Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakonomainen sairaudenpelko - miten mieli rauhoittumaan?

Vierailija
28.03.2023 |

Olen 33-vuotias ja kärsin usein todella vahvasta sairaudenpelosta. Pelkään kaikkia vakavia sairauksia, olen pelännyt pienestä asti. Tarkkailen itseäni aivan liikaa ja olen kova stressaamaan.

Nyt on tilanne se, että käyn niin kierroksilla, etten tiedä mitkä oireet olen itselleni stressannut vai kärsinkö todella jostain neurologisesta vakavasta sairaudesta.

Tammikuussa minulla oli paha iskiasongelma, jonka takia jalasta lähti osittain tunto ja se muuttui voimattomaksi ja pökkelöksi pitkäksi aikaa. Sain jalkaan myös kovia kipuja. Nyt jalka on normaali, mutta pökkelöitymisen aikoihin sain vaivakseni myös jatkuvat elohiiret ja nykäykset.

Maaliskuun alku oli jo hyvää aikaa, eikä minua vaivannut muu kuin nuo elohiiret. Niitä on pakaroissa, reisissä, polvissa, jalkapohjissa, pohkeissa, käsissä, käsivarsissa, selässä, vatsassa, välillä huulessa ja silmien alueella. Näihin aikoihin aloin huolestua ja typeränä Ylen minidokkareita katsoessani katsoin myös ALS-dokkarin. Huolestuin kovasti ja aloin pohtia ALSin mahdollisuutta. Sen jälkeen oikea käteni on tuntunut siltä, että kokoajan pitäisi pyörittää hartioita ja liikutella sitä, se oli myös tosi rasittuneen ja väsyneen oloinen. On nytkin. Koetin järkeillä, että kaikki johtuu siitä, että työergonomiani näyttöpäätteellä on surkea ja liikuntaa en ole harrastanut sitten syksyn. Tammi-helmikuun liikkumattomuus iskiaksen takia ei auttanut myöskään yhtään asiaa.

No, nyt yritän tässä järkeillä, että kaikki johtuu nyt niska-hartiajumista. Istun kai hartiat korvissa koko ajan. Puristusvoima on aivan normaali, mutta etenkin hiirikäsi tuntuu "raskaalta" olkapäästä kyynärpäähän asti. Perjantaina minulla oli kova päänsärky ilmeisesti niskajännityksestä johtuen. Kävin lenkilläkin silloin pyörittelemässä hartioita ja tuulettamassa nuppiani.

Nyt myös ennen nukahtamista sätkyn voimakkaasti. Olen unen ja valveen rajamailla ja yhtäkkiä molemmat jalat, kulmakarvat, hartiat tai kädet nytkähtävät todella kovaa. Välillä yksittäin ja välillä symmetrisesti.

Olen menossa torstaina verikokeisiin, jolloin otetaan kilpirauhaset sun muut. Nämä otetaan siis siksi, koska käyn psykiatrisella hoitajalla juttelemassa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstäni. Ehkä nämä voivat johtua kilpirauhasestakin kaikki? Väsymystä on ja turvotusta kropassa sekä silmäluomissa.

Seuraava aika hoitajalle on vasta 12.4. ja en jotenkin kehtaa mennä nyt lääkärille, koska pelkään kovasti esim. ALSia, mutta pelkään myös stressanneeni itse itseni tähän tilaan ja aiheuttaneeni itse oireeni.

Sairaslomalle pääni takia en kehtaa jäädä, sillä olin jo tammi-helmikuussa neljä viikkoa iskiaksen + kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjakson takia.

Neuvoja, vertaistukea?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivista terapiaa?

Vierailija
2/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkitys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös raudanpuute voi aiheuttaa tuollaisia oreita. Mutta todennäköisesti syy oireisiisi on paniikki ja ahdistus, kehossa on niin paljon adrenaalia ja stressihormoneja, että se tosiaan käy ylikierroksilla. Toivottavasti saisit jotenkin rauhoituttua, kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, että voisitko saada akuuttiin tilanteeseen jotain lääkettä joka rauhoittaisi oloasi. 😊

Vierailija
4/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele miettimään että mikä sinua konkreettisesti uhkaa juuri tässä hetkessä. Oletko kuolemassa johonkin juuri nyt? Et varmaankaan. Sinulla luultavasti ei ole mikään nopeasti etenevä sairaus, koska olet kirjoitellut aikaisemminkin oireistasi.

Sinuna menisin vielä lääkärille, yksityiselle jos on varaa, ja kertoisin ihan kaiken. Psykosomaattisetkin oireet ovat todellisia aiheuttipa ne mikä tahansa. Lääkärin kanssa voi miettiä mitkä tutkimukset rauhoittaisivat mieltäsi.

Minulla oli vastaavanlaista oireilua aikoinaan pahasta selkäjumista johtuen. Lääkärit olivat todella ymmärtäväisiä, vaikka varmasti osan oireista aiheutin itse murehtimisellani. Sekin auttoi että vakavat sairaudet suljettiin pois vaikka oireilu jatkuikin.

Vierailija
5/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kirjoitit jo joitakin päivä sitten. Juu, olet vakavasti sairas, päästäsi 🙄

Vierailija
6/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä. Tämä on ihan perseestä ja pakkoajatukset tuntuvat vain pahenevan iän myötä. En haluaisi syödä bentsoja (niitä on siis kyllä tarjottu terveydenhuollon puolelta), koska pelkään jääväni koukkuun niihin. Rentoutuminen on vain niin samperin vaikeaa :( Syön kaksisuuntaisen masennuksen estoon Lamotrigiinia ja käyn juttelemassa hoitajalla siksi, että pääsisin jossain vaiheessa terapiaan. Viimeksi kerroin hänelle tästä sairaudenpelosta ja se teki kyllä hyvää.

Vierailija
7/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kirjoitit jo joitakin päivä sitten. Juu, olet vakavasti sairas, päästäsi 🙄

Niin olen, enkä keksi enää mitään keinoa saada kierroksia alas :(

Vierailija
8/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamo nostaa kierroksia. Surprise!!!

Vierailija
9/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sisäelinsairaus. Diabetes, luukato. Syöpä, keuhkopöhö. Loisia Afrikan matkalta.

Vierailija
10/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ihan ensiksi syödä magnesiumia.

Vierailija
11/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla voimakas tarve kontrolloida kaikkea elämässäsi? Paradoksaalisesti helpotus löytyy kun h6väksyt että et vaan pysty kontrolloimaan kaikkea, ja pahoja asioita voi tapahtua koska vaan ja kelle vaan. Sen epävarmuuden kanssa on vaan pakko pärjätä, päivä kerrallaan. Todennäköisesti tuo kontrollin tarve löytyy taustalta ja alitajuntasi tietää että esimerkiksi sairastumista ei mitenkään voi sataprosenttisen varmasti välttää.

Vierailija
12/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppivastaajasta tuli mielen, että myös muut suolot voisi tarkistaa. Saatko tarpeeksi suola aja kaliumia?

Oireesi voivat johtua myös huonosta nukkumisesta. Stressi tietysti jäykistää lihaksia, mutta jos satut nukkumaan hassussa asennossa, sekin voi tehdä puutumista ym.

Vierailija
13/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon samoja fyysisiä oireita kuin sinulla ja olen 35v. Sairauden pelko on myös usein seurana.

Mulla auttaa magnesiumin syönti, yöuniin satsaaminen, verensokerin tasaisena pito eli ei makeiden napostelua, saunominen, kävely ulkona, päiväkirjan kirjoittelu, joogaaminen, ohjattu meditaatio vaikka youtubesta, sairausaiheisten artikkelien ja ohjelmien välttäminen ja jos joku oire ei mene ohi, tutkimuksissa käynti. Ei ole helppoa ei. Eri päivinä eri keinot auttaa ja on hyviä ja huonoja päiviä.

Vierailija
14/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö minulla on ajoittain hirveä väsymys, olen välillä melkein kontannut kotiin, pahinta on helteellä vaikka on vichyä mukana, ja istun varjossa koiran kanssa. Olen epäillyt välillä ms tautia, mutta kun seuraavana päivänä voi olla jo ihan ok olo. En ole tutkimuksiin mennyt kun tiedän etteivät ota tosissaan. Oikea käsi puutuu helposti, mutta kiertäjäkalvosin oireyhtymä kuulemma painaa jotain hermoja. Muuten minulla on vähän OCD joten siivoan ihan liikaa

Vierailija
15/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla voimakas tarve kontrolloida kaikkea elämässäsi? Paradoksaalisesti helpotus löytyy kun h6väksyt että et vaan pysty kontrolloimaan kaikkea, ja pahoja asioita voi tapahtua koska vaan ja kelle vaan. Sen epävarmuuden kanssa on vaan pakko pärjätä, päivä kerrallaan. Todennäköisesti tuo kontrollin tarve löytyy taustalta ja alitajuntasi tietää että esimerkiksi sairastumista ei mitenkään voi sataprosenttisen varmasti välttää.

Minulle kävi niin että jouduin todella läheltä piti -tilanteeseen, jossa hengenlähtö oli aivan hiuskarvan varassa. Se jotenkin naksautti ajattelun siihen asentoon, että turha on murehtia, mitä vaan voi tapahtua milloin vain. Elämää ei voi koskaan kokonaan hallita.

Vierailija
16/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö minulla on ajoittain hirveä väsymys, olen välillä melkein kontannut kotiin, pahinta on helteellä vaikka on vichyä mukana, ja istun varjossa koiran kanssa. Olen epäillyt välillä ms tautia, mutta kun seuraavana päivänä voi olla jo ihan ok olo. En ole tutkimuksiin mennyt kun tiedän etteivät ota tosissaan. Oikea käsi puutuu helposti, mutta kiertäjäkalvosin oireyhtymä kuulemma painaa jotain hermoja. Muuten minulla on vähän OCD joten siivoan ihan liikaa

No kuule, jos ihan kontata täytyy niin kannattaisi mennä lääkäriin. Lämpö pahentaa MS-taudin oireita.

Vierailija
17/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PTSD. Itse kävin lähellä kuolemaa ja sairastuin siihen.

Lääkärissä mitätöitiin vaivaa joka johti päivystykseen ja hätäleikkaukseen.

Vierailija
18/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi niin että jouduin todella läheltä piti -tilanteeseen, jossa hengenlähtö oli aivan hiuskarvan varassa. Se jotenkin naksautti ajattelun siihen asentoon, että turha on murehtia, mitä vaan voi tapahtua milloin vain. Elämää ei voi koskaan kokonaan hallita.

Jep, samalla tavalla kävi minulle, kuolemanpelosta kärsin ja se katosi kun kävin yllättäen todella lähellä kuolemaa ja jouduin hätäleikkaukseen. Sivumennen sanoen, jotain kamalaa tapahtuu jossain vaiheessa elämää jokaiselle tai lähes jokaiselle, mutta yleensä et ole osannut pelätä sitä oikeaa asiaa vaan olet turhaan pelännyt jotain ihan muuta.

Vierailija
19/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinulla on pääasiassa stressin ja jännityksen aiheuttamia oireita.

Vierailija
20/20 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on luultavasti heikko lihastuki, mikä johtaa noihin puutumisiin. Muutenkin väsymys ja heikotus viittaa yksinkertaisesti huonoon kuntoon.

T: samoista oireista kärsinyt