Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
521/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina asunut vuokra-asunnossa, en ole halunnut kiinnittää elämääni pankin orjuuteen. Olen eläkkeellä ja ei ole rahahuolia, kulutan säästöni ja tuhlaan rahani elinaikana itse, niin säästyy jälkeläiset perintöhuolilta.

Onko vuokranantajan orjuudessa yhtään sen parempi. Suo siellä, vetelä täällä. 

Vierailija
522/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on toistuvasti vuokralla asuvien mollaamista? Kenen kampanja tämä on haukkumalla saada ihmiset asuntokaupoille?

Ei täällä kukaan mollaa vuokra-asujia. Täällä keskustellaan siitä, millainen asumismuoto on eri elämäntilanteissa edullisin ja järkevin.

Ehkä huono itsetunto saa ajattelemaan, että täällä mollataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tehtäisiin tilasto ihmisten vauraudesta niin minä veikkaisin, että omistusasunnossa asuvat on ylivoimaisesti vauraampia kuin vuokra-asunnoissa asuvat. Tästä tuskin tulee isoa kiistaa."

Verrataanko samalla myös talouksien velka- astetta? Omistusasujalla velkaa voi satojen tuhansien eurojen edestä, vuokra-asujalla 0 euroa. Vai unohtuuko tämä seikka vertailusta?

Ketjun otsikko puhuu vanhuksista. Useimmat ovat maksaneet jo asuntolainansa pois. Lisäksi takavuosina maksimiaika lainalle oli 10 vuotta. Toki lainaraha tulee nykyisin kalliiksi 25-30 vuoden maksuajoilla, mutta saa lainaa yhä edelleen lyhyemmäksikin ajaksi.

Vierailija
524/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle siirtyvä on onnellisessa asemassa, jos on päässyt asumaan tuettuihin, kaupunkien vuokra-asuntoihin. 

Vuokra on usein hyvin edullinen, ei tarvitse välittää putkiremonteista tai muista isoista operaatioista; kunta maksaa ja kulut jyvitetään kaikkien kunnan asukkaiden kesken. 

Lisäksi jos on ollut mahdotonta kerätä pääomaa omistusasuntoa varten työuran aikana - mikä on tavallista pääkaupunkiseudulla yksinasuvien, pienituloisten keskuudessa - on ennen eläkeikää ollut varaa nauttia elämästä ilman asuntolainan korkomenoja ja lyhennyksiä. Jos ei ole lapsia ja asuu yksin, ei ole mitään motivaatiota kerryttää asuntovarallisuutta jälkipolvellekaan.

Itse asun viihtyisässä kaupungin vuokra-asunnossa, jonka vuokra on n. 60%-70% vapaiden markkinoiden vastaavista asunnoista samalla alueella. Naapurit ovat mukavia. Olen saanut elää mukavaa elämää näin työuran loppuvaiheessa. Muutaman vuoden jälkeen jään eläkkeelle eikä ole mitään aikomusta muuttaa tästä minnekään.

Vierailija
525/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeelle siirtyvä on onnellisessa asemassa, jos on päässyt asumaan tuettuihin, kaupunkien vuokra-asuntoihin."

Miten se on onnellinen asema olla niin pienituloinen ja vähävarainen, että ylipäätään on oikeutettu tuollaiseen asumiseen? Minusta onnellinen asema eläkkeelle siirtyessä on olla sen verran varallisuutta ja tuloja omasta takaa, ettei tarvitse yhteiskunnan tukien varassa roikkua.

Vierailija
526/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja muutan vuokralle.  Pitää vaan toivoa, että saan asunnon myytyä.

Miksi niin moni haaveilee kotinsa myymisestä eläkkeellä? Kannattaa miettiä, että eläkkeellä eletään monen kymmenen vuoden ajan. Eikä valtaosa eläkeläisistä ole mitenkään erityisen vaivaisia. Elämä on edelleen aktiivista, eikä todellakaan mitään vanhainkodin sängyssä möllöttämistä. Eläkeläiset on valtaosin aktiivikansalaisia joilla on kaiken lisäksi paljon vapaa-aikaa toteuttaa unelmiaan.

Asunnon ja muun omaisuuden myyminen tulee suunnitella hyvissä ajoin ennen kuin puolisolla tai itsellä on riski joutua hoivakotiin, sillä hyvinvointialue tulee ottamaan kaikki tulot pientä suojaosaa lukuunottamatta.

Mikäli tilillä on niin paljon vararahastoa, että sillä pystyy hoitamaan omistusasumisen kulut useita vuosia, niin silloin myyntiä ei tarvitse harkita.

Vierailija
527/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja muutan vuokralle.  Pitää vaan toivoa, että saan asunnon myytyä.

Miksi niin moni haaveilee kotinsa myymisestä eläkkeellä? Kannattaa miettiä, että eläkkeellä eletään monen kymmenen vuoden ajan. Eikä valtaosa eläkeläisistä ole mitenkään erityisen vaivaisia. Elämä on edelleen aktiivista, eikä todellakaan mitään vanhainkodin sängyssä möllöttämistä. Eläkeläiset on valtaosin aktiivikansalaisia joilla on kaiken lisäksi paljon vapaa-aikaa toteuttaa unelmiaan.

Asunnon ja muun omaisuuden myyminen tulee suunnitella hyvissä ajoin ennen kuin puolisolla tai itsellä on riski joutua hoivakotiin, sillä hyvinvointialue tulee ottamaan kaikki tulot pientä suojaosaa lukuunottamatta.

Mikäli tilillä on niin paljon vararahastoa, että sillä pystyy hoitamaan omistusa

Vakituista asuntoa ei lasketa tuloksi hoivamaksuja määrättäessä. Jos vanhus myy asuntonsa, myyntihinta muuttuu varallisuudeksi/rahatuloksi.

Eli nimenomaan ei kannata myydä omaa asuntoa jos päätyy hoivakotiin.

Vierailija
528/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehdotit, että mitä jos ostaisin esim. 40 000 euron talon. Miksi ihmeessä näin tekisin? Sen jälkeen minulla olisi talon rohjake, jota joutuisin remontoimaan ja korjaamaan sitä mukaa kun se rapistuu. Maksaisin itse tiemaksua ja nuohouskulut yms. Juu, ei kiitos. Mieluummin maksan pienen pientä vuokraa ja annan vuokranantajan hoidella niin kattoremontit kuin talon maalauksetkin (kuten hän nyt on tehnytkin)."

Unelmoit siitä, että kotisi omistaja omalla rahallaan tekisi kalliita remontteja ja tasonparannuksia hyvää hyvyyttään ja vuokraisi omia kustannuksiaan edullisemmalla hinnalla sinulle kodin. Käytännössä siis vuokranantaja maksaisi siitä ihanuudesta, että saa pitää sinut asunnossaan asumassa.

Ei taloa kannata pitää tyhjillään. Se menee pilalle. Mikäli omistaja haluaa pitää talon itsellään, niin hän saattaa vuokrata sen luotettavalle vuokralaiselle vain kulujen hinnalla.

Vierailija
529/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeelle siirtyvä on onnellisessa asemassa, jos on päässyt asumaan tuettuihin, kaupunkien vuokra-asuntoihin."

Miten se on onnellinen asema olla niin pienituloinen ja vähävarainen, että ylipäätään on oikeutettu tuollaiseen asumiseen? Minusta onnellinen asema eläkkeelle siirtyessä on olla sen verran varallisuutta ja tuloja omasta takaa, ettei tarvitse yhteiskunnan tukien varassa roikkua.

Tarkennetaan, että "pienituloinen eläkkeelle siirtyvä on onnellisessa..." Kaikki pienituloisetkaan eivät pääse tuetun asumisen piiriin ja kärvistelevät todella hankalissa oloissa. Jos siis olet pienituloinen, olet (suhteellisesti katsoen) onnellisessa asemassa, jos asuinolosuhteesi ovat em. tavoin yhteiskunnan tukemia.

Vierailija
530/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tilillä on niin paljon vararahastoa, että sillä pystyy hoitamaan omistusa

Minä taas tahdon kerryttää lasteni omaisuutta ja tulevaa eläkettä. Asunnon tuotto on minun, mutta lapset saavat muun omaisuuden, esim. osuuteni mökistä ja perikunnan kiinteistöstä rahaksi muutettuna. 

Vierailija
531/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt esimerkiksi Helsingissä kapitalismi toimii vuokralaisen eduksi. Vuokranantajalle tyhjä asunto tulee kalliiksi, ja houkutus vuokrata halvalla, jopa pienellä tappiolla on suuri. Tuhansia vuokra-asuntoja on tyhjillään, ja vuokralainen voi mennä aina muualle. Kämpästä eroon pääseminenkin on vaikeaa, ja myydessä voi tulla takkiin aika rankasti. Jopa Helsingissä. Kerrankin näin päin."

Jos vuokralainen lähtee pois vuokra-asunnosta niin minne hän lähtee? Käytännössä hänen on pakko muuttaa toiseen vuokra-asuntoon. Joten vaikka asukkaat lähtee vuokra-asunnoista niin ei se ikinä johda siihen, että asuntoja jäisi tyhjilleen.

Paitsi tietenkin jos ihmiset muuttaa kokonaan pois kaupungista. Helsinki ja muut isot kasvukeskukset on kuitenkin olleet voimakkaassa kasvusa väestön suhteen vuosikymmenestä toiseen. Jatkuvasti muuttaa lisää ihmisiä kilpailemaan niistä vuokra-asunnoista. Tämän takia esimerkiksi juuri Hels

Pelkästään Hekalla on lähes 2000 tyhjää vuokra-asuntoa, ja pääkaupunkiseudulla tyhjiä vuokra-asuntoja on yhteensä noin 10 000 kappaletta.

Vierailija
532/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkästään Hekalla on lähes 2000 tyhjää vuokra-asuntoa, ja pääkaupunkiseudulla tyhjiä vuokra-asuntoja on yhteensä noin 10 000 kappaletta."

Pääkaupunkiseudun väestönkasvu on noin 20 000 henkilöä joka vuosi. Uusia tyhjiä asuntoja pitäisi valmistua tuota vauhtia joka vuosi lisää jotta vältytään asuntopulalta.

Vierailija
533/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on se tilanne, että se oma kämppä on paljon edullisempi pitää kuin muuttaa kalliille vuokralle. 

Näin on. Olisi melko ankeaa vaihtaa 350 neliön talo 30 neliön yksiöön samalla kadulla, ja maksaa siitä enemmän.

Vierailija
534/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan eläkeläisiä ja asutaan vuokralla Espanjassa. Oikein tyytyväisiä tähän asumisen muotoon. On helpointa ja huolettominta.

Vierailija
535/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni kanssa omistimme ison osakehuoneiston, josta asuntolainat olimme maksaneet. Jäin leskeksi, myin asunnon, muutin vuokralle ja nyt minulla on eläkepäivikseni rahaa yllin kyllin käytettäväksi kaikkeen mukavaan, mitä ikinä haluan tehdä. Ei tarvi laskea kaupassa, voinko ostaa vähän parempaa ruokaa tai käydä ulkona syömässä tai ostan ne paremmat kengät. Minun rahani eivät ole seinissä kiinni. Kun on se aika, että tarvin jonkinlaisen palveluasunnon, niin minulla on taloudellinen mahdollisuus mennä yksityiseen hoivakotiin. Hyvä oli aikanaan laittaa rahaa seiniin, ja hyvä oli ottaa se aikanaan seiniltä käyttöön. 

Vierailija
536/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni kanssa omistimme ison osakehuoneiston, josta asuntolainat olimme maksaneet. Jäin leskeksi, myin asunnon, muutin vuokralle ja nyt minulla on eläkepäivikseni rahaa yllin kyllin käytettäväksi kaikkeen mukavaan, mitä ikinä haluan tehdä. Ei tarvi laskea kaupassa, voinko ostaa vähän parempaa ruokaa tai käydä ulkona syömässä tai ostan ne paremmat kengät. Minun rahani eivät ole seinissä kiinni. Kun on se aika, että tarvin jonkinlaisen palveluasunnon, niin minulla on taloudellinen mahdollisuus mennä yksityiseen hoivakotiin. Hyvä oli aikanaan laittaa rahaa seiniin, ja hyvä oli ottaa se aikanaan seiniltä käyttöön. 

Kuulostaa tosi hyvältä suunnitelmalta. Ehkä isoin haaste on osata ennustaa kuinka kauan aikoo vielä elää. Mitä sitten tapahtuu jos eläkevuosia onkin vielä 20, 30 tai 40 vuotta edessä? Säästöt hupenee yllättävän nopeasti.

Vierailija
537/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on se tilanne, että se oma kämppä on paljon edullisempi pitää kuin muuttaa kalliille vuokralle. 

Näin on. Olisi melko ankeaa vaihtaa 350 neliön talo 30 neliön yksiöön samalla kadulla, ja maksaa siitä enemmän.

Paljonko sinulla on rahaa kiinni siinä 350 neliön talossa? Paljonko sama raha tuottaisi esim. osakkeihin sijoitettuna?

Vierailija
538/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sijoitettu pääoma ei ole kulu, mutta sijoitetulle pääomalle halutaa tuottoa. Jos laitan 100 000 € pörssiin ja saan sille keskimääräisen 7 % tuoton niin se on 7000 € vuodessa pääomatuloa minulle.

Miksi käyttäisin 200 000 € sijoitusasunnon ostamiseen jos se tuottaa 0 € pääomatuloa kun voisin laittaa saman rahan pörssiin ja saada 14 000 € vuodessa?"

Kertokaapa minullekin, millaisesta osakevalikoimasta kunnon hajautuksella saa joka vuosi nettotuottoa 7%?

Terveisin osakeijoittaja

Vierailija
539/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutinen viime vuoden lopulta kertoo että Suomessakin on vuokra-asuminen lisääntynyt huimasti. Kun työsuhteetkin ovat mitä ovat, mikään ei ole itsestään selvää näinä aikoina niin ei ostella asuntoja (paitsi sijoittajat). Ja työn perässä voi tulla yhtäkkiä muutto toiselle paikkakunnalle.

Vuokra-asuminen on siis trendikästä kuten muissakin Euroopan maissa ollut suositumpaa vuosikausia.

Minusta on irvokasta käyttää ilmaisua "tredikästä" kun todellisuudessa taustalla on massatyöttömyys ja etenkin nuorten aikuisten taloudellinen ahdinko! Verrattuna siihen miten aikaisempina vuosikymmeninä tyypillisesti siinä 30 vuoden iässä on ostettu omistusasuntoja niin nykyiset nuoret aikuiset on sellaisessa tilanteessa, ettei oman asunnon ostaminen yksinkertaisesti ole edes mahdollista!

Syytä siitä koululaitosta. Useimpien osalta kyseessä on osaamisongelma. Palkat ovat nousseet 30 vuodessa 250% ja asuntojen hinnat vain 50%. Lisäksi laina-ajat ovat pidentyneet kymmenestä vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen, ja korot ovat kolmasosa silloisista koroista.

Vierailija
540/695 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko sanaakaan tästä keksimästäsi tarinasta. Ensinnäkään miksi kukaan asuisi senioritalossa jossei ole vielä edes eläkkellä!?"

Senioritalosta voi ostaa tai vuokrata asunnon, jos on 55-vuotias. Jopa Toivo Sukari asui hetken senioritalossa avioeronsa jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi