Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koska minulle on tärkeintä asunnon sijainti ja viihtyvyys. Olen aina saanut helposti vuokrakämppiä joissa kaikki on pinnat on uusittu, on nättiä ja siistiä, hyviltä sijainneilta. Minulla ei olisi mitenkään muuten varaa tämän tasoisiin kämppiin. Joo voi sanoa, että voisin ostaa jonkun huonompi kuntoisen, mutta kuten sanoin, olen sinkku - ei ole miestä auttamassa, en osaa ruveta remppaamaan mitään itse, saati sitten että olisi lainojen lisäksi varaa maksaa remonteistakin. "
Todellisuudessa vuokralla asuminen on kalliimpaa kuin omistaminen. Pitkässä juoksussa maksat aina enemmän saman asunnon vuokraamisesta verrattuna siihen, että ottaisit asuntolainaa ja ostaisit sen omaksi. Tämä sääntö pätee lähes poikkeuksetta.
No tein vertailun: henkilö A ottaa 25 v asuntolainaa ja ostaa kaksion Helsingistä. Henkilö B vuokraa asunnon. Löysin
Jos laskee päin persettä niin lopputulos voi olla mitä tahansa. Minkään asunnon vuokra ei pysy sama 25 vuotta. Vuokra voi jopa kaksinkertaistua tuossa ajassa!
Vierailija kirjoitti:
Ollaan viisikymppinen akateeminen pariskunta Helsingistä ja aina asuttu vuokralla. Jäi jotenkin tavaksi kun nuoruudessa asuttiin Saksassa ja vuokraaminen oli ihan normaalia ja kunniallista :D
Saksassa on ihan eri tilanne koska siellä vuokrien suuruus on tiukasti yhteiskunnan säätelemää. Ennen vielä tiukemmin.
Pääkaupunkiseudulla vuokrat on Tilastokeskuksen mukaan laskeneet 0,5 % vuodessa. Aika suurta haaveilua kuvitella saavansa 1500 € vuokra-asunnon vuokrattua 700 € hintaan. Alennusta voi saada jonkun kympin kuukaudessa. Ja tämä, että vuokrat on ylipäätään halventuneet on todella poikkeuksellista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan viisikymppinen akateeminen pariskunta Helsingistä ja aina asuttu vuokralla. Jäi jotenkin tavaksi kun nuoruudessa asuttiin Saksassa ja vuokraaminen oli ihan normaalia ja kunniallista :D
Saksassa on ihan eri tilanne koska siellä vuokrien suuruus on tiukasti yhteiskunnan säätelemää. Ennen vielä tiukemmin.
ei ole enää säädelty ja vuokrat on melko kovia monissa isommissa paikoissa
Sveitsissä yli 60% asuu vuokralla. Eli ei ihan mene yksiin näiden väitteiden kanssa että vuokralla oleminen on jotain luusereiden hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Sveitsissä yli 60% asuu vuokralla. Eli ei ihan mene yksiin näiden väitteiden kanssa että vuokralla oleminen on jotain luusereiden hommaa.
Kukaan ei ole sanonut vuokralla asumisen olevan luusereiden hommaa. On monenlaisia syitä asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla vuokrat on Tilastokeskuksen mukaan laskeneet 0,5 % vuodessa. Aika suurta haaveilua kuvitella saavansa 1500 € vuokra-asunnon vuokrattua 700 € hintaan. Alennusta voi saada jonkun kympin kuukaudessa. Ja tämä, että vuokrat on ylipäätään halventuneet on todella poikkeuksellista!
Voi hyvät hyssykät. Se 0,5 % on keskiarvo.
Eikä ole olemassa mitään "1500 euron asuntoa" vaan sen vuokra-asunnon arvo on se millä sen saa vuokralle.
Eikä - luetunymmärrystä! - edellä edes verrattu yhtä ja samaa asuntoa vaan kerrottiin, että jos samoilla markkinoilla on yksiöitä 700 e, ja joku yrittää vuokrata 1 500 e yksiöitä, useimmat asiakkaat tulevat automaattisesti suosimaan noita halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole enää säädelty ja vuokrat on melko kovia monissa isommissa paikoissa
Vuokrasäätely johti Saksassa valtaviin ongelmiin kun kukaan ei kunnostanut vuokra-asuntoja. Jos joka tapauksessa saa saman vuokran niin miksi panostaa yhtään asuntojen laatuun? Iso osa asunnoista päätyi aivan kamalaan kuntoon.
Jos ostaisin nyt edes samantasoisen asunnon missä olen nyt vuokralla, kuluja kertyisi n. 300 e/kk enemmän maksettavaksi lainan ja vastikeiden kanssa. Nyt sijoitan tämän ylimenevän rahan ja varallisuus kasvaa sijoituksissa nopeammin kuin jos kaikki tuokin raha valuisi omistusasumiseen. Helppo valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole olemassa mitään "1500 euron asuntoa" vaan sen vuokra-asunnon arvo on se millä sen saa vuokralle.
Eikä - luetunymmärrystä! - edellä edes verrattu yhtä ja samaa asuntoa vaan kerrottiin, että jos samoilla markkinoilla on yksiöitä 700 e, ja joku yrittää vuokrata 1 500 e yksiöitä, useimmat asiakkaat tulevat automaattisesti suosimaan noita halvempia.
Kysyntä ja tarjonta ohjaa vuokramarkkinoiden hintatasoa. Käytännössä kukaan ei siitä huolimatta vuokraa asunto tappiolla! Ei kukaan ole niin hullu, että MAKSAA siitä, että saa tarjota vuokralaiselle asunnon. Kyllä jokainen vuokranantaja haluaa voittoa saada tai ehdottomana miniminä saada kulut katettua. Ei ole järjellistä tilannetta jossa vuokramarkkinoiden hintataso laskisi tämän alle.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan suomalaisten maalaisten kuvitelma, että vuokralla asujat ja kerrostaloasujat ovat luusereita.
Monissa maissa etenkin suurkaupungeissa asutaan järjestään vuokralla. Jos ajatellan kerrostaloasumista yleensä, muualla maailmassa myös varakkaat suosivat kerrostaloasumista.
EU:ssa kaupunkialueilla 72 % asuu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisin nyt edes samantasoisen asunnon missä olen nyt vuokralla, kuluja kertyisi n. 300 e/kk enemmän maksettavaksi lainan ja vastikeiden kanssa. Nyt sijoitan tämän ylimenevän rahan ja varallisuus kasvaa sijoituksissa nopeammin kuin jos kaikki tuokin raha valuisi omistusasumiseen. Helppo valinta.
Aika harvassa on nämä lähiöiden vuokratalojen salaiset pörssimiljonäärit. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja vuokralla asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen.
Asukoon jokainen missä huvittaa, kukkaronsa mukaan. Maksan asumisesta alle 200 €/kk pk-seudulla, velattomasti ja leppoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa on nämä lähiöiden vuokratalojen salaiset pörssimiljonäärit. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja vuokralla asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen.
Ahaa, kyllä minulla on yli 100 000 euron edestä sijoituksia, ikää 36 vuotta ja aina asunut vuokralla. Uskoisin että varallisuus kasvaa ihan mukavasti tulevinakin vuosina. Monella omistusasujalla kaikki säästöt valuu ensin asuntolainan saamiseen ja sen jälkeen maksetaan itseänsä kipeäksi omistusasumisesta seuraavat vuosikymmenet. Vähätkin säästöt valuu asunnon remontoimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koska minulle on tärkeintä asunnon sijainti ja viihtyvyys. Olen aina saanut helposti vuokrakämppiä joissa kaikki on pinnat on uusittu, on nättiä ja siistiä, hyviltä sijainneilta. Minulla ei olisi mitenkään muuten varaa tämän tasoisiin kämppiin. Joo voi sanoa, että voisin ostaa jonkun huonompi kuntoisen, mutta kuten sanoin, olen sinkku - ei ole miestä auttamassa, en osaa ruveta remppaamaan mitään itse, saati sitten että olisi lainojen lisäksi varaa maksaa remonteistakin. "
Todellisuudessa vuokralla asuminen on kalliimpaa kuin omistaminen. Pitkässä juoksussa maksat aina enemmän saman asunnon vuokraamisesta verrattuna siihen, että ottaisit asuntolainaa ja ostaisit sen omaksi. Tämä sääntö pätee lähes poikkeuksetta.
No tein vertailun: henkilö A ottaa 25 v asuntolainaa ja ostaa kaksion Helsingistä. Henkilö B vuokraa asunnon. Löysin
Hyvä vertailu. Ja jos tähän lisää vielä sen, että A tarvitsi alkuun 10 000 euroa omaa alkupääomaa lainan saamiseksi, niin B on voinut sijoittaa sen. 25 vuoden päästä sen arvo olisi 6 % reaalituotolla 43 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Asukoon jokainen missä huvittaa, kukkaronsa mukaan. Maksan asumisesta alle 200 €/kk pk-seudulla, velattomasti ja leppoisasti.
Ja paljonko menetät joka kuukausi, kun sinulla on X euroa kiinni seinissä etkä voi sijoittaa samaa summaa tuottavammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa nämä omalla omistusasunnolla miljonääriksi nousseet. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja omistusasunnossa asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen. Rahat valuu seiniin eikä se raha jää koskaan tilille jos asunnossa asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta ohjaa vuokramarkk
Muutamakin kuolinpesä on tiedossa kun asuntoa ei kaikii halua myydä niin parempi saada edes melkein kulut kuin maksaa tyhjästä. Ei vuokralaisetkaan ole mitään idiootteja jotka eivät osaisi vertailla niin että voi mitä vain pyytää.
Miksi täällä on toistuvasti vuokralla asuvien mollaamista? Kenen kampanja tämä on haukkumalla saada ihmiset asuntokaupoille?
Kukaa ei tarjoa 1500 € yksiötä 700 € hintaan koska se ei kata edes asunnon kuluja. Siinä vaiheessa on parempaa bisnestä pitää vaikka kokonaan tyhjillään se kämppä.