaikkeen muuhun, ei matkustella eikä osteta mitään itselle eikä lapsenlapsille. Silmälasit kävin äsken valitsemassa, hintaa tuli 980€.
Asumistukea et saa tuolla eläketulolla, etkä mitää kansaneläkettä.
Onneksi on omistusasunto
Vuokralainen maksaa vuokraa. Omistusasuja kerrostalossa tai rivarissa maksaa ensin asunnon hankintahinnan, hoitovastikkeen ja rahoitusvasrikkeitakin ja kun hankintahinta on maksettu, alkavat isot korjaukset. Kolmeen kertaan nääs on maksettava se kämppä.
Jos on fiksu, ei sijoita ainakaan alussa auntoon, vaan pörssiin, jossa tienaa talorahat.
"Koska minulle on tärkeintä asunnon sijainti ja viihtyvyys. Olen aina saanut helposti vuokrakämppiä joissa kaikki on pinnat on uusittu, on nättiä ja siistiä, hyviltä sijainneilta. Minulla ei olisi mitenkään muuten varaa tämän tasoisiin kämppiin. Joo voi sanoa, että voisin ostaa jonkun huonompi kuntoisen, mutta kuten sanoin, olen sinkku - ei ole miestä auttamassa, en osaa ruveta remppaamaan mitään itse, saati sitten että olisi lainojen lisäksi varaa maksaa remonteistakin. "
Todellisuudessa vuokralla asuminen on kalliimpaa kuin omistaminen. Pitkässä juoksussa maksat aina enemmän saman asunnon vuokraamisesta verrattuna siihen, että ottaisit asuntolainaa ja ostaisit sen omaksi. Tämä sääntö pätee lähes poikkeuksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olen sinkku, yli 30v nainen, ok / perustyössä ja haluan asua Helsingissä, hyvällä paikalla. Eli kaikki ymmärtävät, että minulla ei ole mitään mahollisuutta ostaa täältä asuntoa. Mutta olen täällä onnellisin, vaikka sitten vuokralla. Vai pitäisikö minun lähteä jonnekin muualle ihan vaan jotta voisin ostaa asunnon?
Jossei hyvä paikka sinulle tarkoita sitä, että espan puisto pitää näkyä keittiön ikkunasta miksei omistusasunto sinulle voi olla mahdollisuus? Kyllä ihan tavalliset työssäkäyvät Helsingissä omistaa koteja. Eikä se tarkoita sitä, että on pakko muutta jonnekin Jakomäen syrjäisimpään nurkkaan.
Eipä kaikkien nykypalkkojen perusteella enää taida saada asuntolainaakaan tai ei jää rahaa tarpeeksi elämiseen. Monella 30-vuotiaalla voi olla samaan aikaan asuntolainat maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun vanhuksista osa asuu sitkeästi avun turvin omissa taloissa, siitä ehkä sitten laitoshoitoon. Osa vaihtanut omakotitalon omaan kerrostalo-osakkeeseen. Nämä molemmat asumistyylit jää sitten perikunnan riesaksi kun myynti ei ole helppoa. Siinä mielessä vuokra-asunto helpompi että laitokseen joutuessa tai kuollessa ei jää kuin irtaimisto perillisten riesaksi.
Perilliset voivat kieltäytyä perinnöstä. Useimmat eivät kuitenkaan kieltäydy, koska haluavat saada rahat, haluaisivat ne vain mahdollisimman pienellä vaivalla. Voin elää vielä 30 vuotta tai kuolla huomenna, en mieti sitä, mitä perikunta haluaa. Sen sijaan varaudun siihen, että jos elän 30 vuotta, elän ne asunnossa, josta itse pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin hyvin maksaa vaikka satasen kuussa, jotta mulla olisi lämmin autotalli. Ei mitenkään kivaa raaputtaa autoa lumen ja jään alta. Ok-talojen ja joidenkin rivarien ihanuus. Ja kyllä, näitäkin voi vuokrata. Kallista vaan.
Eli laitetaanpas sille omistusasumiselle kuitenkin niitä hyviä puolia, joita on yleensä siisteys, hiljaisuus ja hyvä huolto, kun osakkaat haluavat suojella omaisuuttaan, eli niitä asuntoja. Ihan hyvä vaan, että kaikki omalla tavallaan "kyttää toisiaan" eli pitävät huolta. Ollaan valmiita myös maksamaan esim. koodilukoista ja turvakameroista.
Vuokra-asuntoihin voi saapua kuka vaan häiriköimään ja kaikki asukkaat kärsii. Pitkä prosessi saada pois.
Nämä ovat näitä tiukasti istuvia harhakuvitelmia, jotka eivät vastaa totuutta.
Vuokra-asuntoihinkin valitaan asukkaat. Ei tule todellakaan kuka vaan häiriköimä
Niin, kirjoitin ainoastaan omien kokemusteni pohjalta, usean osoitteen otoksella. Olen myös asunut viidessä kaupungissa Suomessa.
Nämä skenaariot ovat siis kaikki vain mahdollisuuksia.
Ei tietenkään tarvitse! tärkeintä että olet itse onnellinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule Helsingissä yksiötkin maksavat vähintään 100 000 euroa, usein tuplasti tuon, jos on uudisrakennus, ja/tai lähellä keskustaa ja/tai meren lähellä tms. Jos ihan kivasta paikasta ostaa hyvän yksiön ja saa lainaa siihen, niin kulut ovat samaa luokkaa tai kalliimmat kuin vuokra-asunnossa, eli lainankulut plus vastikkeet helposti 900 e/kk vähintään. Jos palkasta menee vielä opintolainan lyhennykset tai muut, eipä siinä hirveästi rahaa pienestä palkasta jää.
Vierailija kirjoitti:
"Laskelmieni lopputulos on se, että olemme hävinneet satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisimme asuneet vuokralla aina samankokoisessa asunnossa ja sijoittaneet vuokranmaksun jälkeen toteutuneista asumiskustannuksistamme ylijääneet rahat hajautetusti osakkeisiin."
Minäkin olisin multi-miljardööri jos olisin asunnon sijasta ostanut Bitcoineja silloin vuonna 2010.
Ero on vain se, että minä en tutkinut vaihtoehtoisena sijoituksena yksittäistä hyvin tuottanutta sijoituskohdetta, vaan hajautettua osakesalkkua. Vuoteen 1998 asti käytin Helsingin pörssin indeksikehitystä ja vuodesta 1998 lähtien Seligsonin Suomi -osakeindeksirahastoa. (Tarkastelin myös muitakin vaihtoehtoja, esim. osan sijoittamista Seligsonin Pohjois-Amerikka-indeksirahastoon. Niissä tuotto olisi ollut vielä selvästi parempi.)
178
Maailma muuttuu. Nuorempia ei vaan kiinnosta samalla tavalla omatupa kuin meitä.
Vierailija kirjoitti:
"ainakin täällä pk-seudulla vuokrat ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana"
Ei paljon lohduta jos nyt on vuoden ajan vuokrat hieman olleet laskusuunnassa kun viimeiset vuosiKYMMENET ne on olleet räjähdysmäissä kasvussa. Pk-seudun vuokrataso on noussut aivan tolkuttomasti jos verrataan vaikka siihen mitä se oli vuosituhannen vaihteessa.
Itse olen asunut pk-seudulla viimeiset yli 26 vuotta aika edullisesti vuokra-asunnoissa. Paikalliset vakituiset vuokra-asujat hakeutuvat usein sellaisiin asuntoihin, joissa vuokra ei ole liian korkea, näihin missä ARA-rajat, jne..
Lyhytaikaiset vuokralaiset tai muualta tulevat taas ottavat noita kalliimpia.
Nyt on paljon sijoitusasuntoja vuokraavia yksityisiä ja heille tärkeintä saada pitkäaikainen ja luotettava vuokralainen, joten olen kuullut monelta, että usein vuokrat eivät nouse joka vuosi ollenkaan.
Tällä hetkellä jopa Sato ja Lumo ovat joutuneet laskemaan vuokriaan. Satollakin on yksiöitä alle 700 eurolla, kun vielä toissa vuonna kaikki oli vähintään 800 euroa. Joskus tää markkinatalous näyttää toimivan. Ainakin hetkeksi.
Sulla ei näköjään ole ymmärrystä realiteeteistä. Vuokra-isäntä on sinulle joku hirveä mörkö joka käyttäytyy miten vaan vaikka korostat että kyseessä on liiketoiminta.
Pitää muistaa että ei ole vain yksityisiä vuokraisäntiä ja -emäntiä, vaan on myös yrityksiä, joilla voi olla erilaisia toimintatapoja ja -ehtoja.
Ja ainakin täällä pk-seudulla vuokrat ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana, on vuokralaisen markkinat nyt, eli vuokraksi et sijoitusasuntoasi saa, jos pidät vuokrat liian korkealla. Fiksua ei ole liiketoiminnassa pitää omistamiaan vuokra-asuntoja tyhjänä, joten siksi eivät ihan mitä vaan voi pyytää ja kuvitella saavansa kämppänsä vuokralle. Yleistä onkin että monet yritykset tarjoavat jopa ensimmäisen asumiskuukauden ilmaiseksi tai vuokranalennusta tai jotain vastaavia. Kilpailu vuokralaisista on kovaa.
Joten otapa selvää faktoista.