Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko asia jotenki sulle? Ja muutenkin joku kumma oletus, että kaikki eläkeläiset olisivat rikkaita.
Viimeksi olen vuokralla asunut -80 luvulla. Talon omistan mutta en missään tapauksessa ole rikas. Olen ostanut ikäni varrella mitä olen halunnut ja "tarvinnut" itseäni varten enkä ole mitään säästellyt. Mitä hyötyä rahoista on enää kun pää pimenee ja rollaattorilla nitkutat menemään.
Ennen talon omistaminen oli kenen tahansa tavallisen pulliaisen ihan tavanomaista elämää. Nykyisin siitä on yhä enemmän muotoutunut ihmisten mielessä rikkaiden erityisoikeus. Ihan tässäkin ketjussa moneen kertaan kauhisteltu miten eläkeläisten täytyy olla rikkaita jos voivat ostaa kerrostaloasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin tottunut asumaan mukavalla omakotialueella, että minun olisi tosi vaikeaa sopeutua asumaan vuokratalossa. Ainakin omalla paikkakunnallani, mitä olen joskus käynyt vuokrataloissa, niin jo rappukäytävät ja hissit ovat sellaisia että hyh, hyh. Mutta ymmärrän kyllä, jos on koko ikänsä asunut vuokralla, niin kai siihen on jo niin tottunut, että ei se varmaan häiritse, jatkaa vaan vuokralla asumista sitten eläkkeelläkin. Mutta minua varten ne vuokratalot eivät ole. Olen hankkinut yksikerroksisen esteettämän ok-talon ja säästänyt rahaa, jotta voin ostaa kotiin palveluita. Jos ei tule jotain muistisairautta, joka pakottaa lähtemään hoitokotiin vahdittavaksi, niin en muuta mihinkään, lähden jalat edellä.
Vuokra-asunnon voi hankkia omistuskerrostalosta ja jos haluaa asua omakotitalossa, niin omakotitalojakin saa vuokrattua.
Minä olen omistanut asuntoja ja niistä on jäänyt käteen vain velkaa.
Viimeisin asunto oli pakko myydä koska piti muuttaa työn perässä muualle. Myynnistä jäi velkaa koska asuntojen hinnat on romahtaneet. Ei ollut varaa pitää asuntoa kauaa myynnissäkään koska asuimme jo toisella paikkakunnalla.
Yksi asunto oli homeessa ja remontointiin ja oikeudenkäyntikuluihin meni mielenterveys ja rahat.
Jos olisin asunut koko elämäni vuokralla, olisin velaton ja rahaa jäisi esim.säästöön.
Toki meillä on ollut huono tuurikin, mutta kyllä minä maksan ihan mielelläni vuokraa. Eipähän tarvitse pelätä lisävelkaa.
Lainan korot ja remontit syövät vuosien aikana aika paljon siitä hyödystä mitä asunnon omistamisessa on. Eikä voi todellakaan olettaa että asunnon arvo nousee ja siitä saa ns.omansa pois myyntivaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin tottunut asumaan mukavalla omakotialueella, että minun olisi tosi vaikeaa sopeutua asumaan vuokratalossa. Ainakin omalla paikkakunnallani, mitä olen joskus käynyt vuokrataloissa, niin jo rappukäytävät ja hissit ovat sellaisia että hyh, hyh. Mutta ymmärrän kyllä, jos on koko ikänsä asunut vuokralla, niin kai siihen on jo niin tottunut, että ei se varmaan häiritse, jatkaa vaan vuokralla asumista sitten eläkkeelläkin. Mutta minua varten ne vuokratalot eivät ole. Olen hankkinut yksikerroksisen esteettämän ok-talon ja säästänyt rahaa, jotta voin ostaa kotiin palveluita. Jos ei tule jotain muistisairautta, joka pakottaa lähtemään hoitokotiin vahdittavaksi, niin en muuta mihinkään, lähden jalat edellä.
Vuokra-asunnon voi hankkia omistuskerrostalosta ja jos haluaa asua omakotitalossa, niin omakotitalojakin saa vuokrattua.
Tottakai kaikkea voi. Mutta omakotiasuja harvoin haluaa kerrostaloon, vaikka olisi omistuskerrostalo. Voi myös muuttaa omasta ok-talosta johonkin toiseen ok-taloon vuokralle, mutta siinä nyt ei olisi mitään järkeä. Jättää oma piha, vuosikymmeniä vaalitut istutukset, itse valitut omenapuut ja tutut naapurit. Miksi ihmeessä? Eikä ap:n ajatus ollutkaan, että muuttaisi omistusasunnosta vuokralle, vaan että jos ei olisi koskaan hankkinut omistusasuntoa, niin asuisi sitten vuokralla eläkkeelläkin.
Meille on aikoinaan suunnittelutettu omakotitalo, jossa on otettu huomioon meidän perheen toiveet ja esteettömyys vanhuuden varalle. On tässä vuosien varrella oltu välillä myös jalka paketissa muuten vain ja kainalosauvoilla käppäilty. Olen varautunut että en ehkä enää vanhana pääse ullakolle, joten sitä on nyt tyhjennetty. On hyvä välillä siivota, vaikka ei olisi mihinkään lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
"Oisin nyt samassa tilanteessa kuin moni muukin, pitäisi myydä tuhannella-kahdella eikä kukaan ostaisi."
Miksi ihmeessä sinun pitäsi tai kannattaisi myydä oma koti pois? Eihän sinun asumisen tarve mihinkään ole katoamassa. Jossain on ihmisen pakko asua joka tapauksessa.
Niinpä. Jää sitten perillisten riesaksi. Omistin asunnon vielä 5v sitten, sain myytyä pois enkä enää täältä ostaisi, pikkuhiljaa kuihtuva kaupunki. Osan myyntivoitosta sijoitin, jätän mieluummin rahaa perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oisin nyt samassa tilanteessa kuin moni muukin, pitäisi myydä tuhannella-kahdella eikä kukaan ostaisi."
Miksi ihmeessä sinun pitäsi tai kannattaisi myydä oma koti pois? Eihän sinun asumisen tarve mihinkään ole katoamassa. Jossain on ihmisen pakko asua joka tapauksessa.
Niinpä. Jää sitten perillisten riesaksi. Omistin asunnon vielä 5v sitten, sain myytyä pois enkä enää täältä ostaisi, pikkuhiljaa kuihtuva kaupunki. Osan myyntivoitosta sijoitin, jätän mieluummin rahaa perinnöksi.
Eipä se nyt iso vaiva ole perillisille ottaa yhteyttä kiinteistövälittäjään ja antaa toimeksianto myydä pois. Jossei nyt lähdetä kaivamaan äärimmäisyyksiin menevää esimerkkiä jostain hometalosta joka sijaitsee 15 kilometrin päässä lähimmästä asfalttitiestä niin ei asunnon myyminen ole mikään ongelma. Toki nyt on juuri tällä hetkellä taloudellinen taantuma ja sen johdosta tilanne poikkeuksellinen, mutta onneksi näitä sattuu erittäin harvoin. Jos on edes kohtalaisen asiallinen asunto niin kyllä se kaupaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole omia lapsia, testamentti on sisarusten lapsille. En oikeastaan yhtään välitä, joutuvatko vähän näkemään vaivaa perintöni saadessaan. Oikeastaan voisinkin testamentata kaiken jollekin yhdistykselle, niiden vapaaehtoiset tekevät kaikkea muutakin palkatonta työtä pitääkseen yhdistyksen toiminnassa. Eivät valittaisi yhden asunnon tyhjentämistä ja myyntiin laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolensa ja puolensa.
Jos on hyvä vuokranantaja, niin miksei. Mutta voi olla myös vaihtuvuutta, muuttoja jne. En usko, että yhä vanhempana sitä jaksaisin.
Toki jos saisi kaupungilta tai palvelutalosta pysyvän vuokra-asunnon, niin voisin asiaa harkita.
Kun muutin nykyiseen asuntoon vuokranantaja totesi ettei nosta vuokraa, jos ei kuule musta mitään. Nyt ei ole kuuteen vuoteen vuokra noussut.
Varmaan tämmöisiä yksisarvisia löytyy jopa useita kappaleita Suomessa. Kuitenkin jos vuokralle muuttaa asumaan niin voi pitää 99,99 % varmana sitä, että joka vuosi tulee vuokrankorotus.
Jos yhtään osaa numeroiden kanssa puljata niin ymmärtää miten merkittävä vaikutus sillä on jos vuokra nousee pari prosenttia joka vuosi. Seitsemänsadan euron vuokra hiipii vähit
Minulla on hyvät vuokralaiset. En ole korottanut vuokraa kymmeneen vuoteen.
"Minulla on hyvät vuokralaiset. En ole korottanut vuokraa kymmeneen vuoteen."
Kumulatiivinen inflaatio tältä ajalta on 22,7 %. Koska et ole korottanut vuokraa tänä aikana laisinkaan niin todellisuudessa inflaation vaikutuksesta vuokra on vähentynyt lähes neljäsosalla! Ainakin voisi kuvitella vuokralaisten olevan onneissaan tästä tilanteesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"""Toiseen asuntoon muuttaminen ei ratkaise yhtään mitään. Koska kaikki vuokranantajat korottaa vuokria joka vuosi. Tuo on ihan toiveajattelua, että joku ajattelisi vuokralaisen olevan niin hyvä, että antaan tämän asua alle markkinahinnan jäävällä vuokralla. Asuntojen vuokraaminen on bisnestä! Vuokra-asunnosta pyritään saamaan niin korkea vuokra kuin vain on mahdollista. Se ei edelleenkään ole hyväntekeväisyystoimintaa."""
Eivät todellakaan nosta! Selitäppä mikseivät minulle nostaneet useassakaan paikassa? Ja todellakin, helppo siitä on katsella uusi asunto jos vuokra näyttää alkavan nousta joka vuosi.
Yksinkertaisin selitys on, että valehtelet. Ei se mikään salaisuus ole, että vuokrat nousee.
Jos asuu ARA-talossa, niin vuokra nousee. Yksityisillä on ensinnäkin halvemmat vuokrat, eikä hyvän vuokralaisen osuessa kohdalle vuokria juuri nostella. Tietysti, jos vuokralaisesta haluaa eroon, niin silloin vuokra nousee joka vuosi sopimuksen salliman määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin rikkaalle se sun omakotitalo on hyhhyh alueella joka on tottunut parempiin piireihin. Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko asia jotenki sulle? Ja muutenkin joku kumma oletus, että kaikki eläkeläiset olisivat rikkaita.
Viimeksi olen vuokralla asunut -80 luvulla. Talon omistan mutta en missään tapauksessa ole rikas. Olen ostanut ikäni varrella mitä olen halunnut ja "tarvinnut" itseäni varten enkä ole mitään säästellyt. Mitä hyötyä rahoista on enää kun pää pimenee ja rollaattorilla nitkutat menemään.
Sitten sitä rahaa vasta tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"""Toiseen asuntoon muuttaminen ei ratkaise yhtään mitään. Koska kaikki vuokranantajat korottaa vuokria joka vuosi. Tuo on ihan toiveajattelua, että joku ajattelisi vuokralaisen olevan niin hyvä, että antaan tämän asua alle markkinahinnan jäävällä vuokralla. Asuntojen vuokraaminen on bisnestä! Vuokra-asunnosta pyritään saamaan niin korkea vuokra kuin vain on mahdollista. Se ei edelleenkään ole hyväntekeväisyystoimintaa."""
Eivät todellakaan nosta! Selitäppä mikseivät minulle nostaneet useassakaan paikassa? Ja todellakin, helppo siitä on katsella uusi asunto jos vuokra näyttää alkavan nousta joka vuosi.
Yksinkertaisin selitys on, että valehtelet. Ei se mikään salaisuus ole, että vuokrat nousee.
Jos asuu ARA-talossa, niin vuokra nousee. Yksityisillä on ensinnäkin halvemmat vuokra
Ihan vaikka Tilastokeskuksen aineistosta voi käydä toteamassa, että kyllä ne vuokra-asuntojen vuokrat keskimäärin ihan kautta linjan nousee vuosi vuodelta. Kyllä se on tilastopoikkeama jos jossain asunnossa pysyy pitkään vuokra nousematta. Ihan maalaisjärjellä ajatellen ymmärtää, että niin vuokrien kuuluukin nousta. Markkinatalous ja hinnan muodostuminen on pahasti rikki jos vuokrat jämähtää paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
On tässä vuokralla-asumisessa se huoli, että eläkkeen pitäisi riittää siihen vuokraan. Tosin osakkeisiin säästämällä saa aika paljon pienemmällä pääomalla riittävät tulot, kuin omistusasunnolla.
Tällä hetkellä tuo ei taida päteä.
Asunnot ovat nyt paljon halvempia kuin 90-luvun lamassa. Palkat ovat nousseet 30 vuodessa lähes 250%, mutta asuntojen hinnat ovat nousseet vain 50%.
Osinkojen kanssakin on vähän niin ja näin, sillä osingot maksetaan yrityksen voittovaroista, mutta nykyään monet yritykset tekevät tappiota, ja muillakin voitot ovat pienentyneet takavuosista.
Talo on täynnä entisiä okt asujia. Tykkäävät asua kerrostalossa, ovat varautuneet vanhuuteen. Isot talot vaatii paljon, lapset lentäneet pesästä jo aikoja sitten.
Tilanteen mukaan, samaa tunne" arvoa ei ole muille ihmisille kun mihin itse tottunut omassa talossa. Arvo se tahtoo vaan tippua markkinoilla, oli omenapuu tai ei.
Suomessa 61 prosenttia asuu omistusasunnossa. On siinä paljon miljonäärejä.
No ei todellakaan saa kaupaksi helposti "kohtalaisen asiallista asuntoa".
Mun tuttavalla meni todella pitkään saada vanhempiensa omakotitalo myytyä ja joutuivat laskemaan hintaa aika rutkasti että meni. Ja tämä Helsingissä omakotialueella. Hyvät rahat meni kiinteistövälittäjälle kyllä.
1980 talo tehty niin onhan aika vanha,niin vuodet vierii, remppaa isoa ja pientä.
Viiskymppistä lähenee:)